خودکشی فضاپیمای مسنجر ناسا در سیاره عطارد

فضاپیمایی مسنجر ، اولین ساخته دست بشر است که در مدار سیاره اسرار آمیز عطارد به گردش در آمده و تا کنون اطلاعات و تصاویر بسیار مهمی از این سیاره به زمین مخابره کرده است.فضاپیمایی مسنجر ناسا که از ماه مارس سال ۲۰۱۱ تا امروز در حال گردش به دور عطارد است ، با پایان یافت سوخت خود اکنون به پایان ماموریتش رسیده و به زودی با یک شیرجه مرگبار بر روی سطح سیاره عطارد خودکشی خواهد کرد.

به گفته اعضای این مأموریت، سقوط مسنجر برای ساعت  ۱۹:۲۵ ( به وقت گرینویچ ) روز ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) برنامه‌ریزی شده است که به دلیل همزمانی با اختفاء سیاره‌ای از زمین قابل مشاهده نخواهد بود.فضاپیمای مسنجر که حدود سه متر وسعت دارد، با سرعت ۱۴ هزار و ۸۰ کیلومتر در ساعت با سطح عطارد برخورد کرده و دهانه‌ای به مساحت ۱۶ متر ایجاد خواهد کرد. این برخورد باید در حدود ۵۴ درجه عرض جغرافیایی شمالی اتفاق بیفتد.

سیاره عطارد از دهانه‌های برخوردی زیادی پوشیده شده است، اما دهانه ناشی از برخورد مسنجر بسیار مورد توجه دانشمندان خواهد بود. قبر این کاوشگر می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر از میزان فرسایش فضای سیاره کمک کند که مواد درخشان را به رنگ تیره درمی‌آورد.

ابزارهای زمینی قادر نخواهند بود دهانه برخوردی مسنجر را مطالعه یا مشاهده کنند، اما کاوشگر BepiColombo عطارد که تلاشی مشترک بین اروپا و ژاپن بوده و قرار است در سال ۲۰۱۷ از زمین پرتاب شده و سال ۲۰۲۴ به مدار این سیاره برسد، می‌تواند این کار را انجام دهد.در آن زمان، تیم BepiColombo به جستجو برای نشانه‌هایی از این دهانه خواهند پرداخت و در صورت انجام سنجش‌هایی بر روی آن، می‌توانند بفهمند که این منطقه دقیقا چه مدت در معرض فضا بوده است.

Mercury

فضاپیمایی ۴۵۰ میلیون دلاری مسنجر ناسا در اوت ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد. مسنجر تنها کاوشگری است که تاکنون در مدار عطارد گردش کرده و دومین فضاپیمایی است که از فاصله نزدیک به بررسی داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی پرداخته است. کاوشگر مارینر ۱۰، سه‌بار در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵ از کنار عطارد گذر کرد.مسنجر در طول مأموریت خود در سیاره عطارد به دستاوردهای بزرگی دست یافت. برای مثال، مشاهدات این کاوشگر به دانشمند در ساخت بهترین نقشه‌ها از عطارد کمک کرده است؛ همچنین مسنجر، وجود ترکیبات آلی حاوی کربن و یخ آب را در دهانه‌های همیشه سایه‌دار قطب‌های عطارد تائید کرده بود.احتمالا برخوردهای سیارکی و دنباله‌دارها باعث انتقال آب و مواد آلی از مناطق خارجی‌تر منظومه شمسی به عطارد و سایر سیارات صخره‌ای نزدیک به خورشید مانند زمین شده‌ است.

ویدیوی زیر توسط فضاپیمای مسنجر از سطح سیاره عطارد گرفته شده است :

منبع : space

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*