قدرتمندترین چیپست های موبایل

قدرتمندترین چیپست های موبایل که پرچمداران سال 2017 و 2018 از آن‌ها قدرت می‌گیرند

در این مطلب با بررسی بهترین و قدرتمندترین چیپست های موبایل حال حاظر جهان، با مغز متفکر برترین گوشی های موبایل و تبلت‌ها در ادامه سال جاری و همچنین سال 2018 میلادی آشنا خواهیم شد.

مهمترین قسمت یک وسیله کامپیوتری و محاسباتی اعم از ساعت یا گوشی هوشمند و تبلت، چیپست آن است که باید آن را به عنوان مغز متفکر دستگاه شناخت. با رشد نرم افزارهای موبایل و توسعه بازی‌های سه بعدی و واقعیت مجازی، نیاز پردازشی به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است. تنها با به کار بستن یکی از انواع بهترین چیپست موبایل می‌توان به طور کامل به نیاز پردازشی کاربر پاسخ داد.

مهمترین دلیل افزایش عملکرد و قدرت پردازشی چیپست های موبایل را باید تلاش شرکت آرم دانست که با بهبود معماری هسته‌های خود سبب ایجاد قدرتمندترین چیپست های موبایل امروزی شده است. هر چیپست از تعدادی پردازنده و هر پردازنده از تعدادی هسته تشکیل می‌شود. توسعه این هسته‌ها بر عهده شرکت آرم بوده و دیگر سازندگان چیپست تنها از معماری این شرکت استفاده می‌کنند.

قدرتمندترین چیپست های موبایل

قدرتمندترین چیپست های موبایل آتی که احتمالا برخی از محصولات مجهز به آن‌ها را در اواخر سال 2017 نیز خواهیم دید، پنج مورد هستند. بهترین دستگاه‌های موبایل سال آینده به یکی از چیپست‌های کوالکام اسنپدراگون 845، جدیدترین سامسونگ اگزینوس از سری 9، اپل A11، هواوی های‌سیلیکون کایرین 970 و مدیاتک هلیو ایکس 40 مجهز خواهند شد.

کوالکام اسنپدراگون 845

قدرتمندترین چیپست های موبایل

نسل بعدی چیپست موبایل بالابرده کوالکام مغز متفکر قدرتمندترین دستگاه‌های سال آینده در کشورهای غربی خواهد بود. محصول بالارده کنونی این شرکت یعنی اسنپدراگون 835 در حال حاضر در تعداد انگشت‌شماری از پرچمداران اندرویدی به کار رفته است و انتظار داریم تا انتهای سال میلادی چند دستگاه دیگر مجهر به آن مشاهده کنیم.

بر اساس اطلاعات به دست آمده تاکنون، اسنپدراگون 845 در عملیات‌های تک هسته‌ای تا 30 درصد و در عملیات‌های درگیرکننده چندین هسته تا حدود 70 درصد عملکرد بهتری در مقایسه با اسنپدراگون 835 خواهد داشت. این بهبود عملکرد به لطف استفاده از هسته‌های جدید شرکت آرم و معماری نوین آن‌ها به دست آمده است. اگرچه شایعات ابتدایی به 7 نانومتری بودن این چیپست اشاره داشتند، اما اخبار جدید فرآیند ساخت آن را 10 نانومتری عنوان کرده‌اند.

قدرتمندترین چیپست های موبایل

قدرتمندترین چیپست های موبایل سال از معماری جدید هسته‌های ARM استفاده می‌کنند

با در نظر گرفتن قدرت کنونی اسنپدراگون 835، نسل بعدی چیپست کوالکام را باید محصولی خارق‌العاده دانست که احتمالا دنیای بازی‌های واقعیت مجازی موبایل را زیر و رو خواهد کرد. قویترین چیپست های موبایل سال آینده اعم از محصول جدید کوالکام از هسته‌های جدید آرم قدرت می‌گیرند. هسته‌های Cortex-A75 برای پردازش سنگین‌ترین اعمال از جمله بازی‌های سه بعدی و هسته‌های Cortex-A55 برای پردازش امور روزانه کاربرد خواهند داشت. با توجه به معماری جدید هسته Cortex-A55 و امکان قرارگیری هشت هسته در یک مجموعه، شاید بتوان مجموع هسته‌های اسنپدراگون 845 را 12 هسته دانست.

قدرتمندترین چیپست های موبایل

احتمال می‌دهیم کوالکام برای دست پیدا کردن به خواسته‌های خود، در معماری هسته‌های آرم دست ببرد. آخرین باری که این شرکت از همان معماری پیش فرض آرم استفاده کرد اسنپدراگون 810 ایجاد شد، چیپستی که به دلیل داشتن مشکلاتی اعم از داغ کردن و کاهش عملکرد، تمامی کاربران دستگاه‌های مجهز به آن را کلافه کرده بود. در آخر باید به پردازشگر گرافیکی چیپست اسنپدراگون 845 اشاره کنیم که Adreno 630 خواهد بود. این پردازشگر در مقایسه با Adreno 530 به کار رفته در اسنپدراگون 835 حدود 30 درصد عملکرد بهتری دارد.

سامسونگ اگزینوس 9 (2018)

قدرتمندترین چیپست های موبایل

بدون شک سامسونگ نسل جدید چیپست اگزینوس خود را سال آینده و همراه با گلکسی اس 9 معرفی خواهد کرد. برخلاف محصول آتی کوالکام، درباره نسل بعدی اگزینوس هیچ اطلاعاتی در دسترس نبوده و حتی از نام دقیق آن بی‌خبریم. در هر صورت از دو چیز درباره نسل جدید تراشه اگزینوس مطمئنیم. نخست اینکه نسخه‌های گلکسی اس 9 عرضه شده در بیشتر مناطق دنیا همچون خود کره جنوبی به آن مجهز خواهند شد. دوم اینکه همچون سایر قدرتمندترین چیپست های موبایل سال آینده انتظار داریم اگزینوس سال 2018 نیز از معماری جدید هسته‌های آرم استفاده کند.

قدرتمندترین چیپست های موبایل

Cortex-A75 به تنهایی می‌تواند در عملیات‌های چند هسته‌ای تا 50 درصد بهبود عملکرد داشته باشد. همچنین انتظار می‌رود توان عملیاتی حافظه تا 16 درصد و عملکرد در دستگاه‌های دارای صفحه نمایش بزرگ تا 30 درصد بهبود پیدا کند. انتظار داریم توان عملیاتی حافظه هسته Cortex-A55 به میزان دو برابر بهبود پیدا کرده و مصرف انرژی آن تا 15 درصد کاهش داشته باشد.

همانند کوالکام، پیش‌بینی می‌شود سامسونگ نیز در معماری هسته‌های آرم دست برده و آن‌ها را به صورت اورجینال استفاده نکند. همانند سری‌های قبل، انتظار داریم پردازشگر گرافیکی قرار گرفته در چیپست نسل بعدی اگزینوس جدیدترین نسخه Mali باشد که به دست خود آرم توسعه پیدا می‌کند. Mali-G72 تا 20 درصد عملکرد بهتر و تا 25 درصد مصرف انرژی کمتری در مقایسه با Mali-G71 خواهد داشت. با توجه به قرارداد میان سامسونگ و کوالکام، نسل جدید اگزینوس نیز تنها در برترین محصولات خود سامسونگ به کار خواهد رفت.

قدرتمندترین چیپست های موبایل

در حال حاضر و طبق مقایسه‌های انجام شده، گلکسی اس 8 مجهز به اگزینوس 8895 عملکرد بهتری در مقایسه با نسخه دارای اسنپدراگون 835 دارد، اما نمی‌توان نتیجه این مقایسه را به مقایسه نسخه‌های جدید این دو چیپست نیز تعمیم داد.

اپل A11

قدرتمندترین چیپست های موبایل

یکی دیگر از قدرتمندترین چیپست های موبایل سال که هم‌اکنون به صورت انبوه در کمپانی تایوانی TSMC در حال ساخت بوده و نسل بعدی آیفون از آن قدرت می‌گیرد، اپل A11 است. تغییر از ساختار 16 نانومتری به کار رفته در چیپست کنونی به ساختار 10 نانومتری، به تنهایی سبب 20 درصد بهبود سرعت پردازش و 40 درصد کاهش مصرف انرژی خواهد شد. با در نظر گرفتن دیگر سفارشی‌‌ سازی‌های انجام گرفته به دست اپل می‌توان انتظار داشت آیفون 8 به یک چیپست فوق‌العاده قدرتمند مجهز شود.

متاسفانه در مورد معماری این چیپست اطلاعات دیگری در دسترس نیست. در هر صورت انتظار داریم اپل طراحی Fusion به کار رفته در چیپست A10 را مجددا به کار برده و با استفاده از هسته‌هایی جدید با عملکردی بهتر و مصرف انرژی کمتر، آیفون جدید را به یک مغز متفکر بسیار هوشمند مجهز کند. پیش‌بینی می‌کنیم چیپست اپل A11 به پردازشگر گرافیکی PowerVR مجهز شود.

هواوی های‌سیلیکون کایرین 970

قدرتمندترین چیپست های موبایل

یکی دیگر از قدرتمندترین چیپست های موبایل سال تبدیل به مغز متفکر محصولات بالارده هواوی خواهد شد. هواوی به عنوان سومین فروشنده بزرگ گوشی موبایل در سراسر جهان، به اندازه‌ای قدرتمند شده که در شرکت زیر مجموعه‌اش یعنی های‌سیلیکون، برای محصولات بالارده خود چیپست اختصاصی تولید کند. برترین چیپست حال حاضر این شرکت در پرچمداران کنونی آن همانند هواوی پی 10 به کار رفته است. حتی در پرچمدار سال 2016 این شرکت یعنی میت 9 نیز شاهد استفاده از کایرین 960 هستیم، به همین دلیل انتظار داریم چیپست 10 نانومتری کایرین 970 در اواخر سال جاری معرفی شده و شاید محصول جدید سری Mate نیز از آن قدرت بگیرد.

برخلاف سایر قدرتمندترین چیپست های موبایل نام برده، احتمال دارد هواوی از معماری پیشین هسته‌های آرم یعنی Cortex-A73 و Cortex-A53 استفاده کند. به عنوان یکی از مهمترین تغییرات این چیپست باید به مجهز شدن آن به مودم‌های جدید 256 QAM با پشتیبانی‌ از شبکه LTE گیگابایت اشاره کنیم که با استفاده از آن‌ سرعت اینترنت همراه تا 1.2 گیگابایت افزایش پیدا خواهد کرد. البته توسعه این شبکه موبایل هنوز در مراحل آزمایشی خود قرار دارد.

همچنین می‌دانیم کایرین 970 از استاندارد 802.11 وای فای پشتیبانی کرده و تا چهار ماژول رم 16 بیتی LPDDR4 را در خود جای خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود در این چیپست از پردازشگر گرافیکی جدید Heimdallr شرکت آرم استفاده شود. برای توسعه این پردازشگر از معماری Bitfrost شرکت آرم استفاده شده است. متاسفانه هنوز اطلاعاتی بیشتری درباره این پردازشگر در دسترس نیست، چرا که Heimdallr دومین پردازشگر ساخته شده طبق معماری Bitfrost است.

پیش‌بینی می‌کنیم عملکرد کایرین 970 کاملا قانع‌کننده باشد و محصولات مجهز به آن هیچ مشکلی از بابت نیازهای پردازشی نخواهند داشت. با این حال شاید نتوان آن را از نظر اعداد و ارقام به دست آمده در بنچمارک‌ها با سایر قدرتمندترین چیپست های موبایل همچون اسنپدراگون 845 مقایسه کرد.

مدیاتک هلیو ایکس 40

قدرتمندترین چیپست های موبایل

مدیاتک شرکتی است که بیشتر بر روی کمیت متمرکز بوده و چیپست‌های موبایل ساخت آن، در بخش عمده‌ای از گوشی های موبایل فروخته شده در چین، هند و دیگر کشورهای آسیایی دیده می‌شوند. مزیت اصلی این چیپست‌ها قیمت پایین آن‌ها است که به کاهش قیمت نهایی محصول ختم می‌شود. اگرچه عملکرد آن‌ها در سطح محصولات کوالکام نیست، اما نیاز پردازشی دستگاه‌ها را به اندازه کافی تامین می‌کنند. این چیپست‌ها پا به پای تکنولوژی روز پیش رفته و از ویژگی‌هایی همچون پردازش سیگنال پیشرفته و دوربین دوگانه پشتیبانی می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های به دست آمده، یکی دیگر از قدرتمندترین چیپست های موبایل سال محصول مدیاتک خواهد بود. چیپست جدید این شرکت دارای ساختار 10 نانومتری و متشکل از 12 هسته بوده و ساخت آن در 3 ماهه سوم سال 2017 در کمپانی TSMC آغاز خواهد شد. احتمالا این چیپست را در محصولاتی که از ابتدای سال 2018 به بعد ساخته می‌شوند مشاهده خواهیم کرد. هنوز نام دقیق محصول مشخص نیست، اما در حال حاضر آن را هلیو ایکس 40 می‌شناسیم چرا که قرار است جای چیپست متشکل از 10 هسته هلیو ایکس 30 را بگیرد.

اگرچه هنوز به صورت دقیق هسته‌های پردازنده این چیپست مشخص نیست، اما به احتمال زیاد Cortex-A75 و Cortex-A55 را در آن مشاهده خواهیم کرد. همچنین انتظار داریم پردازشگر گرافیکی آن PowerVR باشد. از آنجایی که تعداد زیادی هسته در پردازنده این چیپست وجود دارند، مدیریت نیرو و جابه‌جایی میان آن‌ها بسیار پیچیده می‌شود. امیدواریم مدیاتک با طراحی یک زمانبند هسته پیشرفته، بتواند به خوبی پردازنده 12 هسته‌ای جدید خود را مدیریت کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*