ماموریت CRS-10

ماموریت CRS-10 ؛ راکت فالکون 9 از مجتمع پرتاب 39 پایگاه فضایی کندی پرتاب شد + ویدیو

بعد از فرود موفقیت آمیز راکت فالکون 9 در تاریخ 14 ژانویه و استفاده مجدد از آن، یکم اسفند 95 ماموریت CRS-10 برای ارسال تدارکات به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در تعامل با اسپیس ایکس (SpaceX) انجام شد. ساعت 18:08 یکشنبه بود که فالکون 9 از مجتمع پرتاب 39 (Launch Complex 39A) پایگاه فضایی کندی واقع در ایالت فلوریدا همراه با فضاپیمای بدون سرنشین دراگن (Dragon) با محموله‌ای به وزن 2 هزار 270 کیلوگرم (5 هزار پوند) به سوی فضا پرتاب شد.

پیشتر قرار بود روز شنبه این راکت به فضا پرتاب شود، اما 13 ثانیه پیش از انجام کار، دستور متوقف شدن عملیات صادر شد که به‌نظر دلیل آن زاویه نادرست نازل راکت در موتور مرحله دوم بود. پس از آن، ایلان ماسک (Elon Musk) با ارسال توییتی اذعان داشت که زاویه نادرست نازل هیچ تداخلی با ارسال راکت نداشت، اما نگرانی و احتمال ایجاد هرگونه اختلال در سیستم فالکون 9 در مراحل بعدی، انجام این عملیات را یک روز به تعویق انداخت.

ماموریت CRS-10 ، دهمین سرویس تجاری اسپیس ایکس و ارسال تدارکات برای ایستگاه فضایی بین المللی محسوب می‌شود. به‌علاوه، این اولین باری بود که اسپیس ایکس برای انجام این ماموریت و ارسال تدارکات از مجتمع پرتاب 39 استفاده می‌کرد؛ مجتمعی تاریخی که میزبان بسیاری از ماموریت‌های آپولو در سال‌های 1960 و 1970 همچون اولین پرتاب موشک ساترن 5 (Saturn V) در ماموریت بدون سرنشین آپولو 4، ماموریت آپولو 8 و گردش به دور ماه و همین‌طور ماموریت تاریخی آپولو 11 و فرود نخستین انسان‌ها بر سطح ماه بود. پس از آن، این مجتمع برای شاتل فضایی آمریکا (Space Shuttle) آماده شد. جالب است بدانید که حالا این سکو به مدت 20 سال توسط اسپیس ایکس اجاره و به شکل قابل توجهی برای ماموریت‌های مختلف این شرکت اصلاح شده است.

ماموریت CRS-10

خوشبختانه هیچ حادثه در این پرتاب رخ نداد و بعد از 2 دقیقه و 24 ثانیه، راکت فالکون 9 از فضاپیما جدا شده و 8 ثانیه بعد، مرحله دوم آغاز شد. نهایتا بعد از 10 دقیقه و 5 ثانیه، فضاپیمای دراگن جدا شد و پنل‌های خورشیدی خود را برای تامین نیروی مورد نیاز سیستم‌های آنبرد آزاد کرد.

در همین حال و با روشن شدن مجدد موتورهای فالکون 9، این راکت از اتمسفر عبور کرده و بعد از هدایت به سوی پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station)، در محل فرود شماره یک (Landing Zone 1) در ساعت 18:16 به زمین نشست. این سومین فرود موفقیت آمیز راکت فالکون 9 در کیپ کاناورال بود.

هم‌اکنون فضاپیمای دراگن در حال طی کردن مسیرهای فضایی برای پیدا کردن مدار دقیق به سوی ایستگاه فضایی بین المللی است و به‌نظر تا 2 روز دیگر به مقصد خود خواهد رسید. زمانی‌که دراگن به ایستگاه فضایی می‌رسد نیز خدمه همراه با بازوهایی مکانیکی، آن را به سوی اسکله هدایت خواهند کرد. قرار است این فضاپیما پیش از بارگذاری محموله‌های جدید، حدود 1 ماه در ایستگاه فضایی بین المللی مانده و سپس برای فرود و ریکاوری به زمین و اقیانوس آرام فرستاده شود.

ویدیوی پرتاب راکت فالکون 9 در ماموریت CRS-10

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. این شی ناشناسی که تو شهرها دیدن همین موشک نبوده؟!

  2. انژی هسته ای حق مسلم ماست
    خخخخ
    اخی ببینید ما گیر چی هستیم اونا چیکار میکنن
    تو ایران پولداراش وقتی ب ثروت رسیدن ب جای سالی ی بار هر هفته میرن تایلند
    پولدارای اونارو ببینید.طرف پولداره هدفش فقط گسترش علم شده
    تو ایرانم تا یکی پولدار میشه شروع میکنه ب زد و بند تا بیشتر پولدار بشه
    جهان سوم جای عجیبیه