سرویس جستجوی تصاویر گوگل به نقض حقوق ناشران متهم شده است

سرویس جستجوی تصاویر گوگل به نقض حقوق ناشران متهم شده است

سرویس جستجوی تصاویر گوگل این روزها به یک ابزار فوق العاده قدرتمند برای یافتن تصاویر مختلف در هر زمینه‌ای تبدیل شده است. این ابزار به‌قدری کارآمد است که کمتر سرویس یا نرم‌افزاری توان رقابت با آن را دارد؛ اما همه‌ی کاربران و کمپانی‌های رقیب، نظر مشابهی درباره‌ی این قابلیت‌ها ندارند.

سرویس اینترنتی Getty Images که یک بستر نرم‌افزاری آمریکایی برای ثبت و مشاهده‌ی تصاویر استوک و آثار عکاسان است، به‌تازگی گوگل را متهم کرده است و قصد شکایت از این کمپانی را دارد؛ اما دقیقا مشکل مدیران Getty Images با سرویس جستجوی تصاویر گوگل بر سر چه موضوعی است؟ همان‌طور که می‌دانید بخش جستجوی تصاویر موتور جستجوی گوگل مدتی است که به قابلیت‌های جدیدی مجهز شده است و یکی از آن قابلیت‌های مهم این است که می‌تواند تصاویر را با رزولوشن کامل برای کاربران نمایش دهد.

سرویس جستجوی تصاویر گوگل باعث از بین رفتن مخاطبان وب‌سایت‌ها و عکاسان می‌شود

شاید با خود فکر کنید که این قابلیت خیلی هم کاربردی است و لذت جستجوی تصاویر را بسیار بالا برده است؛ اما نکته‌ای که یکی از مشاوران عمومی Getty Images، یوکو میاشیتا (Yoko Miyashita) درباره‌ی این قابلیت مطرح کرده است، شاید شما را هم به فکر بی اندازد. او معتقد است که وقتی کاربران، تصاویر را در سرویس جستجوی تصاویر گوگل به‌صورت کامل و با رزولوشن تصویر اصلی مشاهده می‌کنند، دیگر به سایت اصلی منتشر کننده‌ی آن تصویر مراجعه نمی‌کنند و این باعث از دست رفتن بازدیدکنندگان آن سایت می‌شود.

درواقع گوگل از تصاویری که سایت‌های مختلف و به‌خصوص پورتال‌های گردشگری و عکاسان محیط زیست منتشر می‌کنند، بدون هیچ زحمتی استفاده می‌کند و با این کار باعث از بین رفتن مخاطبان سایت‌ها و عکاسان مربوطه می‌شود. خانم میاشیتا در ادامه‌ی توضیحات خود می‌گوید:

ما در سرویس Getty Images با بیش از ۲۰۰ هزار نفر از عکاسان، گردشگران عکاسی و هنرمندان دیگر در ارتباط هستیم. آن‌ها برای این‌که از اثر خود حفاظت کنند و از حقوق قانونی آن اثر بهره‌مند شوند، به ما تکیه می‌کنند؛ اما گوگل دقیقا برخلاف این اصول انسانی عمل می‌کند و علاوه بر این‌که هنرمندان تحت قرارداد با ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، زندگی آینده و گذشته‌ی تمام هنرمندان سراسر جهان را هم با مشکل مواجه خواهد کرد.

سرویس جستجوی تصاویر گوگل به نقض حقوق ناشران متهم شده استاو در ادامه‌ی این مصاحبه که با نشریه‌ی تایم (TIME) انجام داده است، اضافه می‌کند که گوگل باید به جایگاه اصلی‌اش در قالب یک موتور جستجو برگردد و تلاش نکند که جای ناشران محتوا را بگیرد. البته خانم میاشیتا و مدیران ارشد کمپانی Getty Images تنها به یک گلایه‌ی معمولی اکتفا نکرده‌اند و یک دادخواست قضایی را برعلیه این اقدام سرویس جستجوی تصاویر گوگل ثبت کرده‌اند.

طی روزهای گذشته، Getty Images از تمام کاربران خود و به‌خصوص عکاسان درخواست کرده است که با این دادخواست همراه شوند و آن‌ها نیز برای رسیدن به منافع قانونی خود در این پرونده سهیم شوند. پرونده‌ای که شاید خیلی‌ها تصور کنند گوگل در آن تقصیری ندارد و به‌راحتی پیروز خواهد شد و البته خیلی‌های دیگر شامل عکاسان و مدیران وب‌سایت‌های منتشر کننده‌ی تصاویر، نظر دیگری درباره‌ی آن داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*