اینترنت 5G اپراتور Verizon مرزهای شبکه‌‌ی جهانی را جابجا خواهد کرد

اینترنت 5G اپراتور Verizon مرزهای شبکه‌‌ی جهانی را جابه‌جا خواهد کرد

احتمالا همه‌ی شما عزیزان از اینترنت همراه در تلفن همراهتان یا مودم‌های جیبی استفاده کرده‌اید. این روزها شبکه‌ی 3G تقریبا حالتی مشابه آنتن‌دهی معمولی سیم‌کارت پیدا کرده است و کمتر جایی در کشورمان پیدا می‌شود که تحت پوشش آن نباشد؛ اما نسل پنجم با نام اینترنت 5G در آن‌سوی آب‌ها در حال پردازش است.

شاید با خود بگویید که ما خودمان تازه به اینترنت 4G دست پیدا کرده‌ایم و هنوز هم در خیلی از مناطق شهری و روستایی کشورمان امکان استفاده از این فناوری وجود ندارد. بله حق با شماست و نه در کشور ما، بلکه در دیگر کشورهای جهان نیز فناوری‌های 4G و LTE جزو شبکه‌های نوپا محسوب می‌شوند و هنوز هم درحال‌توسعه توسط نهادهای مسئول در این رابطه هستند.

اما به هر حال هر سال که می‌گذرد، این فناوری‌ها نیز یک سال پیرتر می‌شوند و خاصیت تکنولوژی و پیشرفت سریع علم این است که فناوری‌های پیرتر، از رده خارج شده و به جای آن‌ها تکنولوژی‌های جدید با قابلیت‌های کاربردی‌تری معرفی می‌شوند. اپراتور شناخته‌شده‌ی ورایزن (Verizon) در ایالات متحده، به تازگی از مرحله‌ی جدیدی از طرح آزمایشی اینترنت 5G رونمایی کرده است که در آن تعداد محدودی از کاربران به این قابلیت دست پیدا کرده‌اند،

اپراتور Verizon که بزرگ‌ترین شرکت خدمات وایرلس و اینترنت بی‌سیم در کشور آمریکا محسوب می‌شود، از پیش‌گامان فناوری اینترنت 5G است و در مرحله‌ی دوم آزمایش این شبکه، به‌صورت محلی آن را برای تعدادی از کاربران آزمایشی عرضه کرده است. شبکه‌ی 5G کاربران را قادر می‌سازد تا از اینترنت همراه با سرعت تا سقف ۱ گیگابیت برخوردار شوند و به طبع آن، از پهنای باندهای وسیعی نیز بهره ببرند.

جالب است بدانید که در خود کشور آمریکا نیز خیلی از اینترنت‌های وایرلس و ADSL خانگی به این سرعت نرسیده‌اند و ۱ گیگابیت جزو برترین سرعت‌های کل بازار سرویس دهنده‌های اینترنت به هر شکلی محسوب می‌شود. در تست سرعت زیر می‌توانید مشاهده کنید که اینترنت 5G این اپراتور، اینترنت فیبر نوری گوگل را هم پشت سر گذاشته است:

اینترنت 5G اپراتور Verizon مرزهای شبکه‌‌ی جهانی را جابجا خواهد کرد

گفته می‌شود امواج شبکه‌ی اینترنت 5G به‌صورت محلی توسط Verizon ارسال شده‌اند و این ارسال موج در طیف‌های بسیار پایین تا حد ۲۸ گیگاهرتز و ۶۴ گیگاهرتز انجام گرفته است. این اطلاعات را نایب رئیس اجرایی Verison یعنی آدام کوئپ (Adam Koeppe) به خبرگزاری‌ها داده است. آقای کوئپ در ادامه می‌گوید که دریافت این امواج با استفاده از مودم‌ها و تجهیزات مخابراتی برندهایی نظیر سامسونگ، اریکسون و نوکیا امکان‌پذیر شده است.

Version طرح آزمایشی اینترنت 5G را به‌صورت محلی اجرا کرده است

البته Verison قصد ندارد این نوع فناوری انتقال اطلاعات را وارد شبکه‌ی اینترنت موبایل کند و ابتدا قرار است سرویس‌های اینترنت خانگی، شرکت‌های تجاری، دانشگاه‌ها و شبکه‌های محلی گسترده، پذیرای اینترنت 5G باشند. علاوه بر تصمیم خود Verison، یکی دیگر از دلایل اتخاذ چنین تصمیمی این است که از بعد فنی، تبدیل تجهیزاتی که قابلیت دریافت امواج با پروتکل 5G را داشته باشند به اندازه‌های کوچک‌تر و قابل حمل توسط کاربران موبایل، فعلا امکان‌پذیر نیست و باید تحقیقات و تلاش بیشتری بر روی این حوزه انجام بگیرد.

در ضمن هنوز چهارچوب‌های موسسات قانون‌گذار برای شبکه‌ی جهانی، اینترنت 5G را به رسمیت نشناخته‌اند و بنابراین کمپانی‌های سازنده‌ی تجهیزات و اپراتورها نمی‌توانند از این شبکه به طور رسمی استفاده کنند. کمیسیون بخش ارتباطات فدرال (FCC) نیز هنوز هیچ استانداردی را برای این نوع فناوری تایید نکرده است و هنوز همه چیز در حد طرح‌های تحقیقاتی باقی مانده است.

گفتنی است که اپراتورهای مخابراتی جهانی قصد دارند تا سال ۲۰۲۰ میلادی، اینترنت 5G را به‌صورت گسترده به شبکه‌ی موبایل خود اضافه کنند و در آن زمان کاربران قادر خواهند بود فایل‌هایی با حجم بیشتر از یک گیگابایت را در کمتر از ۶ ثانیه دانلود و ذخیره نمایند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*