حافظه HBM

مزیت ابعادی حافظه HBM نسبت به GDDR5

در دهه‌های گذشته، تراشه و چیپست های رایانه ای سعی کرده‌اند با کاهش ابعاد و اندازه قابلیت‌های مختلف خود و قرار دادن ترانزیستور بیشتر در محیط سیلیکونی، فشرده شوند. حالا با پیدایش حافظه HBM تحول بزرگی در این بخش به وجود آمده است.

این روز ها کوچک کردن قطعات و چیپ‌های رایانه‌ای به کمک متد‌های قدیمی برای سازندگان بسیار سخت شده است و حالا آن ها به فناوری‌های سه بعدی و توده سازی نظیر HBM (حافظه با پهنای باند بالا) جهت بهبود عملکرد چیپ‌های خود روی آورده‌اند.

در سال‌های گذشته مقالات فراوانی پیرامون تکنولوژی‌های HBM و HBM2 در فضای وب منتشر شده‌اند، اما اسناد تصویری از مزیت ابعاد کوچک و فشرده این فناوری به تازگی در فضای وب منتشر شده است. کمپانی SK Hynix در رویداد GTC امسال چند مموری HBM خود را در معرض نمایش قرار داد و همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، حالا امکان مقایسه تصویری مموری 8 گیگابایتی GDDR5 با نسخه یک گیگابایتی HBM و یا 4 گیگابایتی HBM2 وجود دارد.

HBM2-640x386

آشنایی بیشتر با حافظه HBM

یکی از ابهاماتی که با مشاهده تصویر بالا برای کاربران به وجود می‌آید، عبارت‌های ثبت شده بر روی برچسب این سه نسخه است؛ فرق GB با Gb چیست؟ پکیج HBM2 در مقایسه با حافظه HBM ابعاد بزرگی دارد، با این حال هنوز هم به نسبت حافظه 8Gb GDDR5 کوچک‌تر است (با توجه به این که میزان مموری ذخیره شده در آن حدود 4 برابر بیشتر است).

در حال حاضر انتظار نداریم محصولات فناوری HBM2 تا انتهای سال جاری و اوایل سال 2017 وارد بازار شوند؛ همچنین گفته می‌شود حافظه‌های GDDR5 در ادامه سال و با رونمایی از AMD Polaris باز هم مورد توجه قرار گیرد. با این حال، اهمیت صرفه جویی در فضای داخلی محصولات، علاقه AMD و NV را به تکنولوژی HBM2 توجیح می‌کند.

سرپیچ و مواد کوچک به معنای پردازنده‌های گرافیکی کوچک‌تر با تراکم حافظه بیشتر برای مصرف کنندگان عادی، کاربران حرفه‌ای و کاربرد‌های علمی است. تکنولوژی‌هایی نظیر GDDR5X که به سیلیکون‌های سطحی و دو بعدی وابسته هستند، قادر به رقابت با مزیت‌های ابعادی در جمع شدن چیپ‌های رایانه‌ای بر روی هم به کمک TSV (به وسیله موارد سیلیکونی) نیستند. فناوری GDDR5 در سال جاری همچنان در کارت‌های سخت افزاری میان‌رده و ارزان به کار گرفته می‌شود، اما در دراز مدت و با کاهش قیمت‌ها، HBM2 به زودی جانشین آن خواهد شد.

NV-HB-640x426

گفته می‌شود در دراز مدت، حتی فناوری HBM2 نیز نمی‌تواند نیازهای نسل بعدی سیستم‌های رایانه‌ای را برطرف کند. تصویر بالا مربوط به ارائه جدیدی از Nvidia در مورد عملکرد سطح بالای رایانه‌ای (HPC) و نیاز سیستم‌های زیر دسته DRAM به انرژی است. مهاجرت به فناوری حافظه HBM موجب بهبود قابل توجهی در سطح I/O پاور و همچنین میزان مصرف انرژی سیستم‌های زیر دسته DRAM شده است. HBM2 جهت ارائه پهنای باند یک ترابایتی، انرژی کمتری را به نسبت GDDR5 (با سرعت 200 گیگابایت بر ثانیه) مصرف می‌کند.

متاسفانه مقیاس گذاری سر راست رابط کاربری فناوری حافظه HBM از گذر استاندارد های مصرف انرژی مموری از نسل GDDR5 جلوگیری نمی‌کند. بهبود سازی‌های طولانی مدت و همچنین کوچکتر شدن سایز چیپ‌ها همچنان ضروری خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*