گجت‌های قدیمی

آیا می دانستید: اپل با بازیافت گجت‌های قدیمی سود 40 میلیون دلاری به جیب زده است

گزارش سالانه محیط زیستی اپل اخیراً به‌صورت آنلاین منتشر شده است؛ حالا با بررسی این گزارش متوجه می‌شویم کمپانی اپل نه‌تنها هرسال سبزتر از قبل می‌شود، بلکه قبیله این کمپانی متشکل از طلا یابان حرفه‌ای است! به نظر می‌رسد علاوه بر سود 61 میلیون پوندی این شرکت (بله خیلی زیاد است!) از بازیابی استیل، آلومینیوم، شیشه و سایر مواد صنعتی در گجت‌های قدیمی حالا این کمپانی در بازیافت 2204 پوند طلا نیز توانسته است به موفقیت بزرگی برسد. حالا که هر اونس طلا قیمت 1230 دلاری دارد اپل توانسته است سود معادل با 40 میلیون دلاری را با ذوب کردن طلای استخراج شده و بازیافت سایر مواد به دست آورد.

حالا چگونه این اتفاقات افتاده است؟ طبق گفته‌های شرکت پالایش کننده، فلز به کار گرفته شده در هر رایانه خانگی ارزش 9 دلاری دارد و کمپانی بزرگ طلای جهان، Trevor Keel، اعلام کرده که در تلفن‌های طلایی نظیر آیفون حدود 25 الی 30 میلی‌گرم طلا (1 دلار) به کار گرفته شده است. از طلا معمولاً جهت ساخت اتصال‌دهنده‌ها و گاهی اوقات PBC و اجزای کوچک‌تر بهره گرفته می‌شود. سازندگان نیز علاقه خاصی به این فلز دارند چراکه انعطاف‌پذیری بالایی داشته و در هر حالتی که بخواهند فیکس می‌ماند. همچنین مقاومت فلز طلا برابر لکه‌های سیاه و تاریک شدن در تولید تلفن‌های شیک و مقاوم به کار می‌آید.

حال میلیون‌ها مک بوک، رایانه‌های خانگی، آیفون، آیپد ها و حالا اخیراً اپل واچ‌ها را که این کمپانی به دست خریداران می‌سپارد را در نظر بگیرید؛ قدیمی شدن این گجت‌ها و با بازگشت به چرخه بازیافت اپل، آن‌ها را در یک کلمه به معدن‌های طلا بدل می‌کند!

علاوه بر طلا و سود بسیار بالای بازیافت آن، کارشناسان اپل همچنین توانسته‌اند 6612 (lbs) نقره (16.27 دلار برای هر اونس، 107 هزار دلار سود) و نزدیک به سه میلیون lbs از فلز مس (2.19 دلار هر اونس، سود 6 و نیم میلیون دلاری) را به چرخه تولید بازگردانند. از نقره جهت ساخت راهگذرهای الکتریکی و جوهر خاصی بردهای کامپوزیت بهره گرفته می‌شود. فلز مس نیز در ساخت چیپست ها، کابل‌ها، اتصال‌دهنده‌ها (Connectors)، بردهای جریانی و سایر بخش‌ها کاربرد دارد. با این تفاسیر، سود سه میلیون پوندی اپل از این مواد بازیافت شده آن‌چنان غافلگیرکننده نیست.

کمپانی اپل علاوه بر به دست آوردن سود قابل‌توجه در چرخه بازیافت گجت‌های قدیمی، کمک شایانی به محیط‌زیست و مواد فلزی می‌کند. امیدواریم سایر غول‌های فناوری که سهم زیادی در بازار فروش دارند نیز سیاست کمپانی اپل را در پیش گیرند و گجت‌های قدیمی خود را بازیافت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*