اپ استور و گوگل پلی

رشد 8.2 درصدی دانلود های اپ استور و گوگل پلی در اوایل سال جاری

رشد موبایل طی سال‌های گذشته وصف ناپذیر بوده است و در کنار آن حضور هزاران اپلیکیشن و بازی در فروشگاه‌های نرم‌افزاری توانسته است به این روند کمک شایانی کند. رشد 8.2 درصدی دانلودهای اپ استور و گوگل پلی خبر خوبی برای توسعه‌دهندگان موبایل به‌حساب می‌آید.

طبق گزارشی که اخیراً توسط IFST منتشر شده، کاربران در یک‌چهارم اولیه سال 2016 بیش از 17.2 میلیارد اپلیکیشن از اپ استور و گوگل پلی دانلود کرده‌اند. این میزان نسبت به سال قبل و بازه مشابه، رشد 8.2 درصدی داشته است. طبق معمول، بازی‌ها توانسته‌اند با 1.95 میلیارد در اپ استور و 4.7 میلیارد در فروشگاه گوگل پلی سهم قابل‌توجهی از این آمار را به خود اختصاص دهند. دسته بازی‌ها در iOS و اندروید به ترتیب 284 درصد و 404 درصد به نسبت جایگاه دوم آمار دانلود بیشتری داشته‌اند. با مرور این آمار و ارقام و گزارشات، ارزش سالانه 34.8 میلیارد دلاری صنعت گیمینگ و رشد روزافزون آن را بهتر درک می‌کنیم.

درحالی‌که طبق معمول آمار دانلودهای iOS در مقایسه با اندروید کمتر است، اما سرعت رشد بخش بازی‌ها در آن به‌مراتب سریع‌تر پیش می‌رود. بخش گیمینگ اپ استور هرساله حدود 14 درصد رشد درزمینهٔ تعداد دانلودها دارد؛ در مقابل میزان رشد سالیانه بخش گیمینگ در گوگل پلی تنها کمتر از یک درصد بوده است. این آمار تا حدی قابل پیش‌بینی است، چراکه بخش بازی‌ها در فروشگاه نرم‌افزاری گوگل مدت‌هاست که توانسته است گوی سبقت را در هر زمینه‌ای از iOS و اپل پیش بگیرد.

Sensor-Tower-Q1-2016-Data-Digest-iOS-Categories

البته طبق معمول کمپانی‌های شناخته‌شده و خاصی توانسته است سهم قابل‌توجه در آمار دانلود را به نام خود ثبت کنند. ازجمله این موارد می‌توان به NFL Mobile publisher Electronic Arts، Candy Crush company King و kim Kardashian developer Glu Mobile اشاره کرد که توانسته‌اند در اندروید، iOS و یا هر دو آمار دانلود فوق‌العاده‌ای را به خود اختصاص دهند. بااین‌حال توسعه‌دهندگان جدیدی نیز به روی کار آمده‌اند – نظیر Supercell battler clash royale – که تنها در عرض یک الی دو ماه موردتوجه کاربران قرارگرفته و بیش از 110 میلیون دلار درآمد داشته باشند.

در گزارش منتشرشده توسط Sensor Tower، ده بازی برتر که در یک‌چهارم ابتدایی سال 2016 بیش از همه در اپ استور و گوگل پلی دانلود شده‌اند، عبارت‌اند از:

  • Piano Tiles 2
  • Candy Crash Jelly Saga
  • Color Switch
  • Clash Royale
  • Subway surfers
  • Traffic Rider
  • Clash of Clans
  • My Talking Tom
  • Candy Crash Saga
  • Temple Run 2

این آمار رو به رشد و درخشان، خبر خوبی برای توسعه‌دهندگانی است که توانسته‌اند بازی‌های موبایل را به یک قطب صنعتی و پردرآمد تبدیل کنند. بازی محبوب Clash Royale قصد دارد به رکورد یک میلیون دلار فروش در سال جاری برسد، اما در این زمینه تنها نیست. احتمال رسیدن بازی Clash of Clans به این میزان نیز وجود دارد. سری بازی‌های کندی کراش نیز با توجه به رشد روزافزون تعداد کاربرانشان، احتمال گذر از مرز یک میلیون دلار را دارند.

اما در مورد صنعت کلی گیمینگ، یکی از پژوهش‌های اخیر مشخص کرده است که کاربران هنوز هم می‌خواهند پول‌های خود را برای سرگرمی‌های تعاملی خرج کنند. این موضوع باید کمپانی‌هایی نظیر سونی، مایکروسافت، فیس بوک و… را متقاعد کند تا هنوز هم بر روی کنسول‌های سنتی خود، سیستم‌های واقعیت مجازی و یا اپلیکیشن های موبایل سرمایه‌گذاری داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*