هدست HTC Vive

نگاهی بر هدست HTC Vive ؛ واقعیت مجازی به معنای واقعی کلمه

واقعیت مجازی همیشه در ذهن ما یک تجربه اول‌شخص بوده است. به نظر می‌رسد، خیالات ما به آینده روشنی امیدوار بوده‌اند و فناوری واقعیت مجازی به معنای امروزی بسیار جادوئی دنبال می‌شود، جایی که هدست HTC Vive توانسته است به‌خوبی به رقابت با سایر محصولات بپردازد.

همه ما واقعیت مجازی – Virtual Reality – را به‌عنوان تجربه شبیه‌سازی‌های اول‌شخص می‌شناسیم؛ شلیک گلوله‌های مجازی، گشت‌وگذار در جهان‌های غیرواقعی و جذاب و یا مکالمه با فردی که تنها در رایانه زندگی می‌کند.

گیم پدهای موبایلی و واقعیت مجازی سوم شخص بهتر از حد تصور کاربران عمل می‌کنند. در بازی‌های واقعیت مجازی عادی و متداول، کاربر بر روی صندلی نشسته و با دسته به بازی مشغول است؛ در این شرایط فاصله بین دنیای مجازی و فیزیکی کاملاً احساس می‌شود. کاربر با کنترل دکمه‌ها سعی می‌کند بازی را پیش ببرد؛ پس این‌یک واقعیت مجازی به معنای واقعی کلمه نیست.

کنترل‌کننده‌های ایستاده و حسی به نسبت موارد ذکر شده یک قدم جلوتر هستند اما باز هم پس از مدتی، کاربر احساس محدودیت را در خود می‌یابد؛ در نهایت گیمر ها به فکر از بین بردن محدودیت‌ها و گشت‌وگذار در فضایی به‌مراتب بزرگ‌تر می‌افتند.

اینجا جایی است که هدست HTC Vive از کمپانی اچ تی سی توانسته است خود را از رقبایی همچون هدست Oculus Rift فیس بوک متمایز کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق‌تر جنبه‌های مختلف این محصول بپردازیم.

در حال حاضر هدست HTC Vive تنها هدست واقعیت مجازی با سیستم آزاد به شمار می‌رود که برای کاربران امکان جابجایی و حرکت در اتاق را به‌صورت کاملاً آزادانه و امن فراهم کرده است. موقعیت‌یابی 360 درجه‌ای و دقت ساب میلی‌متری به کاربر امکان گشت‌وگذار کاملاً واقعی در محیط‌های مجازی را می‌دهد، انگار واقعاً آنجا هستید. گیمر ها می‌توانند به هر طرف حرکت کرده و همچون دنیای واقعی هیچ مسیر تعیین شده و اصلی در پیش روی کاربر نیست.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد هدست HTC Vive، سیستم همراهی یا همان Chaperone است که به‌عنوان بزرگ‌ترین نوآوری صنعت واقعیت مجازی در دو سال گذشته شناخته می‌شود. این سیستم دیوارهای اتاقی که در آن به بازی کردن مشغول هستید را در هدست شبیه‌سازی می‌کند و بدین ترتیب کاربر متوجه می‌شود که زمان بازگشت به مرکز اتاق فرا رسیده است. این دیوارهای مجازی آن‌چنان جلب‌توجه خاصی را به همراه ندارند، بااین‌حال کاربر رسیدن به آن‌ها را کاملا حس می‌کند.

حین بررسی هدست HTC Vive واقعیت مجازی در فضاهای بسته نظیر اتاق، به لطف سیستم همراهی، هرگز به دیوار و فضاهای کناری برخورد نداشتیم. هدست واقعیت مجازی فیس بوک (Oculus Rift) قابلیت مکان‌یابی در فضاهای کوچک نظیر اتاق را شامل می‌شود اما خطراتی نظیر برخورد به اشیاء و دیوارها محتمل هستند. به همین دلیل هرگز در نسل اولیه هدست واقعیت مجازی فیس بوک، توجه خاصی به واقعیت مجازی محبوس و در ابعاد اتاق وجود نخواهد داشت.

2

علاوه بر این، کاربران می‌توانند از هدست وایو به عنوان گیم پدهای ساده و یا ایستاده واقعیت مجازی بهره گیرند؛ اما با توجه به هزینه‌ای که باید برای این دستگاه بپردازید، بهتر است به واقعیت مجازی در فضاهای بزرگ‌تر نظیر اتاق و سالن‌ها بی اندیشید. استفاده از این هدست به‌عنوان گیم پدهای ساده فرقی با اجرای بازی‌های ایکس باکس 360 در نسل جدید این کنسول ندارد! سخت‌افزار شما پتانسیل بالایی دارد، چرا از آن بهره نبرید؟

خوشبختانه تنوع در کالکشن بازی‌های مربوط به هدست HTC Vive در حال حاضر آن‌چنان محدود نیست و کاربران نباید در این زمینه دغدغه خاصی داشته باشد – حداقل در مقایسه با هدست ریفت اوضاع وایو به‌مراتب بهتر است. تقریباً هر بازی که در هدست جدید کمپانی HTC اجرا کردیم، به‌خوبی از کنترل‌کننده‌های حسی و پشتیبانی آن از ابعاد بزرگ بهره برده بودند.

موضوعی که ما را حین بررسی غافلگیر کرد، بازی‌های سبک اکشن و ماجراجویی بودند که در دنیای مجازی بزرگ‌تری صورت می‌گرفتند. همه این بازی‌ها از جابجایی در ابعاد اتاق بهره می‌گیرند و به‌راحتی می‌توان به مکان‌های دور و نزدیک در دنیای مجازی درون بازی رفت. این جابجایی که به کمک نگه‌داشتن دکمه‌های هدست HTC Vive و هدف گرفتن صورت می‌گیرد، یکی از نکات مثبت حین اجرای بازی Vanishing Realms به شمار می‌رفت. دیگر همچون گذشته جهت جابجا شدن در فضای مجازی نگران امنیت و آسیب احتمالی در اثر برخورد با اشیاء معنایی ندارد. در این بازی‌ها شما یک کارکتر تمام‌عیار در دنیای سه‌بعدی هستید؛ چیزی که گیمر ها سال‌ها انتظار آن را می‌کشیدند.

7

کنترل‌کننده‌های حرکتی وایو بسیار عالی هستند و در دنیای مجازی دستان انعطاف‌پذیر و کارآمدی را برایتان فراهم می‌کنند. به کمک این دسته‌ها می‌توانید اشیاء را بردارید، با سلاح‌ها شلیک کرده و یا دشمنان را با شمشیر خود تکه‌تکه کنید! دسته هدست وایو به نسبت کیت توسعه‌دهنده پیش‌تولید، راحت‌تر در دست کاربر می‌نشیند و حس بهتری دارد.

فضای حرکتی شما در بهره از این هدست می‌تواند مربعی به ابعاد پنج‌متر باشد. گجت‌های همراه این سیستم که با نام Lighthouse (به معنای فانوس دریایی) شناخته می‌شوند بر روی دیوار و یا گوشه‌هایی از اتاق سوار می‌شوند؛ کاربرد این دستگاه‌ها نیز تشخیص محل قرارگیری هدست و دسته بازی و همچنین دریافت سیگنال و لیزرهای دستگاه است. همچنین به جهت سیستم نوری فانوس‌های دریایی، اتصال آن‌ها به رایانه ضروری نیست و هرکدام تنها به خروجی برق نیاز دارند.

8

جهت بهره‌گیری از هدست وایو، فضایی که امکان جابجایی چهار الی پنج قدم به هر سمت را دارد کاملاً مناسب به نظر می‌رسد؛ پس تصور اینکه به یک سالن رقص بزرگ و پهناور نیاز دارید کاملاً غلط است؛ این بزرگ‌ترین باور غلطی بود که قبل از بررسی هدست وایو در ذهن خود داشتیم.

راه‌اندازی و نصب کامل سیستم تنها 10 الی 15 دقیقه از ما وقت گرفت. پس از اتمام کار نیز توانستیم به‌سرعت تمامی اجزاء متصل را جمع کرده و از شلوغی محیط اتاق جلوگیری کنیم. البته در حین بازی کردن در دنیای واقعیت مجازی یک کابل طولانی از پشت شما را دنبال می‌کند، ما نیز به روزهایی که این تکنولوژی کاملاً بی‌سیم شود امیدوار هستیم. البته در حین بررسی اصلاً با کابل مداخله نداشتیم و خوشبختانه هرگز زمین نخوردیم. البته گاهی اوقات باید از روی آن رد شده و یا محل آن را تغییر داد.

دوربین جلوی دستگاه یکی دیگر از قابلیت‌های خاص وایو به شمار می‌رود. همان‌طور که گفتیم، قابلیت Chaperone از عهده دیوارهای مجازی و عدم برخورد گیمر به دیوارهای واقعی به‌خوبی برمی‌آید. بااین‌حال دوربین جلوی هدست عهده‌دار دنیای واقعی است. دو بار لمس بر روی دکمه بر روی دسته هدست، نمای زنده از اطراف کاربر را که به کمک دوربین ضبط می‌شود، نمایش می‌دهد؛ این تصویر معمولاً تا 3 الی 4 ثانیه پس از لمس دکمه نمایش داده می‌شود. اگر می‌خواهید در حین بازی لیوان آبی بنوشید و یا با اعضای خانواده مکالمه‌ای داشته باشید، دوربین جلو کارایی مناسبی خواهد داشت.

9

سیستم سرویس‌های تلفنی هدست وایو، به کمک بلوتوث با تلفن هوشمند کاربر همگام‌سازی شده و می‌توان به تماس‌ها پاسخ داد، پیامک فرستاد و یا حین بازی در دنیای واقعیت مجازی تقویم خود را چک کرد. بااین‌حال قابلیت سرویس‌های تلفنی، هم‌اکنون که این مقاله را می‌نویسیم در هدست HTC Vive فعال نیست و باید منتظر آپدیت‌های آینده آن باشید. اگر همان‌طور که در تبلیغات ذکرشده باشد، هدست به‌خوبی با تلفن هوشمند کاربران همگام شود، ترکیب قابلیت‌های Chaperone، دوربین جلو و سرویس‌های تلفنی، دسترسی کافی را به دنیای واقعی در این هدست را فراهم می‌کند.

اگر قصد خرید نسل اول از هدست های واقعیت مجازی – بدون هیچ دغدغه مالی – را دارید، هدست HTC Vive یک گزینه مناسب برایتان خواهد بود. البته قیمت هدست Rift فیس بوک حدود 200 دلار کمتر از وایو است. بااین‌حال قیمت 1750 دلار به بالا برای بسیاری از کاربران رقم نجومی به‌حساب می‌آید. امیدواریم از بررسی ما نهایت بهره را برده باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. هدست هواوی وی ار رو هم بزارید .تشکر