صنعت خودرو

وزیر تلاش می کند صنعت خودرو را غیر انحصاری کند؛خودروسازان درخواست افزایش قیمت می دهند

در حالی که وزیر صنعت در تلاش برای غیر انحصاری کردن صنعت خودرو در کشور می باشد ، خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به شورای رقابت ارائه داده اند.جالب است بدانید که کارشناسان عقیده دارند پس از برجام ، دلیلی برای افزایش قیمت خودرو های داخلی وجود ندارد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد که درخواست افزایش قیمت خودرو ارائه شده است.این درحالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در مذاکره با شورای اقتصاد تلاش می‌کند خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج شود.ظاهرا این مکاتبات هنوز در شورای اقتصاد در نوبت بررسی قرار نگرفته و نتیجه‌ای حاصل نشده است.شورای اقتصاد خودرو را در لیست کالاهای انحصاری قرار داده و به همین دلیل تعیین قیمت این محصول از سوی شورای رقابت صورت می‌گیرد.

در این شرایط در سال جدید خودروسازان درخواست خود برای افزایش قیمت محصولات را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند زیرا از اردیبهشت سال 1393 قیمت خودرو ثابت مانده است.خودروسازان خارجی که برای فعالیت به ایران می‌آیند اعلام می‌کنند که باید بتوانند قیمت محصولاتشان را خودشان تعیین کنند و با قیمت‌گذاری دستوری خودرو مخالفند.

نعمت‌بخش با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو باید از شورای رقابت خارج شده و در حاشیه بازار تعیین شود،بیان کرد که با توجه به شرایط فعلی، تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار باعث افزایش قیمت‌ زیادی نخواهد شد.

درخواست افزایش قیمت خوردوسازان در حالی ارائه شده که بیشتر کارشناسان عقیده دارند ، با توجه به برجام و رفع تحریم ها ، قیمت تمام شده خودو برای کمپانی های سازنده نه تنها بیشتر نشده ، بلکه کاهش هم داشته است و دیگر دلیلی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد.

امرالله امینی ، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره می گوید :

دلیلی برای افزایش قیمت خودرو در سال جدید وجود ندارد.درست است که در سال جدید هزینه‌هایی چون مواد اولیه و دستمزد افزایش می‌یابد اما خودروسازان باید این رشد هزینه‌ها را با افزایش بهره‌وری جبران کنند.

به عقیده امینی ، بهره‌وری صنعت خودرو در ایران پایین است به همین دلیل قیمت تمام شده تولید خودرو بالا است.با این حال مصرف‌کنندگان نباید هزینه پایین بودن بهره‌وری در صنعت خودرو را بپردازند بلکه این خودروسازان هستند که باید هزینه‌های خود را کاهش دهند.

امینی با بیان اینکه خودروسازان افزایش قیمت را به عنوان راحت‌ترین راه برای جبران افزایش هزینه‌ها انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: با این حال شورای رقابت نباید با افزایش قیمت خودرو در سال جاری موافقت کند.

نظر شما در مورد بازار آشفته صنعت خودرو کشور چیست ؟!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. آقای وزیر خودرو من اگر جای شما بودم تمام وقتم را صرف مذاکره با خارجی ها برای صادرات اقلام کشور و واردات تکنولوژی و کالاهای استراتژیک می کردم تا اینکه دائم در کشورم تلاش کنم این دو خودروساز را گردن کلفت تر نمایم و هیچ توجهی به قدرت خرید مردم و تامین جانی آنها در حوادث رانندگی با خودرو بدون کیفیت نکنم

  2. چه پررو هستن این خودروسازها همین چندوقت پیش بود که با ضرب وام 25 میلیونی دولت و فریب خوردن یه عده ای از مردم که پراید رو با 4 میلیون پول نقد میتونستن بخرن خودروهای بادکرده تو انباراشون رو تونستن بفروشن… حالا بازم دارن کری میخونن.
    خدایی جا داره یه بار دیگه مردم خرید خودروها رو تحریم کنن اینبار با این کسر بودجه از وام 25 میلیونی هم خبری نیست و بالاخره این دو تا مزخرف ساز مجبور میشن سر تعظیم فرود بیارن جلوی ملت

  3. امیدوارم هرچه زودتر انحصار فرغون سازی ها تموم شه بعدش فضا رقابتی بشه ببینیم چن ماه میتونن دووم بیارن!البته سودی که به بعضیا میده فک نکنم بتونن از انحصار درش بیارن!

  4. گنجشکی که از مترسک بترسه لیاقتش گرسنگیه…

    • دو هفته گمرکو آزاد کنن تا ماشینایی مثل میتسوبیشی رو با 50 میلیون وارد کنیم بعد میبینیم چطور خودروسازا به تکاپو میوفتن.میگن تولید ملی بگیرین تا اشتغال زایی بشه.دارن به زور مجبور میکنن ملت جنس آشغال بخرن.کاملا دیکتاتوریه.اونایی که میگن ایرانی شایسته بهترین هاس شعار میدن کسی که خودش از جنس مردم نیس.هستن کسایی که با 800 هزار تومن 400 تومن پول اجاره خونه میده و با 400 تومن دیگش باید ماهو سر کنه.هر کسی لیاقت داره به چیزی که میخواد برسه.وقتی نماینده مجلسی که فقط میاد یه رای واسه لایحه و طرحا میده و میاد 3 میلیون یا بیشتر میگیره و تازه میخواد این حقوقشو مادام العمر کنه! چی میفهمه درد مردم چیه.میگن اگه پول اختلاس ها رو بین مردم پخش میکردن 250 میلیون به هر کسی میرسید!کجاس اون اسلام که از بالاترین رده تا پایین ترین عضو جامعه(که الان همه اونارو به اسم کارگرا میشناسن در حالی که اگه اونا نبودن کشوری هم نبود)اونو رعایت میکردن.روزی میرسه که مستضعفا به دنیا حکومت کنن اینو خدا وعده داده.من جوون که کارم تو این کشور تمومه

  5. تا وقتی وزیر صنعت معدن و تجارت سهام دار هر دو کمپانی خودروساز باشه، بعید میدونم اتفاق خاصی برای صنعت خودرو بیفته….

  6. تا زمانی که مردم ماشین های داغون سایپا و ایران خودرو رو با علاقه بخرن وضع همینه

  7. کیفیت ماشینا که در سطح جهانی هست … لامصب پراید ما داره با پورشه 911 رقابت میکنه …. ببرن بالا …. دیگه کسایی که پول دارن که میرن ماشین خوب میخرن … اونایی که ندارن باید ماشین نخرن … مگه مجبورن… والا

    • اینکه صورت مسعله رو پاک کنیم درست و بگیم خب ملت نخرن نمیشه که نخرن ماشین یه وسیله شاید خیلی ضروری نباشه اما نقشه مهمی تو آسایش و آرامش یک خانواده میتونه ایفا کنه خیلی وقتا داشتن یک وسیله نقلیه باعث کاهش هزینه های خانواده میشه…

  8. ماشالله کیفیت ماشینا بالاس چرا بالا نبرن :Overjoy: :Overjoy: :Overjoy: