سلول‌های خورشیدی جدیدی که حتی در زیر باران هم الکتریسیته تولید می‌کنند

سلول‌های خورشیدی جدیدی که حتی در زیر باران هم الکتریسیته تولید می‌کنند

به‌تازگی یک مؤسسه‌ی چینی سلول‌های خورشیدی خاصی تولید کرده که حتی در شرایط بارانی می‌تواند الکتریسیته تولید کند. با گجت نیوز همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع آگاه شوید.

تابه‌حال تحقیقات بی‌شماری درزمینه‌ی کاربرد گرافین در تولید پنل‌های خورشیدی منتشرشده است. به‌تازگی تیمی از چین توانسته با بهره‌گیری از ویژگی‌های خاص این ماده، پنل‌های خورشیدی منحصربه‌فردی تولید کنند که می‌تواند در هر شرایط آب و هوایی خاصی الکتریسیته تولید کند. این پیشرفت جدید ازآن‌جهت اهمیت دارد که سلول‌های خورشیدی قبلی هرگز نمی‌توانستند مثلاً شرایط بارندگی الکتریسیته تولید کنند.

از میان ویژگی‌های منحصربه‌فرد گرافین می‌توان از ویژگی رسانایی فوق‌العاده‌ی آن به‌عنوان بهترین مشخصه یاد کرد که اجازه می‌دهد الکتریسیته به‌راحتی از روی سطح گرافین شار شود. زمانی که گرافین در شرایط بارانی قرار می‌گیرد، با متصل کردن یون‌های مثبت و منفی با یکدیگر اقدام به تولید الکتریسیته می‌کند که به آن واکنش اسیدی لوویس گفته می‌شود. مؤسسه‌ی چینی Qunwei Tang با بهره‌گیری از همین ویژگی موجود در گرافین اقدام به تولید صفحه‌های خورشیدی‌ مخصوصی کرده‌اند که نه‌تنها در زیر تابش آفتاب، بلکه در شرایط بارانی نیز می‌تواند الکتریسیته تولید کند.

این سلول‌های خورشیدی جدید می‌توانند از آب باران الکتریسیته تولید کنند.

برخلاف آب خالص، آب باران دارای نمک‌ هست. خود نمک در خود یون‌های مثبت و منفی دارد. زمانی که آب باران با گرافین برخورد می‌کند، یون‌های مثبت موجود در آب باران با الکترون‌های سطح گرافین یک‌به‌یک به هم متصل می‌شوند. در این زمان مابین آب باران و گرافین یک دسته الکترون‌های دولایه به همراه یون‌های مثبت شارژ شده، یک‌شبه خازن را به وجود می‌آورند. اختلاف‌پتانسیل بین این دولایه آن‌قدر زیاد است که بتوان به کمک آن الکتریسیته تولید کرد.

سلول‌های خورشیدی جدیدی که حتی در زیر باران هم الکتریسیته تولید می‌کنند

آزمونه‌های آزمایشگاهی نیز همین موضوع را اثبات کرده‌اند. یک نمونه‌ی اولیه از این سلول خورشیدی حساس به رنگ در شرایط آزمایشگاهی توسط این مؤسسه‌ی چینی تولید شد که معلوم شد که در شرایط بارانی هم این پنل کار می‌کند. این سلول‌ها می‌توانند صدها میکرو ولت تولید کند. محققان بر این باورند که در آینده‌ای نزدیک سلولی تولید خواهند کرد که در تمامی شرایط آب و هوایی‌ الکتریسیته تولید کند.

با تولید سلول‌هایی که در تمامی شرایط آب و هوایی اقدام به تولید الکتریسیته می‌کنند دریچه‌ای نو به سمت انرژی‌های پاک گشوده می‌شود. به‌این‌ترتیب به‌زودی شاهد استفاده‌ی بیشتر از این پنل‌ها خواهیم بود. از طرفی ایلان ماسک اعتقاد دارد که تا چند سال بعد پنل‌های خورشیدی به بهترین منبع تولید الکتریسیته تبدیل خواهند شد.

نظر شما در خصوص پنل‌های خورشیدی چیست؟ دیدگاه خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. نه اقا، ذوق کردن نداره.
    این راهش نیست.
    این اقایون کاری که کردن اینه که یه راه برای تبدیل الکتریسیته از اب بارون پیدا کردن (که البته واسه خودش کاریه)
    اما مساله و معضل سلول های خورشیدی این نیست. مشکل اصلی سلولای خورشیدی گین (بهروری) پایینه.
    بهترین سلول های خورشیدی بازار با قیمتای گزاف در حال حاضر نهایتا 20-25 درصد نور دریافتی به سطح خودشون رو به الکتریسیته تبدیل میکنن. تازه در شرایط کاملا افتابی.
    هر وقت تونستیم این گین رو به بالای 90 برسونیم اونم از نور مرءی و نه فقط تابش مستقیم، باید ذوق مرگ شد و اون موقع میشه در تهیه انرژی مصرفی در زندگی روزانه، روش حساب کرد.
    (البته شنیده بودم چند وقت پیش به شرکت اسر. اییلی سلولایی تهیه کرده که تو هوای ابری هم برق تولید میکنه و گینش چند برابر! گین سلول های فعلیه ولی رقم دقیق گین اعلام نشده بود)