پردازنده Kirin 960

پردازنده Kirin 960 هواوی احتمالا تفاوت چندانی با نسل قبلی نخواهد داشت

هواوی در تلاش است تا در آینده‌ای نزدیک از نسل جدید پردازنده‌های سری Kirin خود با نام پردازنده Kirin 960 رونمایی کند. این پردازنده قرار است هواوی را در رقابت شدید این کمپانی با دیگر غول‌های صنعت ساخت تراشه برای تلفن‌های همراه نظیر کمپانی کوالکام و سامسونگ یاری کند، اما گویا این‌طور نخواهد شد.

پردازنده‌های SoC، امروزه مغز متفکر تمام تلفن‌های همراه هوشمند را تشکیل می‌دهند. این پردازنده‌ها درواقع دنیای پیچیده‌ای از اتصالات مینیاتوری هستند که تمام عملیات پردازش را بر عهده دارند؛ به‌طور کلی می‌توان گفت که هر دیوایسی که از قطعه‌ی قدرتمندتری در زمینه‌ی این کامپیوترهای کوچک برخوردار باشد، می‌تواند پیروز نبرد دنیای پرچم‌داران موبایل باشد.

پردازنده Kirin 960 تفاوت کمی با اجداد خود دارد

هواوی برای ساخت نسل جدید پرچم‌داران خود یعنی اسمارت‌فون‌های هواوی پی ۹ و پی ۹ پلاس از پردازنده‌های Kirin 955 بهره برده است. این پردازنده‌ها درواقع مدل اورکلاک شده‌ی پردازنده‌ی Kirin 950 هستند و محصول جدیدی به‌حساب نمی‌آیند. حالا بیاید یک‌بار دیگر رقبای پی ۹ و پی ۹ پلاس را مرور کنیم: گلکسی اس ۷ با پردازنده‌ی اگزینوس ۸۸۹۰، ال‌جی جی ۵ با پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون ۸۲۰ و البته پرچم‌داران چینی با پردازنده‌ی هلیو X20.

پردازنده‌ی Kirin 955 در برابر دو رقیب اول که جزو دو گزینه‌ی اصلی خریداران در سراسر جهان به‌حساب می‌آیند، شانس چندانی ندارد و تنها پردازنده‌ی هلیو X20 است که Kirin 955 می‌تواند کمی از آن سریع‌تر عمل کند. بنابراین هواوی به فکر تولید سری جدید چیپست‌های خود با نام Kirin 960 افتاده است و این سری به‌زودی عرضه خواهند شد.

اما آیا Kirin 960 برای این میدان نبرد کافی خواهد بود؟ آیا این پردازنده می‌تواند سرعتی مشابه تولیدات کوالکام و سامسونگ داشته باشد؟ جواب این سؤال متأسفانه خیر است. پن جیوتانگ (Pan Jiutang) آنالیزوری است که این موضوع را مطرح کرده است. او در پست جدیدی در شبکه‌ی اجتماعی ویبو (Weibo) اعلام کرده است که هواوی تغییراتی را در ساخت Kirin 960 بکار خواهد گرفت اما این تغییرات کافی نیستند.

طبق اعلام او مهم‌ترین تغییر در بخش شبکه صورت خواهد گرفت و احتمالاً یک مودم بر روی پردازنده سوار خواهد شد؛ مشابه کاری که کوالکام در ساخت سری اسنپ‌دراگون انجام داده است. اما این تغییرات برای افزایش قدرت پردازنده‌های جدید هواوی کافی نخواهند بود و علاقه‌مندان به این کمپانی احتمالاً باید یک سال دیگر هم صبر کنند تا بتوانند پرچم‌دارانی با قدرت مشابه دیگر دیوایس‌های برتر جهان را خریداری کنند.

جالب است که جیوتانگ اعلام کرده است از جزییات قطعات به‌کاررفته در پردازنده Kirin 960 اطلاع دارد اما به دلایلی قصد ندارد اطلاعات آن‌ها را در اختیار عموم کاربران قرار دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*