زندگینامه زاها حدید

نگاهی مختصر به آثار و زندگینامه زاها حدید

دنیای معماری هنرمندان بسیاری را دارد، که هر یک آثار خیره کننده ای را در سراسر جهان خلق کرده اند. زاها حدید یکی از معماران برجسته بود که آثار بی نظیری را داشت. او امروز بر اثر حمله قلبی در گذشت. امشب در گجت نیوز به مناسب وفات این هنرمند بزرگ، نگاهی کوتاه به زندگی او خواهیم انداخت.بدون شک زندگینامه زاها حدید برای بسیاری از علاقمندان به معماری جذاب و آموزنده خواهد بود.

زندگینامه زاها حدید

زاها حدید ملیتی عراقی – بریتانیایی داشت که در تاریخ 30 اکتبر 1950 میلادی در بغداد به دنیا آمد. او دوران اولیه تحصیل خود را یکی از مدرسه های کاتولیک فراننسوی زبان، در بغداد سپری کرد. بعد از آن به دلیل داشتن علاقه، تشویق و حمایت خانواده بعد از اخذ مدرک ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت، در مدرسه معماری ( AA ) واقع در لندن ثبت نام کرد و به ادامه تحصیل در این دانشگاه پرداخت. وی پس از فارغ‌التحصیل شدن با یکی از استادان خود به نام رم کولهاس در دفتر معماری OMA آغاز به کار کرد.

زاها حدید

زاها حدید در سال 1977 عضوی مهم از این شرکت شد و پس از موفقیت های بسیاری که برای این شرکت کسب کرد، دفتر مستقل خود را در سال 1980، در شهر لندن افتتاح کرد و در همان سال ها به تدریس در مدرسه فارغ التحصیل شده ( AA ) پرداخت.

اگرچه او به عنوان یک بریتانیایی شناخته شده بود، اما تعریف زیبایی از خاطرات روزهای زندگی در عراق را داشت. او درباره زادگاهش صحبت هایی را با مجله های مختلف داشته، که به شرح زیر است:

من یک زن عرب، زاده عراق هستم و به هیچ عنوان نمی توانم روزهای زیبای وطنم را فراموش کنم، مدرسه ای که در آن درس می خواندم در دل علفزارها و طبیعت سرسبز بود که اکنون فقط ویرانه ای از آن به جای مانده است.

به گفته وی زندگی در عراق تجربه های متفاوت و شانس های بزرگی را به او داده است. پدر زاها حدید عضوی از حزب سوسیال دموکرات عراق بود و مادر او اگرچه خانه دار بود اما اصول طراحی را به زاها یاد داد.

زاها حدید

زاها حدید علاوه بر  تدریس در دانشگاهی که در آن فار‌التحصیل شد دعوت به تدریس کردن در دانشگاه های هاروارد و هامبورگ شد. او در طول سال های عمرش ساختمان های زیبای زیادی را بنا نمود و در سال 2004 به عنوان اولین زن معمار توانست جایزه پریتزکر را دریافت کند، این مراسم در تاریخ 31 ماه مه در موزه آرمیتاژ سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد و جایزه صد هزار دلاری را دریافت کرد. علاوه بر طراحی و معماری زاها حدید کنفرانس های مختلفی را درباره معماری، در نقطه های مختلف جهان برگزار کرده است.

زاها حدید در زمینه های مختلف معماری فعالیت داشت، اما سبک اصلی او واساری ( ساختار شکنی ) بود. از آثار بجسته او شامل لیست زیر است:

  • مرکز فرهنگی حیدر علیف (۲۰۰۷–۲۰۱۲)، باکو، آذربایجان
  • مرکز ورزش‌های آبی لندن (۲۰۱۱)
  • مرکز مگی در بیمارستان ویکتوریا (۲۰۰۶)، کرکالدی، اسکاتلند
  • ایستگاه قطار سریع‌السیر ناپل (۲۰۰۶)، ناپل، ایتالیا
  • ساختمان مرکزی ب‌ام‌و (۲۰۰۵)، لیپزیگ، آلمان
  • ترن هوایی (۲۰۰۷) اینسبروک، اتریش
  • مرکز علمی فائنو (۲۰۰۵)، وولفسبرگ، آلمان
  • سکوی پرش اسکی برگیسل (۲۰۰۲)، اینسبروک، اتریش
  • ایستگاه آتش‌نشانی ویترا (۱۹۹۴)، ویل ام راین، آلمان
  • هتل آپارتمان ۵ ستاره پاسارگاد فرشته(۲۰۱۱–۲۰۱۷)، تهران، ایران
  • طراح منتخب برجهای فاز ۲ مجموعه برج میلاد تهران در مسابقه بین‌المللی معماری پروژه فاز ۲ میلاد

زاها حدید در نهایت روز پنجشنبه 12 فروردین 95 ،در بیمارستانی در میامی، و در پی حمله قلبی درگذشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه