آيفون ۶ اس در برابر گلکسی اس 7: مقایسه‌ی فیلم‌برداری به صورت صحنه آهسته

آیفون ۶ اس در برابر گلکسی اس ۷: مقایسه‌ی فیلم‌برداری در حالت صحنه آهسته

فیلم‌برداری به‌صورت صحنه آهسته یا همان اسلوموشن، قابلیتی بود که چند سال پیش آن را تنها در مستندهای تلویزیون می‌دیدیم؛ اما امروزه به لطف پیشرفت روزافزون تکنولوژی، خیلی از تلفن‌های همراه هوشمند از این قابلیت برخوردارند. آیفون ۶ اس ( iPhone 6s ) و گلکسی اس ۷ ( Galaxy S7 ) گل سرسبد این تلفن‌ها هستند.

هرچند که اسمارت‌فون مدل Viewty کمپانی ال‌جی اولین تلفن همراهی بود که از فناوری فیلم‌برداری به‌صورت صحنه آهسته برخوردار شد، اما امروزه این گلکسی اس ۷ و آیفون ۶ اس هستند که بهترین تجربه‌ از این قابلیت را در اختیار کاربران می‌گذارند؛ بنابراین منطقی است که مقایسه در این زمینه نیز بین این دو اسمارت‌فون محبوب بازار صورت بگیرد.

قابلیت فیلم‌برداری به‌صورت اسلوموشن نیازی به تعریف ندارد. به زبان ساده وقتی فیلم‌برداری در این حالت انجام می‌شود، تعداد فریم‌هایی که در هر ثانیه ضبط می‌شوند، بسیار بیشتر از حالت عادی هستند؛ در دوربین‌های حرفه‌ای این رقم معادل چندین هزار فریم بر ثانیه است؛ اما در دو دیوایس موردنظر ما، نرخ فریم بر ثانیه، ۲۴۰ FPS است. وقتی‌که کار ذخیره تمام می‌شود، نوبت تماشای ویدیو است. در این مرحله فریم‌ها بافاصله‌ی زمانی بسیار بیشتری از جلوی چشم ما رد می‌شوند و این حس به ما دست می‌دهد که سرعت تصویر در حال پخش کمتر از سرعت گذر زمان است و این‌گونه است که ویدیوهای اسلوموشن شکل می‌گیرند.

همان‌طور که گفتیم هم گلکسی و هم آیفون از فریم ریت ۲۴۰ فریم بر ثانیه برخوردارند و در این رقم باهم مشابه هستند؛ اما در بخش‌های دیگر گاهی پرچم‌دار اپل و گاهی پرچم‌دار سامسونگ بر یکدیگر برتری دارند و ما می‌خواهیم در این مقایسه، تمام ابعاد برتری‌ها و ضعف‌های دو دیوایس را بررسی کنیم.

رقابت آیفون ۶ اس با گلکسی اس ۷ در فیلم‌برداری صحنه آهسته

وقتی‌که با این دو اسمارت‌فون به‌صورت اسلوموشن فیلم‌برداری می‌کنید، تصاویر بافریم ریت ۲۴۰ فریم بر هر ثانیه ذخیره می‌شوند و به‌طور خودکار، هم گلکسی و هم آیفون رزولوشن را به ۷۲۰ در ۱۲۸۰ کاهش می‌دهند. این رزولوشن در مقایسه با کیفیت دوربین‌های امروزی چندان رقم دیوانه‌واری محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند بسیاری از استفاده‌های خانگی تا نیمه‌حرفه‌ای را پوشش دهد. البته اگر بخواهید می‌توانید در آیفون ۶ اس نرخ فریم را به ۱۲۰ فریم بر ثانیه کاهش دهید تا رزولوشن فیلم‌برداری تا رقم ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ افزایش یابد. در این حالت جزییات تصویر بالا می‌رود اما تأثیر افکت صحنه آهسته کاهش می‌یابد؛ این امکان در گلکسی اس ۷ وجود ندارد.

با دانستن مشخصات فنی بالا حالا زمان آن است که در یک ویدیو کلیپ، عملکرد این دو دیوایس را در عمل مشاهده کنیم. در این ویدیو سه سناریوی مختلف ضبط شده است و تلاش شده قابلیت فیلم‌برداری به‌صورت صحنه آهسته توسط یک سوژه‌ی متحرک در فضای باز، یک انسان در داخل خانه و برخورد اجسام به یکدیگر در نور متوسط به چالش کشیده شود:


اولین فکری که بعد از مشاهده‌ی ویدیو به ذهنمان خطور می‌کند این است که کیفیت عملکرد هر دو دیوایس بسیار نزدیک به هم است؛ اما جزییاتی وجود دارد که تفاوت آن‌ها را مشخص می‌کند؛ ابتدا به سراغ صدا می‌رویم. اگر ویدیو را با صدای کمی زیادتر مشاهده کنید، احتمالاً متوجه شده‌اید که کیفیت ضبط صدا و اعمال افکت اسلوموشن بر روی آن در آیفون ۶ اس به‌مراتب بالاتر از گلکسی است. این موضوع به‌خصوص در بخش آخر و هنگام برخورد قطعات چوبی جنگل به زمین کاملاً قابل‌لمس است.

این تفاوت به دلیل این است که صدا در آیفون ۶ اس با ریت ۱۸۷kbps/44KHz ضبط می‌شود اما اس ۷ این صدا را با ریت ۱۲۷kbps/48KHz ذخیره می‌کند، درنتیجه جزییات آوایی کم‌تری ذخیره می‌شود و هنگام پخش نیز این موضوع تأثیر خودش را نشان می‌دهد.

هر دو دیوایس ویدیوی ضبط شده را با نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه و با بیت ریتی نزدیک به ۹۰۰۰kbps پخش می‌کنند و تصاویر پخش شده نیز بر روی هر دو دیوایس، نرم و روان اجرا می‌شوند. اما این باعث نمی‌شود که جزییات ویدیوها کاملاً یکسان باشد. Galaxy S7 تصاویر را به‌صورت تیزتر و شفاف‌تری ثبت می‌کند درحالی‌که همان تصاویر بر روی آیفون ۶ اس، نرم‌تر و به‌نوعی بلوری‌تر هستند. این تفاوت باعث می‌شود که تصاویر گلسی کمی عمیق‌تر به نظر بیایند.

به‌جز این موضوع، کیفیت ویدیوی اسلوموشن نهایی در پرچم‌دار سامسونگ کمی بالاتر است: رنگ‌ها واقعی‌تر هستند، نور بالانس بیشتری دارد و سایه‌ی زردرنگ کمتری هم بر روی تصاویر پاشیده شده است. در ضمن نویز ویدیو در گلکسی پایین‌تر است و به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای، تصاویر عریض‌تر هستند و گستره‌ی بیشتری را در برمی‌گیرند.

علاوه بر این‌ها، به دلیل دریچه‌ی نوردهی f/1.7 در لنز دوربین گلکسی، در محیط‌های داخل خانه نور بیشتری داخل ویدیو وجود دارد و جزییات، بهتر قابل‌مشاهده‌اند (دریچه‌ی نوردهی در لنز ۶ اس f/2.2 است). موضوع تاریکی و نور به‌خصوص در فریم‌های بالاتر بسیار بیشتر به چشم می‌آید و هنگام فیلم‌برداری صحنه آهسته، برتری قابل‌توجهی به گلکسی می‌دهد. در تصویر زیر می‌توانید دو ویژگی گستردگی و روشنایی بیشتر تصاویر بر روی گلکسی اس ۷ را به‌وضوح مشاهده کنید (تصویر سمت چپ مربوط به گلکسی S7 و تصویر سمت راست متعلق به آیفون ۶s است):

 

آیفون ۶ اس

بعد از ضبط، تماشا و مقایسه‌ی ویدیوها حالا نوبت به مرحله‌ی اصلی یعنی جابجایی و به اشتراک‌گذاری آن‌ها می‌رسد. به دلیل برخی از محدودیت‌ها در سیستم‌عامل آی او اس، انتقال و به اشتراک‌گذاری ویدیوهای صحنه آهسته کمی طولانی و حوصله سر بر است. در اندروید این کار به‌آسانی صورت می‌گیرد و تنها به یک درگ و دراپ نیاز است اما در آی او اس موضوع متفاوت است.

کلیپ‌های اسلوموشن را نمی‌توانید از طریق ایمیل و یا iMessage ارسال کنید زیرا کیفیت آن‌ها بشدت کاهش می‌یابد و در حالت فشرده ارسال می‌شوند؛ اگر هم سعی کنید آن‌ها را به‌طور مستقیم از حافظه‌ی آیفون به داخل کامپیوتر منتقل کنید، افکت اسلوموشن از بین می‌رود و ویدیوها به‌صورت معمولی داخل کامپیوتر ذخیره می‌شوند.

آسان‌ترین راه که نیازی به خرید برنامه هم نداشته باشد، استفاده از اپلیکیشن رایگان خود اپل به نام iMovie است. شما می‌توانید ویدیوها را ابتدا وارد iMovie کنید و سپس آن‌ها را به اپلیکیشن‌های دیگر بفرستید یا آن‌ها را به‌صورت دستی اکسپورت و ذخیره کنید.

جدا از این مورد، هر دو دیوایس به شما اجازه می‌دهند که قسمتی که افکت اسلوموشن بر روی آن اعمال می‌شود را تغییر دهید و نقاط شروع و پایان را با درگ کردن، انتخاب کنید. البته در گلکسی شما قادر هستید که صدای ویدیو را هم قطع کنید و آن را به‌صورت بی‌صدا ذخیره کنید که البته قابلیت چندان مؤثری به‌حساب نمی‌آید زیرا هنگام پخش بر روی هر وسیله‌ی دیگری هم می‌توان این کار را انجام داد.

جمع‌بندی

در این مقایسه ابتدا مشخصات فنی هر دو محصول را بر روی کاغذ بیان کردیم که می‌توان گفت هر دو دیوایس تقریباً یکسان بودند. بعد به سراغ مرحله‌ی اصلی یعنی تست عملی رفتیم و نتایج آن را بررسی کردیم. در این مرحله آیفون ۶ اس در بحث صدا عملکرد بهتری داشت اما گلکسی اس ۷ کیفیت دیداری بهتری را ارائه داد و می‌توان گفت لقب دوربین قوی از آن سامسونگ و میکروفون قوی از آن اپل شد.

در انتها نیز به سراغ بحث تجربه‌ی کاربری و ویرایش نرم‌افزاری رفتیم که در این قسمت هم برتری با سامسونگ بود زیرا عملیات به اشتراک‌گذاری و انتقال ویدیوها‌ی اسلوموشن بر روی اندروید بسیار آسان‌تر صورت می‌گیرد؛ بنابراین به‌صورت کلی می‌توان گفت عملکرد گلکسی اس ۷ در بحث فیلم‌برداری به‌صورت صحنه آهسته از آیفون ۶ اس بهتر است و پرچم‌دار سامسونگ برنده‌ی این رقابت شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*