بلک بری

تحلیل: احتمال خروج بلک بری از تجارت سخت افزار

تحلیل‌گر وبسایت صاحب نام تی دی سکیوریتیز ( TD Securities )، آقای دنیل چان ( Daniel Chan )، بر نابودی خط تولید بخش سخت افزاری بلک بری ایمان دارد و پایانی بر تولید گوشی های هوشمند مرغوب این شرکت را پیش بینی کرده است.

BlackBerry ماه گذشته و در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ ( MWC 2016 )، از یک میان رده اندرویدی ارزان قیمت رونمایی کرد، اما به موفقیت نرسید. آقای چان، این ضعف بزرگ را پایان تولیدات گوشی های هوشمند بلک بری می‌داند.

اگرچه پرچمدار ماه نوامبر این کمپانی، یعنی بلک بری پریو ( Blackberry Prive ) که اولین دستگاه اندرویدی این شرکت بود، رونمایی شد و بسیار محبوب گشت. پس از معرفی بلک بری Prive و همزمان با عرضه آن، تصاویری از یک گوشی میان رده اندرویدی با اسم رمزی وین ( Vienna ) و منتسب به کمپانی بلک بری به بیرون درز کرد؛ تصاویر این گوشی ارزان قیمت، تایید کننده کیبورد فیزیکی QWERTY و با طراحی آنچه در Blackberry Prive دیدیم، فرق داشتند. رئیس بلک بری، آقای جان چِن ( John Chen )، مدتی بعد از فاش شدنِ این تصاویر، وعده عرضه یک اسمارت فون اندرویدی میان رده تا پایان سال جاری را داد، اما دیگر خبری از BlackBerry Vienna میان رده نشد!

فیسبوک تا سه روز دیگر پشتیبانی خود را از بلک بری ۱۰ ( Blackberry 10 ) بر خواهد داشت و واتس أپ ( Whatsapp ) نیز دیگر بر روی این گوشی هوشمند کارایی ندارد. خط تولید Blackberry 10 با یک گوشی اندرویدی ( احتمالا وینا ) تلفیق شده و احتمال معرفی یک گوشی هوشمند جدید از سوی Blackberry وجود دارد. در طرف دیگر، آقای چان – تحلیلگر سایت تی‌دی سکیوریتیز – اذعان بر آن دارد که تجارت سخت افزاری بلک بری تا پایان سال به طور کاملا متوقف خواهد شد؛ تجارتی کامل و بی نقص، اما با ضرر و زیان بسیار زیاد.

بلک بری نیز در صدد تغییر رویکرد کاری خود به سوی نرم افزار است. BlackBerry، پتانسیل کسب درآمد ۱.۴ میلیارد دلار در سال، آن هم فقط از راه نرم افزار را دارد. در باور آقای Chan، بلک بری با خروج از سخت افزار، موقعیت بهتری خواهد داشت. به هر حال، باید منتظر گزارش مالی یکم آپریل بلک بری باشیم تا ببینیم که در ربع چهارم سال ۲۰۱۵، این شرکت چه مقدار درآمد سرانه داشته است؛ وال استریت نیز از طرفی انتظار رکود ۳۱ درصدی سالانه سهامی شرکت بلک بری را دارد.

در روز جمعه – یکم آپریل ۲۰۱۶ – خواهیم فهمید که شرکت Blackberry چند واحد از BlackBerry Prive خود را فروخته و آیا وارد شدن به تجارت اندرویدی برای این کمپانی سودآور بوده یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*