نوید آینده‌ای پاکیزه‌تر با کشف باکتری تجزیه‌کننده پلاستیک

درمورد وسایل پلاستیکی و آلودگی‌هایی که در محیط زیست ایجاد می‌کنند بسیار شنیده‌ایم. مواد پلاستیکی در طبیعت به‌سختی تجزیه می‌شوند و برای تجزیه آن به زمانی حدود چند صدسال احتیاج است. مشخصا تا زمان تجزیه کامل مواد پلاستیکی که امروز از آن استفاده می‌کنیم میلیون‌ها تن مواد پلاستیکی دیگر تولید شده‌اند که تجمع آن‌ها باعث آلوده شدن هرچه بیشتر محیط زیست انسان و سایر جانداران می‌شود. اما تحقیقات جدید در ژاپن خبر از کشف باکتری جدیدی می‌دهد که توانایی تجزیه پلاستیک را تنها عرض چند هفته ممکن می‌سازد.

تیم موسسه تکنولوژی کیوتوی ژاپن به سرپرستی دکتر Shosuke Yoshida، با بررسی حدود ۲۵۰ نمونه از زباله‌های پلاستیکی باکتری را کشف نموده‌اند که برای تامین کربن و انرژی خود از پلاستیک استفاده می‌کند. آن‌ها برای اطمینان از یافته‌های خود مقداری پلاستیک همراه با باکتری در مکانی قرار دادند و به انتظار نتیجه نشستند. حاصل شگفت‌انگیز بود، به‌طوری که پس از گذشت چند هفته هیچ آثاری از پلاستیک‌ها باقی نماند.

این باکتری‌ها که با نام Ideonella sakaiensis شناخته می‌شوند با استفاده از آنزیم‌های درونی خود زباله‌های پلاستیکی را به مونومرهای (ذرات تشکیل‌دهنده) خود، یعنی یعنی ترفتالیک اسید و اتیلن گلیکول تجزیه می‌کنند که به نوبه خود خطر بسیار کمتری برای طبیعت دارند.

جالب است بدانید پیش از این نیز قارچ‌هایی کشف شده بودند که از پلاستیک‌ها تغذیه می‌کردند. اما تولید انبوه و پیدا کردن ژن تجزیه‌کننده پلاستیک در آن‌ها به‌راحتی باکتری‌ها نبوده و کنار گذاشته شدند. باکتری‌های تازه کشف شده به راحتی قابل تکثیرند و با پرورش ژن آنزیم‌های باکتری در آزمایشگاه، تولید هزاران باکتری در زمان کوتاهی امکان‌پذیر گشته و پلاستیک‌ها را در زمانی کوتاه و بازده بالاتر تجزیه می‌کنند.

بدین ترتیب شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین معضلات زندگی انسان‌ها به دست محققان ژاپنی برطرف شده و در آینده‌ای نزدیک شاهد طبیعتی زیبا و پاک‌تر خواهیم بود.

منبع : Gizmag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اگه واقعیت داشته باشه که خیلی عالیه ( :Delighted: )