پرچم‌داران MWC در مقابل هم: مقایسه گلکسی S7، ال‌جی G5 و اکسپریا X

کنگره جهانی موبایل امسال بر خلاف سال‌های قبل نه تنها یکی یا دو تا بلکه انبوهی از تلفن‌های هوشمند با ویژگی‌های عالی را برایمان به ارمغان آورد. در بین آنها سه گوشی گلکسی S7، ال‌جی G5 و اکسپریا X بیش از دیگران توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کردند. با وجود این که این سه تلفن هوشمند ممکن است مشخصات سخت افزاری بسیار مشابهی داشته باشند، اما در اصل بسیار با یکدیگر فرق دارند. حال این سوال پیش می‌آید که کدامیک لیاقت آن را دارند که برنده MWC 2016 باشد؟ سامسونگ، سونی یا ال‌جی؟ شاید لازم باشد با دقت بیشتری آنها را بررسی و مقایسه کنیم.با گجت نیوز همراه باشید.

طراحی

خب از این نظر هر سه گوشی ظاهری پسندیده دارند. هیجکدام ارزان یا به درد نخور به نظر نمی‌رسند.

هرچند که در بین این سه طراحی ال جی جی ۵ ( LG G5 ) نچسب‌ترین است. بدنه آن فلزی است و تغییرات عمده‌ای کرده اما از دید هنرمندانه طراحی آن اصلا جذابیتی خاصی ندارد. در حالیکه گلکسی اس ۷ ( Galaxy S7 ) نسبت به نسخه پیشین آن S6 به وضوح گام فراتر نهاده و پیشرفت‌های ظاهری به نسبت چشمگیری داشته است. نکته دیگرش این است که آنچه سامسونگ برای بهبود طراحی انجام داده حاصل یک کار پژوهشی-مهندسی بوده و فقط به زیبایی شناسی بسنده نکرده است.

گلکسی S7 در مقایسه با ال جی G5 بهتر در دست جای می‌گیرد و شاید دلیلش لبه‌های LG G5 است که کمی تیز به نظر می‌رسد؛ در حالیه لبه‌های گوشی سامسونگ نرم و لطیف هستند. اشکالی که طراحی سامسونگ دارد این است که شیشه آینه مانند آن رد انگشت را به خود گرفته و نمایان می‌کند و همانظور که انتظار می‌رود این مشکل در گوشی متالیک G5 وجود ندارد.

و اما اکسپریا X استایل خاص خود را دارد و به میزان قابل توجهی خوب است. ویژگی‌های کارایی سنجی محصولات سونی بگونه‌ای است که آنها را برای کاربر، راحت و قابل استفاده می‌کند. پشت آنها از جنس فلز است که آن هم به زیبایی طراحی شده است. لازم است اشاره کنیم که هر دو گوشی سامسونگ و اکسپریا ضد آب هستند اما ال‌جی جی ۵ چنین قابلیتی را ندارد.

Xperia X

Xperia X

LG G5

LG G5

Galaxy S7

Galaxy S7

خب حالا اگر بخواهیم به هر کدام از این سه گوشی بر اساس ویژگی‌های طراحی و راحتی استفاده از آنها امتیاز دهیم بدین ترتیب عمل می‌کنیم:

  • اکسپریا X سونی – ۳ امیتاز
  • گلکسی S7 سامسونگ – ۲ امتیاز
  • G5 ال‌جی – ۱ امتیاز

صفحه نمایش

S7G5X

هر سه گوشی اندازه قابل قبولی دارند و حتی ال‌جی تصمیم گرفت که اندازه صفحه نمایش نسخه فعلی را نسبت به قبلی کمی کوچکتر کند. البته اندازه خود گوشی تغییری نکرده و هر دو گوشی ال جی جی ۵ و ال جی جی ۴ اندازه یکسان و ۵.۵ اینچی دارند. از این نظر گوشی ال‌جی نسبت به نمونه‌های سامسونگ و سونی که اندازه شان به ترتیب ۵.۱ . ۵ است، به میزان قابل توجهی بزرگتر است.

از نظر مشخصات سخت افزاری صفحه نمایش هر سه عالی هستند. رزولوشن گوشی سونی همانند سابق همان ۱۰۸۰×۱۹۲۰ است و آن دوتای دیگر ۱۴۴۰×۲۵۶۰ هستند. البته این یک انتخاب هوشمندانه است زیرا کیفیت تصویر کمتر، مصرف باتری کمتری را نیز به همراه دارد و در ن‍ظر بصری تاثیر منفی چندانی ندارد. تنها سامسونگ از تکنولوژی AMOLED بهره گرفته که البته نقاط ضعف و قوت خود را دارد. در این بخش نمی‌توانیم بین کیفیت صفحه نمایش سه تلفن هوشمند تمایزی قائل شویم و به همین دلیل از امتیاز دادن خودداری می‌کنیم.

g5-screen

رابط کاربری و عملکرد

از نظر کارآیی، سامسونگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. مثل قابلیت دو پنجره‌ای؛ بعلاوه امکانات بیشماری که به کاربر می‌دهد تا آن را مطابق با سلیقه خود سفارشی کند. اما در عین حال داشتن چنین قابلیت‌های ممکن است روند معکوسی راپیش گرفته و طراحی واسط کاربری نامطلوبی را رقم زند و این دقیقا همان اتفاقی است که اینجا رخ داده است.

LG G5 ساده‌تر است و به همین دلیل سرعت بالاتری دارد که کاملا مشهود است و حتی می‌توان گفت از هر دو تلفن دیگر عملکرد بهتر و سریعتری دارد. سرعت اکسپریا X نیز بالاست، اما بی شک به پای ال‌جی نمی‌رسد.

هر دو گوشی گلکسی و جی ۵ دارای ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن هستند تا نیازهای اولیه مانند ساعت، تماس‌ها یا سایر نوتیفیکشن‌ها را بدون نیاز به فشار دادن هیچ دکمه ای، نمایش دهد.

Xperia X

Xperia X

Galaxy S7

Galaxy S7

LG G5

LG G5

و اما امیتاز بندی این بخش:

  • گلکسی S7 سامسونگ – ۲ امتیاز
  • G5 ال‌جی – ۲ امتیاز
  • اکسپریا X سونی – ۱ امیتاز

کارآیی

شکی نیست که Snapdragon 820 نام برتر سیلیکون ولی در سال ۲۰۱۶ خواهد بود و هر سه این محصولات از آخرین فناوری چیپ‌های Qualcomm بهره برده‌اند. گرم شدن بیش از حد ۸۱۰ دیگر به تاریخ پیوسته است و آنچه باقی مانده تنها کیفیت و کارایی است. هر سه تلفن که به اندروید ۶ مجهز هستند، سریع و واکنشی عمل می‌کنند. بنظر می‌رسد که سامسونگ گلکسی اس ۷ در مقایسه با دو گوشی دیگر کمی چموش تر باشد و کاهش کارایی آن به خصوص در استفاده طولانی مدت بیشتر به چشم می‌خورد. دو تلفن هوشمند دیگر بنظر خوب و کارآمد هستند،هرچند که همه این ویژگی‌ها را پس از استفاده واقعی و در یک بازه زمانی بلند مدت تر بهتر می‌توان قضاوت کرد و نمی‌توان برای هیچ یک از آنها جبهه گرفت و دفاعیاتی عرضه کرد.

  • G5 ال‌جی – ۳ امتیاز
  • اکسپریا X سونی – ۲ امیتاز
  • گلکسی S7 سامسونگ – ۲ امتیاز

sony-performance

دوربین

هر یک از سه شرکت تلاش کرده‌اند تا تمام آنچه می‌توانند به کار برند و بهترین دوربین موبایل را نتیجه دهند. نتیجه کار سامسونگ یک دوربین ۱۲ مگاپیگسلی‌ است که نسبت به نسخه‌های قبلی رزولوشن پایین تری دارد اما پیکسل‌های بزرگ تر، دریچه دیافراگم بازتر و تکنولوژی بهتر برای فوکوس خودکار را داراست.

ال‌جی تلاش خود را با دو دوربینه کردن تلفن خود نمایان ساخته. اضافه کردن دوربین دوم در پشت موبایل جلوه‌ های خاصی به عکس‌ ها می‌بخشد. اما سونی با دوربین ۲۳ مگاپیکسلی و سیستم Predictive AF برای فوکوس بهتر و قابل اعتمادتر هنگام عکاسی از اشیا متحرک پا از همه فراتر نهاده است. هر سه دوربین حالت دستی را نیز دارا هستند؛ بعلاوه امکان کنترل شرایط عکاسی در هر سه موجود است. با وجود کیفیت بالای دوربین سونی اما به دلیل مشکلات نرم افزاری اپلیکیشن آن در نهایت سامسونگ و ال‌جی نتیجه بهتر و با کیفیت‌تری را به دست می‌دهند.

نتیجه مقایسه آنها به شرح زیر است:

  • گلکسی S7 سامسونگ – ۳ امتیاز
  • G5 ال‌جی – ۳ امتیاز
  • اکسپریا X سونی – ۲ امیتاز 

s7-camera

نتیجه نهایی

اما اگر بخواهیم بر اساس امتیازدهی های موجود بهترین گوشی ها را انتخاب کنیم به ترتیب زیر خواهند بود:

  • گلکسی S7 سامسونگ – ۹ امتیاز
  • G5 ال‌جی – ۹ امتیاز
  • اکسپریا X سونی – ۸ امیتاز

این نتایج غیر قایل پیش بینی نبود. سامسونگ و ال‌جی همیشه عملکرد بهتری در طراحی و ساخت تلفن‌های هوشمند داشته اند. البته اکسپریای سونی نیز چیزی کمتر از آن دو ندارد و اختلاف یک امتیازی چیزی نیست که ارزش های این تلفن بکاهد.

بر اساس اطلاعات موجو، گلکسی اس ۷ در تاریخ ۱۱ مارچ (۲۱ اسفند)، ال‌جی جی ۵ اویل ماه آپریل (اواسط اردیبهشت) و اکسپریا ایکس تا ماه ژوئن (خرداد) به بازار عرضه خواهند شد.

نظر شما در مورد این ۳ گوشی چیست ؟

به نظر شما کدامیک به دیگران برتری بیشتری دارد ؟

منبع : phonearena