احتمال تایید تئوری امواج گرانشی انیشتین طی ساعات آینده

دانشمندان امروز در مراسم بزرگی شرکت خواهند داشت که نقش مهمی در آینده دنیای فیزیک ایفا خواهد کرد. آخرین نظریه اثبات نشده‌ی آلبرت انیشتین توسط تیم ناظر تداخل امواج جاذبه‌ای که به اختصار LIGO نامیده می‌شوند بررسی خواهد شد و درصورت تایید آن، یکی از بزرگترین کشفیات دنیای علم در چند دهه اخیر به عمل خواهد آمد.

امواج جاذبه‌ای آشفتگی‌هایی در بعد فضا-زمان هستند؛ درواقع آن‌ها در بعد مفهومی چهارم قرار دارند که در آن زمان و فضا در یک زنجیره تلفیق شده‌اند. هنگامی که یک شی‌ای در جهان هستی حرکت می‌کند باعث انتشار این امواج می‌شود، یعنی مشابه وضعیتی که اشیا هنگام حرکت برروی آب دارند. معمولا این امواج جاذبه‌ای به حدی ضعیف هستند که اندازه‌گیری آن‌ها بسیار مشکل است؛ اما تیم LIGO دستگاهی طراحی کرده‌ که کوچک‌ترین لرزش‌ها و امواج جاذبه‌ای را حس کرده و آن‌ را اندازه‌گیری می‌کند. بنابراین با اطمینان بیشتری درباره وجود یا عدم وجود این امواج می‌توان اظهار نظر کرد.

نظریه امواج جاذبه‌ای انیشتین حدود یک قرن پیش قبل از نظریه نسبیت مطرح شد. این آخرین قسمت از تئوری انیشتین است که نیاز به اثبات دارد، با این حال کلیت این نظریه در جوامع علمی به‌عنوان موضوعی پذیرفته شده شناخته می‌شود و فردا پژوهش‌ها برای اثبات یا رد این نظریه به سرانجام خواهند رسید. جالب است بدانید سال ۲۰۱۴ پژوهشگرانی که درحال کار برروی تلسکوپ BICEP2 در نزدیکی قطب جنوب بودند خبر از کشف این امواج داده‌اند. اما مدتی بعد اعلام داشتند تحقیقات آن‌ها اشتباه بوده و این سیگنال‌ها توسط غبارها و اجرام کیهانی به وجود آمده بودند.

حالا نوبت به اخبار خوشحال کننده رسیده است. درصورت اثبات وجود چنین امواجی توسط تیم LIGO، دانشمندان این مجموعه باید آمادگی لازم را برای پاسخ‌دهی به بسیاری از سوالات و توجیه مشاهدات پیشین داشته باشند. با گجت نیوز همراه باشید.

منبع : TheVerge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. لطفا یک مطلب واضح و ساده در مورد کرم چاله ها هم قرار بدید