تحلیلی بر آخرین گزارش عملکرد مالی اپل و سامسونگ: غول های موبایل در تنگنا !

هر دو کمپانی اپل و سامسونگ ، به تازگی گزارش های عملکرد مالی خود در آخرین ۳ ماهه مالی گذشته را منتشر کرده و در مطالبی جداگانه به آنها پرداختیم.اما آخرین نتایج عملکرد مالی این دو کمپانی بزرگ ، چه چیزهایی را مشخص کرده و چه آینده ای را پیش روی این دو غول فناوری قرار داده است ؟

در این مطلب نگاهی تحلیلی داریم به  آخرین گزارش عملکرد مالی اپل و سامسونگ ، با گجت نیوز همراه باشید.

ابتدا از اپل شروع میکنیم ، این کمپانی دیروز گزارش مالی خود را در سه ماهه‌ی اول سال مالی منتشر کرد که براساس آن این شرکت توانسته این سه ماه را نیز با موفقیت پشت سربگذراند.  اپل در سه ماهه‌ی اول سال مالی جاری توانسته مبلغ ۷۵.۹ میلیارد دلار را از فروش محصولاتش از آن خود کند که از این مبلغ ۱۸.۴ میلیارد دلار سود خالص به دست آمده است. شاید این ارقام از نظر ما و حتی اپل ارقام بزرگ و موفقیت‌آمیزی به نظر برسند اما سهام‌داران این شرکت قطعا از وضعیت پیش آمده خوشحال نخواهند بود. اپل در سه ماهه‌ی اول سال مالی در هر سال آمار بسیار خوبی را از خود منتشر می‌کند و طبیعتا علت آن هم عرضه‌ی آیفون‌های جدید در همین سه ماهه‌ بوده است. آیفون‌های اپل در مهرماه به طور رسمی عرضه می‌شوند و همین مسئله یکی از علت‌های منتشر شدن چنین آمار شگفت‌انگیزی است که تاکنون هیچ شرکتی به آن نتوانسته دست یابد.

iphones

اپل در سه ماهه‌ی گذشته توانسته ۷۴.۷۸ میلیون آیفون به فروش برساند که در مقایسه با همین زمان در سال گذشته شاهد رشد بسیار کمی هستیم. اپل در سه ماهه‌ی نخست سال مالی گذشته توانسته بود ۷۴.۵ میلیون آیفون به فروش برساند. فروش چنین تعداد گوشی‌هوشمند در سه ماه کار بسیار سخت و ازطرفی باورنکردنی به نظر می‌رسد اما به راستی چرا شاهد افزایش این آمار به طور محسوس نیستیم؟ جواب این سوال را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد که به آن می‌پردازیم.

اگر سال گذشته را به یاد داشته باشید اپل با معرفی آیفون ۶ و ۶ پلاس دنیای گوشی‌های‌هوشمند را تاحدودی متحول کرد. این دو گوشی نسبت به آیفون ۵اس تغییرات بسیار زیادی داشتند و همین مسئله باعث شد تا بسیاری از کاربران به سراغ خرید آن‌ها روند. از طرفی دیگر آیفون ۶اس و ۶اس پلاس از لحاظ ظاهری فرق زیادی با آیفون ۶ و ۶ پلاس ندارند و تنها شاهد تغییرات اندکی در سخت‌افزار گوشی هستیم. درنتیجه کاربران کمتری سراغ این دو گوشی می‌آیند.

تیم کوک نیز معتقد است وضعیت اقتصادی کشورهای بزرگ دنیا از جمله آمریکا و کانادا باعث شده تا توان خرید مردم و استقبال آن‌ها از گوشی‌های‌هوشمند این شرکت کم شود. بازار کشورهای دیگری نظیر برزیل و روسیه نیز آن‌چنان متعادل به نظر نمی‌رسد و کاربران آن‌ها نیز با مشکلات خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

حال افزایش نه‌چندان مطرح تعداد دستگاه‌های فروخته شده‌ی اپل در سه ماهه‌ی گذشته تنها یک اتفاق بوده یا اینکه مشکلات بزرگ‌تری باعث آن شده‌اند هنوز مشخص نیست اما چیزی که بسیار واضح بوده این است که هیچ شرکتی و هیچ‌یک از محصولات شرکت‌های بزرگ از دست مشکلات اقتصادی و سلیقه‌ی کاربران در امان نیستند. موسسه‌ی تحقیقاتی IDC در گزارشی که به تازگی منتشر کرد نشان داد که انتظار می‌رفته که در سال ۲۰۱۵ شاهد کاهش رشد فروش گوشی‌های‌هوشمند باشیم که براساس خبرهای منتشر شده نیز این پیش‌بینی درست از آب در آمد.

samsung-galaxy-edge

نگاهی به یکی دیگر از شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های‌هوشمند در دنیا می‌اندزایم. غول کره‌ای سامسونگ هم گزارش مالی خود را منتشر کرده که براساس آن این شرکت توانسته حدود ۲۰ میلیارد دلار از فروش محصولات خود کسب کند که از این مقدار، تنها ۱.۸۴ میلیارد دلار سودخالص بوده است. لازم به ذکر است که سامسونگ انتظار بیشتری را از فروش محصولات خود داشته و این آمار کمتر از آن‌چیزی بوده که سامسونگ انتظارش را داشته است.

اگر نگاهی به سود کسب شده‌ی سامسونگ در دو سال پیش بیندازیم متوجه مشکلات پیش‌رو خواهیم شد. سامسونگ در دو سال پیش سود ۵.۵ میلارد دلاری را از فروش ۳۰ میلیارد دلاری خود کسب کرده بود. بعد از آن سامسونگ تصمیم گرفت تا گوشی‌های‌هوشمند کمتری را تولید کند و در نتیجه شاهد کاهش سود خالص دریافتی این شرکت نیز بودیم. سامسونگ با مشکلاتی که برای خود به وجود آورد مجبور شد تا تغییراتی را در بخش مدیریتی خود ایجاد کند . این تغییر و تحولات به جایی رسید که گلکسی اس ۶ اج سامسونگ در بازار کم‌یاب شد و سامسونگ برای این که به مشتریان خود پاسخ‌گو باشد مجبور به کاهش قیمت گلکسی اس ۶ شد! حال بعد از گذشت یک‌سال سامسونگ همچنان نمی‌تواند انتظارات خود را برآورده کند و آن‌طور که باید و شاید به فروش محصولات خود پرداخته و از آن‌ها سود خوبی کسب کند.

gnote4lead

حال سامسونگ قصد دارد تمرکز اصلی خود را بر روی دستگاه‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت بگذارد تا بتواند بار دیگر بازار چین را به دست گیرد؛ بازاری که شرکت‌هایی همچون هوآوی و شیائومی فعلا آن را در دست گرفته‌اند. براساس جدیدترین گزارش‌های منتشر شده دو شرکت هوآوی و شیائومی بازار کشور چین را در دست گرفته‌اند و سامسونگ و اپل پشت سر این دو در حال فروش محصولات خود هستند. این دو شرکت حتی محصولات خود را در دیگر کشورها نیز به فروش می‌رسانند و همین مسئله باعث شده تا سامسونگ با کاهش فروش در محصولات خود رو‌به‌رو شود.

برای اینکه بتوانیم پایداری یک شرکت را تخمین بزنیم باید نگاهی به اتفاقات پیرامون آن شرکت نظیر مشکلات اقتصادی، سلیقه‌ی کاربران و نوآوری‌ها در تکنولوژی بیندزایم. فعلا سامسونگ و اپل سخت در تلاش هستند تا با معرفی جدیدترین محصولات خود در سریع‌ترین زمان ممکن بار دیگر به فروش رویایی دست یابند. سامسونگ به تازگی از گلکسی A9 رونمایی کرده است؛ این گوشی میان رده هدف اصلی سامسونگ برای به دست گرفتن بازار چین بوده و به زودی نیز در رویداد بارسلون باید شاهد معرفی جدیدترین پرچم‌دار این شرکت باشیم. از طرفی دیگر اپل به زودی از آیفون ۴ اینچی خود رونمایی خواهد کرد و در تابستان آینده باید منتظر آیفون ۷ باشیم. شاید در آینده و با عوض شدن وضعیت اقتصادی این دو غول سازنده گوشی‌های‌هوشمند به قله‌های بالاتری روند اما فعلا آن‌ها باید تلاش کنند تا پاهای‌شان از سنگ‌های همان قله لیز نخورند و از پرت‌گاه سقوط نکنند.

منبع : engadget

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*