بازگشت پژو به ایران

همانطور که اطلاع دارید ، رئیس جمهور کشورمان آقای دکتر روحانی و هیات همراهشان هم اکنون در فرانسه حضور داشته و در حال مذاکره و عقد قرارداد های مختلف خصوصا توافقات تجاری در این کشور می باشند.همزمان با این سفر ، قرارداد از سرگیری همکاریهای گروه صنعتی ایران خودرو و پژو که پس از مذاکراتی طولانی، نهائی شده بود با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران ارشد صنعتی دو کشور به امضای مدیران عامل دو خودروساز رسید.

مهندس هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو دور جدید همکاریها را کاملا متفاوت با رویکرد گذشته توصیف کرده است.این برای نخستین بار است که یکی از خودروسازان برتر دنیا از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا می کند.

براساس این گزارش، ایجاد شرکت مشترک ایرانی فرانسوی با سهامداری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین مهمترین بخش این قرارداد است که به انتقال تکنولوژی به روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی خواهد انجامید.

در این قرارداد سه نوع خودروی ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ قرار دارد که قرار است دو شرکت در ایران شرکتی با نام جدید را با سهم هرکدام پنجاه درصد تأسیس کنند و سی درصد محصولات را صادر کنند و بقیه در بازار ایران به فروش برسد.تولید خودرو براساس این قرارداد از اردیبهشت ۹۶ آغاز می‌شود که این شرکت جدید ۲۰۰هزار خودرو در سال تولید و روانه بازار خواهد کرد.

سهم سرمایه گذاری هر شرکت در این قرارداد چهارصد میلیون یورو مشخص و نهایی شده است. با این شرایط گفته می‌شود هنوز تکلیف قرارداد رنو مشخص نیست و دو طرف نیاز به گفتگوی بیشتری دارند و در این باره امروز قراردادی ممکن است امضاء نشود تا رضایت هر دو کشور جلب شود.براساس گفته‌ها موضوع سهم هر کشور در سرمایه گذاری شرکت رنو و بهره برداری و فروش آن در بازار یکی از بزرگترین مشکلات پیش پای رنو است.

شرکت پژو در سال ۲۰۱۲ و پس از تشدید تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران از سوی غرب به همکاری خود با «ایران خودرو» پایان داد. ایران تا آن زمان پس از فرانسه بزرگ‌ترین بازار خودروهای تولیدی پژو بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*