آخرین مطالب
19
امروز

وام‌های بی‌بهره و آپشن‌های جذاب فروش، سیاست جدید خودروسازان برای رونق بازار خودرو

حدود دو هفته از اجرای برجام و لغو تحریم ها بر علیه کشورمان گذشته و بیشتر بازارها هنوز در شوک‌های هیجانی هستند.بسیاری امیدوار به بهتر شدن اوضاع و برخی دیگر هم عقیده دارند هنوز زمان زیادی تا رسیدن به رونق اقتصادی باقی مانده است.یکی از بازارهای پرطلاطم ایران روزها ، بازار خودرو می باشد.بازاری که خیلی زود سروکله خارجی ها در آن پیدا شده و رقابت در آن هر لحظه بیشتر و بیشتر می شود.اکنون خدوروسازان با سیاست های جدیدی سعی در رونق بازار و فروش محصولات خود دارند که از جدیدترین آن ها می توان به وام‌های بی‌بهره و آپشن‌های جذاب فروش که طی روزهای اخیر اجرایی شده ، اشاره کرد.

چراغ قرمز تحریم‌ها که مدت‌ها، بهانه‌های متعددی به دست سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌هایی داده بود که در نخستین ماه‌های آغاز تحریم، ایران را ترک کرده بودند، اکنون سبز شده و دیگر نمی‌توان هیچ بهانه‌ای را برای عدم حضور شفاف و البته براساس منافع ملی در اقتصاد ایران از سوی آنها پذیرفت. شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از شرکای قدیمی ایران، کار خود را به سرعت در کشور آغاز کرده‌اند و راه را برای همکاری‌های جدید باز کرده‌اند.

البته بازار خودروهای خارجی نیز که البته تعدادی از آنها در داخل کشور با خودروسازان داخلی تولید مشترک می‌شوند، تغییرات رفتاری خود را آغاز کرده است. این تغییرات به صورتی مشهود است که مصرف‌کنندگان را اگر به تصمیم و اقدام عملی در خرید و فروش خودروهای خود وادار نکند، حداقل آنها را به فکر کردن در رابطه با آن ترغیب می‌کند. اینک اما واردکنندگانی که در سال‌های تحریم، با بدقولی‌های خود، مردم را سر کار می‌گذاشتند و هزار مشکل را پیش روی مردم در تحویل خودرو و ارائه خدمات پس از فروش قرار می‌دادند، اکنون حاضرند هر کاری بکنند تا مردم نسبت به خرید خودروهای آنها اقدام کنند.

اوضاع و احوال فروش خودروسازان داخلی هم از واردکنندگان بهتر نیست. روی دیگر سکه هم البته ترس برخی خودروسازان داخلی و واردکنندگان از ورود خودروهای جدید بوده و می‌ترسند که مبادا ورود خودروهای نو و تازه‌وارد به بازار، کهنه‌های انباری آنها را برای مردم دل‌آزار کند. به همین دلیل اکنون شرایط کاملا اغواکننده ای از سوی برخی خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو برای فروش خودروها تدارک دیده شده است.

این تصمیم و حرکت دسته جمعی جدید خودروسازان داخلی و خارجی که دومینووار هم در حال گسترش است، در شرایطی صورت می‌گیرد که همین چند وقت پیش در قالب طرح خرید اعتباری خودرو، مردم وام‌های با بهره به ظاهر ۱۶ درصد و در باطن مرکب را در صف‌های عریض و طویل طولانی از دولت دریافت کردند و خودرو خریدند در حالی که اکنون همین خودروسازان و واردکنندگان، وام‌های بدون کارمزد را مشوق فروش برخی خودروهای خود قرار داده اند.

گشت و گذاری در بازار و نمایندگی‌های فروش خودروسازان داخلی و نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی نشان می‌دهد وام بدون کارمزد از سوی خودروسازان داخلی و این نمایندگی‌ها در حال ارائه به مردم است تا بلکه بتوانند خودروهای آنها را بخرند در حالی که تا پیش از شرایط جدید اقتصادی و ورود رقبا، خبری از این شرایط نبود و بلکه مشتریان، کمترین ارزشی را هم برای خودروسازان نداشتند.

به عنوان مثال، یکی از شرکت‌های نماینده خودروساز خارجی فروش چندین مدل خودروی خارجی را از یک برند اروپایی، در دو شرایط نقدی و اقساطی تدارک دیده است به نحوی که در شرایط نقدی، بین ۳ تا ۶ میلیون تومان تخفیف نقدی در نظر گرفته شده و حتی بیمه بدنه رایگان نیز به آپشن‌های فروش نقدی اضافه شده است در حالی که در نوع اقساطی نیز وام بدون کارمزد با اقساط ۶ تا ۲۴ ماهه در نظر گرفته شده است.

همچنین در این نوع از فروش،  هزینه‌های شماره‌گذاری شامل عوارض شهرداری، هزینه اداره دارایی و فیش۱۰ درصد از مبلغ پرداختی توسط مشتری حذف شده و خریدار شخصا متعهد به پرداخت این مبلغ در محل شماره گذاری است.

در عین حال، خودروساز دیگری نیز همین شرایط فروش را برای خودروهای مدل ۲۰۱۶ خود در نظر گرفته است. در این میان، البته رفتار خودروسازان چینی هم در نوع خود جالب است و به نظر می‌رسد آنها همچنان تصور می‌کنند که بازار ایران را در قبضه خود خواهند داشت و بنابراین حتی فروش‌هایی که در این روزها در نظر گرفته‌اند، با وام‌های با کارمزد بالای ۲۰ درصد هم در نظر گرفته شده است.

به هر ترتیب همین ورود برخی خودروسازان داخلی و خارجی به کشور باعث شده است که قیمت در بازار آزاد نیز بشکند اما اینکه رونقی در ماه‌های آینده در کار باشد یا خیر، مشخص نیست که بازار و مردم چه واکنشی نشان دهند.

شما چه فکر می کنید ؟

منبع : mehrnews

۳ دیدگاه

  1. سلام به همگی
    فقط میتونم بگم عجب آشفته بازاری است و این قصه ها ادامه دارد دولت و حمایت بی دلیل از خودرو سازها که اصلا” جای صحبتی راجع به کارهاش نیست مردم هم که از حول حلیم دارن تو دیگ حلیم میفتن نمونه بارز اون خرید خودرو با وام اسمی ۱۶ % و واقعی ۳۰% بود که متاسفانه اینهم جای صحبتی درباره اون نیست فقط باید نشست و تماشا کرد قصه غصه خودرو تمامی ندارد سالهاست مردم درگیر هستند و این رودخانه خروشان بی هدف در مسیری بی مقصد در حرکت است
    به امید اصلاح این ساختار عظیم در آینده ای نه چندان دور !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    (2)
  2. اصلا در ایران روزی یک میلیون خودرو تولید بشه . با خودرو سازان مطرح جهان جهت تولید خودرو قرارداد بسته بشه . وقتی مردم پول ندارن خودرو بخرن چه فایده داره ؟ مردم پول ندارن .

    (12)
  3. متاسفانه حمایت دولت از خودروسازی داخلی یا برای فروش بیشتر بوده یا برای افزایش تعرفه به خودروهای وارداتی !در نتیجه فقط و فقط مردم ضرر کردن امیدوارم دولت روحانی در این راستا چاره ای بیاندیشه…باید تعرفه رو بیارن پایین و حمایت دولت هم از خودروسازی صرفا جهت ارتقای کیفیت باشه نه فروش بیشتر!

    (19)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*