رقابت Blue Origin با اسپیس ایکس در آزمایش راکت‌های قابل استفاده مجدد

کمپانی Blue Origin به رهبری جف بزوس، مدیر و موسس آمازون، رقیب دیرینه و سایه به سایه کمپانی اسپیس ایکس ( SpaceX ) به رهبری ایلان ماسک، محسوب می‌شود که به تازگی راکت نیو شپرد ( New Shepard ) زیر مداری خود را آزمایش کرد و ماه نوامبر به سلامت برروی زمین نشاند.آزمایش های مشابه اسپیس ایکس هم در حال انجام است و جف بزوس، بنیان‌گذار Blue Origin برای رقابت با ایلان ماسک ، از ادامه آزمایش راکت‌های قابل استفاده مجدد خود در آینده‌ای نزدیک خبر داد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

New Shepard چندی پیش توانست به ارتفاع ۳۳۳,۵۸۲ فوتی معادل تقریبا ۱۰۰ کیلومتری سطح زمین برسد و بدون هیچ‌گونه آسیب در پایگاه Blue Origin در تگزاس فرود بیاید. نکته قابل توجه در این آزمایش، استفاده از این راکت برای بار دوم است که بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است.

بلو اوریجین برای موفقیت در این تست، از چترهای نجات مسافران استفاده کرده است. کپسول مسافران در فضا از قسمت دیگر راکت جدا می‌شود و سپس به کمک چتر‌های نجات، فرودی آرام و بی دردسر خواهد داشت. همچنین محفظه احتراق و برنامه‌های راکت ارتقا یافته‌اند و در نهایت پس از پشت سر گذاشتن امتحانات لازمه، آزمایش شروع و با موفقیت به پایان رسید.

معمولا آزمایش‌های بلو اوریجین در سکوت خبری انجام می‌شدند، اما آزمایش اخیر این کمپانی قابل انتظار و اطلاع رسانی شده بود. SpaceNews اخباری مبتنی بر وضع قوانین و سخت‌گیری های جدید دررابطه با فعالیت‌های هوا-فضایی در محدوده پایگاه بلو اوریجین در تگزاس منتشر کرده است و امروز، یکی از کاربران توئیتر عکس آزمایش امروز New Shepard را پست نمود.

جف بزوس می‌گوید راکت جدید این شرکت حدود یکسال تحت آزمایش قرار داشته است. نوامبر سال گذشته بلو اوریجین توانست راکتی که قبلا آن را به فضا پرتاب کرده بود را بر زمین بنشاند؛ اما جف بزوس تا زمان تهیه یک فیلم کامل از این شاهکار شکیبایی پیشه نمود و امروز هم شاهد همین ماجرا بودیم. SpaceX روالی کاملا متفاوت استفاده کرده است و از همان ابتدا با Live Stream به صورت زنده تمامی لحظات عملیات از قبیل هنگام صعود، مسیر حرکت و هنگام بازگشت را به صورت آنی ضبط می‌کرد و به پایگاه‌های SpaceX ارسال می‌نمود.

با این آزمایش، بلو اوریجین موفق به شکست رقیب دیرینه خود شده است. اسپیس ایکس، اوایل دی ماه گذشته راکت Falcon 9 خود را با موفقیت فرود آورده بود، اما حدود یک ماه قبل از آن بلو اوریجین این تست را با موفقیت انجام داد. گرچه ایلان ماسک اذعان دارد فالکون ۹ به قدری ویژه طراحی شده که امکان استفاده مجدد نخواهد داشت. قابل ذکر است این کمپانی هفته گذشته در تلاش خود برای نشاندن فالکون ۹ بر روی شناور دریایی برای سویم بار ناکام ماند و پس از سقوط، انفجاری مهیب رخ داد.

Blue Origin و SpaceX درتلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک هستند؛ اما با وسایل نقلیه متفاوت.  New Shepard برای حمل مسافران به سطحی پایین‌تر از مدار زمین طراحی شده که در همان حالت، مسافران حالت بی وزنی را به مدت ۴ دقیقه تجربه خواهند کرد. در نقطه مقابل، فالکون ۹ اسپیس ایکس برای حمل محموله‌ها به مکانی خارج از مدار زمین و بازگشت آن ساخته می‌شوند که البته سرعت و ارتفاع بسیار بیشتری نسبت به راکت‌های بلو اوریجین دارند.

راکت‌های قابل استفاده مجدد مدت‌هاست به عنوان راهی برای کاهش هزینه‌های رفت و آمد فضایی به شمار می‌روند و طبیعتا از ساختن یک راکت تماما جدید هزینه کمتری خواهد برد. جف بزوس بیان می‌کند :

من به فرودهای عمودی راکت‌ها، نظیر Falcon یا New Shepard علاقه‌مندم چرا که به واسطه‌ی طراحی سایز بزرگشان، فرود عمودی راهی مطمئن برای به زمین نشاندنآن‌ها به شمار می‌رود. ما حدود سه سال است درحال کار برروی راکت‌های با سایز بزرگتر و مدار زمینی خود هستیم.گرچه محصول‌مان  عضو کوچکی از خانواده اوربیتالی ما به شمار خواهد رفت، اندازه آن از New Shepard بسیار بزرگتر خواهد بود. امیدوارم بتوانم در آینده‌های نزدیک اطلاعات بیشتری در این باره به مشتاقان این عرصه بدهم.

در آخر، بنیان گذار Blue Origin هدف این کمپانی، یعنی ممکن ساختن زندگی و کار کردن در فضا برای میلیون‌ها نفر در آینده را یادآوری نمود.

منبع : TheVerge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*