12 کشور اول دنیا در تولید هرزنامه

 

تازه ترین گزارش موسسه امنیت انفورماتیکی سوفوس نشان می دهد که تولید هرزنامه (اسپم) که تاکنون در اختیار اروپا بود به آسیا رسیده و این قاره را به اولین تولیدکننده نامه های ناخواسته تبدیل کرده است.

برپایه تحقیقات سوفوس آسیا به اولین قاره ای تبدیل شده که بیشترین تعداد هرزنامه را در سه ماهه نخست سال 2011 تولید کرده است.
در طبقه بندی این موسسه امنیت انفورماتیکی، آمریکا به عنوان اولین کشور تولید کننده هرزنامه معرفی شده است. در گزارش سوفوس، آمریکا با تولید 13.7 درصد از کل هرزنامه ها رتبه اول را دارد. این رقم در گزارش قبلی 18.8 درصد بود.
 
جدول طبقه بندی کشورهای هرزنامه نویس
 
آمریکا                     13.7 درصد
هند                        7.1 درصد
روسیه                    6.6 درصد
برزیل                      6.4 درصد
 کره جنوبی               3.8 درصد
 انگلیس                   3.2 درصد
ایتالیا و فرانسه           3.1 درصد
اسپانیا                     2.8 درصد
آلمان                       2.6 درصد
 رومانی                    2.5 درصد
 لهستان                  2.3 درصد
 سایرین                   42.8 درصد
 
 جدول قاره ها به ترتیب تولید هرزنامه
 
رتبه قاره ها                 تولید هرزنامه
آسیا                          35.1 درصد
اروپا                            32 درصد
آمریکای شمالی            17.3 درصد
آمریکای جنوبی              12.4 درصد
آفریقا                          2.3 درصد
 
 این اطلاعات نشان می دهد که آسیا اولین قاره در تولید هرزنامه است و پس از آن اروپا و آمریکای شمالی قرار گرفته اند.
این درحالی است که در گذشته، اروپا رتبه اول را در تولید هرزنامه در اختیار داشت.
هرزنامه (اسپم) اصطلاحی است که تنها با هدف جلب توجه کاربران به کلیک کردن بر روی لینکهای خطرناک به صندوق پست الکترونیک تعداد زیادی از کاربران به طور همزمان ارسال می شود. این پدیده از زمانی که پست الکترونیک به وجود آمده است کم و بیش وجود داشته و تقریبا رشد آن همگام با افزایش تعداد کاربرانی بوده است که به شبکه متصل شده اند.
سوفوس در این گزارش آورده است: رشد گسترده سکوهای موبایل و شبکه های اجتماعی موجب افزایش اجتناب ناپذیر کانالهایی شده است که از طریق آنها هرزنامه ها می توانند ارسال شوند و بنابراین بسیار مهم است که کاربران حداکثر توجه و دقت را در محافظت از رایانه ها و دستگاههای خود انجام دهند.
به اعتقاد سوفوس، نرم افزارهای امنیتی به تنهایی کافی نیستند و مهارت کاربران در شناسایی خطر در کاهش آسیبهای ناشی از هرزنامه ها نقش مهمی ایفا می کنند.
همانطور که یک راننده می داند که با نزدیک شدن به یک خطر باید آهسته تر براند یک کاربر اینترنت نیز نباید بدون فکر نزدیک ایمیلهای ناخواسته شود. هرزنامه به خصوص برای کسانی که آشنایی کمی با ایمیل دارند مسئله ای جدی است.
یک مدیر ارشد سوفوس در تفسیر این گزارش اظهار داشته است: "کاربران باید از خطرات ناشی از کلیک بدون دقت بر روی لینکهایی که وارد ایمیل آنها می شود آگاه شوند. تا زمانی که هرزنامه ها به عنوان یک منبع درآمد برای هرزنامه نویسان به کار خود ادامه دهند این مشکل جهانی باقی می ماند.
این درحالی است که بسیاری از کاربران هنوز ریسک می کنند و با باز کردن لینکهای هرزنامه ها رایانه خود را به یک بوت نت یا همان رایانه های برده تبدیل می کنند. بی شک اولین گام برای مبارزه با هرزنامه ها استفاده از نرم افزارهای امنیتی به روز شده است، اما همچنین باید از بازکردن ایمیلهایی که وارد گزینه هرزنامه پست الکترونیک می شوند به شدت خودداری کرد."
 
هرزنامه ها در شبکه های اجتماعی
در نظرسنجی که موسسه سوفوس در فوریه گذشته از کاربران شبکه های اجتماعی انجام داد دریافت که 43 درصد از مصاحبه شوندگان مورد حملات فیشینگ جنایتکاران انفورماتیکی قرار گرفته اند که این رقم در سال 2009 برابر با 21 درصد بود. همچنین در این سال 67 درصد از کاربران هرزنامه دریافت کرده و 40 درصد از کاربران نیز با ویروسها و سایر انواع نرم افزارهای مخرب تهدید شدند.
در این میان، پدیده اکانتهای در معرض خطر یکی از مهمترین مشکلاتی است که به اعتقاد "سوفوس" کاربران شبکه های اجتماعی را تهدید می کند.
اکنون نیز در گزارش سه ماهه دوم 2011 این موسسه امنیت انفورماتیکی بار دیگر به کاربران شبکه های اجتماعی تاکید کرده است که مراقبت لینکهای ارائه شده بر روی شبکه های اجتماعی باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*