ناسا به کمک تکنولوژی واقعیت مجازی ما را به مریخ می برد

سازمان فضایی آمریکا ، ناسا قرار است طرحی را به اجرا بگذارد که بر اساس آن می توانیم بدون نیاز به سفر به مریخ، تجربه قرار گرفتن در محیط این سیاره را بر روی زمین داشته باشیم.بله تکنولوژی واقعیت مجازی به جایی رسیده که اکنون می تواند ما را به سیارات دور دستی همچون مریخ ببرد.

virtual reality یا همان حقیقت مجازی یک تکنولوژی عالی برای کاوش قسمت‌های مختلف سیاره ی خودمان یا یک جهان بزرگتراست، بدون اینکه مجبور باشیم دردسرهای یک سفرطولانی را تجربه کنیم.

بر اساس خبر های منتشر شده ، ناسا قرار است با استفاده از هدست های واقعیت مجازی موجود که صدا و تصویری با کیفیت عالی و همه جانبه برای آنها در نظر گرفته شده، تجربه قدم نهادن به سیاره مریخ را برای ما رقم بزند.

کاربران می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی واقعیت مجازی از جمله Oculuc Rift ، گوگل کاردبورد یا سامسونگ Gear VR حضور در مریخ را به صورت رایگان تجربه کنند.

mars-3

بدیهی است که انجام این پروژه چندین سال در جریان بوده و اکنون در حال طی کردن سال‌های آخر تکمیل آن هستیم تا نرم افزار و سخت افزاری به خوبی با هم هماهنگ شده و تجربه ی حقیقت مجازی برای همه، مقرون به صرفه و فوق العاده باشد.

این تجربه ی فوق العاده سانسور شده  یا یک نسخه ی فیلترشده ی‌هالیوودی نخواهد بود. (عده ای معتقدند به هردلیلی مثل دلایل امنیتی برخی از قسمت‌ها را نشان ندهند). توسعه دهندگان گفته اند که تجربه ی دقیق ترین جزئیات را براساس ریزترین اطلاعاتی که ناسا تاکنون از سیاره مریخ جمع آوری کرده را امکان پذیر کرده اند.

mars-1

ناسا قبلا هم از محیط های شبیه سازی شده برای آموزش فضانوردان استفاده کرده بود. برای مثال پرسنل فضاپیمای آپولو یک سوم دوران آموزشی خود را در محیط های شبیه سازی شده سپری کرده اند. همچنین فضانوردان پروژه ی اکتشاف ماه، بیشتر از نصف دوران کل دوران آموزشی خود قبل از ماموریت اصلی را در محیط شبیه سازی شده گذرانده اند. در تجربیاتی مانند پروژه ی مریخ ۲۰۳۰، فضانوردان به یک محیط شبیه سازی شده با مبنای فیزیکی دسترسی دارند، این روند به ناسا کمک می کند تا بتواند برای زمانی که انسان پا به سیاره ی قرمز می گذارد، برنامه ریزی کند.

به لطف فناوری واقعیات مجازی، اکنون علاقه مندان می توانند احساس گام برداشتن روی سیاره ی مریخی را تجربه کنند. درگذشته امکان تحقق این تجربه وجود نداشت، اما امروزه می توان به صورت مجازی قدم زدن روی سیاره ای که ۵۰ میلیون مایل (۸۰۴۶۷۲۰۰ کیلومتر) با زمین فاصله دارد را تجربه کرد.

mars-2

کاربران قادر خواهند بود مانند اولین فضانورد که روی مریخ گام بر می‌دارد در برخی از ماموریت‌های کوچک حضور داشته باشند. در واقع قرار است که بعد از سال ۲۰۳۰ اولین گام‌ها به طوری واقعی در مریخ برداشته شوند و اولین ماموریت‌ها در آن صورت گیرند. ماموریت‌هایی که به طور مجازی در محصول ناسا تجربه می‌شوند، همان ماموریت‌های بعد ازسال ۲۰۳۰ خواهند بود.

مدیر و کارگردان این طرح،آقای Jason Crusan، گفته است:

ما هم اکنون از تکنولوژی حقیقت مجازی، برای آموزش فضانوردان و شبیه سازی فضاپیماها استفاده می‌کنیم. این، یک کار بسیار عالی است که آن را بین همه گسترش دهیم تا نسل بعدی کاوشگران از همین حالا در یک مسیر مجازی تربیت شوند.

به گفته Justin Sonnekalb، طراح فنی شرکت Irrational Games( شرکتی که در حال حاضر مسئول این پروژه است)، این تجربه به کاربران امکان خواهد داد تا نمونه اولیه یک مریخ نورد را رانده یا روی سطح خاک مریخ پیاده روی کنند. این فناوری از داده‌های توپوگرافی واقعی و رنگ‌های دقیق واقعی استفاده خواهد کرد، تا تجربه‌ای مشابه به حضور واقعی در این سیاره سرخ را برای کاربران شبیه‌سازی کند. این محققان برای بازآفرینی اتمسفر مریخ از فناوری Unreal Engine 4 شرکت Epic Games استفاده می‌کنند، فناوری جدیدی که در بازی‌هایی ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته ناسا ، این پروژه در تابستان سال ۲۰۱۶ به پایان خواهد رسید و قرار است برای کسانی که هدست واقعیت مجازی را نمی‌توانند تهیه کنند، نسخه ی اندروید و iOS آن وارد بازار شود.

منبع: sciencealert

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم …. باید تاسف خورد ما که هم ایرانی هستیم و هم مسلمون (ایران مهد علم است و دین شدیدا روی علم تاکید کرده ) کلی عقب هستیم .