فضاپیمای کاسینی در آخرین سفر خود به انسلادوس یخ زده می‌رود

ناسا در حال آماده سازی فضاپیمای کاسینی است تا برای آخرین پروازش به قمر یخ زده ی انسلادوس روانه شود. این پرواز، در ۱۹ دسامبر آغاز خواهد شد و تا اواخر سال ۲۰۱۶ به طول خواهد انجامید. گفتنی است که انسالانوس یکی از اقمار سیاره ی زحل است و فضاپیمای کاسینی اینبار از فاصله ی ۴۹۹۸ کیلومتری نسبت به این قمر عبور خواهد کرد.

آخرین پرواز این فضا پیما از کنار قمر انسلادوس به اندازه ی پرواز قبلی آن پر حادثه نخواهد بود.کاسینی در سفر قبلی خود به انسلادوس مانورها و حرکات شجاعانه ای انجام داد و در فاصله ی ۲۵ کیلومتری از یخ فشان های مرموز آن نمونه برداری کرد.

ناسا در این فضا پیما از طیف وسیعی از ابزارهای سنجش مادون قرمز استفاده کرده که برای اندازه گیری دقیق گرما به کار برده می‌شود.در فاصله ی ۵۰۰۰ کیلومتری از سطح این قمر ، فضا پیمای کاسینی گرمایی که از مایعات بخش داخلی سطح این قمر بیرون می آید را اندازه گرفته که این اطلاعات برای درک بهتر فرآیندهای زمین شناسی این قمر و همچنین پتانسیل وجود حیات در آن بسیار موثر و مفید هستند.اکنون زمان مناسبی برای انجام این ماموریت می باشد ، چراکه انسلادوس و بقیه ی قمرهای زحل در اواسط زمستان طولانی این سیاره هستند ودر نبود گرمای خورشید ، کاسینی بهتر میتواند انرژی پیرامون این قمر را اندازه گیری کند.داده های حرارتی، به طور بالقوه ای می‌تواند بینش مار در رابطه با آنچه که زیر پوسته ی یخی انسلادوس در حال وقوع است را افزایش دهند.

ناسا در این رابطه گفته است:

فاصله ی این پرواز در نقطه بسیار خوبی قرار گرفته است و یک نقشه گرمایی از سطح انسلادوس برای ما فراهم می‌کند. در واقع این فاصله، نه خیلی دور است، نه خیلی نزدیک. این پرواز به ما امکان می‌دهد تا نقشه ی بخش زیادی از  این قمر را در رزولوشن بالا به دست آوریم.

بعد از وداع با قمر انسلادوس ، کاسینی به اکتشاف خود در درباره ی سیستم زحل ادامه خواهد داد و در خارج از حلقه ها گشت های آخر خود را خواهد زد تا اینکه در نهایت زمان شیرجه مرگبارش یه سطح سیاره زحل فرا رسد. البته قبل از مرگ ، اندازه گیری های پایانی از حلقه های داخلی این سیاره را انجام خواهد داد.

منبع: gizmag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*