آغاز فاز اول مقابله با قاچاق گوشی : نگران نباشید گوشی ارزان می شود !

اجرای فاز نخست برنامه جدید مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاه‌های ذی‌ربط ، چند وقتی است که آغاز شده و عملا گمرک و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وارد ماجرا شده‌اند. بنا به گفته مسئولان ذی‌ربط، همه بازیگران بازار گوشی تلفن همراه از این برنامه همه‌جانبه سود خواهند برد و بازندگان آن نیز تنها قاچاقچیان خواهند بود. البته قاچاقچیان که سودهای بادآورده و هنگفت از این بازار دارند، قطعا با استفاده از شگردهای مختلف به دنبال شکست خوردن این برنامه خواهند بود.

با اجرای کامل این برنامه، باید منتظر ارزانی گوشی تلفن همراه در بازار باشیم، نه گرانی؛ چراکه قرار است تعرفه واردات هم از ۷ درصد فعلی به صفر درصد (حذف تعرفه واردات) کاهش یابد. تسهیل تجارت (اصلاح تعرفه، کاهش موانع تعرفه‌ای، کاهش زمان و هزینه واردات و اصلاح فرآیندهای مرتبط)، اقدامات فنی (رجیستری، سامانه معاملات و ثبت IMEI)، ساماندهی (صدور فاکتور رسمی، امور نمایندگی و خدمات پس از فروش و… )، مبارزه فراگیر و اطلاع‌رسانی در برنامه‌های اجرایی این طرح گنجانده شده است. بر همین اساس، رجستری (امکان ردیابی و رهگیری) و حذف تعرفه واردات از اجرای برنامه مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه به شمار می‌رود.

درواقع با ثبت گوشی‌های تلفن همراه امکان ردیابی و رهگیری از طریق ثبت شناسه یکتا و ایجاد امکان کنترل آن با خط خریداری‌شده و شماره ملی مشخص استفاده‌کننده میسر خواهد شد. فرایند مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه هم بدین صورت است که گمرک در لحظه ورود گوشی کد شناسایی یکتا را ثبت می‌کند و آن را در اختیار سازمان تنظیم مقررات می‌گذارد. این سازمان نیز این کدها را به اپراتورها می‌دهد تا آنها فقط اجازه فعال کردن این گوشی‌های تلفن همراه را داشته باشند.

هم‌اکنون بخش‌هایی از این برنامه اجرایی شده و فقط آن بخشی که «گوشی قاچاق خاموش می‌شود» مانده و قرار است به‌زودی و با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاه‌های ذی‌ربط کلید بخورد.

رجیستری یک بار در سال ۸۵ اجرا شد، ولی به‌دلیل عدم همکاری یکی از اپراتورها و مسائل دیگر موفق نبود، اما در برنامه جدید ایرادات قبلی رفع و در آن گنجانده شده است. آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال ۹۳ حدود ۶۸۰ میلیارد ریال کشفیات گوشی تلفن همراه قاچاق داشته‌ایم.

منبع: Mehrnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. عالی اما کمی دیر …!!!

  2. سلام.
    به نظرم این طرح خیلی خوبه. حتی میتونه بعد برداشتن تحریم زمینه ای برای فروش قسطی گوشی از طریق اپراتور باشه. چیزی که خیلی وقته تو کشور های دیگه میبینیم. اینجا اوج هنر بازاریابی اپراتور ها اینه که همراه گوشی یه سیمکارت رایگان میدن که خوده سیمکارت ۱۰تومن قیمت داره.
    شاید چو کنن که از این طریق شنود مکالمات می کنن اما اگه واقعا نیرویی بخواد شنود کنه، باید دونست مکالمه راحتر از این حرفاس.
    مزیت دیگش جلوگیری از سرقت گوشیه. مگه اینکه گوشی رو تکه تکه کنن برای تعمیر که بازار تعمیر هم تا یه حدی پذیرش داره.