زاکربرگ سهام ۴۵ میلیارد دلاری خود از فیسبوک را به موسسه خیره نمی بخشد !

بدون شک یکی از مهمترین خبرهای چند روز گذشته ، بخشش ۴۵ میلیارد دلاری مارک زاکربرگ به خیریه بود.بر این اساس قرار بود که مارک زارکربرگ ، مدیر و موسس شبکه اجتماعی فیسبوک ، ۹۹ درصد سهام خود از این شبکه اجتماعی که معادل ۴۵ میلیارد دلار بود را با تاسیس یک موسسه خیره به کودکان نیازمند جهان ببخشد.اما امروز زاکربرگ با انتشار یک پست در فیسبوک اعلام کرده که قصد دارد این پول را به جای یک موسسه خیریه در یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) سرمایه گذاری کند !

گرچه اقدام بشردوستانه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفت، برخی دیگر روش انتخابی زاکربرگ برای استفاده از این سرمایه را مورد انتقاد قرار دادند. اکنون زاکربرگ با انتشار یک پست جدید در صفحه فیسبوک خود به این انتقادها پاسخ داده و تلاش کرده است تا شرح دهد هدف از تاسیس موسسه Chan Zuckerberg چه بوده است و اینک او و همسرش تصمیم دارند با این پول چه کاری انجام دهند.

به گفته زاکربرگ این موسسه جدید به جای خیریه به عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود راه‌اندازی شده است، به این ترتیب او و همسرش می‌توانند اهداف خود را با سرمایه گذاری در سازمان های غیرانتفاعی دنبال کنند، به صورت خصوصی سرمایه گذاری کرده و در مباحث سیاسی مشارکت داشته باشند. بر خلاف شرکت‌های LLC، موسسات خیریه نمی‌توانند در کسب و کارهای انتفاعی سرمایه گذاری کرده و در مباحث سیاسی شرکت کنند، فعالیت‌هایی که به گفته موسس فیسبوک هدف اولیه شکل گیری موسسه Chan Zuckerberg بوده‌اند.

علاوه بر این برخی دیگر از منتقدان بر این باور هستند که یکی دیگر از دلایل تاسیس این موسسه، فرار از مالیات است، به اعتقاد این افراد زاکربرگ قصد دارد از طریق اهدا کردن سهام به جای نقدینگی، از پرداخت هزینه های بالاتر مالیات بر سود سرمایه جلوگیری کند. با این حال زاکربرگ مدعی است که از طریق انتقال سهام به موسسه Chan Zuckerberg آنها به منفعت مالیاتی نمی‌رسند، اما می‌توانند با آزادی و اثربخشی بیشتر، اهداف خود را دنبال کنند. زاکربرگ هم چنین اظهار کرده است که اگر هدف او فرار از مالیات بوده باشد، می توانست به راحتی یک خیریه تاسیس کند. در صورتی که سهم این افراد به یک موسسه سنتی انتقال پیدا می‌کرد، بلافاصله مشمول سود مالیاتی می‌شدند اما با تاسیس یک شرکت LLC چنین اتفاقی نمی‌افتد. زاکربرگ و همسرش پس از فروش سهام خود در این LLC، مالیات بر سود سرمایه را پرداخت خواهند کرد.

در هر حال بسیاری از منتقدان هم چنان بر این باورند که این سرمایه گذاری کلان تنها هدر دادن پول و تلاش برای خودنمایی بیشتر در عرصه جهانی است و بخشیدن این پول به خیریه می توانست منافع بسیار بیشتری داشته باشد. اهدافی که زاکربرگ در مرحله اول برای این موسسه تعیین کرد بسیار مبهم و کلی بودند. زاکربرگ اکنون چهار حوزه یادگیری شخصی، درمان بیماری، ایجاد ارتباط بین مردم و ایجاد جوامع قوی را به عنوان اهداف مشخص‌تر موسسه خود تعیین کرده است.

منبع : theverge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*