بررسی گجت نیوز : سونی اکسپریا زد ۵ ( Sony Xperia Z5 )

سونی امسال با ۳ پرچم دار به میدان آمده است.اکسپریا Z5 ، اکسپریا Z5 Premium که نخستین گوشی جهان با صفحه نمایش ۴K است و اکسپریا Z5 کامپکت که اسمارتفونی کوچک اما با مشخصاتی قدرتمند است.پرچم داران جدید سونی از مشخصات فنی و ویژگی های بسیار خوبی بهره می برند که مثل همیشه جایگاه این کمپانی بزرگ ژاپنی را در میان بزرگان صنعت گوشی های هوشمند ، قدرتمند نگه داشته است.

اما خواندن مشخصات بر روی کاغذ واقعا حدی را مشخص نمی کند که در آن ببینید Z5 چیست و کاری را که سونی برای ساخت یک دستگاه آشنا و در عین حال اصلاح شده انجام داده است را درک نمایید، باید عمیق تر بررسی کنید.دفتر نمایندگی سونی در ایران ، دو گوشی اکسپریا زد ۵ دوال ( Xperia™ Z5 Dual ) و اکسپریا زد ۵ کامپکت ( ‎Xperia™ Z5 Compact‎ ) را در اختیار گجت نیوز قرار داده تا در یک بررسی عمیق و تخصصی ، شما را به ویژگی های این دو دستگاه آشنا کنیم.در این مطلب به بررسی نسخه دو سیم کارته گوشی سونی اکسپریا زد ۵ دوال ( Sony Xperia™ Z5 Dual ) پرداخته ایم.با ما همراه باشید.

فهرست :

به منظور نشان دادن قدرت و کیفیت دوربین پرچم دار زیر نقش جدید سونی ، تمام عکس های گرفته شده از سونی اکسپریا Z5 در این بررسی ، با گوشی سونی اکسپریا Z5 کامپکت گرفته شده است.

مقدمه

sony-xperia-z5-gadgetnews-01

کاملا مشخص است که در رابطه با مشخصات فنی، گوشی اکسپریا زد ۵ به هیچ وجه یک دستگاه ضعیف و ناامیدکننده به حساب نمی‌آید. در واقع این گوشی دارای تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون ۸۱۰ شرکت کوآلکام به همراه واحد گرافیکی بسیار توانای آدرنو ۴۳۰، میزان حافظه رم سه گیگابایت و همچنین ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی است. از این بابت این گوشی شباهت بسیار زیادی به زد۳ پلاس سونی داشته و البته با نگاهی به نمایشگر ۵.۲ اینچی فول اچ‌دی آن بیشتر به شباهت این دو گوشی پی خواهیم برد. اگر بخواهیم بهتر و واضح‌تر صحبت کنیم باید گفت که تنها اختلاف این دو گوشی از نظر سخت‌افزاری مربوط به وجود حسگر اسکنر اثر انگشت و همچنین دوربین ۲۳ مگاپیکسلی در گوشی اکسپریا زد ۵ سونی می‌شود.

sony-xperia-z5-gadgetnews-02

سونی بر روی حسگر ۲۳ مگاپیکسلی جدید خود که کماکان تنها بر روی گوشی‌های سری زد۵ دیده می‌شود، حساب ویژه‌ای باز کرده است. در واقع این حسگر که دارای دو نسبت تصویر مختلف است بر روی گوشی‌های اکسپریا زد ۵ پریمیوم و زد ۵ کامپکت نیز قابل مشاهده می‌باشد. دوربین اصلی این گوشی یکی از بهترین و درخشان‌ترین بخش‌های آن به حساب می‌آید و البته به منظور بررسی دقیق‌ و عمیق‌تر آن می‌بایست به بخش مربوطه مراجعه نمایید. بهتر است در ابتدای کار با نگاهی به لیست مشخصات فنی کلی این گوشی شروع کرده و سپس دیگر قابلیت‌های آن را مورد سنجش و تست قرار دهیم. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

مشخصات فنی اکسپریا زد ۵ سونی

  • صفحه نمایش : نمایشگر ۵.۲ اینچی لمسی خازنی از نوع IPS، دقت تصویر ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل و قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ، دارای فناوری‌های Mobile X Reality و Triluminos به همراه Dynamic Contrast Enhancer، مجهز به لایه محافظ ضد خش نمایشگر به همراه لایه Oleophobic (لایه ضد چربی و عرق)
  • پردازنده : مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۱۰ کوآلکام (MSM8994) شامل چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری ۱.۵ گیگاهرتز به همراه چهار هسته کورتکس A57 با فرکانس کاری ۲.۰ گیگاهرتز در بخش CPU، واحد گرافیکی آدرنو ۴۳۰
  • حافظه رم : حافظه RAM سه گیگابایت
  • دوربین اصلی : ۲۳ مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری ۲۱۶۰p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی : ۵.۱ مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
  • حافظه داخلی : دارای ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی به همراه قابلیت افزایش آن توسط کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی
  • شبکه : پشتیبانی از LTE Cat.4 و Cat.6 (بسته به نسخه محل عرضه)، وای‌فای دو بانده با استاندارد a/b/g/n/ac، مجهز به حسگرهای دریافت‌کننده امواج ماهواره‌‌ای A-GPS و GLONASS، بلوتوث نسخه ۴.۱، رادیو FM به همراه RDS
  • ابعاد :۷٫۴ × ۷۲ × ۱۴۶ میلی‌متر
  • وزن :۱۵۶٫۵ گرم
  • باتری : مجهز به باتری ۲,۹۰۰ میلی‌آمپر ساعتی غیر قابل دسترس توسط کاربر
  • پلتفرم : مجهز به نسخه ۵.۱.۱ سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه رابط کاربری اکسپریا سونی
  • سایر ویژگی ها : دارای میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط ، دارای مجوز IP68 (مقاومت در برابر ذرات گرد و غبار و آب تا عمق ۱.۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه) ، مجهز به حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت ، صدا با وضوح بالا با حذف نویز دیجیتال

محتویات درون جعبه

Xperia-z5-gadgetnews-(1)

جعبه خرده فروشی گوشی اکسپریا زد ۵ بسیار ساده است. در واقع محتویات درونی آن در داخل یک جعبه مقوایی سفید دو قسمتی قرار داده شده‌اند و البته هیچ طراحی خاصی و برجسته‌ای به عنوان یک گوشی پرچم‌دار و حرفه‌ای، بر روی آن صورت نگرفته است. در حقیقت بسته‌بندی این گوشی به هیچ وجه به زیبایی جعبه دیگر گوشی‌های پرچم‌دار همانند آن چیزی که در گوشی پی۸ هواوی دیده می‌شود، نیست. علاوه بر آن بهتراست بدانید که این گزینه می‌توانست به فروش بیشتر این گوشی در صورت عدم اطلاع بعضی از خریداران از این گوشی سطح بالا و جزئیات مشخصات فنی آن، بسیار یاری‌دهنده باشد.

با گشودن جعبه مربوط به این گوشی متوجه می‌شوید که تمامی لوازم جانبی استاندارد یک تلفن هوشمند در این بسته بندی وجود دارد. یک شارژر ۱.۵ آمپری، یک عدد کابل USB، یک جفت هدفون بسیار زیبا و باکیفیت از جمله موارد پیش رویتان خواهند بود.از طرفی این هدفون‌ها دارای دو پد اضافی با ابعاد مختلف به همراه گیره مخصوص نیز هستند. البته متاسفانه لوازم جانبی این گوشی در بازارهای و منطقه‌های مختلف دارای نسخه‌ها و کیفیت‌های گوناگونی است.

طراحی و کیفیت ساخت

sony-xperia-z5-gadgetnews-03

نمای خارجی و ظاهر این گوشی بسیار زیبا و منظم است. در حقیقت این گوشی از زبان طراحی مینیمالیستی جدید سونی بهره‌مند است. موردی که در گوشی زد ۵ و البته در سری زد ۵ (به اضافه نسخه‌های کامپکت و پریمیوم) به وضوح به چشم می‌خورد، تغییرات اعمال شده در ظاهر گوشی و طراحی آن نسبت به نسل پیشین آن است. در واقع در این سری از گوشی‌ها شرکت سونی در مورد زبان طراحی‌های دستگاه‌های پرچم‌دار خود تجدید نظر کرده و تغییرات اعمال شده بر روی این سری از گوشی‌ها از نسل زد۱ سونی به عنوان بزرگترین و قابل‌توجه‌ترین موارد به حساب می‌آیند.

sony-xperia-z5-gadgetnews-04

زبان طراحی جدید گوشی‌های سری زد ۵ سونی دارای یکنواختی بسیار دلپذیری بوده و انگار معیارهای مربوط به طراحی‌های گوشی‌های شرکت سونی یک قدم رو به جلو به پیش رفته است. در واقع این گوشی را اگر هم اینک از هر سمتی بر روی دستان خود نگه داریم، همه زاویه‌ها و کناره‌های آن به هم شبیه هستند. هیچ گونه فرو رفتگی، گودی، برجستگی، توری شبکه‌ای اضافی و خمیدگی خاصی بر روی آن دیده نمی‌شود و همه چیز کاملا ساده و مینیمالیستی قرار داده شده است.

شاید بعضی از کاربران در مورد کسل کننده بودن این طراحی سخن به میان آورند اما در این میان چیزی که برجسته و قابل توجه است مربوط به ساده بودن زبان طراحی و ظاهر آن می‌شود. البته نباید گول ظاهر ساده این گوشی را خورد زیرا در زیر آن یک پردازنده بسیار قوی به همراه قابلیت‌های سخت‌افزاری بسیار مجهز خوابیده‌اند.

گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی دارای ابعاد دقیق ۱۴۶ × ۷۲ × ۷.۳ میلی‌متر بوده که البته در صورت مقایسه با نسل پیشین متوجه شباهت بسیار زیاد آن با گوشی اکسپریا زد ۳ پلاس می‌شوید. بجز اینکه این گوشی جدید کمی ضخیم‌تر است (البته می‌توان از میزان اختلاف صرف نظر کرد). از نظر سنگینی، گوشی زد ۵ سونی ۱۵۴ گرم وزن دارد که در مقایسه با نسل پیشین به میزان ۱۰ گرم سنگین‌تر شده است.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، تمامی گوشی‌های سری زد ۵ شباهت بسیار زیادی به یکدیگر داشته تا جایی که در صورت مشاهده آنها از راه دور، مخصوصا زمانی که در مورد رنگ‌های اختصاصی مربوط به هر مدل اطلاعات کافی را نداشته باشید،  ممکن این سه گوشی را با یکدیگر اشتباه بگیرید. یکی از بخش‌های قابل توجه این گوشی مربوط به چهار سپر قرار گرفته در چهار کناره حاشیه‌ای فریم این گوشی است که از جنس ماده‌ای مستحکم‌تر بوده و در صورت به زمین افتادن گوشی از بدنه آن محافظت خواهد کرد (در نسخه‌های قبلی)

اما در این سری از گوشی‌ها موضوع کمی تفاوت داشته و در واقع در دو گوشی سطح بالاتر زد ۵ و پریمیوم شاهد قرارگیری سپر هستیم و البته به دلیل فلزی بودن فریم گوشی‌ها، حاشیه آن از جنس پلاستیک هستند. شاید به دلیل تغییرات ظاهری این بخش، ظاهر یک‌دست آن شبیه به گوشی نسخه کامپکت این سری نباشد اما با این حال حس بسیار دلپذیر در دست داشتن یک گوشی با فریم فلزی را به کاربر خود منتقل نموده و در کنار آن در صورت افتادن گوشی از دستانتان، بخش محتمل‌تر آن یعنی سپر کناره‌ای گوشی آسیب خواهد دید.

بخش پشتی این گوشی را لایه‌ای شیشه‌ای فرا گرفته است (از جنس شیشه مات). لمس این بخش از گوشی بسیار دلپذیر بوده و با نگاهی به آن متوجه ارزش بالای گوشی خواهید شد. این گوشی هوشمند در چهار نسخه رنگی سفید، مشکی، زرد و سبز قابل خریداری خواهد بود.

sony-xperia-z5-gadgetnews-11

درست همانند نسخه کامپکت این سری،  شرکت سونی تصمیم گرفته است ابعاد نمایشگر گوشی اکسپریا زد ۵ را نسبت به نسل پیشین خود دست نخورده باقی گذارد. از این رو این گوشی دارای صفحه نمایشی ۵.۲ اینچی با دقت ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل بوده و از این جهات شباهت بسیار زیادی به گوشی اکسپریا زد۳ پلاس دارد.

با اینکه همگی می‌دانیم دقت تصویر فول اچ‌دی برای نمایشگری به این ابعاد بسیار کافی و مناسب است اما شاید به منظور رقابت پایاپای و جدی‌تر با دیگر گوشی‌های پرچم‌دار شرکت‌های مشهور بهتر بود در این گوشی از نمایشگری با دقت QHD استفاده می‌شد. البته در این زمینه به هیچ وجه نمی‌توان شرکت سونی را به کم کاری متهم کرد زیرا این شرکت با معرفی گوشی اکسپریا زد ۵ پریمیوم، اولین تلفن هوشمند مجهز به نمایشگری با دقت ۴K دنیا را تولید کرده است (میزان ابعاد دقت تصاویر ۴K بالاتر از QHD  است). در نهایت می‌توان گفت که نمایشگر ۱۰۸۰p این گوشی بهترین گزینه پیش روی سونی به منظور قرار دادن بر روی گوشی اکسپریا زد ۵ بوده است.

sony-xperia-z5-gadgetnews-12

متاسفانه در این گوشی میزان حاشیه‌های دور نمایشگر افزایش یافته است. این موضوع باعث شده تا میزان مساخت نمایشگر به سطح گوشی به عدد ۶۹.۶ درصد برسد که نسبت به عدد ۷۰.۹ درصد گوشی اکسپریا زد۳ پلاس نسبتا کمتر به نظر می‌رسد. این موضوع برای گوشی زد۵ کامپکت و نسل پیشین آن نیز صدق می‌کند. علاوه بر آن اختلاف‌های بصری این بخش مخصوصا در نسخه مشکی این گوشی بیشتر قابل مشاهده می‌باشد.

بخش جلویی این گوشی بسیار ساده و خلوت طراحی گشته است. دوربین ۵.۱ مگاپیکسلی این گوشی، بالای نمایشگر و در بخش سمت چپ لوگوی “SONY” قرار گرفته و هیچ گونه حلقه خاصی نیز در دور و اطراف آن وجود ندارد.

طراحی جدید سونی هم اکنون توری‌های مربوط به بلندگوهای این را نیز فرا گرفته است و در واقع هم اینک به سختی می‌توان آنها را به طور مستقیم مشاهده کرد. بلندگوی تحتانی گوشی تنها موردی است که در زیر نمایشگر گوشی قابل یافتن می‌باشد. در زیر توری مربوط به این بلندگو، میکروفون اصلی گوشی نیز جای داده شده است.

sony-xperia-z5-gadgetnews-13

کناره سمت چپ گوشی تقریبا خلوت و خالی به نظر می‌رسد. شیارهای مربوط به سیم کارت و کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی در زیر یک پوشش فلپ به شکل بسیار مناسبی پنهان شده‌اند. در حقیقت این پوشش در برابر نفوذ آب به داخل شیارها بسیار کاربردی خواهد بود و البته در گوشه دیگر آن گودی خاصی به منظور راحتی در خارج ساختن و باز کردن آن نیز وجود دارد.

sony-xperia-z5-gadgetnews-14

در این بخش و در قسمت پایینی کناره چپ گوشی عبارت Xperia به شکل بسیار حرفه‌ای و جالبی حک شده است. بهتراست بدانید که این مورد فعلا تنها به خانواده اکسپریا زد ۵ سونی تعلق داشته و یکی از اختلاف‌های این گوشی با زد۳ پلاس به حساب می‌آید.

sony-xperia-z5-gadgetnews-15

بخش کناره سمت راست گوشی کمی شلوغ‌تر بوده و کلید نقره‌‌ای رنگ پاور گوشی که کمی به سمت داخل دستگاه تمایل دارد، به وضوح دیده می‌شود. مطمئنا کلید پاور دایره‌ای شکل گوشی‌های سونی، یکی از نشانه‌های بارز این سری از دستگاه‌های این کمپانی در سال‌های اخیر به حساب می‌‌آمد. اما هم اینک این کلید پاور نوستالژیک جای خود را به یک کلید بزرگتر مجهز به حسگر اسکنر اثر انگشت داده است.

sony-xperia-z5-gadgetnews-16

با این حال جایگاه قرارگیری کلیدهای کنترل صدا کمی غیرمعقول به نظر می‌رسد. در واقع به جای اینکه این کلیدها در بخش فوقانی کلید پاور قرار گیرند، در زیر آن واقع شده‌اند. جالب است بدانید که این طراحی در تمامی گوشی‌های این سری تکرار شده است و البته در تمامی آنها نیز دسترسی به کلیدهای مزبور بسیار مشکل است. البته بهتر است بدانید که سری پیشین نیز دارای همین طراحی بود با این تفاوت که کلیدها کنترل صدا به دکمه پاور گوشی نزدیکتر بوده و از این رو کاربر به سادگی می‌توانست با استفاده از انگشت شست خود به آنها دسترسی داشته باشد.

sony-xperia-z5-gadgetnews-17

درست در بخش تحتانی این بخش از گوشی و زیر کلیدهای کنترل صدا، کلید اختصاصی شاتر گوشی خود نمایی می‌کند. وجود این کلید دو زمانه کار عکاسی را بسیار آسان کرده و البته در هنگام عکاسی در زیر آب که نمایشگر گوشی حساسیت خود را از دست می‌دهد، این کلید بسیار کارا و مفید خواهد بود.

sony-xperia-z5-gadgetnews-10

سوکت جک ۳.۵ میلی‌متری صدا در بخش فوقانی گوشی و در سمت چپ آن واقع شده است. در مجاورت آن نیز میکروفون ثانویه گوشی قرار دارد.

بخش تحتانی گوشی تقریبا خالی به نظر می‌رسد. در این بخش یک عدد درگاه استاندارد microUSB وجود داشته که به لطف تکنولوژی‌های به کار رفته از سوی شرکت سونی، نیازی به قرار گرفتن پوشش بر روی آن نخواهد بود.

sony-xperia-z5-gadgetnews-09

وجود شیاری مخصوص به منظور آویزان کردن بند گوشی یکی دیگر از موارد قابل مشاهده در این بخش است که شاید برای بعضی از افراد، تازه و البته بدنما به حساب آید. با تمام این تفاسیر شرکت سونی اقدام به قرار دادن آن در این بخش نموده و البته نسبت به گوشی زد۵ کامپکت که این حفره در کناره گوشی قرار دارد، کمتر توسط افراد دیگر مشاهده خواهد شد و در معرض دید قرار خواهد گرفت.

sony-xperia-z5-gadgetnews-18

بخش پشتی گوشی از جنس شیشه بوده و دارای ظاهری مات است. طراحی آن به شکلی بوده که جاذب اثر انگشت کاربر نباشد. از طرفی در این بخش شاهد وجود یک دوربین ۲۳ مگاپیکسلی هستیم که در گوشی‌های دیگر این خانواده نیز قابل مشاهده است. یک عدد فلاش LED نیز در زیر آن قرار گرفته است.

sony-xperia-z5-gadgetnews-19

لوگو‌های Sony و Xperia نیز به وضوح در این بخش قابل مشاهده بوده و البته نشان اختصاصی NFC به منظور جفت شدن سریع دستگاه‌ها در بخش میانی این قسمت وجود دارد.

نمایشگر

sony-xperia-z5-gadgetnews-05

گوشی هوشمند اکسپریا زد ۵ سونی دارای یک نمایشگر ۵.۲ اینچی با دقت ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل است که در نهایت میزان چگالی تصویر بسیار مناسب ۴۲۸ پیکسل در هر اینچ را تولید می‌کند. نمایشگر این گوشی از نوع IPS LCD بوده و البته این موضوع، خبری بدی برای طرفداران این گوشی نیست. زیرا هم اکنون این گوشی در کنار این مورد دارای فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ شرکت سونی با نام‌های Mobile BRAVIA Engine 2، تکنولوژی Triluminos و همچنین موتور X-Reality نیز می‌باشد.

تعادل و دقت رنگ در برخی بخشهای صفحه با مشکل مواجه است. تن رنگ مایل به ابی به طور قابل توجهی بر روی صفحه دیده می شود، چیز بدی نیست و امکان تنظیم تعادل رنگ نمایشگر از بخش تنظیمات به کاربر داده شده است، یعنی اینکه راهی برای دستیابی به تصاویری با تن رنگ های طبیعی تر وجود دارد.

sony-xperia-z5-gadgetnews-20

میزان حداکثر روشنایی تصویر نمایشگر این گوشی به عدد ۵۸۳ نیت می‌رسد که البته امتیازی بالاتر از حد میانگین به حساب می‌آید. در هنگام تنظیم خودکار و در صورت قرارگیری در زیر نور خورشید، این عدد تا میزان ۶۰۳ نیت نیز افزایش خواهد یافت. با این حال این میزان از نتایج نمایشگر گوشی‌های زد ۵ کامپکت و زد ۳ پلاس سونی کمتر بوده است. وجود میزان غلظت بالای رنگ مشکی از موارد بهبود یافته نسبت به نسل پیشین است. اما باز این مورد باعث نشد تا گوشی زد ۵ بتواند در زمینه میزان نسبت کنتراست تصویر خود (۹۸۶) از گوشی زد۳ پلاس (۱۱۵۸) پیشی بگیرد.

در زمینه میزان خوانایی نمایشگر گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب، این گوشی توانست نتیجه رضایت‌بخشی داشته و علاوه بر آن در این زمینه از نسل پیشین خود نیز پیشی بگیرد.

حداکثر روشنایی (nit)
مقدار بیشتر، بهتر است

حداقل روشنایی (nit)
مقدار کمتر، بهتر است

کنتراست
مقدار بالاتر، بهتر است

دمای رنگ (کلوین)

گاما

Delta E rgbcmy مقدار کمتر، بهتر است

Delta E grayscale مقدار کمتر، بهتر است

Sony Xperia Z5

۶۷۲
(عالی)
۴
(عالی)
۱:۱۲۵۶
(عالی)
۷۶۸۸
(متوسط)
۲.۶۲۳.۷۹
(خوب)
۶.۱۹
(متوسط)

Samsung Galaxy S6

۵۶۳
(عالی)
۲
(عالی)
غیرقابل اندازه گیری
(عالی)
۶۵۸۴
(عالی)
۲.۱۱۲.۰۲
(خوب)
۲.۹۴
(خوب)

Apple iPhone 6s

۵۵۴
(عالی)
۶
(خوب)
۱:۱۵۹۳
(عالی)
۷۰۵۶
(خوب)
۲.۲۱۱.۴۷
(عالی)
۳.۲۳
(خوب)

LG G4

۴۵۴
(خوب)
۲
(عالی)
۱:۱۹۳۰
(عالی)
۸۰۳۱
(ضعیف)
۲.۲۴۴.۳۶
(متوسط)
۷.۲۸
(متوسط)

 

حداکثر روشنایی
مقدار کمتر، بهتر است

حداقل روشنایی
مقدار کمتر، بهتر است

کنتراست
مقدار کمتر، بهتر است

دمای رنگ
مقدار کمتر، بهتر است

گاما
مقدار کمتر، بهتر است

Delta E rgbcmy مقدار کمتر، بهتر است

Delta E grayscale مقدار کمتر، بهتر است

Samsung Galaxy S6

۵۶.۱%۵۰%غیرقابل اندازه گیری۰.۷%۱.۹%۱۹۳.۱%۲۱۶%

Apple iPhone 6s

۸۲.۹%۸۳.۳%۷۹.۸%۵.۱%۱۰.۹%۵۶.۵%۵۳.۹%

Sony Xperia Z5

۸۳.۹%۷۵%۸۲.۱%۱۷.۷%۱.۱%۲.۶%۲۸.۴%

LG G4

۸۶.۸%۵۰%۹۰.۳%۵.۴%۰.۹%۷.۳%۲۸.۶%

قابلیت‌های ارتباطی

سونی این گوشی را درست همانند نسخه پریمیوم، در دو نسخه تک و دو سیم کارت به بازارهای فروش جهانی عرضه کرده است. این گوشی از چهار شبکه‌ GSM/GPRS/EDGE/HSDPA پشتیبانی کرده و البته پوشش LTE و ۴G (بسته به منطقه عرضه گوشی) از دیگر ویژگی‌های آن به حساب می‌آید.

نسخه E6653 این گوشی دارای استاندارد Cat.6 LTE بوده و نسخه E6603 نیز از استاندارد Cat.4 بهره‌مند است (تفاوت در حداکثر میزان سرعت انتقال اطلاعات). علاوه بر آن این گوشی دارای وای‌فای دو بانده با استاندارد b/g/n/ac بوده و در کنار آن از وای‌فای دایرکت نیز بهره‌مند است.

پشتیبانی از نسخه ۴.۱ بلوتوث به همراه A2DP به اضافه ناوبری ماهواره‌ای A-GPS و گلوناس به همراه Beidou (بسته به منطقه عرضه گوشی) از دیگر قابلیت این گوشی می‌باشند. جالب است بدانید که این گوشی دارای رادیو FM به همراه سرویس RDS نیز بوده و NFC هم دارد. نبود حسگر مادون قرمز از معایب این بخش به حساب می‌آید. به منظور شارژ گوشی و انتقال کابلی اطلاعات از درگاه استاندارد microUSB 2.0 استفاده خواهد شد.

ویژگی‌های USB host و MTP از دیگر قابلیت‌های این گوشی به حساب می‌آید. علاوه بر آن این گوشی دارای قابلیت اتصال انحصاری Xperia Connectivity نیز هست. علاوه بر آن به دلیل قرار گیری این گوشی در خانواده سطح بالای زد۵، هم اکنون ویژگی MHL 3 به منظور اتصال کابلی به تلویزیون بر روی این گوشی قابل مشاهده است. علاوه بر آن به کمک سرویس‌های Miracast و  Xperia Connectivity نیز می‌توانید نمایشگر گوشی خود را به صورت بی‌سیم بر روی دیگر صفحه نمایش‌های به نمایش در آورید. همچنین با ایجاد یک سرور رسانه‌ای می‌توانید از طریق DLNA گوشی به نسخه سوم و چهارم دسته‌های بازی پلی‌استیشن سونی (DUALSHOCK) نیز متصل شوید. در نهایت با استفاده از هدفون Sony MDR-NC750 می‌توانید از سیستم حذف نویز محیط اختصاصی آن استفاده کنید.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری

از نظر مشخصات فنی و قدرت سخت‌افزاری تقریبا نمی‌توان به این گوشی اشکالی خاصی را وارد ساخت. اکسپریا زد ۵ سونی از تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸۱۰ کوالکام (MSM8994) بهره می‌برد که تا به امروز یکی از بهترین چیپ‌های ساخته شده از نظر قدرت پردازشی به حساب می‌آید و در کنار آن فعلا بهترین تراشه این شرکت تا به امروز محسوب می‌شود. البته بهتر است بدانید که نسل پیشین یعنی گوشی اکسپریا زد۳ پلاس سونی نیز از همین تراشه استفاده می‌کرد. همانطور که احتمالا با خبر هستید، یکی از مشکلات گوشی زد۳ پلاس سونی در میزان بالای حرارت منتشر شده از تراشه موجود در این گوشی در حین پردازش‌های سنگین بود. با این حال به دلیل گذشت زمان و همچنین بروزرسانی‌های انجام گرفته بر روی این تراشه، شرکت سونی مدعیست که تراشه مزبور در گوشی‎های سری اکسپریا زد ۵ جدید این کمپانی به هیچ وجه مشکل سری قبل را نخواهد داشت.

شرکت سونی به منظور پایداری بیشتر گوشی اکسپریا زد۵ نسبت به گرمای منتشر شده از این تراشه، تمهیدات خاصی را اندیشیده است. وجود لوله‌های دوگانه به منظور خنک سازی گوشی و همچنین استفاده از چسب‌های مقاوم در برابر گرما، از جمله این موارد هستند. در نتیجه این گوشی بصورت بسیار بهینه‌تری (نسبت به نسل پیشین) می‌توان گرمای حاصل از پردازش‌های تراشه موجود در این گوشی را به بخش‌های مختلف گوشی و در نهایت به سطح بیرونی آن انتقال دهد. با اینکه شاید سونی بتواند مشکل گرمای بیش از حد این تراشه و انتقال آن به بیرون دستگاه را حل کرده باشید، اما با این حال نقص اصلی پا بر جا بوده و در واقع این چیپ هنوز هم بیش از حد انتظار داغ می‌کند. جالب است بدانید که شرکت سونی حداقل با نگاهی به نتایج بنچمارک‌های CPU این گوشی، در کار خود به منظور کاهش گرمای حاصل از فعالیت تراشه موجود در دستگاه به منظور پردازش‌های بهینه‌تر موفق بوده است.

مشخصات فنی تراشه موجود در این گوشی شباهت بسیار زیادی به دیگر تلفن‌‌های هوشمند پرچم‌دار سال ۲۰۱۵ دارد. بخش CPU تراشه موجود در این گوشی شامل هشت هسته است. چهار عدد از آنها از نوع کورتکس A53 با فرکانس کاری ۱.۵ گیگاهرتز هستند و چهارتای دیگر نیز کورتکس A57 با فرکانس ۲.۰ می‌باشند. واحد گرافیکی این تراشه، آدرنو ۴۳۰ بوده و در کنار آن، میزان حافظه RAM سه گیگابایت وجود دارد. از طرفی میزان حافظه داخلی قابل ارتقای این گوشی نیز برابر ۳۲ گیگابایت می‌باشد. در این زمینه این گوشی قادر خواهد بود دوشادوش تلفن‌های هوشمند قدرتمندی همچون گلکسی اس۶ سامسونگ، جی۴ ال‌جی و یا آیفون ۶ اس اپل، وان  ام۹ اچ‌تی‌سی و وان پلاس ۲ به قدرت‌نمایی و زورآزمایی بپردازد.

در طی بنچمارک گیک بنچ،گوشی اکسپریا زد ۵ سونی توانست با پیشی گرفتن از گوشی‌هایی همچون زد۳ پلاس، وان ام۹ و جی۴ ال‌جی به همراه گلکسی نوت ۴ سامسونگ، قدرت پردازشی خام CPU تراشه خود را به نمایش گذارد. با این حال این گوشی در این زمینه نتوانست از نماینده‌های قدرتمند سامسونگ مجهز به تراشه قدرتمند اگزینوس ۷۴۲۰ این شرکت و همچنین نماینده اپل پیشی بگیرد.

GeekBench-3

در تست ترکیبی و مشهور آنتوتو ۵ که تمامی بخش‌های سخت‌افزاری یک گوشی هوشمند مورد بررسی قرار می‌گیرد، اکسپریا زد ۵ سونی توانست با کسب امتیازی نسبتا مناسب، در میانه جدول قرار بگیرد. در واقع این گوشی توانست دوباره از نسل پیشین خود پیشی بگیرد اما در این میان نسخه کامپکت این سری از گوشی‌های سونی توانست در مکان سوم و زیر سایه گوشی‌های جدید شرکت سامسونگ قرار گیرد.

AnTuTu-5

سری بنچمارک‌های بیس مارک، تست‌های بعدی این بخش بودند که زد۵ سونی آنها را اجرا کرد. در بخش ترکیبی این تست، زد ۵ سونی توانست اینبار امتیاز درخشانی را به ثبت رسانده و بعد از نماینده‌ پرقدرت سامسونگ و همچنین وان پلاس و البته جلوتر از گوشی گلکسی اس۶، در جایگاه سوم این رقابت قرار گیرد. در بخش سنجش عملکرد تک هسته‌ای CPU، زد۵ دوباره درخشان ظاهر شده و توانست امتیاز خوبی را ثبت نماید اما در قسمت چند هسته‌ای کمی رتبه این گوشی نزول کرده و حتی پایین‌تر از گوشی‌های نکسوس۶ و گلکسی نوت۴ قرار گرفت. جالب است بدانید که در تمامی تست‌های اجرا شده، این گوشی بالاتر از نسخه پیشین خود جای گرفته است.

Basemark-OS-II Basemark-OS-II-(single-core) Basemark-OS-II-(multi-core)

به منظور بررسی و سنجش عملکرد واحد گرافیکی این تراشه به بنچمارک GFX Bench سری زدیم. همانطور که می‌دانید واحد گرافیکی آدرنو ۴۳۰ موجود در تراشه اسنپدراگون ۸۱۰، یکی از قدرتمندترین‌ها در این حوزه به حساب می‌آید. همانطور که در بخش زیر در آمار مربوط به نتایج مشاهده می‌کنید گوشی اکسپریا زد ۵ سونی توانست امتیازات بسیار قابل قبول و مناسبی را از آن خود کند. البته مسلما در حوزه تست‌های صفحه روشن، نسخه کامپکت این گوشی به دلیل به همراه داشتن تراشه مشابه و همچنین نمایشگری با دقت پایین‌تر، امتیازات بسیار بهتری را نسبت به دیگر رقبا از آن خود کرده است. نماینده‌های شرکت اپل نیز به دلیل تجهیز به تراشه‌ای قدرتمند و همچنین دقت پایین‌تر نمایشگر گوشی، بهترین امتیازات را در این بخش‌های از آن خود کردند. در نهایت از امتیازات بدست آمده توسط این گوشی رضایت کامل داریم.

GFX-2.7-T-Rex-(1080p-offscreen) GFX-2.7-T-Rex-(onscreen) GFX-3.0-Manhattan-(1080p-offscreen) GFX-3.0-Manhattan-(onscreen) GFX-3.1-Manhattan-(1080p-offscreen) GFX-3.1-Manhattan-(onscreen)

در زمینه عملکرد وب‌گردی، به سراغ تست‌های کراکن و بروس مارک رفتیم. در طی تست کراکن که مربوط به عملکرد اجرای کدهای جاوا اسکریپت می‌شود، زد۵ نتوانست امتیاز درخشانی را کسب نماید اما در بنچمارک بروس مارک که مربوط به عملکرد مرورگر در زمینه کدهای HTML5 می‌شود، زد۵ اینبار توانست امتیازاتی نسبتا بهتر را به نام خود به ثبت برساند. جالب است بدانید که در این تست‌های از مرورگر پیشفرض گوشی‌ها استفاده میشود که البته در گوشی‌های شرکت سونی، این اپلیکیشن همان برنامه کروم گوگل است.

Kraken-1.1 BrowserMark-2.1

در نهایت باید گفت که گوشی اکسپریا زد ۵ سونی از لحاظ قدرت سخت‌افزاری یک گوشی تمام عیار به حساب می‌آید. علاوه بر آن شرکت سونی بر روی مشکلات مربوط به انتشار و داغ شدن بیش از حد تراشه موجود در این گوشی نیز بسیار تلاش کرده است و البته شاید نتوانسته بطور کلی آن را بر طرف سازد، اما نتایج بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که حداقل در این زمینه موفق بوده است. مطمئنا با خریداری این گوشی در زمینه توان اجرای هرگونه بازی و برنامه سنگین و سه بعدی، مردد نخواهید بود.

باتری

اکسپریا زد ۵ سونی دارای یک باتری با ظرفیت ۲۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت است. از این نظر گوشی مزبور در بین دو عضو دیگر خانواده قرار دارد. در واقع ظرفیت باتری زد۵ پریمیوم برابر ۳۴۳۰ میلی‌آمپر ساعت بوده و این مقدار برای نسخه کامپکت نیز برابر ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت است. اکسپریا زد۳ پلاس سونی نیز از یک باتری ۲۹۳۰ میلی‌آمپر ساعتی برخوردار بود. این موارد به مقایسه بهتر میزان دوام باتری این گوشی بسیار کمک خواهد کرد.

اکسپریا زد ۵ سونی توانست در بخش کلی، امتیاز ۷۳ ساعت دوام و پایداری باتری گوشی را از آن خود کند. در مقایسه با امتیاز ۸۶ ساعتی نسخه کامپکت، شاید این امتیاز کمی ناامیدکننده به نظر آید ولی در واقع بسیار استاندارد و کافی می‌باشد. از طرفی امتیاز این گوشی در این بخش از نتیجه ۶۵ ساعتی گوشی زد۳ پلاس بسیار مناسب‌تر بود. وجود باتری نسبتا بزرگتر در کنار بهینه‌سازی‌های انجام شده باعث کسب این امتیاز درخشان شده است. امتیاز ۷۳ ساعتی این گوشی به این معناست که با یکبار شارژ کامل گوشی می‌تواند به طور استانداری به مدت سه روز از این گوشی استفاده کنید. با این شرط که از گزینه‌های وب‌گردی، تماشای فیلم و همچنین تماس صوتی ۳G، هر کدام به مدت یک ساعت در روز استفاده کنید.

رابط کاربری

DSC_0195

اکسپریا زد ۵ سونی از نسخه ۵.۱.۱ سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به طور پیش‌فرض بهره‌مند است. از نظر ظاهری، این بخش گوشی شباهت بسیار زیادی به نسل پیشین خود دارد، اما با این حال تغییراتی قابل توجهی نیز در آن دیده می‌شود.  تغییرات صورت گرفته به شکلی بوده‌اند که در صورت مهاجرت از یکی از دستگاه شرکت سونی که دارای نسخه کیت‌کت اندرویدی بوده‌، تقریبا همه چیز را در این سیستم عامل مشابه دیده و اکثر جا و مکان آنها تغییر نکرده است. البته این بار آنها را در ظاهر و طراحی متریال ملاقات خواهید کرد.

صفحه لاک اسکرین (قفل صفحه) این گوشی از نسخه ۵.۰ سیستم عامل اندروید، تغییرات خود را آغاز کرده بود. در این بخش کاربر به ویجت‌های زیادی دسترسی ندارد. البته تعدادی ساعت به منظور انتخاب در جلوی دستان قرار خواهند گرفت.  ویژگی قاب‌های متوالی از این بخش حذف شده است و البته میان‌برهایی به منظور دسترسی سریع به اپلیکیشن‌های دوربین و شماره‌گیری گوشی در این بخش دیده می‌شود که به ترتیب در کناره‌های پایین سمت راست و چپ نمایشگر گوشی واقع شده‌اند.  صفحه لاک اسکرین این گوشی به وسیله گزینه‌های همچون Face و Pattern و PIN به همراه  Password قابلیت باز شدن دارد. البته همانطور که می‌دانید، حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت با امنیت بسیار بالایی، در صدر این لیست قرار خواهد گرفت.

در بخش صفحه اصلی گوشی به طور پیشفرض پنج عدد قاب در این بخش دیده می‌شود. علاوه بر آن امکان برگزیدن هر کدام از آنها به عنوان قاب اصلی نیز وجود دارد. همچنین در بهترین حالت می‌تواند حداکثر هفت عدد قاب را در این بخش در اختیار بگیرید.
از طرفی در بخشی دیگر می‌توانید ویجت‌ها، میانبر‌ها و یا تصاویر پس‌زمینه ثابت یا متحرکی را برای این بخش لحاظ کنید. در کنار آن امکان تغییر تم گوشی نیز وجود دارد. همچنین امکان تنظیم نمایش اطلاعات مربوط به برنامه‌ها در نوار اعلانات گوشی نیز وجود داشته و در سمت دیگر می‌توان آنها را مخفی کرد.

در رابط کاربری این گوشی، صفحه اعلانات گوشی با استفاده از فرمان لمسی استاندارد اندرویدی و به همراه افکت‌های خاص نسخه لالی‌پاپ با پایین کشیدن نوار اعلانات گوشی ظاهر خواهد شد. تنظیمات فوری گوشی در بالاترین قسمت آن قرار داشته و اعلانات جدید نیز در بخش پایینی به نمایش در خواهند آمد. البته مورد ذکر شده با دو بار پایین کشیده شدن نوار اعلانات قابل دسترسی خواهد بود. البته سونی در این بخش جسجر دو انگشتی خود را نیز حفظ کرده است و هم اینک با پایین کشیدن دو انگشتی این نوار به شکل ساده‌تری این صفحه به نمایش در خواهد آمد.  تاگل‌ها موجود در این بخش قابلیت شخصی‌سازی داشته و از بین ۱۳ گزینه موجود می‌توانید حداکثر ۹ عدد را برگزینید. تطبیق ترتیب آن‌ها نیز به دو روش دستی و خودکار (توسط نسخه لالی‌پاپ و با در نظر گرفتن میزان استفاده کاربر از هر کدام از آنها) قابل اجرا خواهد بود.

کشوی برنامه‌های در این دستگاه در چندین صفحه به نمایش در خواهد آمد و البته امکان قرارگیری و ترتیب‌بندی برنامه‌ها به روش‌های بسیار زیاد و متنوع نیز وجود دارد. گرچه در این نسخه از رابط کاربری اکسپریا سونی، منویی که از سمت چپ نمایشگر به داخل ظاهر می‌شد هم اینک حذف شده‌ است. به جای این مورد، در بخش کناره سمت راست و بالای نمایشگر گوشی، کلیدی وجود دارد که با اشاره بر روی آن، منویی به سمت پایین باز خواهد شد. علاوه بر آن دکمه جستجو نیز دقیقا در همان بخش واقع شده است.

اکسپریا زد ۵ سونی از سرویس task manager استاندارد اندرویدی استفاده می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید بین برنامه‌هایی که به تازگی اجرا شده‌اند، جابه‌جا شوید. علاوه بر آن با استفاده از جسجر سُر دادن به اطراف نیز می‌توانید به پروسه فعالیت آنها خاتمه دهید.  اپلیکیشن‌های به اصطلاح “small apps” سونی در این دستگاه و در بخش task manager قابل رویت می‌باشد. عملکرد این برنامه‌ها شباهت بسیار زیادی به سرویس Mini Apps موجود در گوشی‌های شرکت سامسونگ دارند. در واقع با استفاده از این برنامه، ویجت‌های بسیار کوچک و در عین حال شناوری بر روی صفحه اصلی گوشی ظاهر خواهد شد. امکان جابه‌جایی پنجره این برنامه‌ها و استفاده از آنها در حالت غیر تمام صفحه وجود خواهد داشت.  تعداد ۹ برنامه به طور پیشفرض در این بخش قابل مشاهده می‌باشد که شامل اپلیکیشن‌های Active Clip، بوکمارک‌های مرورگر کروم، اپلیکیشن وبگردی Browser، ماشین حساب (Calculator)، تقویم (Calendar)، جی‌میل،  موزیک پلیر، تایمر و تاچ بلاک (Touch Block) هستند. البته در دیگر دستگاه شرکت سونی این تعداد از برنامه‌ها کمی متغیر هستند.  خوشبختانه به طور همزمان می‌توان چندین اپلیکیشن Small App را با هم باز کرد اما با این حال در یک لحظه تنها می‌توان از یک برنامه استفاده کرد.  متاسفانه امکان غیر‌فعالسازی کلی این ویژگی وجود نداشته و چه بخواهید چه نخواهید، این سرویس در این بخش به نمایش آخرین برنامه‌های استفاده شده توسط شما اقدام خواهد کرد.

دستیار صوتی Google Now این گوشی با حساب کاربری گوگل شما کار خواهد کرد و با آن یکپارچه گشته است. با استفاده از اطلاعات موجود در حساب کاربری شما نظیر فعالیت‌ها و عادات روزانه، جستجوهای انجام شده در فضای مجازی، ایمیل‌ها و دیگر موارد این چنینی، این سرویس به نیازهای روزانه شما پاسخ داده و اطلاعات مورد نیاز و همچنین مناسب شما را در اختیارتان خواهد گذاشت.

برنامه دفترچه تلفن 

این برنامه دارای ظاهر و رابط کاربری چند زبانه‌ای بوده و زبانه‌های آن شامل بخش‌های دفترچه تلفن، علاقه‌مندی‌ها و گروه‌ها می‌شود. علاوه بر آن به سادگی می‌توان به برنامه شماره‌گیری (Dialer) گوشی نیز جابه‌جا شد. لیست مخاطبین این برنامه دارای بخشی اختصاصی به منظور جستجوی مخاطبین بوده و البته در کنار آن دارای ستونی از حروف الفبا با انیمیشنی بسیار زیبا به جهت دسترسی سریع به مخاطب خاص کاربر نیز هست. ویرایش اطلاعات یک مخاطب نیز کار بسیار آسانی بوده و البته در کنار آن در رابط کاربری اکسپریا سونی هم اکنون فیلدها و موضوعات بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان آنها را به مخاطب نسبت داد. علاوه بر آن این برنامه از ویژگی‌های Linking contacts و quick contact نیز پشتیبانی می‌کند.

برنامه شماره‌گیری

گوشی اکسپریا زد ۵ سونی در زمینه آنتن‌دهی بسیار تواناست و گیرایی بسیار خوبی دارد. تماس‌های برقرار شده نیز دارای کیفیت صدای بسیار خوبی هستند. میزان بلندی صدا نیز در حد بسیار رضایت بخش و خوبی قرار دارند. میزان شفافیت صدا نیز در حد بسیار مناسبی قرار دارند.  اپلیکیشن شماره‌گیری این گوشی دارای ویژگی smart dialing (شماره‌گیری هوشمند) بوده و بدین وسیله می‌توانید به سادگی و از طریق کیبورد ارائه شده به جستجوی سریع نام و یا شماره مخاطب خاص خود اقدام نمایید.  همچنین در طی بررسی‌های به عمل آمده شاهد کیفیت بسیار خوب صدا و عملکرد بسیار مناسب سیستم حذف صدای نویز محیط این گوشی بودیم.

اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و ایمیل

اپلیکیشن پیش‌فرض مربوط به پیام‌رسانی این گوشی نسبت به نسل قبلی خود در رابط کاربری اکسپریا خیلی تغییر نکرده است. در واقع باید گفت که هم اینک ظاهر طراحی متریال نسخه لالی‌پاپ اندروید به طور آشکاری در آن دیده می‌شود. بخش‌های پیامک نوشتاری و چندرسانه‌ای (SMS و MMS) این گوشی دارای طراحی موضوعی بوده و علاوه بر آن در هنگام نوشتن یک پیامک، با گذاشتن یک فایل چند رسانه‌ای، به طور خودکار محتوای پیام از SMS به MMS تغییر پیدا خواهد کرد.

از طرفی در حیطه دریافت و ارسال ایمیل، این گوشی همانند بسیاری از دستگاه‌های هوشمندی اندرویدی امروزی به طور پیشفرض دارای دو برنامه ایمیل پیشفرض اندرویدی و همچنین جی‌میل گوگل بوده و البته هر دو برنامه در کنار داشتن ویژگی‌های مشابه، دارای قابلیت‌های منحصر به فرد خود نیز می‌باشند. هر دو برنامه می‌توانند از چندین حساب کاربری مختلف همانند حساب گوگل و دیگر آدرس‌های ایمیل پشتیبانی کنند. علاوه بر آن برنامه جی‌میل از سرورهای مربوط به IMAP و POP نیز پشتیبانی می‌کند.

صفحه کلید مجازی

به جهت اجرای عملیات نوشتاری با استفاده از این گوشی می‌توانید از کیبورد مجازی بسیار پیشرفته‌ای QWERTY  آن استفاده کنید. امکاناتی همچون انتخاب نوع کیبورد (شامل keypad و QWERTY و همچنین QWERTY به همراه نشانه‌های اضافی)، اضافه و یا حذف کردن نشانه‌های نوشتاری همچون کاما، شکلک‌ها، کلیدهای فعالسازی نوشتار صوتی و همچنین حدس کلمات دو زبانه (در صورت فعالسازی دو زبان) از دیگر ویژگی‌های این برنامه است. علاوه بر آن این گوشی دارای پوسته و تم‌های مختلفی است. از طرفی کیبورد این گوشی دارای جسجرها و فرمان‌های لمسی مختلفی نیز هست که البته روش کار آن شباهت بسیار زیادی به حالت Swype تایپ دیگر گوشی‌های اندرویدی دارد.  بهتر است بدانید که این گوشی دارای ویژگی‌های مربوط به کار یک دستی با کیبورد نیز بوده که البته در صورت فعال شدن آن، کیبورد فشرده شده و به سمت چپ یا راست نمایشگر منتقل خواهد شد. بنابراین در هنگام گرفتن گوشی با یک دست براحتی می‌توانید به تایپ کلمات اقدام نمایید.

اپلیکیشن گالری

همانطور که احتمالا می‌دانید اپلیکیشن گالری در گوشی‌هایی با رابط کاربری اکسپریا، Album نام دارد. در این برنامه تصاویر در گروه‌هایی با ابعاد بند انگشتی و بر اساس تاریخ سازمان‌دهی می‌شوند. البته با استفاده از جسجر پینچ زوم امکان تغییر ابعاد آیکون آنها نیز وجود خواهد داشت.  بر خلاف نسخه قبلی این برنامه که دارای صفحه‌ای اصلی به منظور نمایش آلبوم‌ها بود، در مدل جدید به جای آن از نمای جدولی همانند ظاهر صفحه کشوی برنامه‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر آن در این بخش می‌توانید به تمامی آلبوم‌های آنلاین و یا آفلاین خود دسترسی داشته باشید.  برنامه گالری این گوشی می‌تواند به آلبوم‌های آنلاینی همچون فیس‌بوک، پیکاسا و فلیکر دسترسی داشته باشد و علاوه بر آن به دیگر آلبوم‌های موجود در دستگاه‌های دیگر از طریق شبکه اینترنت متصل شود. در این برنامه از سرویس‌های Maps و Globe albums نیز کمک گرفته می‌شود تا مکان عکس‌های ثبت شده و همچنین چهره افراد موجود در تصاویر مشخص و ذخیره شوند.

علاوه بر آن در این برنامه امکان برش عکس‌ها و چرخش آنها مستقیما از طریق برنامه گالری گوشی موجود می‌باشد. فیلترها و افکت‌های بسیار زیادی نیز در این بخش وجود دارند. با استفاده از ویژگی Quick sharing موجود در برنامه پیکاسا، برنامه‌های ایمیل گوشی، فیسبوک، بلوتوث و MMS نیز می‌توانید به اشتراک تصاویر خود اقدام کنید.

برنامه موزیک پلیر

اپلیکیشن پخش‌کننده موزیک رابط کاربری اکسپریا این گوشی هم اینک دوباره با نام Walkman شناخته خواهد شد. این برنامه دارای طراحی چند زبانه بوده و در واقع با کشیدن انگشت خود به اطراف می‌توانید در بین زبانه‌هایی همچون Artist و Albums و Playlists و همچنین all songs جابه‌جا شوید. علاوه بر آن با اتصال این برنامه به حساب کاربری فیسبوکتان می‌توانید به آهنگی که دوستانتان در حال گوش داد به آن هستند، نیز دسترسی داشته باشید. همچنین همانند برنامه گالری این گوشی با سُر دادن انگشت خود از سمت چپ نمایشگر گوشی، منویی شناور از همین محل ظاهر خواهد شد.  کلید بی‌نهایت در این برنامه نیز موجود بوده (تنها کافی است بر روی عکس آلبوم موزیک اشاره کنید) و با فشردن آن در برنامه، می‌توانید در صورت وجود، به ویدئوهای مربوط به آهنگ در وب‌سایت یوتیوب، جستجوی اثر هنری در وب‌سایت ویکی‌پدیا و همچنین جستجوی متن آهنگ در گوگل دسترسی داشته باشید. سرویس Gracenote در این برنامه نیز موجود بوده و در صورت فعال بودن می‌تواند به طور خودکار اطلاعات مربوط به آهنگ و آلبوم در حال پخش را دانلود نماید.
از سوی برنامه Walkman موجود در این گوشی به تنظیمات بسیار زیادی دسترسی دارید. +ClearAudio یکی از این موارد است که بر اساس آهنگ در حال پخش، بهترین تنظیمات صوتی را برمی‌گزیند. مسلما در صورت استفاده از این سرویس از دقت آن در تنظیم شاخصه‌ها بسیار لذت خواهید برد.  با استفاده از ویژگی Dynamic normalizer آن نیز به طور خودکار، میزان بلندی صدای آهنگ‌ها تراز می‌شود. این قابلیت در هنگام گوش دادن به موزیک‌های مختلف آلبوم‌های متفاوت بسیار به کار خواهد آمد. قابلیت Sound enhancements دارای جزئیات بیشتری بوده و در حقیقت اکولایزری است که علاوه بر موارد دستی (شامل دستکاری Clear Bass) دارای گزینه‌های پیش‌فرض نیز هست. با استفاده از مود Surround sound نیز می‌توان صدای در حال پخش را با افکت‌های Studio و Club و یا Concert Hall ترکیب کرد.  ویژگی DSEE HX نیز وجود دارد که با استفاده از الگوریتم جادویی و خاصی بر روی فایل‌های موزیک فشرده شده (همانند MP3) اثر خواهد کرد و از آنها اصواتی با گستره صوتی باکیفیت‌تر می‌سازد. به گفته شرکت سونی نتیجه کار نزدیک به سطح Hi-Res Audio Quality خواهد بود. البته ما در مورد این موضوع کاملا مطمئن نیستیم اما در بررسی‌های به عمل آمده شاهد افزایش کیفیت فایل‌های صوتی به اجرا در آمده بودیم. البته این ویژگی تنها در زمان اتصال هدفون‌ها قابلیت فعالیت خواهد داشت.  سرور رسانه‌ای (media server) یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه می‌باشد که به وسیله آن، فعالیتی نظیر DLNA را تجربه خواهید کرد. در واقع بدین وسیله می‌توانید فایل‌های چند رسانه‌ای خود (نظیر آهنگ، عکس و فیلم) را با دیگر دستگاه‌های دارای سرویس DLNA در این شبکه به اشتراک بگذارید. در ادامه می‌بایست این موضوع را نیز به اطلاع رساند که در این برنامه از سرویس یکپارچه شده Spotify نیز استفاده شده است که در صورت تمایل می‌توانید آن را از مسیر منو تنظیمات برنامه، فعال یا غیر‌فعال کنید.

رادیو FM

در اکسپریا زد ۵ سونی شاهد حضور برنامه رادیو FM به همراه سرویس RDS نیز هستیم. این برنامه دارای ظاهر بسیار مناسبی بوده و البته مجهز به سرویس TrackID نیز هست که بوسیله آن می‌توان به سادگی محتوا آهنگ در حال پخش را تشخیص داد. علاوه بر آن می‌توان به طور مستقیم پیام و پستی مبنی بر “I’m listening to…” یا همان “من در حال گوش دادن به….هستم” را در صفحه فیسبوک خود منتشر کنید. ظاهر و نمای برنامه بسیار زیبا و بصری بوده و دارای انیمیشن‌های بسیار جالبی است. مسلما این برنامه یکی از بهترین اپلیکیشن‌های رادیویی است که تا به امروز با آن کار کرده‌ایم. البته لازم به ذکر است که همانند سنتی قدیمی، به منظور دریافت سیگنال‌های رادیویی حتما می‌بایست هدفون به گوشی متصل باشد.

برنامه ویدئو پلیر

اپلیکیشن ویدئو پلیر این گوشی که Movies نام دارد، دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای بوده و البته بر خلاف ظاهر گول زننده آن، در زمینه پشتیبانی از کدک و فرمت‌های چند رسانه‌ای و نمایش زیرنویس، بسیار تواناست. همچنین اتصال این برنامه به سرویس Gracenote از ویژگی‌های بسیار جالب و کاربردی آن می‌باشد. از طریق سرویس Gracenote، کاربر می‌تواند به اطلاعات مربوط به فیلم یا برنامه تلویزیونی در حال پخش دسترسی داشته باشد. علاوه بر آن این سرویس می‌تواند برای این فایل‌ها، پوسترهای مربوط به آنها را نیز دانلود کند. در طرف دیگر می‌تواند اطلاعات metadata ویدئوها نظیر نوع فیلم، خلاصه داستان، کارگردان و غیره را نیز به نمایش بگذارد.  از طرفی رابط کاربری این برنامه شباهت بسیار زیادی به رابط برنامه یوتیوب داشته و در واقع پنجره ویدئو را می‌توان کوچک کرده به کناره سمت راست برنامه انداخته تا در منو برنامه بتوان به آسانی به گشت‌زنی بپردازید. کار با این مورد بسیار ساده بوده و در صورت تمایل می‌توانید دوباره به پنجره در حال پخش وارد شوید.

تراشه موجود در این گوشی به حدی قوی است که می‌تواند به سادگی فیلم‌های ۱۰۸۰p را به نمایش بگذارد. اما با این حال این برنامه در زمینه پخش کدک صوتی AC-3 مشکل داشته و هنگام نمایش ویدئو‌هایی این چنینی، تنها تصویر آنها به نمایش درمی‌آید. البته این موضوع در اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی قابل مشاهده است. نمایش ویدئوهایی با فرمت MKV نیز در صورت در اختیار داشت فرمت صوتی AC-3 با این مشکل مواجه خواهند بود.  این برنامه از ویژگی نمایش زیرنویس نیز به طور پیش‌فرض پشتیبانی کرده و تنها نیاز به هم‌نام بودن دو فایل (ویدئو و زیرنویس) است.

کیفیت خروجی صدا

sony-xperia-z5-gadgetnews-21

امتیازات بدست آمده در این بخش توسط اکسپریا زد۵، شباهت بسیار زیادی به نسخه کامپکت آن دارد. در هنگام اتصال گوشی به یک پخش‌کننده صوتی، این گوشی توانست در زمینه شفافیت صدای خروجی امتیازات بسیار مناسبی را کسب نماید. هر چند در حوزه میزان بلندی صدای این نتایج کمی بالاتر از حد میانگین بودند. از طرفی در هنگام اتصال هدفون‌های استاندارد تست به این گوشی کمی از میزان امتیازات کسب شده در بخش‌های قبلی کاسته شد، اما با این حال از نتایج کسب شده کاملا رضایت داریم.

دوربین

sony-xperia-z5-gadgetnews-22

مسلما امروزه هیچ گوشی هوشمندی با وجود در اختیار داشتن تمامی ویژگی‌های یک دستگاه سطح بالا، در صورت نداشتن دوربین باکیفیت، کامل نخواهد بود. اکسپریا زد ۵ سونی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و و از آنجایی که این گوشی، عضوی از خانواده سری حرفه‌ای Z سونی به حساب می‌آید، دوربین اصلی آن نیز همانند گوشی‌های زد ۵ کامپکت و زد ۵ پریمیوم دارای میزان دقت حسگر ۲۳ مگاپیکسل می‌باشد.

ماژول دوربین اصلی در این گوشی شامل حسگری با دقت ۲۳ مگاپیکسل بوده و لنز ۲۴ میلی‌متری آن دارای حداکثر میزان گشودگی دیافراگم f/2.0 است. این گوشی از سنسور IMX300 شرکت سونی در این بخش استفاده می‌کند که البته این محصول از ویژگی multi-aspect sensor (حسگری با چند نسبت تصویر) بهره خواهد برد. در واقع این حسگر دارای میزان بیشتری از دقت تصویر (تعداد پیکسل) است (این میزان برای این حسگر برابر ۲۵ مگاپیکسل خواهد بود).

sony-xperia-z5-gadgetnews-23

سونی حسگر مزبور را به طور رسمی به بازارهای فروش عرضه نکرده است و به همین منظور خود نیز آن را یک حسگر ۲۳ مگاپیکسلی می‌خواند (در واقع ۲۲.۸۵ مگاپیکسلی است). البته این میزان دقت (با ابعاد ۵۵۲۰ × ۴۱۴۰ پیکسل) را تنها در نسبت تصویر ۴ به ۳ مشاهده خواهید کرد و در حقیقت در نسبت تصویر ۱۶ به ۹، دقت تصاویر ثبت شده به ۲۰.۱۴ مگاپیکسل (برابر با ۵,۹۸۴ × ۳,۳۶۶ پیکسل) کاهش خواهد یافت. بهتر است بدانید که مورد دوم، تصویر برش خورده از حالت اول نبوده و در واقع عکس‌هایی با نسبت ۱۶ به ۹، تصاویر مستطیلی‌تری هستند که از بخش‌های متفاوتی از لنز استفاده می‌کنند.

به لطف وجود قدرت سخت‌افزاری تراشه اسنپدراگون ۸۱۰ موجود در این گوشی، با استفاده از دوربین اصلی این گوشی می‌توانید در بهترین حالت با دقت  UHD 2160p و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازید. علاوه بر آن با استفاده از دوربین سلفی این گوشی نیز امکان فیلمبرداری ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه وجود خواهد داشت.  بر روی بدنه این گوشی شاهد قرار گیری کلیدی فیزیکی و دو زمانه به منظور عکاسی و همچنین فوکوس هر چه بهتر بر روی سوژه‌ها هستیم. از طرفی این گوشی دارای یک عدد فلاش LED ساده نیز می‌باشد.

sony-xperia-z5-gadgetnews-26

در زمان استفاده از حالت عکاسی  و فیلم‌برداری Superior Auto (خودکار) این گوشی، می‌توانید بدون عوض کردن مودهای دوربین به فیلمبرداری یا عکاسی بپردازید. البته مشکلات قبلی هنوز هم پا برجا بوده و کادر بندی تصویر در هنگام فیلمبرداری هنوز هم مشکل است و در واقع تنها در هنگام شروع ضبط فیلم می‌توان در مورد ابعاد کادر تصویر اطلاعاتی بدست آورد، زیرا نسبت تصویر در آن تغییر خواهد کرد.  در حالت دستی (Manual) می‌توانید بین مودهای عکاسی و فیلمبرداری جابه‌جا شده و به همین دلیل می‌توانید در مورد کادر بندی تصویر خود اطلاعات جامع‌تری بدست آورید. در واقع در این حالت قبل از شروع کار، کادربندی به درستی در پیش رویتان قرار خواهد گرفت.

در مود دستی یا همان Manual می‌توانید بر روی کنترل‌های دستی دوربین نظارت داشته باشید. در بخش کنترل‌های دستی این برنامه درجه‌بندی و گزینه‌های خاصی به منظور تنظیم میزان جبران نوردهی، تراز سفیدی، میزان حساسیت سنسور (ISO)، نورسنجی، مودهای فوکوس، تنظیمات مربوط به سیستم لرزشگیر دوربین و دیگر موارد این چنینی وجود دارند. البته متاسفانه همه این موارد در بخش تنظیمات این برنامه جای گرفته‌اند.

در قسمت فیلم‌برداری برنامه دوربین این گوشی نیز کنترل‌های دستی و خودکار مناسبی برای ضبط هر چه بهتر تصاویر وجود دارند.

عملکرد حالت Superior Auto موجود در این گوشی تقریبا شبیه به آن چیزی است که در دیگر گوشی‌های اکسپریای شرکت سونی شاهد آن بودیم. هیچ تنظیماتی در این حالت وجود نداشته و همه چیز به طور خودکار انجام خواهد پذیرفت. علاوه بر آن جدا از حالت‌های دستی و خودکار، اپلیکیشن دوربین این گوشی دارای مودهای دیگری نیز هست.

برنامه دوربین این گوشی دارای مود Sweep panorama نیز بوده که البته عملکرد عکاسی در این حالت خیلی شگفت‌آور نیست. دقت تصویر عکس‌ها کم بوده و جزئیات تصویر در عکس‌ها پانوراما بسیار کم هستند. البته هم‌پوشانی تصاویر نسبتا رضایت‌بخش هستند. از طرفی این برنامه دارای حالتی به نام Picture effect نیز هست که در حالت کاشی‌های ۳ در ۳، تمامی افکت‌ها به صورت زنده به نمایش در خواهند آمد.

کیفیت عکاسی

تصاویر دوربین ۲۳ مگاپیکسلی این گوشی به کمک تراشه بسیار قدرتمند آن بسیار باکیفیت و مناسب بودند. البته در این گوشی و آن طور که از تصاویر ثبت شده پیداست، پردازش‌های نرم‌افزاری انجام گرفته بر روی عکس‌ها حرف اول را می‌زنند. البته در کنار این موارد، گاهی پردازش‌های انجام گرفته دچار مشکل شده و برای مثال کناره‌ها تصاویر غیر شفاف می‌شوند. گاهی نیز بسیاری از جزئیات تصویر به صورت شفاف ذخیره نمی‌شوند که مطمئنا به دلیل نقص در سیستم کاهنده نویز این گوشی پدید می‌آیند. از سیستم فوکوس این گوشی نیز به طور کامل راضی نیستیم. زیرا گاهی در هنگام فوکوس بر روی سوژه‌های مورد نظر، این کار به طور دقیقی انجام نمی‌گرفت. همچنین نقص‌ها و باگ‌های نرم‌افزاری دیگری در برنامه‌ی این گوشی در بخش‌های فوکوس بی‌نهایت و همچنین نوردهی کوتاه مدت نیز دیده می‌شود. در نهایت باید گفت که این بخش از برنامه نتوانست سقف ایده‌آل‌های ما را بر آورده کند.

دوربین اصلی گوشی اکسپریا زد ۵ سونی دارای فاکتورهای خاصی به منظور جذب کاربران خود است. از ثبت رنگ‌های زیبا و نسبتا دقیق تصاویر گرفته تا محدوده گستره دینامیکی مناسب آنها، همه و همه باعث ایجاد تصاویر نسبت زیبا و البته کمی مصنوعی و هنری شده‌اند. البته درباره سیستم فوکوس خودکار دوربین این گوشی نیز باید گفت که عملکرد آن بسیار سریع است اما گاهی همراه با اشتباه.

از طرفی به لطف در اختیار داشتن تراشه‌ای قدرتمند در قلب این گوشی، قابلیت Superior Auto که پیشتر در گوشی‌های ساخته شده توسط سونی دیده می‌شد، اینبار با قدرت و دقت بسیار بالاتری بر روی تصاویر اعمال میشود. البته با این وجود، گاهی مشکلاتی در بخش نرم‌افزاری این بخش دیده می‌شود ولی با این حال، به کمک این مود می‌توان تصاویر بسیار باکیفیت‌تری را نسبت به حالت دستی به ثبت رساند.

از آنجایی که در حالت خودکار، پردازشگر دوربین خود در صورت نیاز حالت HDR را فعال خواهد نمود، اگر شدیدا به عکاسی با مود HDR علاقه‌مند هستید می‌توانید از حالت دستی این برنامه استفاده کنید. برای این منظور باید بعد از فعال کردن این حالت، گزینه Backlight Correction (یا همان مود HDR) را انتخاب کنید. گرچه در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه این موضوع شدیم که تصاویر ثبت شده در حالت دستی و HDR از نظر ظاهری و کیفی خیلی با هم تفاوت ندارند.

علاوه بر آن در بخشی دیگر، حالت عکاسی ماکرو (عکاسی از اجسام کوچک) این گوشی را مورد بررسی قرار دادیم. تصاویر با کیفیت بسیار مناسبی به ثبت می‌رسند. گرچه در هنگام عکاسی از آنها دوباره با مشکل فوکوس دقیق بر روی سوژه‌ها مواجه بودیم و حتی در هنگام عکاسی از بعضی از اجسام کوچک و نزدیک، فوکوس به خوبی بر روی سوژه انجام نمی‌گرفت.

در بخشی مجزا به بررسی کیفیت تصاویر ثبت شده در محیط‌های کم نور و تاریک نیز پرداختیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که گوشی اکسپریا زد۵ نمی‌تواند در این زمینه خیلی شگفت‌آور ظاهر شود. نویز تصاویر بسیار زیاد است. البته به منظور اشاره به موارد مثبت باید گفت که هنگام عکاسی از فلاش LED، کیفیت تصاویر بسیار مناسب و رضایت‌بخش هستند. از آنجایی که فلاش LED این گوشی تک رنگ است، با این حال رنگ‌های به نمایش در آمده در تصویر بسیار دقیق و مناسب هستند.

در آخر به سراغ بررسی دوربین سلفی ۵.۱ مگاپیکسلی این گوشی رفتیم. تصاویر دارای دقت رنگی خوبی بوده و جزئیات تصویر به خوبی ثبت می‌شوند.

برای مشاهده تصاویر در ابعاد واقعی بر روی آنها کلیک کنید

نمونه عکس های گرفته شده با سونی اکسپریا Z5  ( روز ) :

نمونه عکس روز

نمونه عکس روز

نمونه عکس روز

نمونه عکس روز

نمونه عکس روز

نمونه عکس روز

نمونه عکس روز

نمونه عکس روز

نمونه عکس روز

نمونه عکس روز

نمونه عکس روز

نمونه عکس روز

نمونه عکس های گرفته شده با سونی اکسپریا Z5  ( شب ) :

نمونه عکس شب

نمونه عکس شب

نمونه عکس شب

نمونه عکس شب

نمونه عکس شب

نمونه عکس شب

نمونه عکس شب

نمونه عکس شب

نمونه عکس شب(بدون فلاش)

نمونه عکس شب(بدون فلاش)

نمونه عکس شب(با فلاش)

نمونه عکس شب(با فلاش)

 

نمونه عکس های سلفی :

نمونه عکس سلفی(روز)

نمونه عکس سلفی(روز)

نمونه عکس سلفی(شب)

نمونه عکس سلفی(شب)

فیلم‌برداری

به دلیل تجهیز این گوشی به یک حسگر ۲۳ مگاپیکسلی و تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸۱۰، به نظر تمامی شرایط به جهت فیلمبرداری با دقت ۴K مناسب است. بله درست است، این گوشی می‌تواند با دقت ۴K به ضبط فیلم پرداخته و البته در طی بررسی‌های انجام شده نیز شاهد کیفیت بسیار بالای تصاویر بودیم. بجز بخش دستی، دیگر قسمت‌های رابط کاربری بخش فیلمبرداری این برنامه شبیه به حالت عکاسی آن است. در حالت دستی امکان تنظیم تایمر و همچنین دستکاری و تنظیم میزان نوردهی، نورسنجی، مودهای فوکوس و دیگر موارد این چنینی وجود خواهد داشت.

به جهت ضبط فیلم، اکسپریا زد ۵ از سیستم لرزشگیر دیجیتالی خود (که سونی آن را SteadyShot می‌خواند) استفاده می‌کند. البته بهتر است بدانید که در صورت فعال بودن این قابلیت، میدان دید تصاویر کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن این موضوع بر روی کیفیت تصاویر نیز اثر نسبتا بدی دارد. البته با این وجود در طی بررسی‌های به عمل آمده شاهد عملکرد کیفی بسیار خوبی در صورت روشن بودن لرزشگیر دیجیتالی تصویر بوده‌ایم.

یکی از بخش‌هایی که هم اکنون در اپلیکیشن این گوشی در این بخش دیده نمی‌شود، مود HDR فیلمبرداری آن است که به احتمال زیاد با بروزرسانی‌های انجام شده در آینده، شاهد حضور آن در این بخش خواهیم بود. اکسپریا زد ۵ سونی قادر است در بهترین حالت با دقت ۴K یعنی با ابعاد ۳۸۴۰ × ۲۱۷۶ پیکسل و البته با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازد. نرخ حجمی تصاویر ضبط شده برابر با ۵۴ تا ۵۵ مگابیت بر ثانیه هستند. جزئیات تصاویر بسیار عالی بوده و فیلم‌های ضبط شده آن از نظر کیفی با قدرتمندترین گوشی‌های پرچم‌دار دنیا قابل مقایسه خواهند بود.

علاوه بر آن در این گوشی می‌توانید بین دو حالت کدک فیلم‎برداری H.265 و H.264 بر حسب نیاز یکی را برگزینید. سیستم فوکوس خودکار دوربین در این بخش نیز دچار نقص‌هایی بوده و رام کردن و کنترل آن بسیار سخت و دشوار است. چاره کار استفاده از سیستم فوکوس خودکار تک نقطه‌ای در هنگام فیلم‌برداری است. علاوه بر آن این گوشی دارای توان فیلمبرداری با دقت ۱۰۸۰p نیز بوده و البته این کار را بسیار ماهرانه و با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهد. این گوشی می‌توانید با این دقت با نرخ‌های ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه، به شکل بسیار خوبی و با کیفیت بسیار عالی به ضبط فیلم اقدام نماید.

و یک ضد آب دیگر…

sony-xperia-z5-gadgetnews-27

سونی اکسپریا Z5 هم ، مانند سایر پرچم داران سال های اخیر کمپانی سونی ضد آب بوده و دارای مجوز IP68 به معنای مقاومت در برابر ذرات گرد و غبار و آب تا عمق ۱.۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه می باشد.سونی در توضیحات این ویژگی در وب سایت رسمی خود می گوید :

‏Xperia Z5 Dual ضدآب و در برابر نفوذ گردوغبار مقاوم است، بنابراین اگر در باران گیر کردید یا خواستید کثیفی را زیر شیر آب بشویید، لازم نیست نگران باشید، اما توجه داشته باشید: تمام درگاه‌ها و روکش‌های متصل باید کاملاً بسته باشند. نباید: دستگاه را کاملاً زیر آب قرار دهید؛ یا آن را در معرض آب دریا، آب شور، آب کلردار یا مایعاتی مانند نوشیدنی‌ها قرار دهید. استفاده نادرست یا سوءاستفاده از دستگاه، ضمانت‌نامه را باطل می‌کند. دستگاه دارای رتبه‌بندی IP65/68 محافظت در برابر نفوذ است. برای اطلاعات بیشتر www.sonymobile.com/waterproof را ببینید. توجه داشته باشید Xperia دارای یک درگاه USB بدون درپوش برای اتصال و شارژ است. درگاه USB باید قبل از شارژ کاملاً خشک شده باشد.

مزایا :

+ دوربین قدرتمند

+ سرعت پردازش بالا

+ طراحی و کیفیت ساخت مناسب

+ اسکنر اثر انگشت در محل مناسب و دقت بالا

+ پشتیبانی از کارت حافظه

+ ضد آب

معایب :

حاشیه های صفحه نمایش پهن تر از +Xperia Z3 است
باتری غیر قابل جابجایی
سنگین تر و قطور تر از مدل قبلی خود است

نتیجه گیری

مطمئنا اکسپریا زد ۵ سونی یکی از بهترین گوشی‌های پرچم‌دار ساخته شده توسط این شرکت تا به امروز به حساب می‌آید. این تلفن هوشمند هم اینک از نظر ظاهری نسبت به نسل پیشین خود تغییرات بسیار زیاد و خوبی را دیده و با کمی تخفیف می‌توان گفت که نسبت به نسل‌های پیش (از سری زد۱) یک گوشی نسبتا انقلابی برای این شرکت به حساب می‌آید. از طرفی به دلیل تجهیز این گوشی به حسگر اثر انگشت به همراه دوربین اصلی بسیار جدید و باکیفیت، این گوشی را نمی‌توان تنها یک بروزرسانی معمولی از نسل پیشین خود معرفی کرد. از نظر قیمتی این گوشی در بازارهای جهانی تقریبا ۶۰۰ دلار ارزش‌گذاری شده است. اما در ایران هم اینک اکسپریا زد ۵ سونی را می‌توانید به همراه گارانتی معتبر با حداقل قیمت دو میلیون و دویست هزار تومان خریداری نمایید. البته به دلیل اینکه این گوشی به تازگی وارد کشور شده، مسلما قیمت آن در روزهای آینده پایین‌تر از این میزان خواهد بود. در پایان باید گفت که اگر قصد در اختیار داشتن یک گوشی ژاپنی تمام عیار، زیبا، قدرتمند به همراه آخرین تکنولوژی امنیتی و دوربین قوی، باتری پایدار و نمایشگر باکیفیت را داشته باشید، مسلما اکسپریا زد ۵ سونی، یکی از بهترین گزینه‌های شما خواهد بود.

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. سلام
    سایتتون عالیه واقعا – دستتون درد نکنه

  2. سلام سایتتون واقعا عالیه من خیلی لذت بردم
     خدا قوت.

  3. سلام – این مطلب خیلی جالب بود من لذت بردم و اینکه سایتتون هم عالیه خدا قوت ...

  4. چجوری میشه کارت حافظه رو روی z5قرار داد

  5. تقریبایک هفته هست z5 خریدم و باید بگم مضخرف تر این گوشی وجودنداره این ضخامت آجر پارشو طراحی زشت و زنندش به کنار. در صفحه نمایش انگار یه طرف نور زیاد و بعضی قسمتاش هم کم نور. اول میخاستم ز3 پلاس بگیرم که فروشنده به بهانه داغی اینو بهم انداخت. این یکیم که با وجود دو لوله خنک کننده داغ میکنه.فقط و فقط سامسونگ یا اپل. دیگه قید سونی شوفاژ و میزنم.

    • ظاهر آجر پاره و طراحی زشتش رو که موقع خرید دیدی!!!! میخواستی نخری چرا خریدی ؟؟؟

      همین گوشی رو ما داریم خیلی عالی و زیباست

    • خوب نمیخریدی این سامسونگ دزد چند وقتیه مزدور استخدام میکنه برن از بقیه بد بگن وگرنه چجوری آشغالای هنگیشو با فناوریای دزدی تو پاچه مرد کنه

  6. با سلام
    با مطالعه این بررسی بسیار پر محتوا و عالی شما منم عاشق این گوشی سونی شدم ان شاء الله در اولین فرصت نسخه دو سیمش رو خریداری خواهم کرد ،البته می خوام بدونم آیا تمام این ویژگی ها در نسخه دو سیم نیز گنجانده شده است یا نه؟؟ در پایان از تیم گجت نیوز متشکرم به خاطر این بررسی بسیار عالی و همه جانبه این گوشی

    • بله در نسخه دو سیمکارته هم تمام امکانات موجوده

    • برادر بزرگوار
      توصیه میکنم هرگز و هرگز نسخه دو سیم رو نخرید/به دلایلی نا مشخص کلیه گوشی های سری ز5 پریمیوم دو سیم اشکالاتی مانند سوختن گوشی/هنگ/داغ شدن دارند//
      بهترین گوشی بین سه گوشی z گوشی اکسپریا z5 پریمیوم تک سیم هست
      اگه از سونی خوشتون نمیاد میتونید با قیمتی مشابه گوشی سامسونگ گلکسی نوت 4 رو بخرید

  7. واقعا برسی عالی بود.دمتون گرم .هیچ سایتی همچین برسی جامعی انجام نداده واقعا عالی بود .و اینکه واقعا بدون تعصب این برسی انجام دادین .خسته نباشین.عالی عالی عالی بود.

  8. Vaghan kamel va jame bod va m ba khondane in maghale belekhare tonestam tasmime ghati baraye kharide in goshiyo begiram..
    merC

  9. سلام. نظر اصلی رو در مورد گوشی که شما دادید اما درباره مقاله بگم:
    خیلی خیلی عالی. ماشالله اینقد پر محتواست که گذاشتم آخر هفته کامل یخونمش. اما تا همون مقدمه که خوندم متوجه شدم چقدر زحمت کشیدید. ایول

    • بله واقعا بسیار بسیار عالی و کامل بررسی شده ، نزدیک به ۴۰ دقیقه طول کشید که مطلب رو خوندم.به نظر من سونی یه مقدار نسبت به یکی دو سال گذشته بهتر عمل کرده و Z5 موبایل خوبی به نظر میرسه

    • ضمن عرض خسته نباشید به تیم گجت نیوز بابت این بررسی عالی باید بگم که من از دوربین این گوشی بسیار خوشم اومد.هرچند که نمی دونم به خاطر داشتم اسنپدراگون ۸۱۰ واقعا داغ میکنه یا نه

  10. سعید محمودی نژاد

    واقعا لذت بردم ، بسیار بررسی جامع و کاملی بود.دمتون گرم