تماشا کنید : فرود موفقیت آمیز راکت فضایی موسس آمازون

مدت زیادی است که کمپانی اسپیس ایکس به رهبری ایلان ماسک ( Elon Musk ) در تلاش است تا راکت فضایی فالکون ۹ را پس از انجام ماموریت ، به سلامت به زمین بنشاند اما متاسفانه تمام تلاش های این کمپانی تاکنون با شکست مواجه شده است.حالا جف بزوس ( Jeff Bezos ) بنیانگذار فروشگاه عظیم اینترنتی آمازون و یکی دیگر از افراد جاه طلب دنیای تکنولوژی ، می گوید که یکی از شرکت های تحت کنترل او فضاپیمایی که مثل راکت عمل می کند را به فضا فرستاده و به سلامت به زمین نشانده است.به نظر می رسد که رقابتی پنهانی بین جف بزوس و ایلان ماسک در جریان بوده و حالا بزوس در این رقابت پیروز شده است.

هدف از این آزمایش ها بردن علاقه‌مندان به بالاتر از اتمسفر زمین است که بی وزنی در آن تجربه می شود.فضاپیمای شرکت “بلو اوریجین” با نام “نیو شپرد” روز دوشنبه بدون سرنشین از غرب تگزاس پرتاب شد.

شرکت آقای بزوس گفت که هر دو قسمت تشکیل دهنده “نیو شپرد” – هم کپسول و هم واحد پیشران – به سلامت به زمین نشستند.در اولین پرتاب آزمایشی این وسیله در ماه آوریل، واحد پیشران – یعنی راکت – به علت نقص هیدرولیکی هنگام بازگشت نابود شد.

راکت فضایی نیو شپرد هنگام پرتاب از زمین

راکت فضایی نیو شپرد هنگام پرتاب از زمین

نیو شپرد ظرفیت حمل شش نفر به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری را دارد و در پرتاب دوشنبه از این حد کمی بالاتر رفت.واحد پیشراننده آن برای پرتاب و فرود عمودی طراحی شده تا دوباره قابل استفاده باشد.پس از پرواز آزمایشی این وسیله به فاصله ۱.۴ متر از سکوی پرتاب فرود آمد که یک دستاور مهم فنی به حساب می آید.کپسول حمل مسافران در ارتفاع بالا از واحد پیشراننده جدا می شود و با شتاب موجود به فضا می رسد و بعد با کمک چترهایی به زمین برمی گردد. این کپسول هم مجددا قابل استفاده است.

انتظار می رود که نیو شپرد پس از طی مراحل آزمایشی ابتدا برای مقاصد علمی به کار گرفته شود. این پروازهای بدون سرنشین ممکن است سال آینده شروع شود.هم اکنون دو شرکت دیگر ویرجین گالاکتیک و اکسکور هم برای ساخت سیستم های مسافربری به فضا کوشش می کنند.فرق آنها این است که از فضاپیماهایی که مثل هواپیما بلند می شود و فرود می آید استفاده می کنند.

لحظه فرود راکت فضایی نیو شپرد

لحظه فرود راکت فضایی نیو شپرد

شرکت بلو اوریجین متعلق به جف بزوس اخیرا چند پروژه عمده فضایی را اعلام کرده است. از جمله موتورهای نسل بعدی موشک هایی که کاوشگرها را راهی سیارات می کنند یا ماهواره های امنیتی آمریکا را به فضا می فرستند را خواهد ساخت.

منبع : space

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*