گوشی بلک بری پریو

بررسی گوشی بلک بری پریو : کلید ورود بلک بری به دنیای اندروید

مدت زیادی طول کشید که بلک بری هم در مقابل امپراطوری قدرتمند اندروید زانو بزند و اولین گوشی اندرویدی خود را که ماه ها با نام بلک بری ونیز (Venice) شناخته می شد با نام بلک بری پریو ( BlackBerry Priv ) روانه بازار کند.این همان کاری بود که نوکیا در روز های آخر حیات خود در بازار گوشی های هوشمند انجام داد و البته موفق هم نشد.اما گوشی های اندرویدی نوکیا در مقابل غول های اندرویدی بازار حرفی برای گفتن نداشتند و همین عامل باعث شکست دوباره این شرکت شد.با این حال به نظر می رسد که بلک بری با پریو به سرنوشت نوکیا دچار نشود ، چرا که این گوشی در کنار سخت افزار قدرتمند به ویژگی های نرم افزاری و طراحی خوبی مجهز شده که می تواند یک بار دیگر نام بلک بری را در بازار گوشی های هوشمند زنده کند.

در این مطلب به بررسی نخستین گوشی اندرویدی بلک بری پرداخته ایم تا ببینیم کلید ورود بلک بری به دنیای اندروید از چه ویژگی هایی بهره می برد.با گجت نیوز همراه باشید.

بلک بری پریو، همراه با یک صدای عالی و نمایشگر زیبا و کیبورد افسانه ای خود، باعث شده است که این شرکت کانادایی در این بازار شلوغ گام های مثبتی را بردارد. اما با توجه به انقلابی که در گوشی های هوشمند اتفاق افتاده به نظر می رسد که اندکی دیر اقدام کرده باشد.

صفحه نمایش بلک بری پریو، یک نمایشگر ۵.۴ اینچی QHD است، پردازنده اسنپ دراگون ۸۰۸ در کنار ۳ گیگا بایت رم و ۳۲ گیگا بایت حافظه داخلی قدرت پریو را نشان می دهد و یک دوربین ۱۸ مگا پیکسلی در پشت این گوشی، آنرا در کنار پرچمداران ۲۰۱۵ قرار می دهد. مشکل فقط اینجاست که حدودا شش ماه دیر کرده است.

قیمت آن بدون سیمکارت ۶۹۹ دلار آمریکا است و قطعا باید گفت که بلک بری پریو برچسب قیمتی بالایی را با خود حمل می کند و مشکل بعدی دقیقا همین جا اتفاق می افتد، چرا که رقبای آن از زمان راه اندازی قیمت هایشان کاهش یافته است و در نتیجه ارزانتر هستند.شما می توانید گوشی های مطرحی نظیر سامسونگ گلکسی S6 اج، اچ تی سی وان ام ۹، LG G4، نکسوس ۶P یا سونی Xperia Z3 را با قیمتی پایین تر از بلک بری پریو تهیه کنید.

پریو (Priv) مخفف Privacy (حریم خصوصی) است. اما بر روی جعبه آن Privilege (امتیاز) نیز نوشته شده است. بنابراین همه چیز از همان ابتدا اندکی گیج کننده است. ولی همه خبرها در مورد آن بد نیست. بلک بری پریو با ساخت یک گوشی شگفت آور سعی در مدیریت حواشی آن داشته است.

مشخصات فنی گوشی بلک بری پریو ( BlackBerry Prive ) :

  • نمایشگری ۵٫۴ اینچی از نوع خمیده که با گوریلا گلس ۴ محفاظت می شود
  • تراشه اسنپدراگون ۸۰۸ ( پردازنده ۸ هسته ای و پردازنده گرافیکی Adreno 418 )
  • ۳ گیگابایت رم، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و شیار کارت حافظه MicroSD با قابلیت پشتیبانی تا ظرفیت ۲ ترابایت
  • دوربین اصلی ۱۸ مگاپیکسلی Schneider-Kreuznach که دارای قابلیت تثبیت کننده نوری تصاویر ( OIS ) نیز می باشد – دوربین ۲ مگاپیکسلی
  • در جلو برای گرفتن تصاویر سلفی و مکالمات تصویری
  • باطری با ظرفیت ۳۴۱۰ میلی آمپر ساعت که به صورت ترکیبی تا ۲۲ ساعت و نیم دوام می آورد
  • ضخامت این گوشی ۹٫۴ میلی متر و وزن آن ۱۹۲ گرم می باشد

طراحی

Priv-HandsOn-05-650-80

بلک بری پریو حقیقتا یک گوشی هوشمند هیجان انگیزی است. در سمت پایین پریو، بین شیشه نمایشگر و اسپیکر جلو، یک لبه فلزی نازک قرار گرفته که شما را قادر می سازد با قرار دادن انگشت به زیر آن و فشار دادن گوشی به سمت بالا صفحه کلید را آشکار کنید.

Priv-HandsOn-09-650-80

گذشته از عملکرد رضایت بخش کشویی آن، بلک بری پریو در کل گوشی سبک و کوچکی نیست. با ابعاد ۱۴۷ در ۷۷.۲ در ۹.۴ میلیمتر و وزن ۱۹۲ گرمی، هنگامی که آنرا در دست می گیرید از لحاظ اندازه، گوشی قابل ملاحظه ای است. هرچند که تقریبا بر آن تسلط کامل دارید.

زمانی که صفحه کلید آنرا باز می کنید، پریو تا ۱۸۴ میلیمتر قد می کشد و هنگامی که در حال تایپ کردن بر روی کلید ها هستید احساس می کنید که گوشی سنگینی در دست گرفته اید.

Priv-HandsOn-23-650-80

نگاه کردن به نمایشگر بلک بری پریو، با انحنایی که در دو طرف صفحه نمایش آن وجود دارد، شما را به یاد گوشی سامسونگ گلکسی S6 اج می اندازد. لبه ها به مانند سامسونگ به خوبی اجرا نشده اند اما هنوز هم دیدن پریو با آن قوس زیبا چشم نواز است.

شیشه جلو توسط یک قاب فلزی نازک احاطه شده که در بالا و پایین گوشی برای محافظت از صفحه نمایش کشیده شده است.

Priv-HandsOn-18-650-80

بلک بری، پشت پریو را با بافتی کشسان پوشانده است که اساسا به این معنی می تواند باشد که فلزی یا از جنس شیشه نیست. این پوشش، احساسی مثل پلاستیک را به شما خواهد داد بعلاوه اینکه در این قسمت و در لبه های گرد شده، از مواد بشدت غیر لغزنده ای استفاده شده است تا بتوان با اطمینان خاطر آنرا در دست گرفت.

Priv-HandsOn-25-650-80

در پشت پریو، سنسور دوربین Schneider-Kreuznach بیرون زده است و یک جفت فلاش LED در کنار آن قرار گرفته است، اینها به علاوه لوگوی نماد بلک بری تنها ویژگی هایی هستند که در سطح صاف پشت این گوشی قابل رویت می باشند.

در بالا، یک محفظه دو خانه ای برای نانو سیمکارت و میکرو اس دی پیدا می کنید در حالی که یک درگاه میکرو USB در کنار فیش هدفون آن ساکن شده است.

مشخصات فیزیکی و دیجیتالی صفحه کلید

Priv-HandsOn-06-650-80

برای آشکار کردن صفحه کلید در پریو سه راه وجود دارد. علاوه بر دو ضربه بر روی نمایشگر آن و یا فشردن دکمه پاور، برای دیدن کیبورد می توانید گوشی را به طرف بالا بلغزانید. از اینجا شما می توانید برنامه های کاربردی خود را سریعا راه اندازی کنید.

با فشردن هر دکمه منوی پاپ-آپ (pop-up) به آرامی بر روی نمایشگر ظاهر می شود و شما می توانید برای عملکرد سریع، یک برنامه را به این دکمه ها اختصاص دهید. این عملیات شامل باز کردن یک برنامه مخصوص، ارائه یک میانبر برای دسترسی به یک تماس و یا شروع کردن یک پیغام یا ایمیل جدید می شود.

پریو بر اساس حروف، برای باز کردن برخی برنامه ها به شما پیشنهاداتی نیز داده است. برای نمونه با نگه داشتن “C” به سمت پایین، برنامه های پیشنهادی از قبیل ساعت (Clock) یا ماشین حساب (Calculator) را برایتان باز می کند.

Keyboard-650-80

در حالی که می توان با یک دست نیز عملیات تایپ کردن را انجام داد اما توصیه می کنم که با هر دو دست آنرا انجام دهید تا مثل آدم های بی دست و پا به نظر نرسید چون همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد هنگامی که کیبورد را باز می کنید پریو رژیم غذایی خود را می شکند و سنگین تر به نظر می رسد.

برای کسانی که از دستگاه های تمام لمسی استفاده کرده اند، بلک بری پریو احتمالا احساس غریب و سنگینی به آنها خواهد داد. کلیدها کوچک هستند و خیلی اوقات پیش می آید که کلید اشتباهی را فشار دهید و این موضوع کمی باعث عصبانیت می شود.

اما بر روی صفحه نمایش کیبورد بسیار خوبی ظاهر می شود و کار کردن با پریو را راحت تر می کند.

Priv-HandsOn-08-650-80

وفاداران به کیبورد بلک بری ممکن است که با این نظر مخالف باشند هنوز هم برای برخی از مردم صفحه کلید فیزیکی حکم پادشاه را دارد. اما برای بسیاری از ما تایپ کردن بر روی کیبورد نمایشگر مثل آب خوردن می ماند. در ضمن توجه داشته باشید که به مرور زمان تجمع گرد و خاک در اطراف صفحه کلید باعث می شود که طراوت و زیبایی بلک بری پریو تحت تاثیر قرار گیرد. به این موضوع توجه کنید و هر چند وقت یکبار آن را تمیز نمایید.

صفحه نمایش

Priv-HandsOn-04-650-80

بلک بری برای مدل پریو خود یک صفحه نمایش ۵.۴ اینچی QHD با دو انحنای نرم در دو طرف این نمایشگر انتخاب کرده که شکل چشم نوازی را به آن داده است.پریو با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ با گوشی هایی چون LG G4 و Galaxy S6 تطابق دارد و در تمام سطح نمایشگر ۵.۴ اینچی خود تراکم پیکسلی ۵۴۰ppi  را دارا می باشد.

فن آوری AMOLED تضمین کننده رنگ های پر جنب و جوش و روشن در آن می باشد و باعث می شود که از نگاه کردن به نمایشگر آن سیر نشوید.

Priv-HandsOn-03-650-80

نمایشگر بلک بری پریو به سادگی با دو ضربه کوچک بر روی آن بیدار می شود و شما همین کار را با دکمه پاور که در سمت چپ پریو جاسازی شده است نیز می توانید انجام دهید. همچنین با لغزش دادن صفحه کلید کشویی نیز می توانید این گوشی را آماده به خدمت در آورید.

رابط کاربری و عملکرد

Priv-HandsOn-01

یکی از مهمترین اتفاقاتی که برای بلک بری پریو افتاده است.استفاده از سیستم عامل اندروید به جای پلت فرم بلک بری ۱۰ (BB10) می باشد که باعث شده این گوشی نسبت به اجداد خود سریع تر و کارآمد تر عمل کند. در واقع پریو، با نسخه اندروید ۵.۱.۱ لالی پاپ مجهز شده و بلک بری این نکته را نیز تایید کرده که پریو را به اندروید مارشمالو بروز رسانی خواهد کرد اما این کار، زودتر از سال ۲۰۱۶ انجام نخواهد شد. داشتن اندروید به این معنی است که تمام مجموعه اپلیکیشن های گوگل از جمله اپ استور را در اختیار خواهید داشت. یکی از بزرگترین مشکلات استفاده کنندگان از دستگاه های BB10 عدم وجود برنامه های خاص بر روی این پلت فرم بود و بلک بری با حرکت به سمت سیستم عامل اندروید، این مشکل را برای پریو اصلاح کرده است.

کارایی بلک بری پریو، متاسفانه اندکی کم و ضعیف می باشد. با یک پردازنده اسنپ دراگون ۸۰۸ و ۳ گیگا بایت رم، با گوشی های LG G4 و Moto X Style مطابقت دارد. بد شانسی اینجاست که شما هیچ وقت نمی توانید از روی ظاهر یک گوشی قدرت آن را تشخیص دهید. به طور معمول، اندروید به راحتی بر روی گوشی ها اجرا می شود و با باز کردن برنامه های مختلف نمی توان کار آمدی یک گوشی را تشخیص داد.

بلک بری پریو در سیستم امتیاز دهی پردازنده های چند هسته ای، امتیاز ۲۹۶۳ را به دست آورده است و برای پرچمدارن گوشی های هوشمند این نتیجه چندان خوبی نیست. پریو در این مورد کاملا مغلوب رقبایی همچون سامسونگ گلکسی S6 اج (۴۷۷۴)، S6 اج + (۴۹۴۹)، آیفون ۶S پلاس (۴۳۰۹)، اچ تی سی وان ام ۹ (۳۸۰۳) می شود.

دوربین

Priv-HandsOn-11-650-80

یکی از نکات برجسته بلک بری پریو، دوربین ۱۸ مگا پیکسلی با سنسور Schneider-Kreuznach در پشت این گوشی می باشد.

این دوربین در کنار دو فلاش LED با سرعت فریم بالا و فوکوس سریع در پشت پریو جا خوش کرده است. بکار گیری برنامه دوربین پریو امری نسبتا آسان است؛ با یک کلید مجزا برای شاتر که در کنار کلید دوربین قرار گرفته است.

Priv-HandsOn-13-650-80

در حالت ویدیو، شما می توانید از کیفیت ضبط ۷۲۰p، ۱۰۸۰p یا ۴K استفاده کنید و قادر خواهید بود فیلم های رضایت بخشی تهیه نمایید و از دیدن آن لذت ببرید. دوربین عقب پریو قابلیت عکسبرداری در نور کم را نیز دارد و در مکان های کم نور نیز می تواند قابلیت خود را به خوبی به نمایش بگذارد.

Camera-650-80

دوربین ۲ مگا پیکسلی جلو نیز آماده به خدمت است و هیچ انتظار عجیب و غریبی از آن نمی توان داشت ولی با این دوربین جلو، پریو در مقابله با سایر رقبا حرف زیادی برای گفتن ندارد.

یک دستگاه اندرویدی نیاز به یک دوربین قوی دارد و پریو با دوربین ۱۸ مگاپیکسلی خود، شما را نا امید نخواهد کرد. دوربین پریو بهترین در بازار گوشی های هوشمند امروزی نیست ولی می توانید برای گرفتن عکس های زیبا و دقیق با آن، لذت کافی را ببرید.

Priv-HandsOn-16-650-80

در ادامه نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین بلک بری پریو را مشاهده خواهید کرد.برای دیدن تصاویر در ابعاد واقعی بر روی آن کلیک کنید.

Outdoors-650-80
CloseUp-650-80
Night-650-80
Neon-650-80

باتری

Priv-HandsOn-12-650-80

بلک بری یک باتری ۳۴۱۰ میلی آمپری غیر قابل تعویض در مدل پریو قرار داده است که در نوع خود یکی از قوی ترین باتری های پرچمداران ۲۰۱۵ می باشد.

این شرکت کانادایی ادعا کرده است که با یکبار شارژ کامل، پریو قادر خواهد بود تا ۲۲.۵ ساعت برای استفاده های مختلف از آن، خود را زنده نگه دارد و این به معنی آن است که پریو با بسیاری از گوشی های رده بالای امروزی قابل رقابت است.

در یک آزمایش برای تست باتری پریو، ۹۰ دقیقه فیلمبرداری با روشن بودن صفحه نمایش در تمام این مدت زمان انجام گرفت و در پایان، باتری پریو تنها ۲۰% از شارژ خود را از دست داده بود. با توجه به اینکه همین آزمون برای آیفون ۶S پلاس (کم کردن ۲۲% شارژ)، سامسونگ گلکسی S6 اج پلاس (۲۳%)، انجام گرفت، نشان داد که در این مورد پریو قدرت خود را به رخ می کشد و در این مورد اصلا کم نمی آورد.

Battery-650-80

اگر گوشی شما در حال تمام کردن شارژ می باشد اصلا نگران نباشید. خبر خوب اینکه، پریو دارای قابلیت شارژ سریع می باشد و شما را قادر می سازد که با نیم ساعت شارژ گوشی، به مدت ۷ ساعت از آن استفاده کنید. لبه نمایشگر در هنگام شارژ کردن پریو نیز، مفید واقع می شود. یک مقیاس سنج باریک و بلند، درصد شارژ شدن گوشی را نشان می دهد و بدین شکل اگر پریو را بر روی میز یا کنار تخت خود قرار دهید می توانید مقدار شارژ شدن آنرا به خوبی تشخیص دهید.

جمع بندی

Priv-HandsOn-10-650-80

در مجموع باید گفت که نمایشگر ۵.۴ اینچی QHD در پریو بسیار عالی است. لبه های منحنی دو طرف جذاب و دلربا است و جزییات ظریف نمایشگر آن باعث می شود که از دیدن فیلم ها و تصاویر در این دستگاه بلک بری لذت کافی را ببرید و طراحی زیبای آن با برچسب قیمتی هر چند بالای آن، مطابقت دارد.

این مدل بهترین محصول سالهای اخیر کمپانی بلک بری است و این شرکت امیدوار است که با بلک بری پریو، خون تازه ای در رگ های این کمپانی جاری کند، هر چند که هنوز هم اعتقاد دارم اندکی دیر دست بکار شده است.

loading…!

منبع : techradar

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. اسکرین شات رو با کدوم کلیدها باید انجام بدم؟؟

  2. سلام.چطور میتونم‌ توی بلک بری پریو کلمات‌ پیش فرض رو موقع تایپ نداشته‌ باشم.به هیچ وجه نمیتونم‌ بقول‌ معروف فینگلیش‌ تایپ کنم نه با کیبورد‌ تاچ نه کیبورد‌ فیزیکی.فارسی هم همین مشکلو‌ دارم ولی با استفاده از کلید که روی کیبورد فارسی فعال میشه یکم راحتترم.گزینه های توی تنظیمات ورودی رو هم فعال و‌غیر فعال کردم ولی باز نشد دقیقا نمیدونم‌ کدوم باید فعال یا غیر فعال باشند.ممنون میشم کمک کنید

  3. با سلام من از کشور سویس یک گوشی پریو خریداری کردم و بعد از انتقال به ایران متاسفانه با فراموش کردن رمزش گوشی رو اشتباهی رفرش کردم . الان گوشی از من اکانت جی میل منو میخواهی .اما هر چقدر اکانت جی میل به همراه پسورد رو وارد میکنم قبول نمیکنه. گوشی من تا سال 2017 گارانتی داره. ممنون میشم راهنمایی کنید.