تماشا کنید : اگر یک سی دی را در اجاق مایکروویو قرار دهیم !

آیا تا به حال یک سی دی را داخل اجاق مایکروویو ( ماکروفر ) قرار داده اید ؟ اگر این کار را نکرده اید دیگر نیازی به انجام آن نیست ، چراکه در ویدیویی که در ادامه مطلب تماشا خواهید کرد ، نتیجه آن را مشاهده می کنید.

مایکرو ویو، امواج رادیویی با فرکانس بالا و طول موج کوتاه است که مانند پرتوهای قابل رویت نور،  بخشی از طیف الکترومغناطیسی را تشکیل می دهد. این امواج با توجه به نوع ماده ای که به آن تابیده می شوند، ممکن است منعکس، منتشر یا جذب شوند. به عنوام مثال مواد فلزی این امواج را منعکس کرده، مواد غیر فلزی مانند شیشه و پلاستیک آن را از خود عبور داده و موادی که از آب تشکیل شده اند مانند غذاها و حتی خود انسان آن را جذب می کنند. این امواج برای ارتباطات ماهواره‌ای، تلفن همراه، رادار، هدایت راه‌یابی در آسمان و دریا بکار رفته و از آنجا که با جذب شدن در مواد دارای آب دمای آن را بالا می برند، برای آشپزی و پخت غذا نیز به کار برده می شوند.

در اجاق های مایکرو ویو (که در ایران به آن مایکروفر نیز گفته می شود)، امواج تولید شده توسط یک قطعه الکترونیکی در فضای اجاق وارد شده و پس از انعکاس از دیواره های آن، جذب مولکول های آب درون غذا می شوند. سپس با تکان دادن این مولکول ها و ایجاد سایش میان آن ها، به سرعت تولید گرما می کنند. هرچه مواد غذایی از آب بیشتری تشکیل شده و حجم کمتری داشته باشند، گرمای بیشتری را جذب خود می کنند. از آنجا که این گرما ممکن است به طور یکنواخت جذب ماده غذایی نشود، در مایکروفرهای جدید سینی های محل قرار گیری مواد، گردان هستند. البته بهتر است در طول پخت یا گرم شدن غذا بسته به نوع و حجم آن، چند بار در مایکروفر را باز کرده و برای پخش یکنواخت گرما، غذا را هم بزنیم.

حالا که با نحوه کارکردن اجاق های مایکرو ویو آشنا شدید ، فکر می کنید اگر یک سی دی ( CD ) را در اجاق مایکروویو قرار دهیم چه اتفاقی برای آن خواهد افتاد ؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ویدیوی زیر را تماشا کنید :

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. درود بر شما
    بسیار آموزنده و جالب بود ??