وال استریت ژورنال : در آینده گوگل سیستم عامل کروم را با اندروید ادغام می کند

براساس گزارشی که روز کذشته توسط وال استریت ژورنال منتشر شد، گوگل قصد دارد سیستم عامل دسکتاپ خود یعنی کروم را با اندروید ادغام کند. ترکیب این دو سیستم عامل با یکدیگر زودتر از سال ۲۰۱۷ منتشر نخواهد شد، با این حال احتمال می رود یک نسخه ی ابتدایی از این سیستم عامل ادغام شده، سال آینده معرفی شود.

به گفته وال استریت ژورنال، از سال ۲۰۱۷ اثری از سیستم عاملی که کروم بوک های گوگل از آن استفاده می کنند (Chrome OS) وجود نخواهد داشت. این سیستم عامل که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد نتوانست گسترش زیادی پیدا کند و برنامه های مخصوص به آن به صورت بسیار محدود در Chrome web store وجود داشتند، به همین دلیل کاربران حرفه ای و حتی آن دسته از کاربرانی که به برنامه های متنوعی نیاز داشتند از آن استقبالی به عمل نیاوردند. همچنین کمپانی های سازنده نرم افزارها هم با وجود اظهار نظرهای گاه و بیگاه برای گسترش فعالیت در chrome OS هیچگاه آن را جدی نگرفتند. برای مثال adobe در سال ۲۰۱۴ قول داده بود برنامه های ویژه این سیستم عامل را در اختیار کاربرانش بگذارد، اما هنوز این کار عملی نشده است. همه این موارد دست به دست هم دادند تا گوگل تصمیم بگیرد دیگر به کار بر روی Chrome OS ادامه ندهد. اما آیا این به معنی مرگ کروم بوک هاست؟

جواب این پرسش با توجه به اظهار نظر گوگل منفی است. در واقع متخصصان گوگل بیش از ۲ سال است که در تلاشند تا یک سیستم عامل یکپارچه را برای دستگاه های خود معرفی کنند. در حالی که Chrome OS نتوانست انتظارات را برآورده کند و در طرف دیگر، مایکروسافت راهکار ظاهرا موفقی را برای یکپارچه کردن سیستم عامل های دسکتاپ و ویندوز در پیش گرفته (continuum)، ادامه تمرکز روی Chrome OS وقت تلف کردن به نظر می رسید و به همین دلیل گوگل تصمیم دارد آن را در اندروید ادغام کند. گفته می شود این کمپانی در تلاش است تا در سال ۲۰۱۷، یک سیستم عامل کاملا یکپارچه را برای تمام دستگاه های خود عرضه کند و محل ارتباط همگی آنها نیز Play Store خواهد بود.

اندروید پر طرفدارترین سیستم عامل جهان است و در حال حاضر بیش از ۱ میلیارد دستگاه از آن استفاده می کنند، در حالی که کروم بوک ها تنها ۳ درصد از بازار رایانه ها را به نفع گوگل تغییر داده اند. همگانی کردن اندروید برای موبایل ها، تبلت ها و لپ تاپ ها باعث می شود کاربران همه آنها به مجموعه بیش از ۱ میلیون برنامه ای که در Play Store وجود دارد دسترسی داشته باشند. همان طور که می دانید Pixel C که سپتامبر گذشته معرفی شده از سیستم عامل اندروید استفاده می کند و با توجه به سخت افزار قدرتمندی که دارد، خانواده احتمالی Pixel در آینده می تواند بهترین گزینه برای تبدیل شدن به یک پل ارتباطی بین تبلت ها و لپ تاپ ها باشد.

ظاهرا گوگل نیز روش موفقیت را درک کرده و قصد دارد پیش از آنکه خیلی دیر شود و مایکروسافت تمام بازار را در اختیار بگیرد راه مقابله با آن را آغاز کند. در صورت موفقیت این ایده و قدرتمند تر شدن و همچنین فراگیر تر شدن سری Pixel، آینده نزدیک می تواند شاهد رقابتی سنگین بین این تبلت ها و سری Surface مایکروسافت باشد. باید دید اپل برای جا نماندن از رقبا چه فکری در سر دارد.

منبع : phonearena

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*