بررسی تخصصی لپ تاپ مایکروسافت سرفیس بوک

کمپانی مایکروسافت ۱۴ مهر ماه سال جاری رویداد بزرگی برگزار کرد و پاسخ خوبی به انتظارات هواداران خود داد.مایکروسافت در این رویداد از طیف وسیعی از سخت افزار های جدید خود ، از مایکروسافت بند ۲ گرفته تا لومیا ۹۵۰ و سرفیس پرو ۴ رونمایی کرد.اما یکی از ستارگان اصلی مایکروسافت در رویداد ۱۴ مهر ، اولین لپ تاپ این شرکت با نام سرفیس بوک بود.لپ تاپی زیبای و خلاقانه که نیازهای بسیاری از کاربران را از یک کامپیوتر همراه برآورده خواهد کرد.در ادامه با بررسی تخصصی لپ تاپ مایکروسافت سرفیس بوک گجت نیوز را همراهی کنید.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۲ با معرفی اولین نسل سرفیس ها به طور جدی وارد دنیای سخت افزار شد. اما در آن روز ها سرفیس های مایکروسافت نتوانستند آن طور که باید خودنمایی کنند و دلیل آن هم ضعف های موجود در طراحی و سیستم عامل ویندوز ۸ بود. ویندوز ۸ را بسیاری از کارشناسان یکی از بدترین نسخه های ویندوز تا به امروز می دانند اما باید پذیرفت که ویندوز ۸ و طراحی مدرن آن زمینه ساز به وجود آمدن ویندوز ۱۰ شدند. سرفیس های مایکروسافت از سال ۲۰۱۲ به بعد هر ساله تولید می شدند و با قابلیت های جدید به نمایش در می آمدند اما با معرفی سرفیس پرو ۳ همه چیز تغییر کرد. یک تبلت قدرتمند که علاوه بر تبلت، می توانست کار یک لپ تاپ را نیز انجام دهد!

طراحی منحصر به فرد و مهندسی خارق العاده ای که در آن به کار رفته بود به علاوه نسخه کامل ویندوز ۸.۱ همه و همه دست به دست یکدیگر دادند تا این محصول توجه کارشناسان و افراد بسیاری را به خود جلب کند. پس از عرضه سرفیس پرو ۳ انتظار ها از مایکروسافت بالا رفت و همگان یک محصول جدید یا یک نوآوری جدید را از این شرکت انتظار دارند. بخشی از این تغییرات مایکروسافت را بایستی مدیون ساتیا نادلا و سیاست های جدید وی بدانیم! چرا که از وقتی وی به عنوان مدیر عامل مایکروسافت انتخاب شده همواره سعی کرده است تا وجهه این شرکت را تغییر دهد و از سنت گرایی های بالمر کمی فاصله گرفته و دید باز تری نسبت به اطراف خود داشته باشد. استیو بالمر مدیر عامل سابق مایکروسافت کار های بزرگی برای این شرکت انجام داد و بزرگ ترین پروژه های مایکروسافت در زمان مدیریت وی آغاز شدند اما نمی توانست مانند ساتیا نادلا سیاست های ویژه ای داشته باشد.

پس از سرفیس پرو ۳ بسیاری از طرفداران انتظار پرو ۴ را می کشیدند تا در آن آخرین دستاورد های مایکروسافت را مشاهده کنند. به خصوص این که اکنون ساتیا نادلا مدیر عامل این شرکت است و همگان انتظار یک محصول منحصر به فرد را داشتند. مایکروسافت در جریان این کنفرانس سرفیس پرو ۴ را با تمامی قابلیت هایش معرفی کرد اما ناگهان همگان را با معرفی اولین لپ تاپی که توسط این شرکت ساخته شده بود، شگفت زده کرد! این لپ تاپ جدید سرفیس بوک نام دارد و همانند دیگر محصولات سرفیس از قابلیت های منحصر به فرد و مهندسی بی نظیری بهره می برد. با معرفی این لپ تاپ اکنون مایکروسافت را می توان علاوه بر غول نرم افزاری جهان، به عنوان یکی از غول های دنیای سخت افزار نیز به حساب آورد و سرفیس بوک می تواند سلاح بسیار قدرتمندی برای پیروزی در این راه باشد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی اولین لپ تاپ ساخت مایکروسافت، یعنی سرفیس بوک بپردازیم. در صورت تمایل می توانید مقاله زیر را نیز مطالعه کنید:

مشخصات فنی لپ تاپ مایکروسافت سرفیس بوک ( Microsoft Surface Book ) :

  • صفحه نمایش : ۱۳.۵ اینچی با رزولوشن ۲۰۰۰ در ۳۰۰۰
  • پردازنده : نسل ششم پردازنده اینتل Core i5 یا i7
  • رم : دو مدل ۸ و ۱۶ گیگابایتی
  • حافظه داخلی : ۱۲۸ گیگابایات تا یک ترابایت
  • دوربین پشت: ۸ مگاپیکسل با قابلیت ثبت تصاویر اچ دی
  • دوربین جلو : ۵ مگاپیکسل با پشتیبانی از سیستم تشخیص چهره ویندوز هلو
  • عمر باتری : ۱۲ ساعت در زمان پخش ویدیو
  • ابعاد در حالت لپ تاپ : ۹.۱۴ در ۱۲.۳ در ۰.۵۱-۰.۹۰ اینچ
  • ابعاد در حالت تبلت : ۸.۶۷ در ۱۲.۳ در ۰.۳۰ اینچ
  • سیستم عامل : ویندوز ۱۰
  • قیمت : شروع از ۱۴۹۹ دلار

Surface-Book-14-1200x675

ملاقات با سرفیس بوک

مایکروسافت نام آن را سرفیس بوک گذاشته و می گوید این یک “لپ تاپ فوق حرفه ای” است که به گونه ای طراحی و مهندسی شده تا بتواند با مک بوک پرو اپل و سایر لپ تاپ های بالارده ویندوزی رقابت کند! سرفیس بوک علاوه بر این که یک لپ تاپ حرفه ای است، یک تبلت ویژه نیز محسوب می شود و این به لطف کیبورد جدا شونده آن است که سرفیس بوک را به تبلتی قابل حمل و سبک تبدیل می کند.

قیمت سرفیس بوک از ۱۴۹۹ دلار آغاز می شود که قیمتی مشابه لپ تاپ های بالارده بازار دارد. اما اگر بخواهید نسخه بالارده این لپ تاپ را سفارش دهید که ۱ ترابایت حافظه داخلی داشته باشد، باید ۳۱۹۹ دلار پول بدهید که مبلغ بسیار زیادی برای یک کامپیوتر است. همه ما انتظار داریم که سرفیس بوک وظیفه خود را به عنوان یک لپ تاپ به درستی انجام دهد، یک ترک پد مناسب داشته باشد و کیبورد آن نیز همانند مک بوک های اپل به خوبی کار کرده و حداقل در یک روز استفاده به خوبی پاسخ گوی نیاز های ما باشد. پس آیا سرفیس بوک می تواند یک لپ تاپ خارق العاده باشد یا همانند سرفیس پرو تنها یک ترکیب از لپ تاپ و تبلت است؟

از آن جایی که مایکروسافت آن را یک لپ تاپ می داند نه یک تبلت، بیایید ابتدا این محصول جدید را به عنوان یک لپ تاپ بررسی کنیم.

وقتی که برای اولین بار به سرفیس بوک نگاه می کنید، اولین چیزی که در ذهنتان تداعی می شود، مک بوک پرو اپل است. سرفیس بوک یک ترک پد نسبتاً بزرگ دارد، کیبورد آن بسیار خوب بوده و فاصله میان دکمه های کیبورد مناسب است و در نهایت ترکیب رنگ های مشکی و نقره ای به کار برده شده در آن همه و همه شما را به یاد مک بوک پرو اپل می اندازند.

در میان لپ تاپ های حال حاضر، تنها لپ تاپی که می توان آن را از نظر کیفیت و به قول معروف خاص بودن با سرفیس بوک مقایسه کرد، مک بوک پرو اپل است. البته منظور از شباهت های این دو به یک دیگر این نیست که مایکروسافت از روی محصول اپل کپی کرده است. مایکروسافت برای ساخت بخش های فلزی این لپ تاپ، همانند سرفیس پرو ۳ و پرو ۴ از آلیاژ منیزیم و آلومینیوم استفاده کرده است. جنس بدنه مک بوک پرو های اپل از آلومینیوم است اما آلیاژ آلومینیوم و منیزیم به کار برده شده در سرفیس بوک بر خلاف مک بوک پرو ها احساس سردی و خشن بودن را به کاربر القا نمی کند و لمس و در دست گرفتن آن احساس بهتری را به شما منتقل می کند. مایکروسافت در این جا خیلی خاص عمل کرده و یک سخت افزار ویژه را تولید کرده است.

Surface-Book-9-1200x675

مایکروسافت در بخش ترک پد و کیبورد، عالی عمل کرده است!

بگذارید در ابتدا بگوییم که برای باز کردن سرفیس بوک شما حتماً به دو دست خود نیاز دارید. چرا؟ زیرا صفحه نمایش سرفیس بوک به هنگام بسته شدن توسط نیروی مغناطیسی به کیبورد می چسبد و دلیل این کار هم این است که همه چیز مرتب باشد و اتفاق خاصی رخ ندهد. البته شاید شما فکر کنید که دلیل این کار این است که صفحه نمایش این تبلت ممکن است به طور ناگهانی جدا شود اما خیر، دلیل این کار در واقع لولای عجیب این لپ تاپ است و مایکروسافت برای این که اطمینان حاصل کند که اتفاقی برای این لولا رخ نمی دهد، این کار را انجام داده است.

این لولای خارق العاده هنگامی که از لپ تاپ استفاده می کنید کمی عجیب و نامتعارف به نظر می رسد و صفحه نمایش که بر روی آن متصل شده بسیار بلند تر از سایرین است! شاید یکی از دلایل دیگر آن هم استفاده از نسبت تصویر ۳:۲ به جای استفاده از نسبت تصویر های رایجی نظیر ۱۶:۹ و یا ۱۶:۱۰ است.

چندین روز زمان می برد تا به استفاده از این لپ تاپ عادت کنید و از این نظر تقریباً مانند تبلت پیکسل سی گوگل است. تماشای فیلم بر روی سرفیس بوک چندان مناسب نیست اما وب گردی و خواندن مقالات دیجیتال تحت وب بر روی این لپ تاپ بسیار لذت بخش است. به خصوص اگر شما آن را در حالت تبلت استفاده کنید و در حالت عمودی در دست بگیرید. صفحه نمایش بسیار با کیفیت این لپ تاپ این لذت را نیز دو چندان می کند و زاویه دید آن بسیار مناسب بوده و بازخورد رنگ ها عالی است.

رنگ ها واقعاً طبیعی نشان داده می شوند و رنگ سیاه نیز عمیق نمایش داده می شود و همه این ها به لطف نسبت کنتراست ۱۷۰۰:۱ این صفحه نمایش است. ویندوز ۱۰ نیز با توجه به این که در بخش های مختلف پوسته آن از رنگ های تیره استفاده شده بر روی این صفحه نمایش تجربه ای لذت بخش را در اختیار شما می گذارد و بسیار خودنمایی می کند.

مایکروسافت در بخش ترک پد و کیبورد این لپ تاپ حوصله بسیاری را به خرج داده و به قول معروف در این بخش وسواس داشته است و نتیجه این توجه و وسواس نیز درست همان چیزی شده که شما از یک لپ تاپ حرفه ای و بالارده انتظار دارید. اگر از سرفیس پرو ۳ استفاده کرده باشید حتماً متوجه کوچک بودن بیش از حد ترک پد آن شده اید، اما سرفیس بوک برخلاف سرفیس پرو ۳ یک ترک پد بزرگ و عالی دارد. ترک پد شیشه ای و بزرگ سرفیس بوک عملکردی بسیار خوب دارد و احساسی مشابه ترک پد مک بوک پرو اپل را به شما منتقل می کند.

اسکرول کردن در تمامی محیط ویندوز به خوبی و نرمی صورت می پذیرد و شما در این بخش مشکلی را احساس نمی کنید. اما در مرورگر های کروم و مایکروسافت اِج، ترک پد کمی بد عمل کرده و گیر می کند. اسکرول در مرورگر کروم با استفاده از ترک پد در بیشتر لپ تاپ های ویندوزی مشکل دارد اما راستش را بخواهید گیر کردن و اسکرول بد در مرورگر اِج تازگی دارد و پیش تر دیده نشده است. اما گویا مایکروسافت از این موضوع خبر دارد و اعلام کرده است که به زودی یک به روز رسانی برای مرورگر های کروم و اِج منتشر می شود که مشکل اسکرول کردن در این دو را برطرف می کند و این نشان می دهد که مشکل فوق نرم افزاری است و پس از این به روز رسانی شما می توانید یک تجربه ی عالی و روان در استفاده از ترک پد را داشته باشید.

Surface-Book-4-1200x903

تایپ کردن با سرفیس بوک در ابتدا احساسی عجیب را به شما منتقل می کند. فاصله میان دکمه ها مناسب است اما در استفاده اول کمی سفت و سخت به نظر می رسند و ممکن است که ساعت ها زمان ببرد تا شما به تایپ کردن با آن عادت کنید. وقتی که پس از تایپ کردن با سرفیس بوک به سراغ دیگر لپ تاپ ها می روید، کیبورد آن ها در مقایسه با سرفیس بوک در سطح پایین تری برای شما قرار می گیرند.

همان طوری که در بالا نیز گفته شد، فاصله میان دکمه های کیبورد بر روی سرفیس بوک بسیار عالی و مناسب است و دیگر سازندگان لپ تاپ های ویندوزی نیز باید تمرکز بیشتری در این بخش داشته باشند. نمی توان ایراد چندانی بر کیبورد سرفیس بوک وارد کرد. پس از سال ها تلاش در زمینه ساخت کیبورد های مختلف برای لپ تاپ ها و رایانه های دسکتاپ توسط دیگر سازندگان، مایکروسافت در سرفیس بوک به عنوان اولین لپ تاپی که ساخته، کیبورد را به بهترین شکل ممکن طراحی کرده است.

مایکروسافت برای مشخصات سخت افزاری این لپ تاپ نیز سعی کرده تا از بهترین پیکر بندی ها استفاده کند. مدلی که در این مقاله بررسی شده است، مدل پایه بوده که پردازنده اینتل Core i5 و ۸ گیگابایت حافظه رَم دارد و در انجام کار ها سریع است. این پیکربندی از پس انجام کار هایی نظیر وب گردی، کمی فتوشاپ و اجرای نرم افزار های رایج دسکتاپ به خوبی بر می آید.

یکی دیگر از مدل هایی که به نسخه پایه نزدیک تر است، با پردازنده Core i7 و ۱۶ گیگابایت حافظه رَم عرضه می شود. اگر شما کار های سنگینی را با لپ تاپ خود انجام نمی دهید می توانید از همان نسخه پایه استفاده کنید و نیازی نیست که برای خرید مدل های قوی تری که به کار شما نمی آیند هزینه اضافی را پرداخت کنید. نسخه ای دیگر از سرفیس بوک نیز عرضه شده که گیمر ها را هدف گرفته است و در آن از پردازنده Core i7 و پردازنده گرافیکی انویدیا جیفورس ۹۴۰M استفاده شده است.

درایور های مربوط به این پردازنده هنوز از سوی انویدیا به روز رسانی نشده اند و نمی توان عملکرد آن را به طور کامل بررسی کرد اما این پردازنده می تواند از پس اجرای بازی هایی که در سال های اخیر عرضه شده اند بر آید. این مدل از سرفیس بوک می تواند تقریباً تمامی بازی ها را با تنظیمات پایین اجرا کند و این چیزی است که در اکثر لپ تاپ های امروزی مشاهده می کنیم.

microsoft-surface-book-04

یکی از بخش های سخت افزاری منحصر به فرد سرفیس بوک که نظیر آن را پیش تر در هیچ محصولی ندیده ایم، لولای عجیب و غریب آن است که به عنوان تکیه گاه صفحه نمایش جداشونده نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این لولای جدید به طور کاملاً متحرک بوده و کیبورد و صفحه نمایش را به طور کامل به یک دیگر متصل کرده است و شکل خم شدن منحصر به فردی دارد و گویی از یک فیلم علمی تخیلی الهام گرفته شده است! قابلیت خمیدگی و انعطاف پذیری بالای آن به شما اجازه می دهد تا زاویه دید مناسبی را برای صفحه نمایش تنظیم کنید. می توانید با کمک این لولا وقتی که لپ تاپ را بر روی میز و یا پاهایتان استفاده می کنید، صفحه نمایش را در بهترین حالت ممکن قرار دهید.

از آن جایی که این لپ تاپ می تواند به عنوان یک تبلت نیز مورد استفاده قرار گیرد، همین موضوع باعث می شود تا لولا کمی آسیب پذیر باشد. این لولا بر خلاف لولای سایر لپ تاپ های رایج، مقاوم نیست و وقتی که شما لپ تاپ را بر روی پاهایتان قرار می دهید و شروع به تایپ کردن می کنید و یا این که صفحه نمایش را لمس می کنید، مشاهده می کنید که لولا محکم و سفت نیست و کمی می لرزد.

بسیاری از لپ تاپ های هیبریدی ویندوزی از این مشکل رنج می برند. اما این مشکل در سرفیس بوک حداقل کم تر دیده می شود و می توان گفت که مایکروسافت در این زمینه موفق تر از سایرین عمل کرده است اما همچنان این بخش چندان خوب نیست. وقتی که لپ تاپ را بر روی پاهایتان قرار می دهید و با آن کار می کنید متوجه خواهید شد که بخش بالایی که همان صفحه نمایش است کمی سنگین است و این تنها در این حالت قابل احساس است و وقتی لپ تاپ روی میز است مشکلی احساس نمی شود. با وجود این که صفحه نمایش این لپ تاپ کمی کوچک است (۱۳.۵ اینچ) اما مایکروسافت خیلی ماهرانه توانسته به کمک این لولای جدید کوچک بودن صفحه نمایش را بپوشاند و آن را بزرگ تر از اندازه ای که هست جلوه دهد.

Surface-Book-2-1200x675

فضای خالی میان صفحه نمایش و کیبورد سرفیس بوک در حالی که لپ تاپ بسته است، زشت به نظر می رسد!

لولای سرفیس بوک با تمام زیبایی ها و قابلیت هایی که دارد، اما باعث به وجود آمدن یکی از بدترین نقاط ضعف این لپ تاپ شده است! اگر شما لپ تاپ را ببندید، صفحه نمایش و کیبورد کاملاً بر روی یک دیگر قرار نمی گیرند و میان آن ها یک فضای خالی نسبتاً زیادی وجود دارد. این فضای خالی باعث می شود که ظرافت لپ تاپ از بین رفته و در مقایسه با سایر لپ تاپ های موجود در بازار، ضخیم تر به نظر برسد. می دانیم که کیف ها همیشه کاملاً تمیز نیستند و ممکن است که هر چیزی در آن ها وجود داشته باشد حتی یک تار مو! اگر شما سرفیس بوک را درون کیفتان قرار دهید و مواردی که گفته شد هم در کیف وجود داشته باشند، مطمئن باشید که به درون کیبورد نفوذ خواهند کرد و همه و همه به دلیل وجود این فضای خالی است. این فضای خالی با تمامی زشتی ها و مشکلاتی که دارد، کمک می کند تا لپ تاپ سرفیس بوک بتواند به یک تبلت نیز تبدیل شود.

surface book review (1)1

مایکروسافت بر روی کیبورد این لپ تاپ دکمه ای را قرار داده که شما می توانید با فشردن آن، صفحه نمایش را از کیبورد جدا کنید. در واقع این دکمه به این دلیل قرار داده شده تا صفحه نمایش به ایمن ترین و بی خطر ترین شکل ممکن از کیبورد جدا شود. این یکی از اسرار آمیز ترین دکمه هایی است که بر روی این کیبورد قرار داده شده و شما با فشردن آن صفحه نمایش را جدا می کنید و یک تبلت غول پیکر را در دست می گیرید!

مایکروسافت در بخش صفحه نمایش سرفیس بوک نیز سخت افزار لازم یک رایانه را قرار داده است تا بدون نیاز به بخش اصلی که همان کیبورد است نیز به خوبی کار کند. این صفحه نمایش علاوه بر لمس، قلم استایلوس را نیز پشتیبانی می کند. وقتی که صفحه نمایش به کیبورد متصل است، یا به اصطلاح وقتی که سرفیس بوک یک لپ تاپ است، وزن آن ۱.۵۱۴ کیلوگرم است اما صفحه نمایش به تنهایی ۷۲۵ گرم وزن دارد و سبک به نظر می آید.

Surface-Book-16-1200x675

با توجه به این که در صفحه نمایش این لپ تاپ از نسبت تصویر ۳:۲ استفاده شده است، وقتی که آن را از کیبورد جدا کرده و در دست می گیرید، احساس می کنید که یک کاغذ را در دست گرفته اید! (البته از وزن آن صرف نظر کنید!).

جدا کردن صفحه نمایش از کیبورد، این لپ تاپ را به تبلت تبدیل می کند و با توجه به پشتیبانی آن از لمس و قلم استایلوس، برای یادداشت برداری بسیار مناسب است. اما تماشای فیلم و یا انجام بازی در این حالت کمی دشوار است و برای انجام این کار ها شما حتماً به کیبورد نیاز پیدا خواهید کرد. در واقع کیبورد که بدنه اصلی این محصول را تشکیل می دهد، تنها پایه نگه دارنده آن نیز محسوب می شود و بر خلاف پرو ۴، پایه نگه دارنده ندارد.

قلم جدید سرفیس به لطف نوک جدید و مقاومتی که دارد، بسیار بهتر از نسل پیشین به نظر می رسد و سریع تر است. اما اگر شما یک حرفه ای هستید و می خواهید که کار های حرفه ای خود را نیز با این قلم انجام دهید و طراحی های پیچیده ای داشته باشید، متاسفانه هنوز هم کمی لگ و تاخیر جزئی را مشاهده خواهید کرد. سرعت آن برای یادداشت برداری عالی است و شما کوچک ترین مشکلی را احساس نخواهید کرد حتی در بالای این قلم نیز یک پاک کن قرار داده شده است!

شما می توانید دکمه ای که بر روی این قلم قرار دارد را فشار دهید و کرتانا را فعال کنید اما متاسفانه در طول این بررسی مشاهده شد که کرتانا نمی تواند خیلی خوب صدا را تشخیص دهد. قلم سرفیس اکنون به صورت مغناطیسی به بدنه لپ تاپ متصل می شود که راه کاری عالی است اما متاسفانه وقتی لپ تاپ را در کیف قرار می دهید امکان جدا شدن و افتادن این قلم بسیار زیاد است.

Surface-Book-6-1200x800

اگر چه این لپ تاپ در حالی که از آن به عنوان یک تبلت استفاده می کنید یک عملکرد کامل از رایانه شخصی را در اختیارتان می گذارد اما بدنه اصلی آن چیزی فراتر از یک کیبورد و ترک پد برای این محصول به حساب می آید. بر روی بدنه اصلی علاوه بر کیبورد و ترک پد، دو درگاه USB، یک درگاه کارت SD و یک درگاه مینی دیسپلی قرار دارد و در برخی مدل ها نیز کارت گرافیک انویدیا در این بخش از بدنه قرار گرفته است.

باتری که در این بخش قرار دارد نیز می تواند به شما کمک شایانی کند. هر زمان که شما کارتان با حالت تبلت سرفیس بوک تمام شود، می توانید به راحتی آن را به صفحات مغناطیسی موجود بر روی بدنه اصلی متصل کنید و این کار باعث می شود تا صفحه نمایش به بدنه قفل شده و شما یک لپ تاپ را در اختیار داشته باشید! این یک مهندسی هوشمندانه است. شما می توانید در حالی که دستگاه خاموش است نیز صفحه نمایش را از بدنه جدا کنید اما اگر باتری را خالی کنید برای این که مجدداً بتوانید آن را آنلاک کنید می بایست صبر کنید تا شارژ باتری به حداقل ۱۰ درصد برسد.

Surface-Book-18-1200x675

ویندوز ۱۰ به عنوان سیستم عامل این دستگاه کار خود را در تبدیل رابط کاربری از تبلت به دسکتاپ و برعکس، به بهترین شکل ممکن انجام می دهد و اگر شما اجازه دهید، ویندوز این کار را به صورت خودکار انجام می دهد. با وجود این که همچنان در بخش نرم افزار های مدرن ویندوز خلأ دیده می شود و در این بخش یک سری نواقص و کمبود ها وجود دارد اما ایده تبدیل شدن رابط کاربری با توجه به نوع کاربرد محصول (به عنوان مثال لپ تاپ یا تبلت) بسیار عالی است و بدون نقص عمل می کند. اگر شما از سرفیس بوک به عنوان یک تبلت استفاده کنید، رابط کاربری نرم افزار ها به حالت تبلت تبدیل می شوند و به محض این که آن را به بدنه اصلی متصل کنید، به حالت دسکتاپ تغییر شکل می دهند و این بسیار عالی است و نیازی نیست که به هنگام استفاده از هر دو حالت تبلت و لپ تاپ نگرانی در خصوص نرم افزار ها داشته باشید. متاسفانه گویا ویندوز ۱۰ هنوز آن طور که باید بهینه نشده تا در آن بتوان بدون مشکل از قلم استایلوس استفاده کرد و آن کارایی که انتظار دارید را در اختیارتان نمی گذارد.

به عنوان مثال اگر بخواهید یک ایمیل برای شخصی خاص ارسال کنید و بخواهید با استفاده از قلم متن آن را بنویسید، مشاهده خواهید کرد که گاهی اوقات ویندوز ۱۰ حالت نوشتاری را فعال نمی کند. گاهاً دیده شده است که به هنگام ارسال یک صفحه وان نوت با استفاده از ایمیل نیز مشکلاتی وجود داشته است! مایکروسافت بر روی این قابلیت ویندوز ۱۰ تبلیغات بسیاری کرده است و حالا که ویندوز ۱۰ نمی تواند از پس انجام آن بر آید کمی آزار دهنده است. زیرا هنوز هم کاربر در استفاده از قلم استایلوس دچار محدودیت هایی است.

Surface-Book-19-1200x675

در طول تجربه نرم افزاری مشکلی دیده نشد تا این که سرفیس بوک دچار برخی مشکلات نرم افزاری شد! به عنوان مثال در طول زمانی که این لپ تاپ بررسی شده، تقریباً هر روز صفحه آبی معروف ویندوز به نمایش در می آمده است!

مایکروسافت می گوید که این مشکل در نسخه های اولیه و آزمایشی این لپ تاپ وجود دارد و دلیل آن را نیز حافظه SSD به کار برده شده می داند و اعلام کرده است که در نسخه هایی که به بازار عرضه می شوند این مشکل رفع خواهد شد. اما مشکل دیگری که دیده می شود، در ترک پد این لپ تاپ است. وقتی که شما از حالت تبلت سرفیس بوک استفاده می کنید و آن را به بدنه اصلی یا همان کیبورد متصل می کنید، مشکلاتی را در ترک پد و ژست های حرکتی و اسکرول کردن آن مشاهده خواهید کرد.

نرم افزار مایکروسافت که به عنوان بخش نرم افزاری جدا کننده صفحه نمایش کار می کند نیز مشکلاتی دارد و کرش می کند. با توجه به این که درایور های سرفیس بوک هنوز آماده نیستند، در طول این بررسی امکان این نبود که از قابلیت ویندوز Hello استفاده کرد.

Surface-Book-17-1200x800

عمر باتری سرفیس بوک عالی است!

عمر باتری یکی از فاکتور های مهم خریداران در خرید یک لپ تاپ است. وقتی که شما از سرفیس بوک به عنوان یک تبلت استفاده می کنید، باتری آن ۴ ساعت دوام می آورد. اگر از سرفیس بوک به عنوان یک لپ تاپ استفاده کنید، باتری این محصول می تواند تا ۱۳ ساعت نیز دوام آورد. مایکروسافت اعلام کرده بود که باتری آن ۱۲ ساعت دوام می آورد و حال که سرفیس بوک بررسی شده به نظر می رسد که مایکروسافت دروغ نگفته و باتری این محصول توانسته ۱۳ ساعت را در آزمایشات صورت گرفته دوام آورد.

البته این عمر باتری برای مدل پایه بوده که پردازنده انویدیا جیفورس در آن استفاده نشده است. لپ تاپ های ویندوزی معمولاً عمر باتری مناسبی ندارند و سرفیس بوک به عنوان اولین لپ تاپ ساخته شده توسط مایکروسافت توانسته است متمایز از سایرین عمل کند و شما می توانید به راحتی در طول روز کار هایتان را بدون نگرانی تمام شدن باتری انجام دهید. چیزی در حدود ۴ الی ۵ ساعت زمان می برد تا باتری این لپ تاپ به طور کامل شارژ شود اما در حالت تبلت برای پر شدن شارژ باتری تنها ۲ ساعت زمان نیاز است.

Surface-Book-3-1200x675

سخن پایانی

آیا سرفیس بوک همان طوری که مایکروسافت می گوید یک “لپ تاپ فوق حرفه ای” است؟ می توان گفت که تقریباً. نمی توان گفت که گفته مایکروسافت کاملاً درست است و این لپ تاپ خارق العاده است. چرا، در نگاه اول خارق العاده است اما اگر از آن استفاده کنید با خود می گویید که کار مایکروسافت عالی بوده اما این لپ تاپ هنوز به بلوغ نرسیده و خام است!

تکان خوردن و لرزیدن صفحه نمایش به دلیل استحکام نه چندان بالای لولا و همچنین وجود فضای خالی میان صفحه نمایش و کیبورد از نقاط ضعف این لپ تاپ هستند که خودنمایی می کنند و شما به دلیل وجود این فاصله ای که میان صفحه نمایش و کیبورد وجود دارد بایستی هر روز سرفیس بوک را تمیز کنید و موادی که وارد آن شده را خارج کنید. امیدواریم که مایکروسافت در نسخه های آینده این لپ تاپ مشکل فاصله را رفع کند و در عین رفع این مشکل، کمی هم از ضخامت لپ تاپ بکاهد. آن وقت است که می توان گفت این یک “لپ تاپ فوق حرفه ای” است. سرفیس بوک صفحه نمایشی عالی و یک باتری خارق العاده دارد و همچنین ترک پد و کیبورد آن نیز احساس بسیار خوبی را به شما منتقل می کنند.

شاید برخی بگویند که این محصول تفاوتی با سرفیس پرو ۴ ندارد اما این را در نظر داشته باشید کسی که این محصول را خریداری می کند، مطمئناً آن را به عنوان یک تبلت خریداری نکرده است و بنابر کار و نیازی که دارد سرفیس بوک را انتخاب کرده است. در طول این بررسی به دلیل مشکلات عمده ای که در ویندوز ۱۰ وجود دارد، کم تر از حالت تبلت سرفیس بوک استفاده شد. یکی از دلایلی که شاید بسیاری از مردم را از خرید این محصول و یا پرو ۴ منصرف می کند، خلأ نرم افزاری است که در استور ویندوز دیده می شود و امکان استفاده از حالت تبلت را کمی دشوار می سازد.

شما می توانید بررسی ویدیویی این محصول را در زیر مشاهده کنید:

مایکروسافت با ساخت سرفیس بوک نشان داد که می تواند محصولی را بسازد که پا به پای مک بوک پرو شرکت اپل پیش برود. اما مایکروسافت باید به سراغ شیوه های بهتری جهت ترکیب سخت افزار های بالارده برود و مشکلات فعلی سرفیس بوک را در نسخه های آینده رفع کند. در حال حاضر لپ تاپ های هیبریدی بسیاری در بازار دیده می شوند اما سرفیس بوک بهترین بهترین ها محسوب می شود.

اگر مایکروسافت این محصول را هیبریدی عرضه نمی کرد و تنها به عنوان یک لپ تاپ معرفی می شد، به جرأت می شد آن را بهترین لپ تاپ ویندوزی جهان نامید اما متاسفانه نمی توان سرفیس بوک را با این عنوان خطاب کرد. اگر چه مایکروسافت ایده یک محصول هیبریدی را به خوبی اجرا کرده اما بهتر است که در آینده شیوه های بهتری را جهت ترکیب سخت افزار های خود در پیش گیرد.

نقاط قوت

  • ترک پد وکیبورد عالی
  • کیفیت ساخت بالا
  • استفاده از نسبت تصویر ۳:۲ در صفحه نمایش
  • عمر باتری خارق العاده

نقاط ضعف

  • فاصله میان صفحه نمایش و بدنه
  • احساس سنگینی صفحه نمایش
  • ضخامت زیاد به عنوان یک لپ تاپ

loading…!

منبع : theverge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشین.یه سوالی دارم لپ تاب من صفحه کیبوردش کار نمیکنه یعنی بعضی وقتا روشن میشه بیشتر وقتا هم خاموشه فقط به عنوان نبلت میتونم ازش استفاده کنم .مشکلش چی میتونه باشه

  2. سلام من یک سرفیس پرو 3 دارم با 4 گیگ رم و 256 هارد امروز اشتباهاً وارد ریکاوری شده و اینتر نمودم و متاًسفانه برق نیز در اواسط کار رفت و سیستم دیگر بالا نمی آید و می گوید باید فلش شود لطفاً راهنمایی و کمکم نمایید.
    با تشکر

  3. با سلام
    من دیروز یک دستگاه surface pro4 خریدم و حدود 8 ساعت داخل شارژ بود سپس بعد از اتصال به کیبورد در اواخر شب دکمه پاور رو زده و دستگاه حالت Sleep یا Stand By قرار گرفت سپس صبح پس از باز کردن صفحه کیبورد از روی دستگاه و زده دکمه Power متوجه خالی شدن کامل باطری گردیدم که می خواستم بدانم آیا این مشکل عادی است یا با خرابی باطری مواجه شده ام؟

  4. سلام عاشقتونم خواهش می کنم همچین بررسی کاملی رو برای SURFACE PRO 4 یگذارسد

  5. ممنون از نقد شما

    سری ۶ پردازنده همون اسکای لیکه ؟