گوشی های تقلبی نه تنها به دردنخور هستند ، بلکه خطرناک نیز می باشند !

این روز ها گوشی های تقلبی همه جا یافت می شوند ، محصولاتی که در ظاهر با دقتی بسیار زیاد از نمونه اصلی خود کپی شده اما در باطن گجت هایی به دردنخور می باشند.البته نباید فراموش کنیم که قیمتی چندیدن برابر ارزان تر نمونه اصلی دارند.اما بر اساس تحقیقات جدیدی که انجام شده ، نشان می دهد که این گوشی هم از نظر نرم افزاری و هم از نظر سخت افزاری ، خطرناک نیز می باشند !

پژوهشگرانی از مایکروسافت، با نام های جان او برایان و کیمو لتونن، اقدام به آزمایش ماهیت و مشکلات احتمالی مرتبط با تلفن‌های تقلبی پرداختند.برایان نتایج تحقیقات خود را در دهمین کنفرانس بین‌المللی نرم‌افزارهای بد و ناخواسته با نام MalCon 2015، ارائه داد.

برایان در تحقیقات خود این موضوعات را در نظر گرفته است که اگر تفاوت قابل تشخیصی میان یک تلفن تقلبی و یک مدل واقعی نیست، مشتریان چرا باید به اصل بودن آن توجه کنند؟ آیا تلفن‌های تقلبی می‌تواند آسیبی برای آنها داشته باشد؟

فروم تولیدکنندگان موبایل (MMF)، کنسرسیومی از کمپانی‌های سازنده‌ی موبایل است. اعضای این فروم از برندهای نام آشنا تشکیل شده که مایکروسافت نیز یکی از آنهاست. بر اساس اعلام این گروه، تقریبا ۱۵۰ میلیون تلفن تقلبی در سال ۲۰۱۳ در جهان به فروش رسید و این عدد رو به افزایش است.

fake-iphone-1

به منظور آزمایش، محققان ۲۱ تلفن تقلبی را که شش عدد از آنها نوکیا لومیا بوده، مورد تست قرار دادند. تمامی این دستگاه‌ها به اجرای نسخه‌ای از اندروید می‌پرداختند، حتی تلفن‌های ویندوز تقلبی. پوسته‌های هوشمند موجب شده تا سیستم عامل اجرایی بسیار شبیه به دستگاه‌های اصلی باشد و با تفاوت‌های اندکی همراه است. برایان اشاره کرده که تلفن‌های ویندوزی تقلبی درواقع به اجرای اندروید جلی‌بین می‌پردازند.

این دستگاه‌ها شباهت‌های فوق‌العاده‌ای نیز در بخش فیزیکی به مدل‌های اصلی دارند. نمایشگرها، بخش‌های فلزی، کلیدها، و همه چیز آنها واقعی به نظر می‌رسد.

برای یافتن بدافزارها این تلفن‌ها مورد تست و تحلیل دقیق واقع شدند. و در آنها میزان بسیار زیادی بدافزار کشف شد. از یازده دستگاه در میان ۲۰ مورد، (البته یک تلفن از ۲۱ مدل جمع‌آوری شده برای تست در طول این آزمایش دچار آسیب شد و از رده خارج رفت) بدافزارهای از پیش نصب شده یافت شد. بدتر اینکه این بدافزارها شامل تروجان‌های معمولی و سایر اپلیکیشن‌های اندروید تقلبی ساده نمی‌باشند. این فایل‌ها همگی در سطح سیستمی نصب شده، به این ترتیب حتی امکان حذف آنها بدون روت کردن گوشی ممکن نیست.

بسیاری از محصولات که از شرکت‌های چینی تولید شده‌اند، دارای سطح ناسالمی از سرب، کادمیم و سایر فلزات سنگین در ترکیب خود هستند.

احتمالا ویدئوهای مختلفی از انفجار باتری یک اسمارت‌فون را دیده‌اید. برایان اشاره کرده که در این خبرها هیچ وقت از عنوان تقلبی استفاده نمی‌شود، حتی اگر دستگاه معیوب قطعا تقلبی باشد.

برای تلفن‌های تقلبی تست سقوط نیز انجام شد که ۶۰ درصد از آنها در این تست با شکست مواجه شدند. به طوریکه کلیدهای آن از کار افتاده، اجزای داخلی از هم جدا شدند و نمایشگر شکسته شد.

در آخر توصیه می کنیم که هنگام خرید گوشی دقت بسیاری کرده و مراقب کلاه برداران باشید.توجه داشته باشید که هیچ گردی گردو نیست و هیچ محصولی بی دلیل گران یا ارزان قیمت نمی باشد.

منبع : pcmag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*