اشتباهات رایج در عکاسی دیجیتال

همیشه نکات و ریزه کاری های مهمی در عکاسی دیجیتال وجود دارد که اگر از آنها اطلاع نداشته باشید هیچگاه نخواهید توانست عکس هایی باب میل خود را ثبت کنید.این اشتباهات رایج نه تنها برای تازه کارها بلکه گاهی اوقات برای عکاسان حرفه ای نیز رخ می دهد.جالب اینجاست که بسیاری از این اشتباهات با رعایت چند نکته ساده به آسانی قابل اصلاح اند.در ادامه به ۱۰ مورد از این اشتباهات رایج اشاره خواهیم کرد.با گجت نیوز همراه باشید.

۱. عکس های تار

10 Common Mistakes 1

یکی از شکایات عکاسان آماتور این است که عکس هایشان تار از آب در می ‌آید. مشکل اصلی عکس ها نرسیدن نور کافی به سنسور است که در نتیجه دوربین نمی تواند یک عکس واضح بگیرد. راه‌های حل مشکل عبارتند از: استفاده از سه پایه یا تک پایه (که برای موقعیت های کم نور ضروری است)، افزایش حساسیت (ISO) به منظور استفاده از سرعت شاتر بالاتر و یا استفاده از فلاش برای فریز کردن هرگونه حرکت.

۲. کنتراست بیش از حد

10 Common Mistakes 2

یک عکس با کنتراست بسیار زیاد دارای تفاوت زیادی بین ناحیه های روشن و تیره در تصویر است. عکس هایی که کنتراست بالایی دارند دارای رنگ سایه های (تن های) بیش از حد معمولی تیره و روشن هستند. این اتفاق در عکس هایی که در روزهای آفتابی گرفته می شوند، بیشتر دیده می شود. برای پرکردن قسمتهای سایه تصویر از نور فلاش استفاده کنید یا با کاهش یک تا دو استاپ از میزان نوردهی اختلاف نوری را کاهش دهید.

۳. قرمزی چشم

10 Common Mistakes 3

اگرچه مشکل قرمزی چشم به راحتی توسط نرم افزار برطرف می‌شود، بهتر است یاد بگیریم چگونه از بروز آن در هنگام عکاسی اجتناب کنیم. قرمزی چشم معمولا برای افرادی با چشم های روشن پیش می‌آید. این اثر نامطلوب ناشی از بازتاب نور فلاش از شبکیه چشم به سمت دوربین است، به دلیل زاویه باریک بین عدسی و فلاش تا چشم، دوربین این درخشش را ثبت می کند. بهترین راه حل برای از بین بردن این اثر نامطلوب افزایش فاصله فلاش با عدسی دوربین است. یعنی تا جایی که می توانید از فلاش سرخود یا پاپ آپ دوربین استفاده نکنید. همچنین بسیاری از دوربین ها تنظیمی در رابطه با کاهش اتوماتیک قرمزی چشم دارند. شیوه دیگر این است که سوژه مستقیما به دوربین نگاه نکند تا از بازتابش نور از چشم وی جلوگیری شود. ترفند دیگر افزایش نور محیط است تا نور بیشتری به چشم سوژه بتابد و در نتیجه مردمک کوچکتر شود. البته این شیوه برای بیشتر موقعیت ها مناسب نیست.

۴. عدم تنظیم رنگ

10 Common Mistakes 4

عدم تنظیم رنگ یا درست درنیامدن رنگ عکس یکی از مشکلات رایج در عکاسی دیجیتال است. این مشکل با تنظیم تراز سفیدی (وایت بالانس) برطرف می شود. راحت ترین کار انتخاب گزینه اتو وایت بالانس است و یا این که با توجه به شرایط نوری، وایت بالانس مناسب برای صحنه مورد نظر را بیابید. برای مثال در عکاسی از فضای داخلی ممکن است عکس متمایل به نارنجی باشد زیرا چراغ تنگستن نور” گرم” یا نور نارنجی از خود ساطع می کند. با انتخاب گزینه نور تنگستن برای تنظیم وایت بالانس در این محیط، دوربین با اضافه کردن مقداری رنگ مایه آبی به تصویر، نور زرد را خنثی کرده و باعث می شود که رنگ عکس متعادل به نظر برسد.

۵. حذف سوژه‌های فرعی

10 Common Mistakes 5

در هنگام قاب‌بندی تصویر هدف ایجاد جذابیت برای بیننده است، اما توجه داشته باشید که سوژه های فرعی ممکن است باعث پرتی حواس شوند. به طور معمول یک نقطه تمرکز اصلی در هر عکس کافی است. اگر این نقطه کانونی در پس‌زمینه قرار دارد و یک نقطه فرعی (مثلا صخره) در پیش زمینه دارید، کافی است زوم کنید تا سوژه فرعی که توجه بیننده را از سوژه و موضوع اصلی عکس منحرف می کند، حذف کنید. این اتفاق می تواند پس از عکاسی توسط نرم افزارهای اصلاح عکس رخ دهد. نکته اصلی داشتن عکسی است که توجه چشم را فقط به سوژه اصلی معطوف کند.

۶. سوژه دور

10 Common Mistakes 6

در هر عکسی که می‌گیریم باید یک نکته در کادر گنجانده شود. اگر سوژه بسیار دور است تاثیر چندانی نخواهد داشت. با استفاده از یک لنز زوم تله فوتو با کیفیت خوب می توان به سوژه نزدیکتر شد. یا بعد از عکاسی توسط نرم افزار عکس را برش زد. به یاد داشته باشید که عکس را با بالاترین وضوح ممکن بگیرید، زیرا برش عکس موجب کاهش کیفیت خواهد شد.

۷. وضوح پایین

10 Common Mistakes 7

عکاسی با وضوح (رزولوشن) پایین امکان ذخیره تعداد بیشتری عکس بر روی کارت حافظه را فراهم می‌آورد، اما این فکر بسیار بدی است. استفاده از گزینه وضوح پایین علاوه بر افت کیفیت عکس، باعث می شود تا نتوانیم عکسها را در سایزهای بزرگ چاپ کنیم زیرا در چنین تصاویری پیکسل های تشکیل دهنده تصویر در هنگام بزرگنمایی دیده می شوند. به علاوه هر بار که فایل با فرمت Jpeg ذخیره شود، مقداری از کیفیت عکس کاسته می شود. اگر فایل شما حجم کمی داشته باشد امکان ویرایش عکس بسیار محدود خواهد بود. توصیه می شود که از چند کارت حافظه یا از یک کارت حافظه با گنجایش بالا استفاده کنید؛ عکس ها را با حجم و وضوح بالا بگیرید و از ایجاد فایل های بی کیفیت بپرهیزید.

۸. نویز بیش از حد

10 Common Mistakes 8

نویز در عکاسی دیجیتال معادل دانه های گرین در فیلم است. آن نقاط کوچک غیر قابل دیدن در تصاویر با افزایش حساسیت سنسور بیشتر شده و هر چه عکس را بزرگتر کنید، نویزهای بیشتری به چشم می آیند.عکاسی در شب مستعد ایجاد نویز در تصویر است زیرا دوربین می کوشد تا جزییات بیشتری را ثبت کند. برای کاهش نویز تصویر از بزرگترین درجه تنظیم کیفیت دوربین استفاده کنید، سه پایه به همراه داشته باشید تا بتوانید با کاهش ISO عکس هایی واضح ثبت کنید.

۹. نوردهی کم تصاویر

10 Common Mistakes 9

نوردهی کم زمانی رخ می دهد که مقدار نور کافی در مرحله نوردهی برای رسیدن به سنسور وجود نداشته باشد. دلیل آن می تواند بسته بودن دریچه دیافراگم، مدت زمان نوردهی کوتاه (یا همان سرعت شاتر بالا) یا تنظیم نادرست حساسیت سنسور باشد. نتیجه نوردهی کم در دوربین های دیجیتال تصویری تیره تر خواهد بود که بخش های سایه عکس بدون جزییات ثبت خواهد شد. برای جلوگیری از این کار می توانید دریچه دیافراگم را باز کنید تا نور بیشتری به درون دوربین برسد. علاوه بر این با استفاده از فلاش و یا گزینه اصلاح نوردهی، می توان میزان نور ورودی به دوربین را اصلاح کرد.

۱۰. نوردهی زیاد

10 Common Mistakes 10

نوردهی زیاد زمانی رخ می‌دهد که مقدار نور در مرحله نوردهی زیادتر از حد نیاز باشد. دلیل آن می تواند گشادگی بیش از حد دیافراگم، مدت زمان نوردهی طولانی تر (یا همان سرعت های پائین شاتر) و یا تنظیم نادرست حساسیت سنسور باشد. نتیجه نوردهی زیاد در دوربین های دیجیتال از بین رفتن جزییات عکس است که هیچ فرایند اصلاح دیجیتالی، داده های تصویری از دست رفته را بازیابی نخواهد کرد. نوردهی زیاد به خصوص در روزهای آفتابی یا سوژه‌های با رنگ روشن بسیار محتمل است. برای تصحیح نوردهی می توانید شاخص نورسنج دوربین را به اندازه نیم یا یک استاپ کاهش دهید. آنگاه شاهد بازگشت جزییات بیشتر به تصویر خواهید بود. به علاوه با استفاده از نورسنجی نقطه‌ای- استفاده از کاغذ با تن خاکستری به عنوان راهنمای نورسنجی- به نتیجه دقیق و مطلوب تری دست خواهید یافت.

منبع: Exposureguide

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*