شمارش معکوس برای اولین جراحی پیوند سر انسان آغاز شد !

اسفند ماه سال گذشته بود که یک متخصص اعصاب ایتالیایی با نام سرجیو کانورو اعلام کرد که تا دو سال دیگر اولین عمل جراحی پیوند سر انسان را انجام خواهد داد.خبری که نه تنها جامعه پزشکی جهان ، بلکه هرکسی که آن را شنید را حیرت زده کرد.حالا به نظر میرسد که دکتر کانورو در تصمیم خود جدی است و قرار است او این عمل جراحی را در سال ۲۰۱۷ میلادی مصادف با آذر ماه سال ۱۳۹۶ شمسی انجام دهد !

ممکن است این عمل مانند یک فیلم ترسناک باشد اما برای بسیاری نویدبخش یک زندگی جدید خواهد بود.مرد ۳۰ ساله‌ی روسی با نام والری اسپریدینوف، برای انجام این عمل جراحی داوطلب شده و امیدوار است تا زندگی عادی‌تری داشته باشد. والری از بیماری با نام مرض Werdnig Hoffmann رنج می‌برد. در این بیماری سیستم عصبی مختل شده و باعث انقباض ماهیچه‌ها و سختی در تنفس و بلعیدن غذا می‌شود. در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

دکتر سرجیو کانورو (  Sergio Canavero, MD )

دکتر سرجیو کانورو ( Sergio Canavero, MD )

مانند تمامی عمل‌های جراحی این عمل نیز ریسک‌های بسیاری دارد. آیا سر بدن جدید خود را پس خواهد زد؟ آیا پزشکان موفق به برقراری ارتباط دوباره نخاع با مغز خواهند شد؟ این عمل جراحی هیچ تضمینی برای موفقیت ندارد چرا که هیچ جراحی تا به امروز موفق به اتصال درست نخاع به مغز نشده است. اسپریدینوف از این ریسک‌ها آگاهی دارد اما با این حال قصد انجام عمل جراحی را دارد.

کانورو در این عمل جراحی با ژیائوپینگ رن، جراح اعصاب دانشگاه پزشکی هاربین چین، همکاری خواهد کرد. رن با پیوند زدن کامل سر بیگانه نیست چرا که این عمل را بر روی بیش از هزار موش مختلف انجام داده است. بعد از انجام عمل ۱۰ ساعته، موش‌ها توانایی تنفس، نوشیدن و حتی دیدن را داشتند اما متاسفانه هیچ کدام بیشتر از چند دقیقه زنده نماندند.

این دو پزشک دو سال آینده را صرف آماده‌سازی خود برای عمل جراحی ۳۶ ساعته خواهند کرد. جدا کردن نخاع به درستی، مهم‌ترین بخش عمل است و پس از آن سر به بدن جدید منتقل خواهد شد. اما بخش مهم دیگر، اتصال درست نخاع در بدن جدید است. کانورو معتقد است که استفاده از پلی اتیلن گلیکول می‌تواند باعث پیوند صحیح نخاع شود. انتظار می‌رود رن در ماه‌های آینده این ماده را بر روی موش‌ها و میمون‌ها آزمایش کند.
بسیاری از متخصصان پزشکی، انجام این عمل را غیرممکن دانسته و ریسک آن را بسیار بالا می‌دانند اما کانورو و رن باور دارند که موفق خواهند شد و به افراد ناتوان کمکی بزرگ خواهند کرد.

منبع : iflscience

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. دادا چرا دستش خودکار بیک داره

  2. واخ اقای دکتر دستم ب دامنت بیا لب منو پروتز کن ولی این کارو با این والری اسپریدینوف نکن :Afraid: گناه داره الان داغه نمیفهمه وقتی هم ک بفهمه الفاتهههههه :Angel:

  3. اونوقت روحش چی میشه؟