در کنفرانس Google I/O 2014 چه خبر است ؟

google io 2014

گوگل هر ساله در تابستان یک گرد هم‌آیی بزرگ به نام کنفرانس برنامه‌نویسان Google I/O برگزار می‌کند. البته این کنفرانس بر خلاف نامش تنها به برنامه‌نویسان اختصاص ندارد و برای همهٔ دوست‌داران فناوری جالب خواهد بود. مایکروسافت و اپل نیز کنفرانس‌های مشابهی با نام‌های Microsoft Build و Apple WWDC دارند ولی کنفرانس گوگل جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین کنفرانس تکنولوژی در جهان است. گوگل در این کنفرانس از نسخهٔ جدید سیستم‌عامل اندروید به همراه امکانات جدید و جالب در برنامه‌هایش و ابداعات جدید این شرکت رونمایی می‌کند.

این کنفرانس طبق رسم هرساله در ۲۵ ژوئن (یعنی امشب) در مرکز Moscone در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم آنچه که امشب و فرداشب روی خواهد داد را پیش‌بینی کنیم.

اخبار کنفرانس Google I/O امسال نيز مانند سالهاي پيش در گجت نيوز پوشش داده خواهند شد. پس در دو روز آینده با ما همراه باشید تا از جذاب‌ترین وقایع تکنولوژیک Google I/O باخبر گردید.

گوگل در هفتهٔ گذشته به‌روزرسانی نسخهٔ ۴.۴.۴ اندروید را منتشر کرد و همچنین از چند فریم جدید برای Google Glass رونمایی کرد. امروز چند برنامهٔ جدید برای عینک گوگل معرفی کرد. ماه گذشته نیز بخش تصاویر Google Plus تغییرات گسترده‌ای داشت. گوگل منتظر نماند تا این اخبار را در کنفرانس امشب بیان کند. در نتیجه امشب باید منتظر خبرهای بسیار مهم‌تری باشیم.

Android Wear

google io 2014

شاید جذاب‌ترین بخش این کنفرانس برای حضار، بخش Android Wear باشد. گوگل سه ماه پیش رسماً از Android Wear رونمایی کرد. این سیستم عامل برای ساعت‌های هوشمند ساخته‌شده و LG و Motorola نیز در ویدئویی از ساعت‌هایشان رونمایی کردند. صحبت‌هایی مطرح‌شده که هر کدام از حضار کنفرانس امروز یک LG G Watch هدیه می‌گیرد. احتمالاً شرکت‌های دیگر مثل Samsung نیز ساعت‌هایی با سیستم‌عامل Android Wear معرفی کنند.
پیش‌بینی می‌کنیم با ورود Android Wear، ساعت‌های هوشمند از وضعیت نابسامان امروزشان بیرون بیایند و برای عموم مردم کارآمد شوند. احتمالاً در آیندهٔ نزدیک Android Wear سیستم‌عامل استاندارد ساعت‌های هوشمند خواهد بود. با Android Wear کاربر می‌تواند با ظاهری شبیه Google Now نوتیفیکیشن‌ها، پیغام‌ها، راهنمایی بر روی نقشه و حتی جستجوی صوتی را بر روی ساعت دریافت کند. البته ساعت هوشمند، شما را از گوشی بی‌نیاز نمی‌کند. بلکه برخی قابلیت‌ها را دم دست شما می‌آورد تا احتیاج نباشد برای کارهای کوچک و سریع گوشی را از جیبتان دربیاورید.

google io 2014

نسخهٔ جدید اندروید

google io 2014

کنفرانس Google I/O بیشتر در مورد اندروید است. احتمالاً نسخهٔ ۵ اندروید در این کنفرانس رونمایی خواهد شد و یا حداقل برخی ویژگی‌های آن به نمایش درخواهد آمد. نزدیک سه سال پیش اندروید ۴ وارد گوشی‌های موبایل شد و ظاهر اندروید به را به طور عمده تغییر داد. نام نسخه‌های اندروید از نسخهٔ ۴ تا حالا به ترتیب با حروف I به نام (Ice Cream Sandwich) سپس J به نام (Jelly Bean) و بعدازآن K به نام (KitKat) شروع‌شده. از این جهت به‌احتمال زیاد نام نسخهٔ جدید اندروید با حرف L به نام (Lollipop) آغاز خواهد شد.

طراحی جدید اندروید

google io 2014

بنا بر شایعات، گوگل در حال کار بر روی نوعی قالب طراحی جدید به نام «کاغذ کوانتوم یا Quantum Paper» است. بدین‌وسیله تجربهٔ کار با برنامه‌های گوگل در پلتفورم‌های مختلف مثل اندروید، iOS و برنامه‌های وب (شاید حتی Chrome OS) یکسان خواهد بود.
انتظار داریم اخبار مربوط به این پروژه در کنفرانس امروز مطرح شود. حتی ممکن است طراحی اندروید ۵ بر اساس کاغذ کوانتوم به کلی عوض شود.

Google Fit

google io 2014

سلامتی و تناسب اندام جایگاه ویژه‌ای در گجت‌های سال ۲۰۱۴ پیداکرده است. هم سامسونگ و هم اپل قابلیت‌های ویژه‌ای برای نرم‌افزارهای سلامتی در دستگاه‌هایشان قرار داده‌اند که اطلاعات سلامتی افراد را جمع‌آوری می‌کند و به آن‌ها پیشنهادهایی برای بهبود وضع سلامتی و تناسب‌اندامشان می‌دهد. حالا نوبت گوگل است تا از غافله عقب نماند. گفته‌شده گوگل از سرویسی به نام Google Fit رونمایی خواهد کرد. معلوم نیست این سرویس درون اندروید جدید خواهد بود و یا به صورت یک برنامهٔ جداگانه عرضه خواهد شد.
گوگل سیستم‌عامل Android Wear را عرضه کرده است و ساعت‌هایی که قابلیت سنجش حرکات ورزشی شخص را داشته و ویژگی‌های مربوط به‌سلامتی او را می‌سنجند با این سیستم عامل به‌زودی روانهٔ بازار خواهند شد. طبیعی است که گوگل پلتفرمی برای توسعهٔ خدمات ورزشی و تناسب اندام عرضه کند که با Android Wear هماهنگ باشد.

Android TV

google io 2014

گوگل پیش از این سعی کرده بود با عرضهٔ سیستم‌عامل Google TV وارد تلویزیون‌ها شود ولی ناموفق بود. اکنون باعرضهٔ دستگاه Chrome Cast توانسته مقبولیت قابل قبولی برای ورود دوباره به درون تلویزیون‌ها به دست آورد. گوگل در نمایشگاه CES در ماه ژانویه نسخه‌ای از Android TV را به نمایش گذاشت. شایعه شده Android TV یک پلتفرم با رابط کاربری ساده (به نام Pano) است. محتوای تلویزیونی در Android TV به صورت پیشنهاد به بیننده ارائه می‌شوند. این پلتفرم از سرویس‌های تلویزیونی آنلاین مثل Netflix و Hulu Plus‌ و بازی‌ها پشتیبانی خواهد کرد. برنامه‌نویسان می‌توانند برنامه‌هایی برای Android TV درست کنند که به صورت صوتی از کاربر دستور می‌گیرند و نوتیفیکیشن‌هایی بر روی صفحه به نمایش می‌گذارند.

گوگل فعلاً با این چالش روبرو است که شرکت‌های تولیدکنندهٔ تلویزیون را مجاب کند که بر روی تلویزیون‌هایشان Android TV نصب کنند. به خاطر عدم موفقیت Google TV درگذشته ممکن است برخی تولیدکنندگان خیلی راغب به انجام این کار نباشند ولی اگر Android TV بتواند قوی‌تر از Amazon Fire TV، Apple TV و Roku عمل کند، احتمالاً شاهد ورود آن به بازار تلویزیون‌ها خواهیم بود.

Google Auto Link

google io 2014

اپل چندی پیش از نوعی اینترفیس برای داشبورد خودروها به نام Apple CarPlay رونمایی کرد که نسخه‌ای از iOS برای خودرو محسوب می‌شود. از این جهت که گوگل برای ساعت‌ها، عینک‌ها و هم برای تلویزیون‌ها نقشه کشیده است، بعید نیست شاهد ورود آن به درون خودرو هم باشیم. گفته‌شده اینترفیس جدید گوگل برای خودروها Google Auto Link نام دارد که با Apple CarPlay رقابت خواهد کرد. گوگل در ماه ژانویه اتحادی به نام Open Automotive Alliance راه انداخت که شرکت‌های گوگل، آئودی، جنرال موتورز، هوندا، هیوندای و انویدیا جزو آن هستند. اگر Auto Link عرضه شود قاعدتاً اولین خودروهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند از این شرکت‌ها خواهند بود.

Google Auto Link به کاربران امکان خواهد داد که گوشی اندرویدشان را از داشبورد ماشین کنترل کنند بدون اینکه بخواهند با خود گوشی کار بکنند و حواسشان از جاده پرت بشود. Auto Link از تمام قابلیت‌های اندروید پشتیبانی نخواهد کرد ولی قابلیت‌های اصلی مثل تماس گرفتن، پیام فرستادن، کار با نقشهٔ گوگل، پخش موسیقی و Google Now در دسترس خواهند بود.

Google Glass

google io 2014

مدت زیادی از معرفی عینک گوگل گذشته و تاکنون پیشرفت خوب و پیوسته‌ای داشته است. گوگل تاکنون با طراحان برای طراحی فریم‌های جدید و با برنامه‌نویسان برای ایجاد برنامه‌های عینک همکاری کرده است. هزاران نفر در آمریکا تاکنون آن را تست کرده‌اند و دیگر وقت آن رسیده که به مرحلهٔ عرضهٔ عمومی برسد. عینک گوگل برای اینکه مناسب عموم مردم باشد باید قیمت مناسب و ظاهر زیبا داشته باشد. ممکن است عرضهٔ عمومی در کنفرانس Google I/O شروع نشود ولی انتظار داریم خط سیر و آیندهٔ عینک تا حدودی در این کنفرانس روشن شود.

ATAP

google io 2014

بخش تکنولوژی پیشرفته و پروژه‌های گوگل (ATAP) مشغول به کار بر روی دو پروژه به نام‌های Project Ara و Project Tango است.

Project Ara شامل درست کردن تلفن همراه توسط خود کاربر از قطعاتی است که مثل پازل به هم وصل می‌شوند. بدین صورت کاربر احتیاج نخواهد داشت با خراب شدن یک قطعه از تلفن همراهش کل آن را عوض کند. یا در صورتی که مثلاً احتیاج به دوربین قوی‌تری دارد فقط کافی است دوربین را درآورده و یک دوربین جدید برای گوشی‌اش بخرد. البته نباید انتظار داشته باشیم گوشی‌هایی که به این صورت ساخته می‌شوند به زیبایی HTC One M8 باشند!

google io 2014

Project Tango به دستگاه اندروید امکان می‌دهد که محیط اطرافش را به صورت سه بعدی تشخیص دهد. این کار با چند دوربین و سنسور فاصله‌سنج انجام می‌شود. از این قابلیت می‌توان برای تهیهٔ نقشه‌های سه بعدی و در بازی‌ها استفاده کرد. البته تبلت و یا گوشی که از پس چنین کاری برآید باید قدرت پردازش بسیار قوی و حافظهٔ بسیار بالایی داشته باشد.

google io 2014

چون طبق برنامه یکی از جلسات کنفرانس Google I/O به ATAP اختصاص‌یافته است، احتمالاً اخبار جالبی در مورد یکی از دو پروژهٔ ذکرشده خواهیم شنید. البته شاید این بخش از پروژه‌ای جدید رونمایی کند که تاکنون در مورد آن خبری نداشته‌ایم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*