کشف دورترین کهکشان عالم

اخترشناسان انستیتوی تکنولوژی کالیفرنیا موفق به یافتن کهکشانی شده اند که قدمت آن جدول زمانی طراحی وثبت شده برای جهان هستی را زیر سوال می برد. دانشمندان سن کهکشان تازه کشف شده EGS8p7 را حدود ۱۳.۲ میلیارد سال تعیین کرده اند. به این ترتیب این کهکشان دورترین کهکشان کشف شده عالم است و فقط ۶۰۰ میلیون سال از سنی که برای جهان هستی در نظر گرفته می شود جوان تر است. از نظر تئوری، مشاهده این کهکشان اصلاً نباید امکانپذیر باشد – گفته می شود در عصر کهکشان EGS8P7، فضا مملو از ابرهای هیدروژنی خنثی بوده که تشعشعات را جذب می کرده و باعث می شده کهکشان ها برای آیندگان قابل مشاهده نباشند.

دانشمندان در حال تحقیق بیشتر روی EGSP8p7 هستند و در حال حاضر داده‌های جمع‌آوری شده از تلسکوپ‌های هابل و «اسپیتزر» را بررسی می‌کنند.محققان برای ثبت انتقال به سرخ این کهکشان، طیف آن را مطالعه می‌کنند. انتقال به سرخ از اثر دوپلر نشات می‌گیرد؛ اثر دوپلر همان پدیده‌ای است که باعث می‌شود صدای آژیر یک آمبولانس با دور شدن، زیرتر شود. برای بررسی انتقال به سرخ EGSP8p7 محققان از طیف‌سنج رصدخانه‌ی «کک» در هاوایی استفاده کرده‌اند.

most-distant-galaxy-1

محققان در این کهکشان، خط لیمان-آلفا را پیدا کردند. انتقال به سرخ این کهکشان، ۸/۶۸ است. یعنی دقیقا زمانی که دنیا پر از ابرهای بزرگ هیدروژنی که راه نور را سد می‌کردند بوده است. دورترین کهکشان‌هایی که تا به حال پیدا شده بودند، انتقال به سرخ ۷/۷۳ داشتند.

آدی زیترین از محققان هابل ناسا و کسی که کهکشان جدید را کشف کرده می‌گوید:

اگر به کهکشان‌هایی که در اول دنیا به‌وجود آمده بودند نگاه کنید، اکسیژن خنثی زیادی می‌بینید نسبت به این طیف تابشی شفاف نیستند. تصور ما این است که هیدروژن موجود در فضا، بیشتر تابش این کهکشان را جذب می‌کند. اما باز هم می‌توانیم لیمان-آلفا را ببینیم.

منبع : Geek

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*