نگاهی به تاریخچه گجت های انقلابی اپل : آیفون و آیپد در گذر زمان

فرقی نمی کند که طرفدار اپل باشید یا نه ، باید قبول کنیم که گجت های انقلابی اپل زندگی بشر را دستخوش تغییراتی بزرگ کرد.بله درست حدس زدید در مورد آیفون و آیپد سخن می گوییم.ساخت یک تلفن همراه هوشمند با صفحه نمایش لمسی از سوی اپل باعث شد که اکنون تمام گوشی‌هایی که توسط شرکت‌های مختلف ساخته می‌شوند، از صفحه لمسی برخوردار باشند. حتی ساخت آیپد که همان تلفن همراه هوشمند در اندازه‌ای بزرگ‌تر بود هم توانست نیاز جدیدی را در بازار به وجود بیاورد. اکنون تبلت‌های زیادی در بازار حضور دارند که تا قبل از ساخته شدن آیپد کسی فکر نمی‌کرد روزی از این محصولات استفاده کند.

آیپد ( iPad ) :

استیو جابز مدیرعامل سابق اپل در سال ۱۹۸۳ گفت بود:

ما قصد داریم در آینده کامپیوتر را در داخل کتاب قرار دهیم تا همه بتوانند آن را حمل کنند و به همراه خود داشته باشند. چیزی که باعث شود شما در کمترین زمان یک نکته‌ی جدید یاد بگیرید. ما می‌خواهیم این محصولات به شبکه‌های رادیویی متصل باشند تا همه بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.

شرکت اپل اولین فعالیت خودش در زمینه ساخت یک تبلت را از سال ۱۹۹۳ و با ساخت Newton MessagePad 100 آغاز کرد. برای این دستگاه از یک پردازنده ARM 6 استفاده شده بود. اپل تا سال ۱۹۹۸ چند مدل از این دستگاه را تولید کرد که آخرین مدل آن MessagePad 2100 نام دارد.

پس از این محصول اپل از سال ۲۰۰۷ با ساخت آیفون وارد دنیای تلفن‌های همراه هوشمند شد. محصولی با صفحه لمسی که از سیستم‌عامل iOS بهره می‌برد. موفقیت این گوشی باعث شد که مردم به چنین محصولی با صفحه نمایش بزرگ‌تر نیاز پیدا کنند. این موضوع باعث شد که اپل در سال ۲۰۱۰ از اولین نسل آیپد رونمایی کند.

۰۱-ipad-apple-1آیپد

نسل اول تبلت‌های آیپد در تاریخ ۱۴ فروردین سال ۱۳۸۹ راهی بازار شد. این محصول در ابتدا از iOS 3.2 بهره می‌برد و در تاریخ ۱۲ آبان سال ۱۳۸۹ به iOS 4.2 ارتقا پیدا کرد. برای این محصول از چیپ‌ست A4 ساخته اپل استفاده شده بود که پردازنده‌ی ۱ گیگاهرتزی ARM Cortex-A8 روی آن قرار داشت. همچنین ۲۵۶ مگابایت رم برای آن در نظر گرفته شده بود و پردازنده گرافیکی PowerVR SGX535 در آن دیده می‌شد. اپل نسل اول آیپد را در مدل‌های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی راهی بازار کرد. صفحه نمایش ۹.۷ اینچی این تبلت از وضوح تصویر ۱۰۲۴x768 پیکسل بهره می‌برد. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که این تبلت از دوربین برخوردار نبود.

۰۲-apple-ipadd-2آیپد ۲

نسل دوم آیپد با نام آیپد ۲ در تاریخ ۲۰ اسفند سال ۱۳۸۹ راهی بازار شد. اپل برای این تبلت از چیپ‌ست A5 استفاده کرده بود که یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای Cortex A9 ARM با سرعت ۱ گیگاهرتز در آن قرار داشت. ۵۱۲ مگابایت رم و پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR SGX543MP2 هم از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری این محصول به‌حساب می‌آمد. اپل برای این تبلت یک دوربین در پشت و یک دوربین جلو قرار داده بود. در این تبلت سنسورهای ژیروسکوپ ، Three-axis،«حسگر مجاورتی» (Proximity)، سنسور تشخیص میزان نور،« مغناطیس سنج» (Magnetometer) و شتاب‌سنج (Accelerometer) قرار گرفته بود. این تبلت هم از صفحه نمایش ۹.۷ اینچی با کیفیت ۱۰۲۴x768 پیکسل برخوردار بود. این محصول در مدل‌های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی راهی بازار شد.

۰۳-apple-ipad-3آیپد نسل سوم

اپل نسل سوم آیپد را با نام آیپد جدید (The New iPad) راهی بازار کرد. البته این تبلت که در بازار به عنوان آیپد ۳ شناخته می‌شد، در تاریخ ۲۶ اسفند سال ۱۳۹۰ راهی بازار شد. از ویژگی‌های منحصر به فرد این تبلت می‌توان به وجود صفحه نمایش رتینا (Retina) اشاره کرد. صفحه نمایش این تبلت از وضوح تصویر ۲۰۴۸x1536 پیکسل بهره می‌برد که تراکم پیکسلی ۲۲۰ پیکسل در هر اینچ را به‌نمایش در می‌آورد. پشتیبانی از اینترنت ۴G هم از دیگر ویژگی‌های این محصول به‌حساب می‌آید. این تبلت ۹.۷ اینچی از یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای ARM Cortex-A9 با سرعت ۱ گیگاهرتز بهره می‌برد و پردازنده گرافیکی PowerVR SGX543MP4 روی آن قرار گرفته است. اپل در این تبلت از یک دوربین جلوی ۰.۳ مگاپیکسلی و دوربین پشتی ۵ مگاپیکسلی استفاده کرده بود. دوربین پشتی این تبلت می‌توانست با کیفیت ۱۰۸۰p و با ۳۰ فریم برثانیه فیلم‌برداری کند. همچنین یک باتری ۱۱۵۶۰ میلی‌آمپری برای آن در نظر گرفته شده بود.

۰۴-apple-ipadd-04آیپد نسل چهارم

نسل چهارم آیپد که به نام‌ آیپد با صفحه ‌نمایش رتینا هم شناخته می‌شود در تاریخ ۱۲ آبان سال ۱۳۹۱ راهی بازار شد. این تبلت از صفحه نمایشی با کیفیت رتینا بهره می‌برد که وضوح تصویر ۲۰۴۸x1536 پیکسل را پیش روی کاربران قرار می‌داد. اپل روی آیپد ۴ یک چیپ‌ست A6X قرار داده بود که یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز در آن قرار گرفته بود. در کنار استفاده از ۱ گیگابایت رم برای این تبلت از پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای PowerVR SGX554MP4 استفاده شده بود. یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در پشت آن قرار داشت که می‌توانست با کیفیت ۱۰۸۰p فیلم‌برداری کند. دوربین جلوی ۱.۲ مگاپیکسلی آن هم می‌توانست با کیفیت ۷۲۰p تماس‌های تصویری برقرار کند.

۰۵-apple-ipadd-5-airآیپد ایر

آیپد ایر به عنوان پنجمین نسل از خانواده آیپد شناخته می‌شود که در تاریخ ۱۰ آبان سال ۱۳۹۲ در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. روی این تبلت از چیپ‌ست ۶۴ بیتی A7 استفاده شده بود که یک پردازنده ۲ هسته‌ای با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز روی آن قرار داشت. ۱ گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی PowerVR G6430 هم از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری این محصول به حساب می‌آیند. این تبلت ۹.۷ اینچی از صفحه نمایشی با کیفیت ۲۰۴۸x1536 پیکسل بهره می‌برد. دوربین جلوی ۱.۲ مگاپیکسلی و دوربین پشتی ۵ مگاپیکسلی هم روی این تبلت دیده می‌شد. آیپد ایر یک محصول متفاوت نسبت به سایر تبلت‌های ساخته‌ شده توسط اپل است. این محصول تنها ۷.۵ میلی‌متر ضخامت داشت و فاصله‌ی لبه‌ها با صفحه نمایش هم بسیار کم بود. این تبلت در مقایسه با آیپد ۲ نزدیک به ۲۲ درصد سبک‌تر شده بود. تغییراتی در دوربین جلوی این تبلت به وجود آمده بود که باعث می‌شدند در زمان برقراری تماس‌های تصویری کاربران با کیفیت بهتری مواجه شوند. دوربین پشتی این تبلت از دیافراگم F/2.4 بهره می‌برد و دارای فیلتر هیبریدی برای جلوگیری از نفوذ اشعه مادون قرمز به لنز است. جنس این تبلت همانند مدل‌های قبلی بود و اپل از متریال‌هایی برای آن استفاده کرد که ۱۰۰ درصد جذب طبیعت می‌شدند.

۰۶-apple-ipadd--air-2آیپد ایر ۲

آیپد ایر ۲ در تاریخ ۳۰ مهر سال ۱۳۹۳ در بازار عرضه شد. این تبلت در مقایسه با مدل قبلی نازک‌تر شده بود. همچنین سخت‌افزار به‌کار رفته در آن باعث شده بود که سرعت بیشتری را از این محصول شاهد باشیم. از دیگر ویژگی‌های جدید آیپد ایر ۲ می‌توان به اضافه شدن دکمه Touch ID که از سنسور تشخیص اثر انگشت پشتیبانی می‌کرد، اشاره کرد. اپل روی این تبلت از چیت‌ست ۶۴ بیتی A8X استفاده کرده بود که یک پردازنده‌ی سه هسته‌ای با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز را در خودش قرار داده بود. آیپد ایر ۲ از دو گیگابایت رم بهره می‌برد و دوربین پشتی ۸ مگاپیکسلی آن‌هم که با دیافراگم F/2.4 عرضه شده، می‌تواند تصاویر با کیفیتی را برای کاربران ثبت کند. دوربین جلوی این تبلت از دیافراگم F/2.2 بهره می‌برد.

۰۷-apple-ipadmini-1-1آیپد مینی

اپل در کنار معرفی نسل چهارم آیپد، مدل جدیدی از خانواده این تبلت‌ها را هم معرفی کرد. آیپد مینی نام محصول جدید این شرکت به حساب می‌آمد که از صفحه نمایشی ۷.۹ اینچی با کیفیت ۱۰۲۴x768 پیکسل بهره می‌برد. این تبلت که در تاریخ ۱۲ آبان سال ۱۳۹۱ راهی بازار شد از یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت ۱ گیگاهرتز و ۵۱۲ مگابایت رم بهره می‌برد. این تبلت در مدل‌های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی راهی بازار شده بود. یک دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی در جلو و یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در پشت این تبلت قرار داشت.

۰۸-apple-ipadmini-2آیپد مینی ۲

نسل دوم آیپد مینی که با نام آیپد مینی ۲ معرفی شد، از صفحه نمایش رتینا با وضوح تصویر ۲۰۴۸x1536 پیکسل بهره می‌برد. اپل برای این تبلت از چیپ‌ست ۶۴ بیتی A7 استفاده کرده بود که یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت ۱.۳ گیگاهرتز روی آن قرار داشت. ۱ گیگابایت رم هم از دیگر ویژگی‌های این تبلت به حساب می‌آمد. یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در پشت با دیافراگم F/2.4 و یک دوربین جلوی ۱.۲ مگاپیکسلی با توانایی ضبط فیلم و عکس با کیفیت ۷۲۰p روی این تبلت مشاهده می‌شد. از نظر طراحی این مدل تفاوتی با نسل اول آیپد مینی نداشت و تنها تغییر محسوس آن صفحه نمایش رتینا بود. همچنین اپل در این تبلت از دکمه Touch ID استفاده کرده بود. آیپد مینی ۲ در تاریخ ۲۱ مهر سال ۱۳۹۲ راهی بازار شد.

۰۹-apple-ipadmini-3آیپد مینی ۳

اپل آیپد مینی ۳ را در تاریخ ۳۰ مهر سال ۱۳۹۳ راهی بازار کرد. این تبلت در مدل‌های ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. در این تبلت چیپ‌ست ۶۴ بیتی A7 که یک پردازنده ۲ هسته‌ای با سرعت ۱.۳ گیگاهرتز در آن وجود داشت، قرار گرفته بود. اپل همانند مدل قبلی، برای این محصول هم یک گیگابایت رم در نظر گرفته بود. این تبلت ۷.۹ اینچی مانند آیپد مینی ۲ از صفحه نمایشی با وضوح تصویر ۲۰۴۸x1536 پیکسل بهره می‌برد. یک دوربین پشت ۵ مگاپیکسلی که از ۵ قطعه اپتیکی تشکیل شده بود، روی این تبلت قرار گرفته است. از قابلیت‌های جدید این تبلت اضافه شدن دکمه Touch ID با پشتیبانی از Apple Pay بود. با سرویس اپل پی کاربران می‌توانند هزینه خریدهای خودشان را با آیفون و تبلت‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، پرداخت کنند.

آیفون ( iPhone )

در اوایل سال ۲۰۰۷ میلادی استیو جابز اولین آیفون را معرفی کرد. آیفون اپل مفهوم تازه‌ای به گوشی‌ها بخشید و انقلابی در صنعت گوشی‌های هوشمند ایجاد کرد که تاثیر آن هنوز هم در محصولات این عرصه مشهود است. در اولین آیفون، نمایشگر چندلمسی ۳.۵ اینچی و یک نرم‌افزار لمسی در قالب یک دستگاه ساده‌ی واحد با هم ترکیب شدند؛ به‌طوری که نمونه‌ی مشابه آن در بازار وجود نداشت. طی هفت سال گذشته، آیفون دچار تغییر و تحولات گوناگونی شده تا به دستگاهی که امروزه به عنوان آیفون ۶ می‌شناسیم تکامل یافته است.

اپل از ترکیب‌های فلز، پلاستیک و شیشه استفاده کرده تا به ایده‌هایش از یک گوشی هوشمند مدرن شکل دهد. این شرکت در طراحی‌های آیفون ۴ و آیفون ۵ مرزهای سخت‌افزار گوشی‌های را گسترش داد، این در حالی بود که رقیبان این شرکت سعی داشتند خود را با اپل هم‌گام کنند. با روی آوردن صنعت گوشی‌های هوشمند به صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر، اپل هم مجبور شد به نیاز بازار با گوشی‌های آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس پاسخ دهد.

۰۱-IPhone_2Gاولین آیفون

ویژگی منحصر به ‌فرد اولین آیفون اپل در سال ۲۰۰۷ کلید خانه‌، بدنه‌ی پشتی فلزی و نمایشگر ۳.۵ اینچی آن بود. صفحه‌لمسی خازنی آن بنیان‌های گوشی‌های هوشمند مدرن را پایه‌گذاری کرد.

۰۲-IPhone_3Gآیفون ۳G

دومین آیفون اپل فاصله‌ی زیادی از مدل اصلی گرفت. قیمت آیفون ۳G به خاطر بدنه‌ی پشتی پلاستیکی‌اش کاهش یافت. قابلیت اتصال به اینترنت ۳G و سیستم موقعیت‌یابی GPS از جمله ویژگی‌های مهمی بودند که به این مدل از آیفون اضافه شدند. همچنین اپل اعلام کرد که توسعه‌دهندگان مسقتل می‌توانند برای آیفون برنامه طراحی کنند؛ که به این ترتیب تنوع برنامه‌های آیفون افزایش پیدا می‌کرد. علاوه بر این، یک مدل سفید رنگ هم ارایه شد. بدنه‌ی پشتی گرد آن ظاهر متفاوت و شیکی به آن بخشید، و کلید خانه هم در جای خودش باقی ماند.

۰۳-IPhone_3Gsآیفون ۳Gs

سومین آیفون اپل از نظر ظاهری کاملا شبیه به مدل دوم است. آیفون ۳Gs همان بدنه‌ی پلاستیکی را دارد؛ اما اپل با انتخاب رنگ نقره‌ای برای متن آیفون کاری کرد که کاملا متمایز شود و به وضوح قابل خواندن باشد. اپل در این مدل از آیفون بر افزایش سرعت تمرکز کرده بود. در آیفون ۳Gs شاهد یک دوربین ۳ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو بودیم. همچنین اپل ویژگی کنترل صوتی را در کنار ویژگی به شدت مورد نیاز کات، کپی و پیست در iOS 3 معرفی کرد.

۰۴-IPhone_4آیفون ۴

اولین طراحی متفاوت و مهم در آیفون ۴ دیده شد که قالب آن ترکیبی از استیل خالص و شیشه بود. هم قسمت پشت و هم قسمت جلوی آیفون ۴ با شیشه پوشیده شده بود. ظاهر تخت و مستطیلی آن تفاوتی بنیادی با مدل قبلی آن ۳Gs، داشت. همچنین اپل در این مدل دوربین جلویی، برنامه‌ی تماس تصویری FaceTime، نمایشگر ۳.۵ اینچی رتینا و یک دوربین ۵ مگاپیکسلی با فلش LED را معرفی کرد.

۰۵-IPhone_4sآیفون ۴s

درست مانند ارتقای ۳G به ۳Gs، آیفون ۴s هم دقیقا از نظر ظاهری مشابه آیفون ۴ طراحی شده بود. اما این دستگاه از نظر سخت‌افزاری ارتقا یافته و به یک پردازنده‌ی سریع‌تر مجهز شده بود. کیفیت تصویربرداری دوربین هم به ۸ مگاپیکسل افزایش پیدا کرد و قابلیت فیلم‌برداری با وضوح ۱۰۸۰p به آن اضافه شد. همچنین منشی مجازی «سیری» (Siri)، برای اولین بار در آیفون ۴s معرفی شد.

۰۶-IPhone_5آیفون ۵

دومین طراحی مهم و متفاوت آیفون در آیفون ۵ دیده شد. این مدل از آیفون با بدنه‌ی تمام آلومینیومی و نمایشگر بزرگتر ۴ اینچی، باریک‌ترین و نازک‌ترین آیفونی محسوب می‌شود که تاکنون عرضه شده است. آیفون ۵ سبک‌وزن، با یک دوربین ارتقایافته‌ی ۸ مگاپیکسلی با روکشی از جنس کریستال یاقوت کبود برای لنز همراه بود. در قسمت جلوی گوشی هم یک دوربین Face Time با کیفیت HD تعبیه شده بود. اپل در کنار طراحی متفاوت آیفون، هدفون‌های EarPod را هم از نو طراحی کرد.

۰۷-IPhone_5Cآیفون ۵c

اکثر افراد انتظار داشتند آیفون ۵c یک گوشی ارزان قیمت باشد؛ اما تنها تفاوت آیفون ۵c با ۵ بدنه‌ی پلاستیکی آن بود که قیمت آن را اندکی ارزان‌تر کرد. قطعات و سخت‌افزارهای داخلی ۵c دقیقا مشابه با آیفون ۵ باقی ماند. تا قبل از ۵c، اپل فقط از رنگ‌های سفید و مشکی برای آیفون‌هایش استفاده کرده بود، اما در آیفون ۵c تنوع رنگ بیشتر شد.

۰۸-IPhone_5sآیفون ۵s

اپل در نسل پنجم آیفون‌ها هم همچنان سیستم نام‌گذاری S را ادامه داد. آیفون ۵s در نگاه اول کاملا شبیه آیفون ۵ است. این مدل علاوه بر رنگ سفید و مشکی، در یک رنگ طلایی هم عرضه شد. همچنین اپل برای اولین بار کلید خانه را در آیفون ۵s از نو طراحی کرد. کلید خانه در این دستگاه به حسگر شناسه‌ی لمسی اثر انگشت مجهز شد؛ به این ترتیب کاربران می‌توانستند به راحتی و با لمس کردن کلید خانه با انگشت‌شان، قفل گوشی را باز کنند.

۰۹-IPhone_6آیفون ۶ و ۶ پلاس

جدیدترین آیفون‌های اپل یک ویژگی بسیار شاخص دارند و آن اندازه‌ی گوشی است. آیفون ۶ یک نمایشگر ۴.۷ اینچی و آیفون ۶ پلاس نمایشگر ۵.۵ اینچی دارد. هر دوی این گوشی‌ها به نمایشگر رتینا HD و چیپ‌های NFC برای سرویس پرداخت Apple Pay مجهز هستند. اما دوربین ۸ مگاپیکسلی آیفون ۶ پلاس از لرزش‌گیر تصویر هم بهره می‌گیرد.

کمپانی اپل تا چند روز دیگر نسل جدید آیفون های خود را با نام آیفون ۶ اس و آیفون ۶ اس پلاس رسما معرفی خواهد کرد.نظر شما درباره گجت های انقلابی اپل چیست ؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*