راهنماي خريد : مقايسه کروم بوک های 2014

2014 chromebook comparison guide

اگر چه عرضه اولين کروم بوک به بازار به قبل از سال 2011 بر می گردد اما پلتفرم گوگل در این مدت راه طولانی را طی کرده است. نه تنها سیستم عامل همه کاره تر شده، بلکه انتخاب سخت افزاری بطور قابل توجهی گسترش یافته است. در حال حاضر بر اساس بودجه شما انتخاب های زیادی در بازار وجود دارد. در این مقاله سعی داریم تا به مقایسه 8 لپ تاپ اجراکننده سیستم عامل کروم بپردازیم. با گجت نيوز همراه باشيد.

هرچند که در حال حاضر طیف سخت افزارهای Chrome OS به دستگاههای ویندوزی نزدیک نمی باشد، اما انتخاب های گسترده ای از کروم بوک ها در بازار وجود دارد. از اندازه نمایشگر تا مشخصات و ساختار همه ملاک مقایسه ما در این مقاله است.

کروم بوک های برگزیده در این مقایسه :

  • Acer C720/C720P
  • HP Chromebook 11
  • HP Chromebook 14
  • Asus Chromebook C200
  • Asus Chromebook C300
  • Samsung Chromebook 2 11.6
  • Samsung Chromebook 2 13.3
  • Chromebook Pixel

ابعاد

2014 chromebook comparison guide

اگرچه در اینجا طیف عادلانه ای از اندازه نمایشگرها وجود دارد، دستگاههای با اندازه نمایشگر یکسان تمایل به داشتن ابعاد مشابه دارند. باریک ترین دستگاه، Chromebook Pixel گوگل است.

وزن

2014 chromebook comparison guide

HP Chromebook 11 سبکترین دستگاه در این دسته می باشد، در حالی HP Chromebook 14 با نمایشگر بسیار بزرگتر خود نیز سنگین ترین است. مدل C720P صفحه لمسی ایسر کمی سنگین تر از مدل C720 استاندارد می باشد.

جنس بدنه

2014 chromebook comparison guide

اکثریت کروم بوک های برگزیده ما در این بررسی از جنس پلاستیک هستند، اما در نوع چرم استفاده شده تفاوت هایی وجود دارد. دستگاه پیکسل یک استثنا می باشد، چرا که ساختار آلومینیومی ارزشمندی را ارائه می دهد.

رنگ ها

2014 chromebook comparison guide

دستگاه HP Chromebook 14 دارای بیشترین انتخاب رنگ در این مقایسه می باشد، در حالی که نسخه 11 اینچی این دستگاه تنها بسته به منطقه زندگی شما در گزینه های رنگی آبی، قرمز، زرد یا سبز ارائه می شود.

اندازه صفحه نمایش

2014 chromebook comparison guide

HP Chromebook 14 نیز بیشترین فضا از صفحه نمایش را ارائه می دهد، اگرچه مدل 13.3 اینچی این دستگاه خیلی عقب تر از آن نیست. کروم بوک پیکسل گوگل دارای نسبت تصویر 3:2 در عوض 16:9 مابقی از لپ تاپ های این رده بندی از مقایسه می باشد.

رزولوشن صفحه نمایش

2014 chromebook comparison guide

یکی از متنوع ترین و مهم ترین بخش طبقه بندی در مقایسه ما این قسمت می باشد. اگرچه کروم بوک 14 اچ.پی بزرگترین نمایشگر را ارائه می دهد، اما همان اندازه رزولوشن 1366×768 پیکسلی از مدل های 11.6 اینچی را حفظ کرده و البته دارای پایین ترین تراکم پیکسلی می باشد. Asus Chromebook C300 دارای همین مسئله مشابه است، تنها با این تفاوت گرچه رزولوشن برابر می باشد، اما اندازه نمایشگر 13.3 اینچ است.

Samsung Chromebook 2 13.3 دارای تراکم پیکسل 166PPI است، در حالی کروم پیکسل نیز تراکم پیکسل فوق العاده 239PPI را ارائه می نماید.

پردازنده

2014 chromebook comparison guide

در این قسمت تولیدکنندگان از پردازنده های مختلفی استفاده کرده اند، چنانکه موجب تقسیم بندی این دسته 8 تایی به سه گروه می شود. کروم بوک 11 اچ.پی و هر دو مدل کروم بوک 2 سامسونگ قدرت خود را از پردازنده های اکسینوس تامین می نمایند، که این نوع پردازنده بیشتر در دستگاههای موبایل نسبت به لپ تاپ ها بکار می رود. می توانیم بگوییم که Chrome OS نسبتا اساسی ترین پلتفرم موجود است که نیازی به توان زیاد برای اجرای هموار ندارد. همچنین، چهار هسته موجود در مدل های سامسونگ نیز بهترین انتخاب هستند.

دسته دوم دستگاههایی هستند که به پردازنده های سلرون اینتل مجهز می باشند که در کل عملکرد بهتری را نسبت به همتایان اکسینوس خود تحویل می دهند. چیپ سلرون 2830 با سرعت کلاک 2.42 گیگاهرتز یافت شده در کروم بوک های ایسوس قدرتمندتر از دو انتخاب دیگر هستند.

در نهایت، Chromebook Pixel گوگل مجهز به Intel Core i5 CPU می باشد، اگرچه معماری Ivy Bridge قابل رقابت با تراشه های اخیر این شرکت نمی باشد. با این وجود دو هسته 1.8 گیگاهرتزی می بایست براحتی با هر وظیفه از سیستم عامل کروم نیز برای اجرا توانمند باشد.

گرافیک

2014 chromebook comparison guide

در بازار کروم بوکی وجود ندارد که با راه حل های گرافیکی یکپارچه ساخته نشده باشد. گرافیک Intel HD Graphics 4000 دستگاه Pixel در این رده بندی 8 تایی از کروم بوک ها نیز بهترین است.

رم

2014 chromebook comparison guide

پیکربندی حافظه رم در اینجا مابین 2 تا 4 گیگابایت متغیر می باشد.

فضای ذخیره سازی

2014 chromebook comparison guide

تقریبا تمامی سیستم های اینجا در دو نسخه حافظه داخلی 16 یا 32 گیگابایتی و یا فقط یکی از این دو ارائه می شوند.

ممکن است این میزان فضا زیاد بنظر نیاید، اما کروم بوک ها برای زندگی و کار در ابر طراحی شده اند، جایی که راه حل های ذخیره سازی ابری گوگل وارد می شود. هر کروم بوک با 100 گیگابایت حافظه Google Drive storage برای مدت زمان دو سال عرضه می شود. اگر شما خواستار ادامه استفاده از سرویس هستید، پس از دو سال می بایست هزینه ای را در قبال آن ( در حال حاضر 100 گیگابایت به ارزش 1.99 دلار در ماه برچسب گزاری شده است) برای هر ماه بپردازید.

باز هم در این رده بندی دستگاه پیکسل کروم بوک گوگل از همه جلوتر است، چرا که یک ترابایت کامل از فضای ذخیره سازی آنلاین را برای سه سال ارائه می دهد. مدل LTE از پیکسل درون فضای ذخیره سازی 64 گیگابایتی نسبت به 32 گیگابایت مدل استاندارد نیز بسته بندی شده است.

نرم افزار

2014 chromebook comparison guide

همه کروم بوک ها به اجرای پلتفرم Chrome OS گوگل می پردازند. تقریبا هر چیزی را که شما بر روی دستگاه انجام می دهید، درون مرورگر کروم اجرا می شود، و در حالی که در حال حاضر انتخاب تکمیل شده تر از اپلیکیشن های آنلاین در دسترس در فروشگاه وب کروم وجود دارد، عدم توانایی در اجرای برنامه های مستقل موجب محدود شدن قابلیت های پلتفرم انها می شود.

این محدودیت به این معناست که شما هرگز قادر به اجرای اپلیکیشن های پیچیده تشنه قدرت مانند ابزارهای Adobe Photoshop یا Avid Pro بر روی کروم بوک خود نمی باشید، گفته شده که این سیستم عامل عالی است، در صورتی که شما تمامی زمان خود را بصورت آنلاین بگذرانید، و گوگل دارای برخی جایگزین های آفیس تکمیل شده تر در قالب Google Docs می باشد.

عمر باتری

2014 chromebook comparison guide

ماشین جدید ایسوس در این بخش از همه جلوتر است، چرا که باتری آن توانسته مدت زمان تا 10 ساعت را برای استفاده های متنوع ثبت نماید. هر دو کروم بوک پیکسل و کروم بوک 11 اچ.پی نگران کننده هستند، چرا که مدت زمان 5 و 6.5 ساعت را با یک بار شارژ به ثبت رسانده اند.

پورت ها

2014 chromebook comparison guide

هر 8 کروم بوک مدنظر ما دارای دو پورت USB هستند، اما همه جز کروم بوک 11 اچ.پی و پیکسل گوگل نیز یکی از پورت های USB را در مدل سریعتر 3.0 تحویل می دهند. هیچ یک از دستگاهها شامل پورت خروجی ویدئو نشده و بعلاوه رنج های متنوعی از اسلات کارت های مدیا را هم ارائه می دهند.

صفحه لمسی

2014 chromebook comparison guide

مدل های C720P کروم بوک ایسر با پنل لمسی نصب شده می آیند، چیزی که پیکسل کروم بوک پیشرفته گوگل هم شامل آن می شود.

دیسک درایو

2014 chromebook comparison guide

تمامی لپ تاپ های اجرا کننده سیستم عامل کروم مبتنی بر ابر، شامل دیسک درایو نمی شوند.

4G/LTE

2014 chromebook comparison guide

همانطور که در تصویر بالا می بینید، تنها سه مدل از 8 مدل موجود دارای این قابلیت هستند.

قیمت

2014 chromebook comparison guide

در حالی که سیستم عامل کروم در طی چند سال گذشته کامل شده است، چیزی که تغییر نکرده مربوط به قیمت پایین سخت افزار برای پلتفرم می باشد. اکثریت مدل های اینجا با قیمت زیر 400 دلار برچسب گذاری شده اند، و حتی برخی کمتر از 300 دلار هستند. یک استثنای بزرگ در اینجا هست و اینکه کروم بوک پیکسل گوگل دارای قیمت بالای 1000 دلار نسبت به برخی از لپ تاپ های دیگر ارائه شده در این بررسی می باشد.

کروم بوک های C200 و C300 ایسوس از اواخر ماه ژوئن در قفسه های فروشگاه ها دیده خواهند شد، بهمین دلیل ما اطلاعات دقیقی از قیمت گذاری آن نداریم، احتمالا مدل 11.6 اینچی C200 دارای قیمت پایه 249 دلار خواهد بود.

دو قیمت لیست شده برای سیستم ایسر اینچنین است که مدل استاندارد C720 دارای ارزش 199 دلار و مدل صفحه لمسی C720P دارای ارزش 299 دلار می باشد.

زمان انتشار

2014 chromebook comparison guide

اکثریت این دستگاهها طی 8 ماه گذشته راه اندازی شدند، در حالی که تا آخر این ماه شاهد عرضه دستگاههای ایسوس هم خواهیم بود. دستگاههای جدیدتر تمایل به داشتن بخش های داخلی بروز تر هستند، اما هیچ یک از اینها بشدت قدیمی نمی باشند.

Chromebook Pixel قدیمی ترین دستگاه این جمع است که در ماه فوریه 2014 راه اندازی شد، اما ساختار ارزشمند و مشخصات پیشرفته این دستگاه موجب شده تا آن به عنوان تواناترین کروم بوک در این طبقه بندی 8 تایی قرار گیرد.

منبع : gizmag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*