وقوع دومين توفان قدرتمند خورشيدي در سال 2012

 


در ادامه ورود خورشيد به دوره فعال خود، روز گذشته، اين ستاره يك جرقه را به فضا پرتاب كرده و در پي آن توفاني از پلاسما و ذرات باردار را به سوي زمين فرستاد.


اين جرقه كه در گروه جرقه‌هاي X1.1 قرار داشته،‌ در ساعت 04:13 به وقت گرينويچ از سطح خورشيد به فضا پرتاب شد.
جرقه روز گذشته از لكه فعال خورشيدي AR1429 منتشر شد كه پيش از آن يك جرقه ضغيف‌تر را در سطح M به فضا فرستاده بود.
جرقه‌هاي سطح ايكس از پرقدرت‌ترين توفانهاي خورشيدي و سطوح ام و سي به ترتيب ميانه و ضعيف هستند.
اين جرقه سطح ايكس با خود موجي از پلاسما و ذرات باردار موسوم به تخليه تاج خورشيدي را به سوي زمين فرستاد.
به گفته كارشناسان مركز پيش‌بيني‌آب‌ و هواي فضا، اين توفان احتمالا از كنار زمين مي‌گذرد؛ اما اين مركز در برابر توفان‌هاي جزئي وابسته به جاذبه زمين آماده خواهد بود كه از اواخر امروز آغاز شده و تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.
به نوشته وب سايت اين مركز، اين توفان احتمالا با سيارات ناهيد و زحل برخورد خواهد كرد. همچنين احتمال وقوع شفق‌هاي خورشيدي در شب‌هاي پيش ‌رو در عرضهاي شمالي وجود خواهد داشت.
اين جرقه فرابنفش شديد توسط چند فضاپيما از جمله رصدخانه ديناميك خورشيدي و سوهو مشاهده شد. اين جرقه، دومين توفان خورشيدي سطح ايكس در سال 2012 محسوب مي‌شود كه اولين آن در اواخر ماه ژانويه در سطح X1.7 رخ داد.
در صورتي كه چنين توفاني با اين درجه قدرت مستقيما به سمت زمين حركت كند، ممكن است اختلالات قابل‌توجهي بر روي ماهواره‌هاي مداري و شبكه‌هاي برق و زيرساختهاي ارتباطي سطحي ايجاد كند. همچنين امكان بروز تهديد براي فضانوردان ايستگاه فضايي بين‌المللي كه در مدار زمين ساكن هستند، وجود دارد.
همچنين دانشمندان مركز هواشناسي فضايي از امكان قرار گرفتن برخي از ماهواره‌هاي ناسا مانند استريو B، فضاپيماي مسنجر در سياره ناهيد و تلسكوپ فضايي اسپيتزر در مسير اين توفان خبر داده و به كنترل كنندگان اين فضاپيماها در مورد امكان بروز اختلال در برخي از ابزارهاي آنها هشدار دادند.