امشب و فرداشب مهمترین شهاب باران سال را از دست ندهید

شهاب باران یا بارش شهابی “برساوشی” یکی از مهمترین بارش‌های شهابی سالیانه است که از تاریخ ۲۶ تیر ماه تا ۲ شهریور (۱۷ جولای تا ۲۴ آگوست) رخ می‌دهد. اوج بارش شهاب‌سنگ‌ها امسال روزهای چهارشنبه ۲۱ و پنجشنبه ۲۲ مردادماه است.مشاهده شهاب‌باران امسال برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ تاکنون آسان‌تر شده، زیرا نقطه اوج این رویداد یک شب پیش از طلوع ماه جدید خواهد‌بود،‌ به بیانی دیگر رصد‌گران می‌توانند از نبود نور ماه در پس‌زمینه شهاب‌باران اطمینان داشته‌باشند.پیشنهاد می کنیم امشب و فرداشب مهمترین شهاب باران سال را از دست ندهید.

بارش سالیانه شهاب‌سنگ‌ها

s2

هرساله در نخستین نیمه‌ی ماه اوت (حدود ۲۲ مردادماه) آسمان پر از شهاب می‌شود. ستاره‌شناسان، علاقمندان به نجوم و همه آنهایی که می‌خواهند پدیده‌های دنیای ستاره‌ها را به نظاره بنشینند، نگاه‌شان برای دیدن بارش شهابی برساوشی به آسمان دوخته می‌شود.به گفته متخصصان اخترشناسی بهترین زمان برای رصد شهاب‌باران در نیمکره شمالی پس از نیمه شب ۲۱ یا ۲۲ مرداد ماه است.

MeteorBoom_vanderHoeven_750

در نقطه اوج این شهاب‌باران ۶۰ تا ۱۰۰ شهاب در ساعت با سرعت ۲۰۹ هزار کیلومتر بر ساعت با اتمسفر زمین برخورد کرده و می‌سوزند. نکته جالب درمورد این اجرام کیهانی ابعاد کوچک آنها است،‌زیرا این سنگ‌ها بسیار کوچک بوده و چند گرم وزن دارند.

شهاب‌سنگ‌های بارش برساوشی از کجا می‌آیند؟

s1

نام برساوشی برگرفته از نام صورت فلکی برساوش است که منشا این شهاب‌باران به نظر می‌آید،‌ به بیانی دیگر زمان آغاز این شهاب‌باران وقتی به آسمان نگاه می‌کنید به نظر می‌آید شهاب‌ها از صورت فلکی برساوش به سوی زمین روانه شده‌اند اما درحقیقت این شهاب‌باران ناشی از ذرات رها شده از ستاره دنباله‌دار ۱۰۹/Swift-tuttle است که در بخش‌های داخلی و خارجی سامانه خورشیدی در نوسان است.

سنگ‌های آتشین درخشان

s3

همین‌که زمین در مسیر خود به دور خورشید از دل توده ذرات برجای مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌ تاتل (Swift-Tuttle ) عبور می‌کند، این ذرات با سرعتی برابر ۶۰ کیلومتر در ثانیه وارد جو زمین می‌شوند. ذرات تا بیش از ۳۰۰۰ درجه سلسیوس گداخته می‌شوند و از این لحظه شهاب سنگ‌ها شروع به بارش می‌کنند.

وسایل لازم برای دیدن شهاب سنگ‌ها

s4

“سازمان بین‌المللی شهاب” می‌گوید برای دیدن این شاهکار طبیعت نیاز به تلسکوپ و دوربین ندارید. ‌چشم‌هایتان را باز کنید و در جایی که مانعی در راه دید شما به آسمان وجود ندارد، به آسمان زل بزنید و چشم به راه شهاب‌ها بمانید.

هر شهاب‌سنگ، یک آرزو

s5

همانطور که در بالا اشاره کردیم ، اوج بارش شهاب سنگ امشب چهارشنبه ۲۱ و فردا پنجشنبه ۲۲ مرداد خواهد بود.البته در نیمه شب جمعه هم شانس دیدن شهاب‌سنگ‌ها کم نیست. در بسیاری از فرهنگها دیدن شهاب سنگ‌ها با آرزو کردن و برآورده شدن آرزوها گره خورده است.پیشنهاد می کنیم این پدیده زیبا و شگفت انگیز را از دست ندهید.امیدواریم هرآنچه که آرزو دارید را خالق هستی براتان برآورده کند.

منابع : NASA | Wikipedia

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. مثه اون پیامکه که میگه ده دقیقه دیگه میرسم اگه نرسیدم دوباره بخونش!😆

  2. من ندیدمممممممممممممممممممم چون خبر نداشتم ولی خبب هر شب حدود ۱۰ تایی می بینم

  3. عظمتتو خدای مهربان
    ممنون گجی

  4. :I-see-stars: :Amazed: :Delighted: :Delighted: :Delighted: وای چقدر باحال!!!! :In-Love:

    :In-Love: :Who-s-the-man: :Hi: :I-Wish: :Smile:

    حیف توی شهر و تهران نمیشه درست به آسمون نگاه کرد.

    :Pondering: :Tears: :Cry: :Shout: :Distort: :Mad: :Heartbeat: :Bully: :Bully: :Bully: :Bully: :Bully: :I-m-Bored: