ناسا تصویری شگفت انگیز از عبور ایستگاه فضایی بین‌المللی از مقابل ماه منتشر کرد

سازمان فضایی ناسا ، امروز تصویری شگفت انگیز و منحصربفرد از عبور ایستگاه فضایی بین‌المللی از مقابل ماه کامل را منتشر کرد.این تصویر که از مجموعه چندین تصویر پیشت سر هم تهیه شده ، توسط دو عکاس ناسا با نام های بیل اینگالز و جوئل کاسکی ، در زمان عبور ایستگاه فضایی از مقابل ماه و از منطقه وودفورد در ویرجینیای آمریکا گرفته شده است.

ISS-moon-nasa-1

برای مشاهده تصویر در ابعاد واقعی بر روی آن کلیک کنید

بیل اینگالز می گوید :

گرفتن این عکس‌ها کار ” چندان دشواری نیست” اما به زمان سنجی، برنامه ریزی، آمادگی و شناخت دقیق از امکانات و محدودیت های دوربین و یافتن محل مناسب برای عکسبرداری نیاز دارد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی با سرعت سی هزار کیلومتر از مقابل ماه عبور کرد، از این رو عکاسان برای عکسبرداری هشتاد و دو صدم ثانیه بیشتر فرصت نداشتند.این ایستگاه که چهار صد کیلومتر بالاتر از سطح زمین در مدار قرار دارد، معمولا از ستارگان اطراف قابل تشخیص نیست اما اگر دیده شود مانند خط روشنی است که با سرعت زیاد حرکت می‌کند.

ایستگاه فضایی بین المللی حدود ۱۱۰ متر، به اندازه یک زمین فوتبال، طول دارد و بزرگترین شی ساخته بشر در فضاست.اما در مقابل ماه که ۳۴۷۵ کیلومتر قطر دارد مانند ذره‌ای به نظر می‌رسد.عبور ایستگاه فضایی از مقابل ماه چند روز بعد از وقوع “ماه آبی” رخ داد.ماه آبی پدیده‌ای است که ربطی به رنگ ماه ندارد و به ظهور دو قرص ماه کامل در طی یک ماه، اشاره دارد که از عدم تطبیق تقویم شمسی و قمری ناشی می شود.

البته این اولین باری نیست که چنین تصویر زیبایی به ثبت  می رسد.پیش از این نیز یک عکاس آماتور با نام دیلان اودانل تصویری مشابه را از عبور ایستگاه فضایی بین‌المللی از مقابل ماه به ثبت رسانده بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

عبور ایستگاه فضایی بین‌المللی از مقابل ماه

برای مشاهده تصویر در ابعاد واقعی بر روی آن کلیک کنید

دیلان اودانل، این عکس را از قرص ماه در حالی گرفت که ایستگاه فضایی بین المللی داشت با سرعت ۲۸۸۰۰ کیلومتر بر ساعت از برابر آن می گذشت. با چنین سرعتی، اودانل تنها حدود یک سوم ثانیه فرصت داشت تا این آزمایشگاه پژوهشی بی‌وزن را پیش از آن که از روی ماه بگذرد و به سیاهی فضا بازگردد به تصویر بکشد.

عکس در روز ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ ساعت ۱۹:۵۴ به وقت محلی گرفته شد. در آن هنگام، ایستگاه فضایی در بلندای ۴۰۰ کیلومتری بر فراز اقیانوس آرام بود. اودانل یک دوربین معمولی را پشت یک تلسکوپ ۲۳۰۰ میلیمتری با نسبت کانونی ۱۰ جای داد و در همان اندک زمانی که برای گذر ایستگاه فرصت داشت، به امید بهترین تصویر، چندین عکس پیاپی گرفت

منابع : space | nasa

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*