شهاب سنگ ایران

جزئیات برخورد یک شهاب سنگ در ایران !

به گزارش گجت نیوز ، به نقل از وب سایت نشریه نجوم ، بر اساس گزارش های متعدد ، حوالی ساعت ۲۰:۱۵ دقیقه عصر پنجشنبه هشتم مرداد ، برخی از مردم عادی و منجمان آماتور در شهرهایی همچون ارومیه، زنجان، تهران، کرج، ساری و حتی مشهد ردی از عبور یک شی ناشناس بسیار پر نور که به یک شهاب تشبیه شده را مشاهده کرده اند.گفته شده که این شهاب سنگ به مناطقی در نزدیکی قزوین یا استان البرز برخورد کرده است.این در حالی است که مسوولان از تایید وجود چنین پدیده‌ای سر باز می‌زنند.در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

منجمان آماتور متعددی در گزارش‌هایی که به وب‌سایت ماه‌نامه‌ی نجوم ارایه داده‌اند، وجود جرمی نورانی را در آسمان ایران تایید کرده‌اند. ظاهرا این شهاب سنگ، به شهاب سنگی که پنج‌شنبه شب در آسمان‌های برزیل و آرژانتین دیده شده بود مربوط می‌شود.

با تمام این اوصاف، مسوولان سازمان هلال احمر استان قزوین برخورد هرگونه شهاب‌سنگی را رد کرده‌اند. جسمی نورانی توسط ساکنین استان‌های زنجان، قزوین، البرز و حتی اردبیل در آسمان دیده شده است و مردم گزارش‌هایی از مشاهده‌ی این پدیده داده‌اند.

نکته‌ی مهم درباره‌ی این شهاب سنگ، بررسی نشدن این پدیده حتی پس از گذشت سه روز از مشاهده‌ی آن است. مخصوصا که اگر شهاب سنگی برخورد کرده باشد، مواد تشکیل دهنده‌ی آن می‌تواند تحقیقات زیادی را آغاز کند. این موضوع که در کشور منجمان آماتور تنها افرادی هستند که به چنین پدیده‌هایی توجه نشان می‌دهند جای تاسف بسیار دارد.

شهاب‌سنگ‌ها اجرامی فضایی جامدی هستند که از سیارک‌ها یا دنباله‌دارها جدا شده‌اند. آن‌ها می‌توانند خیلی کوچک یا بسیار عظیم باشند. ظاهرا شهاب‌سنگی هم به ایران برخورد کرده، از نظر اندازه بسیار کوچک است. زمانی که یک شهاب سنگ وارد جو زمین می‌شود، فشار، اصطکاک و تعاملات شیمیایی‌اش با گازهای اتمسفری، آن‌ را داغ و تولید یک توپ‌آتشین (Fireball) می‌کند.

کشور روسیه هم دو سال پیش با چنین پدیده‌ای دست و پنجه نرم کرده بود. شهاب سنگ «چلیابینسک» در شهری به همین نام در روسیه اصابت کرده و موجب آسیب دیدن بیش از ۱۰۰۰ نفر شده بود.

مسوولان کشور هرگونه آسیب و مصدومیت ناشی از شهاب سنگ احتمالی را تکذیب کرده‌اند. در حالی که مشاهده‌ی شهاب سنگ در آسمان ایران تایید شده، برخورد آن به زمین هنوز یک شایعه باقی مانده است.

درصورتی که شما شاهد این پدیده بوده اید و یا تصویر و ویدیویی از آن را به ثبت رسانده اید ، می توانید اطلاعات خود را جهت بررسی و انتشار به آدرس gadgetnews.net@gmail.com ارسال کنید.

منبع : nojum