۹ چیزی که باید در مورد ویندوز ۱۰ بدانید

دیگر چیزی به عرضه نسخه نهایی سیستم عامل ویندوز ۱۰ باقی نمانده است.تا امروز نسخه های آزمایشی بسیاری از این سیستم عامل منتشر شده و اطلاعات نسبتا کاملی از آن در اختیار ما قرار گرفته است.امروز در یک جمع بندی کوتاه ، ۹ چیزی که باید در مورد ویندوز ۱۰ بدانید را با شما مرور خواهیم کرد.پس در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

“از زمان انتشار ویندوز ۸ و نسخه بهبود یافته آن، یعنی ۸.۱، ما بر روی توسعه ویندوز ۱۰ کار می کرده ایم” این جمله را یکی از کارمندان مایکروسافت به منابع خبری گفته است. گفته وی نشان دهنده این است که ویندوز ۸ که بسیاری آن را یکی از نسخه های نا موفق ویندوز می دانند، در واقع پیش نیازی برای ویندوز ۱۰ و ویندوز مدرن بوده است.

در طی سالیان گذشته، شرکت مایکروسافت می خواست با ویندوز ۸ و به دنبال آن ویندوز ۸.۱، از سنت های دیرینه خود فاصله گرفته و با نیاز های جامعه پیش رود. چه ما کاربران دوست داشته باشیم و یا خیر، ویندوز به سمت تبدیل شدن به یک سرویس پیش می رود و روز به روز ظاهر مدرن تری به خود می گیرد.

حدود ۸ ماه از زمان معرفی ویندوز ۱۰ از سوی مایکروسافت و عرضه اولین نسخه پیش نمایش فنی آن می گذرد و در طول این مدت، ویندوز تغییرات بسیاری به خود دیده. بارها ظاهر آن عوض شده و مشکلات متعدد آن رفع شده اند. همه ی این ها به واسطه یک چیز بود، پروژه اینسایدر!

پروژه اینسایدر را در واقع می توان سازنده اصلی ویندوز ۱۰ دانست! چرا که مایکروسافت اعلام کرد که با باز خوردهایتان به ما، ویندوز را آن طوری که می خواهید طراحی می کنیم. افرادی که در این پروژه ثبت نام کرده اند و به احتمال زیاد شما نیز جزو همین دسته هستید، می بایست با بازخوردهای خود، مشکلات و کاستی های بیلد های مختلف ویندوز ۱۰ را اعلام کنند. همچنین می توانند پیشنهادات خود را برای بهتر شدن ویندوز ۱۰ با مایکروسافت در میان گذاشته و در صورت توافق سایر کاربران با ایده شما، مورد مذکور در نسخه های بعدی ویندوز ۱۰ اعمال می شود. این همان چیزی است که ویندوز ۱۰ را شکل می دهد تا با کم ترین نقص برای عموم عرضه شود.

۱- چه زمانی می توانم به روز رسانی کنم؟ ویندوز ۱۰ چه قیمتی خواهد داشت؟

win-10-on-tablet

ویندوز ۱۰ در تاریخ ۷ مرداد عرضه جهانی خواهد شد. کاربرانی که هم اکنون از ویندوز ۷ و ویندوز ۸.۱ استفاده می کنند، می توانند در یک سال پس از عرضه ویندوز ۱۰، به روز رسانی ها را به صورت رایگان دریافت کنند. اما اگر از نسخه های قدیمی تر ویندوز استفاده می کنید، می بایست ویندوز ۱۰ را خریداری کنید و باید برای نسخه Home آن ۱۱۹ دلار و برای نسخه Pro آن، ۱۹۰ دلار بپردازید.

مایکروسافت در هفته گذشته تبلیغاتی را به صورت اعلانیه برای دارندگان ویندوز ۷ و ۸.۱ به نمایش در آورد و در آن از این کاربران خواسته شده بود که ویندوز ۱۰ را رزرو کنند تا هنگامی که ویندوز ۱۰ عرضه شد بتوانند آن را دریافت کنند.

۲- من از رایانه رومیزی، تبلت و گوشی ویندوزی استفاده می کنم، ویندوز ۱۰ بر روی آن ها چگونه است؟

windows-10

مایکروسافت در هنگام عرضه ویندوز ۱۰ اعلام کرد که این نسخه از ویندوز، نهایت همگام سازی را برای دستگاه های ویندوزی به ارمغان می آورد و هدف شرکت این است که یک ویندوز واحد بسازد. ویندوزی که به راحتی بر روی همه گجت های ویندوزی اجرا شود.

ویندوز ۱۰ قابلیتی دارد که به آن Continuum می گویند. ویندوز ۱۰ با استفاده از این قابلیت می تواند تشخیص دهد که شما از چه نوع دستگاهی استفاده می کنید. اگر از کیبورد و ماوس استفاده کنید، با ویندوز ۱۰ کامل مواجه می شوید اما اگر از دستگاه هایی با صفحه نمایش لمسی استفاده کنید، رابط کاربری ویندوز با توجه به نوع دستگاه شما تغییر یافته و شما با ظاهر تبلت آن مواجه می شوید. در حالت تبلت صفحه استارت ویندوز برای شما نمایان می شود اما در حالت دسکتاپ شما منوی استارت را می بینید.

در دستگاه هایی که هم از کیبورد استفاده می کنند و هم صفحه لمسی دارند، مانند نسل جدید سرفس ها (۳ و پرو ۳) رابط کاربری ویندوز دوگانه است. یعنی هم دسکتاپ را خواهید داشت و هم رابط کاربری تبلت را و هر کدام را که بخواهید انتخاب می کنید.

هدف ویندوز بر روی تلفن ها کمی متفاوت است. برای گوشی های ویندوزی نسخه خاصی از ویندوز ۱۰ با نام ویندوز ۱۰ موبایل در نظر گرفته شده است و هم اکنون در مراحل ابتدایی توسعه به سر می برد و زمان عرضه آن پاییز سال جاری میلادی در نظر گرفته شده است. با این که نسخه ویندوز بر روی گوشی ها متفاوت است، اما هدف قابلیت Continuum با دو مورد بالا تفاوتی ندارد! یعنی شما با ویندوز ۱۰ موبایل، یک رایانه تبدیل شونده را همراه خود دارید که با اتصال ماوس و کیبورد و همینطور یک صفحه نمایش بزرگ تر، به یک رایانه تبدیل می شود و در صورت جدا کردن آن ها، شما گوشی ویندوزی پیشین را خواهید داشت.

۳- آیا دستگاه من توانایی اجرای ویندوز ۱۰ را دارد؟

tla3k1mq6pjwvzgrftpz

اگر رایانه شما تنها چند سال سن دارد (به عنوان مثال هم سن ویندوز ۷ است) می تواند ویندوز ۱۰ را نیز اجرا کند. مایکروسافت حداقل سیستم مورد نیاز جهت اجرای ویندوز ۱۰ را چندی پیش اعلام کرد که در زیر آن ها را می خوانیم:

برای به روز رسانی از داخل ویندوز، می بایست بر روی رایانه شما ویندوز ۷ سرویس پک ۱ و یا آخرین آپدیت ویندوز ۸.۱ نصب باشد.
پردازنده: ۱.۲ گیگاهرتز و یا سریع تر
حافظه رَم: ۱ گیگابایت برای نسخه ۳۲ بیتی و ۲ گیگابایت برای نسخه ۶۴ بیتی
حافظه خالی در دسترس: ۱۶ گیگابایت برای نسخه ۳۲ بیتی و ۲۰ گیگابایت برای نسخه ۶۴ بیتی
کارت گرافیک: دایرکت ایکس ۹ و یا بالاتر به همراه پشتیبانی از WDDM 1.0
صفحه نمایش: رزولوشن ۶۰۰×۱۰۲۴

برخی از رایانه های قدیمی در اجرای ویندوز ۱۰ به مشکل بر خواهند خورد و علت آن هم نرم افزار های پیش فرض و مواردی است که بر روی ویندوز ۱۰ نصب هستند. پس اگر شما نیز از رایانه های قدیمی استفاده می کنید و می خواهید که ویندوز ۱۰ را تجربه کنید، می بایست به فکر تعویض رایانه خود باشید.

۴- چه بر سر منوی استارت خواهد آمد؟

windows-10start-menu

اگر شما صفحه استارت ویندوز ۸ را نمی پسندید، اکنون باید خوشحال باشید! چرا که منوی استارت محبوب با ظاهری مدرن به ویندوز ۱۰ آمده است و سعی در جذب کاربران ویندوز ۷ به این نسخه از ویندوز دارد.

منوی استارت ویندوز ۱۰ ترکیبی از منوی استارت ویندوز ۷ و صفحه استارت ویندوز ۸ است. یعنی شما هنگام باز گردن استارت، با کاشی های زنده ویندوز ۸ و میانبر ها و اعلانیه های ویندوز ۷ رو به رو می شوید و تمام این ها در ظاهری مدرن به نمایش در می آیند. کاشی ها در منوی استارت ویندوز ۱۰ قابلیت شخصی سازی دارند.

باز هم قابلیت Continuum در این مورد خود نمایی می کند و با توجه به نوع دستگاهی که استفاده می کنید، شما را به دسکتاپ و صفحه استارت هدایت می کند.

۵- درباره برنامه ها چطور؟

مایکروسافت می خواهد که شما تنها یک برنامه را از استور خریداری کنید و بعد آن را بر روی همه دستگاه های خود اجرا کنید.

به این دسته از نرم افزار ها یونیورسال گفته می شود. یعنی برنامه هایی که با یک بار کد نویسی، می توانند بر روی همه گجت های ویندوزی اجرا شوند. فرقی نمی کند که شما از چه دستگاهی استفاده می کنید. نرم افزار های یونیورسال بر روی تبلت ها، رایانه های شخصی، گوشی های ویندوزی و… رابط کاربری یکسانی خواهند داشت و از برجسته ترین آن ها در حال حاضر می توان به مجموعه آفیس یونیورسال اشاره کرد که رابط کاربری آن بر روی هر دستگاهی یکسان بوده و شما نسخه کامل نرم افزار های پاور پوینت، ورد، اکسل را در اختیار خواهید داشت.

۶- نرم افزار های مدرنی که در حالت تمام صفحه اجرا می شوند چطور؟ چه اتفاقی برای آن ها خواهد افتاد؟

نرم افزار های مدرنی که برای اولین بار در ویندوز ۸ دیده شدند و در حالت تمام صفحه اجرا می شوند، در ویندوز ۱۰ نیز حضور خواهند داشت. در واقع در ویندوز ۱۰ این نرم افزار ها انتخابی هستند. یعنی رابط کاربری دوگانه دارند مانند آن چه که در بالا درباره سرفس ها به شما گفتیم. به عنوان مثال به لطف قابلیت Continuum وقتی که شما کیبورد و ماوس را به دستگاه متصل می کنید رابط کاربری سنتی یا همان دسکتاپ را می بینید و در صورت جدا کردن آن ها، وارد محیط مدرن یا صفحه استارت می شوید. محیطی که کاربران ویندوز ۸ به خوبی با آن آشنایی دارند.

۷- من تعدادی از نرم افزار های مدرن را خریداری کرده ام. حال چه اتفاقی برای آن ها خواهد افتاد؟

باز هم می گوییم، در ویندوز ۱۰ به لطف قابلیت Continuum لازم نیست که نگران چیزی باشید. این قابلیت نرم افزار های یونیورسال را به نرم افزار هایی هوشمند تبدیل می کند که قابلیت شناسایی دستگاه در حال استفاده توسط کاربر را دارند و مطابق با نوع دستگاه، رابط کاربری نرم افزار ها را شکل می دهد. اگر شما نرم افزاری را خریداری کرده اید نیازی نیست نگران باشید، چرا که می توانید اکنون از آن در همه گجت های ویندوزی خود استفاده کنید! اگر از رابط کاربری دسکتاپ استفاده می کنید، آن ها در قالب پنجره نمایان می شوند و اگر از رابط کاربری مترو یا همان منوی استارت استفاده کنید، برنامه ها در حالت تمام صفحه اجرا خواهند شد.

۸- آیا بهبودی در اجرای برنامه ها صورت گرفته است؟

قابلیتی در ویندوز ۱۰ وجود دارد که به شما این امکان را می دهد برنامه ها را در کنار یکدیگر اجرا کنید. در ویندوز ۱۰ صفحه نمایش شما می تواند به ۴ بخش تقسیم شود و در هر بخش برنامه ای خاص اجرا شود. همچنین در ویندوز ۱۰ از دسکتاپ های مجازی چندگانه پشتیبانی می شود. یعنی شما می توانید از محیط برنامه های در حال اجرا (بدون قطع برنامه ها) خارج شده و دوباره وارد دسکتاپ شوید. در دسکتاپ جدید برنامه های دیگری را اجرا کنید و بین دسکتاپ ها جا به جا شوید!

در ویندوز ۱۰، دستیار صوتی هوشمند مایکروسافت، یعنی کرتانا حضور دارد. دستیار صوتی کرتانا برای اولین بار با ویندوز فون ۸.۱ معرفی شد و اکنون پس از مدتی کوتاه به رایانه ها آمده و در ویندوز ۱۰ همراه شماست. کافیست بگویید “Hey, Cortana” تا دستیار صوتی آماده شنیدن دستورات شما شود. علاوه بر چک کردن آب و هوا و جستجو درباره فرمان های صوتی شما، کرتانا می تواند ایمیل و پیام های متنی را برای یک مخاطب خاص ارسال کند! این قابلیت در حال حاضر در نسخه های پیش نمایش حضور ندارد.

۹- آیا اینترنت اکسپلورر در ویندوز ۱۰ حضور دارد؟

Microsoft-Edge-Windows10-Browser

جواب را می توان این گونه گفت: بله و خیر! اینترنت اکسپلورر را همه ما به عنوان بخشی از ویندوز می شناسیم و به نوعی نمی توان عدم وجود آن در ویندوز را تصور کرد. اما در ویندوز ۱۰ مرورگری به مراتب قوی تر و سریع تر به نام مایکروسافت اج حضور دارد. مایکروسافت اج هر آن چه را که کاربران از یک مرورگر مدرن انتظار دارند را همراه خود دارد. پشتیبانی از افزونه ها، حالت reading mode و… همه و همه در این مرورگر دیده می شوند. مایکروسافت اج از یک موتور رندرینگ جدید نیز بهره می برد که مرور صفحات وب را چندین برابر برای کاربران سریع تر خواهد کرد. جالب است بدانید مایکروسافت اج با وجود این که در حال حاضر در نسخه آزمایشی است، توانسته در بنچمارک های معروف، از لحاظ عملکرد مرورگر های مطرح مانند کروم، فایر فاکس و… را شکست دهد.

علاوه بر موارد نام برده شده، در مایکروسافت اج موارد جدیدی نیز وجود دارند که پیش تر در مرورگر های مطرح ندیده ایم. دستیار صوتی مایکروسافت، یعنی کرتانا، با مرورگر مایکروسافت اج همگام شده و در موارد مختلف به شما کمک می کند. کرتانا می تواند در این مرورگر به سوالات مختلف شما پاسخ دهد، لغات نا مفهوم را ترجمه کند، درباره وب سایت ها به شما اطلاعات دهد و… . شما می توانید در این مرورگر با کلیک بر روی گزینه Web Note، بر روی سایت های مختلف یادداشت نویسی کنید. نام این مرورگر در حال حاضر پروژه اسپارتان است و به نظر می رسد تا بیلد های آخر، این نام تغییر نکند.

با توجه به ویژگی هایی که گفتیم به نظر نمی رسد نیازی به اینترنت اکسپلورر باشد. اما باید دید که مایکروسافت این مرورگر را نیز نگه خواهد داشت یا خیر.

منبع: CNET via winphone

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*