بزرگترین طوفان خورشیدی ۹ سال گذشته در حال نزدیک شدن به زمین

به گزارش سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) ، انفجاری قوی و مغناطیسی در خورشید رخ داده که با سرعتی بیش از سرعت معمول به سوی زمین در حرکت کرده است. طبق گزارشات، این طوفان خورشیدی از ماه مارس و سپتامبر سال ۲۰۰۵ تا کنون، بی سابقه‌ترین طوفان خورشیدی بوده است.طوفان‌های خورشیدی می‌توانند باعث اختلال در شبکه‌های ارتباطی و برق‌رسانی و به صورت کلی در تمامی سیستم‌های مخابراتی شوند.

دو تعریف از طوفان های خورشیدی وجود دارد :

در یک دیدگاه که بیشتر مورد توجه دانشمندان است، هر پدیده­‌ی انفجاری یا فورانی با منشاء مغناطیسی که در جّو خورشید رخ می­‌دهد و به آزاد شدن انرژی فراوان می­‌انجامد طوفان خورشیدی یا طوفان مغناطیسی نامیده می­‌شود. با این تعریف اتفاقات مختلف مانند زبانه­‌های پرانرژی، شراره­‌ها، فوران­‌های تاجی ماده و باد خورشیدی همگی به­‌نوعی طوفان خورشیدی به­‌حساب می­‌آیند (واژه­‌ی طوفان خورشیدی با این تعریف سازگاری بیشتری دارد).

از سوی دیگر تعریفی که عموماً پذیرش بیشتری دارد اندکی با دیدگاه اول متفاوت است. به­‌دنبال رخ دادن پدیده­ای انفجاری در خورشید، باد خورشیدی با سرعت و شدت بیشتری می­‌وزد و ذرات باردار پرانرژی را روانه­ی فضای منظومه­‌ی شمسی می­‌کند. وقتی این ذرات به زمین می­‌رسند و با میدان مغناطیسیِ آن برهم­‌کنش می­‌کنند، طوفان خورشیدی رخ می‌­دهد. بر این اساس وقوع پدیده­ای مانند شفق قطبی به­‌معنی رخ دادن طوفان خورشیدی است و نشانه‎‌­ای از فعالیت مغناطیسی خورشید در یکی دو روز قبل است. برای این نوع پدیده‌­ها خوب است از اصطلاح طوفان ژئومغناطیسی استفاده کنیم.

شدیدترین نمونه­‌ی ثبت‌­شده‌­ی این طوفان‎­ها در سال ۱۸۵۹/۱۲۳۸ رخ داد. در آن پدیده که به طوفان کارینگتون معروف شد، چنان سیل عظیمی از ذرات روانه‌­ی مغناط‌­کره‌­ی زمین گردید که شفق قطبی حاصل از آن از نزدیکی عرض‌­های استوایی نیز دیده می‌­شد.

۶۴۰px-Magnetosphere_rendition

طوفان خورشیدی بسته به شدتی که دارد می‌­تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد. مثلاًً بر سیستم­‌های ارتباط مخابراتی، موقعیت­‌یابی و ناوبری اثر مخرب دارد. بر عملکرد ماهواره­‌های اطراف زمین تأثیر دارد و حتی می­‌تواند برای فضانوردان یا موجودات زنده، مثلاً برای پرندگانی که از میدان مغناطیسی زمین برای جهت­‌یابی استفاده می­‌کنند، خطرناک باشد. ارتباطات رادیویی که با استفاده از لایه­‌ی یونوسفر اطراف زمین برقرار می­‌شود به­‌راحتی در اثر وقوع طوفان خورشیدی دچار اختلال می‌­شود. علاوه‌­بر این‌ها، افزایش شدت تابش‌­های خورشید در محدوده‌­ی پرتوهای پرانرژی اثرات منفی بر سلامتی انسان دارد.

خوشبختانه با توجه به صحبت‌های آقای Doug Biesecker در سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، این اختلالات مورد انتظار به واسطه طوفان اخیر هیچ خسارتی را در پی نخواهند داشت و تنها شاید برای مدت کوتاهی باعث بروز مشکلاتی شوند. البته سیستم‌های الکتریکی خاصی نیز طراحی شده‌اند تا در این شرایط، بتوانند تا حد ممکن از این نوسانات جلوگیری کرده و این اختلالات را کنترل کنند.

زمانی که میدان‌های مغناطیسی مختلفی از خورشید به اطراف شلیک می‌شود، طوفان‌های خورشیدی و بادها می‌توانند باعث اختلالات زیادی شوند و در عین حال نیز مناظر فوق‌العاده‌ای را پیش روی افراد قرار دهند.

این طوفان خورشیدی، یکی از زیباترین مناظری بوده که در چند سال گذشته، شکل گرفته است.در ادامه شما را به دیدن تصاویری زیبا از شراره های خورشیدی که منجر به این طوفان شده است دعوت می کنیم :

منبع : independent

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*