پیام فرودگر فیله پس از بیدار شدن از خواب زمستانی : همه چیز خوب پیش می رود

فرودگر رباتیک فیله که اندکی پس از جداشدن از فضاپیمای مادر خود ، روزتا به خواب عمیقی فرو رفته بود ، اکنون پس از هفت ماه خواب زمستانی ، چند روزی است بیدار شده و در آخرین پیامی که به زمین مخابره کرده گفته است که حالش خوب است و همه چیز خوب پیش می رود.آخرین تماس فیله با تیم کنترل ۱۹ دقیقه طول کشید و این سومین باری است که فیله از زمان فرودآمدن بر روی دنباله‌دار ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko در تاریخ ۱۲ نوامبر و پس از جداشدن از کاوشگر مادر یعنی روزتا، با زمین تماس گرفته است.

ماموریت فیله رمزگشایی از اسرار قدیمی دنباله‌دارهاست. دنباله‌دارها، خوشه‌هایی ابتدایی متشکل از غبار و یخ هستند که دانشمندان معتقدند احتمالا اسرار چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی را در دل خود جای داده‌اند.

پس از نشستن بر روی دنباله‌دار، فیله از انرژی ذخیر‌ه‌شده در باتری خود برای ارسال داده‌ها به زمین و پیش از خاموش‌شدن استفاده کرد. پس از خواب‌رفتن فیله ، محققان امیدوار بودند با نزدیک‌شدن دنباله‌دار به خورشید، انرژی خورشیدی بتواند باتری‌های این فرودگر را به اندازه کافی شارژ کند به طوری که ربات بتواند با زمین تماس گرفته و فعالیت‌های علمی‌اش را از سر بگیرد.

پس از سپری‌کردن خواب زمستانی هفت‌ماهه، فیله در ۲۳ خرداد بیدار شد و به مدت دو دقیقه با زمین تماس گرفت. روز جمعه گذشته نیز فیله ۱۸۵ بسته داده را به زمین مخابره کرد.

در حال حاضر، دنباله‌دار در دمای صفر درجه سانتی‌گراد عمل می‌کند و این بدین معناست که باتری آن برای ذخیره‌کردن انرژی به اندازه کافی گرم شده است. این همچنین بدین معناست که فیله می‌تواند در طول شب دنباله‌دار و صرف‌نظر از فقدان نور خورشید نیز به فعالیت خود ادامه دهد.داده‌های مخابره‌شده نشان می‌دهد میزان نور خورشید در دنباله‌دار افزایش یافته است. در حال حاضر پنل‌های خورشیدی بیشتری در فیله نور می‌گیرند و در پایان تماس، چهار پنل آن انرژی دریافت می‌کردند. این تماس نشان می‌دهد فیله عملکرد خوبی دارد.مرکز عملیات فضایی اروپا در شهر دارمشتات آلمان، نخستین سیگنال‌های فیله را روز شنبه (۲۳ خرداد) دریافت کرد.

فرودگر فیله که به اندازه ماشین لباسشویی است در تاریخ ۲۱ آبان سال ۱۳۹۳، نزدیک یک دیواره‌ صخره‌ای موجود بر روی دنباله‌دار ۶۷P فرود آمد که در آنجا نور کافی به پنل‌های خورشیدی آن نرسید.پس از ۵۴ ساعت، باتری‌های فیله خاموش شدند و این فرودگر در تاریخ ۲۴ آبان سال ۱۳۹۳ به خواب زمستانی فرو رفت.پس از تلاش ناموفق برای برقراری دوباره تماس در ماه مارس، روزتا همواره چشم‌ انتظار بیداری فیله بود. هم‌ا‌کنون و با بیداری این فرودگر، تیم ماموریت می‌تواند دانش جامعه بشری را درباره دنباله‌دارها بسط دهد.

منبع : space

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*