راهنمای انتخاب بهترین کاستوم رام اندرویدی

حتما برای شما هم پیش آمده که پس از مدتی از فضای گوشی موبایل خود خسته شده اید و به نحوی در پی ایجاد تغییر آن با انواع لانچرها و تصاویر زمینه بوده اید. لانچرها این وظیفه را به خوبی انجام می دهند و با تغییر آیکون ها و افکت های نمایشی، دسکتاپ گوشی شما را متحول می کنند. اما با وجود تمام خوبی هایی که دارند، مشکلاتی را نیز پدید می آورند که باعث سوق دادن ما به راه حل های بهتر می شود.در این مطلب شما را برای انتخاب بهترین کاستوم رام اندرویدی راهنمایی خواهیم کرد.با گجت نیوز همراه باشید.

اول اینکه فضای رم در دسترس را ۱۰ تا ۲۰ درصد اشغال می کنند و باعث کاهش سرعت گوشی خواهند شد؛ و دوم آنکه تغییری در زیرساخت سیستم عامل اندروید پدید نمی آورند و به قابلیت های آن نمی افزایند. بلکه تنها پوسته ای بر روی همان نسخه کسل کننده هستند. اینجاست که پای کاستوم رام ها به میان می آید و با ایجاد تغییرات اساسی در سیستم عامل و قابلیت های آن باعث خلق فضای جدیدی می شوند که شاید برای شما جالب توجه باشد و مشکل شما را حل کنند. قبلا در اینجا و اینجا در مورد نصب کاستوم رام های اندرویدی با هم صحبت کرده بودیم. حال نوبت به انتخاب این کاستوم رام ها می رسد. اما انتخاب یک کاستوم رام مناسب کار چندان ساده این نیست و نیاز به کمی تحقیق دارد. در ادامه مطلب سعی داریم روش انتخاب یک کاستوم رام مناسب ره با هم مرور کنیم:

۱. انتخاب یک منبع معتبر:

آیا هر منبعی برای دریافت کاستوم رام ها مناسب است؟ جواب این سوال ساده است: خیر! تنها باید از منابع معتبر اقدام به دریافت کاستوم رام کنید. اما چرا؟ چون توسعه دهنده گان اندروید بسیار زیاد هستند و هرچه این افراد تجربه بیشتری داشته باشند، قطعا نتیجه کار آنها بهتر خواهد بود. پس چه بهتر که بدانید کاستوم رامی که دانلود می کنید توسط چه کسی تهیه شده و نظرات دیگر کاربران در مورد آن کاستوم رام چه بوده است. بهترین منبع برای دریافت انواع کاستوم رام ها، سایت xda-developers.com می باشد که مرجع کاملی برای  کاستوم رام های اندرویدی است و بهترین توسعه دهندگان اندروید در آن حضور دارند و انواع کاستوم رام ها را ارائه می دهند. با کمی جستجو در این سایت و مثلاً تایپ نام گوشی خود می توانید به تمامی مطالب مرتبط با آن دست پیدا کنید و از قسمت ROM انواع کاستوم رام ها را دریافت کنید.

۱

۲. کدام کاستوم رام؟

این سوال کمی سلیقه ای است و به نظر شخص شما برمی گردد. مثلا برای من در ابتدا آخرین نسخه اندروید یعنی Lollipop اهمیت دارد. پس اول دنبال کاستوم رام هایی می گردم که مبتنی بر اندروید ۵.۰ باشند. سپس باید به توضیحات نویسنده در مورد آن کاستوم رام نگاه کنیم که چه امکانات و چه نقاط قدرت و ضعفی دارد. اگر این توضیحات مورد قبول بود، به سراغ اسکرین شات ها یا همان تصاویر محیط اندروید می رویم تا با ظاهر گرافیکی آن کاستوم رام هم آشنا شویم. پس از این دو مرحله نوبت به نظرات کاربران در مورد کاستوم رام مربوطه می رسد. یک قاعده کلی می گوید: هرچه تعداد نظرات کاربران در مورد یک محصول بیشتر باشد، آن محصول کیفیت بهتری دارد. به طور معمول کاستوم رام هایی که سر و صدای زیادی به پا می کنند و محبوب هستند، نظرات کاربران را تا بیش از ۱۰۰ صفحه منعکس می کنند و بحث و تبادل نظر در مورد آنها زیاد است. شما می بایست ۱۰ صفحه اول بعلاوه ۱۰ تا ۲۰ صفحه از صفحات دیگر را به صورت تصادفی مرور کنید تا با انواع مشکلات آن کاستوم رام که کاربران آن را مطرح کرده اند و همچنین نقاط قوت آن آشنا شوید. در نهایت اگر تمام موارد بالا مورد قبول شما واقع شد، می توانید آن را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید و به سراغ سایر کاستوم رام ها رفته و آنها را بررسی کنید.

۳. انتخاب از بین کاستوم رام های منتخب:

حال پس از انتخاب چندین کاستوم رام، نوبت به انتخاب نهایی می رسد. اما کدام را برگزینیم؟ پاسخ این سوال را نمی توان به طور قطع بیان کرد. اما اگر نظر من را می خواهید به شما می گویم: تمام آنها! شما تا چیزی را امتحان نکنید نمی توانید نظر قاطعی در موردش بدهید. چرا که تجربه شما چیزی است که فقط خودتان حس می کنید و می توانید در مورد آن نظر دهید. بنابراین توصیه می کنم بین ۳ تا ۱۰ کاستوم رام از بین کاستوم رام هایی که برای گوشی شما تولید شده است را انتخاب کنید و همه آنها یا بهترین های آنها را امتحان کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

۴. پیش نیازها:

برای نصب یک کاستوم رام شما می بایست اول از همه گوشی خود را آنلاک کنید و بوت لودر آن را باز کنید. با کمی جستجو در اینترنت به اطلاعات لازم در این زمینه می رسید. مثلا گوشی من وان پلاس وان است. پس باید این عبارت را تایپ کنم: ONEPLUSONE boot loader unlock یا عبارت How to unlock Oneplusone boot loader? . حتی می توانید از عبارات فارسی استفاده کنید: نحوه آنلاک کردن گوشی وان پلاس وان و باز کردن بوت لودر. و عباراتی این چنینی. پس از باز کردن بوت لودر نیاز به نصب محیط ریکاوری دارید. این محیط به شما اجازه نصب انواع کاستوم رام ها را می دهد و به طور پیش فرض در دسترس نیست. بهترین محیط های ریکاوری CWM و TWRP هستند که TWRP قطعا گزینه بهتری است و امکانات بیشتری دارد. اما هر دو یک کار را انجام می دهند و در کارکرد گوشی تاثیری ندارند.

بنابراین با جستجوی عبارات ذیل به اطلاعات مناسب در زمینه نصب محیط ریکاوری دست پیدا کنید:

How to install cwm on oneplus one? یا how to install twrp on one plus one یا install recovery oneplusone و عباراتی این چنین.

۵. بهترین کاستوم رام:

حال که توانایی نصب انواع کاستوم رام ها را داریم، می توانیم چندین نوع رام مختلف را تست کنیم. در ادامه مواردی که باید برای انتخاب بهترین کاستوم رام در نظر بگیرید بیان می شود:

– محیط گرافیکی: بدون شک محیط زیبا برای یک کاستوم رام اهمیت زیادی دارد. آیکون ها، فونت پیش فرض، انیمیشین ها و افکت های زیبای تصویری همگی از مواردی هستند که باید در نظر داشته باشید. به علاوه وجود ابزاری جهت نصب انواع تم ها نیز از جمله نقاط قوت کاستوم رام محسوب می شود.

– باگ های احتمالی: در عملکرد گوشی شما خللی پدید آمده؟ دوربین گوشی درست کار می کند؟ برنامه ها به درستی اجرا می شوند و فورس کلوز نمی دهند؟ آیا سیگنال آنتن دهی به درستی عمل می کند؟ WIFI چطور؟ قطع و وصل نمی شود؟ تنظیمات صدا، تصویر، سرعت اجرای برنامه ها، کیفیت عکسبرداری و غیره را به دقت چک کنید که موردی نداشته باشد.

– باتری: مهمترین نقطه قوت یک کاستوم رام باید باتری گوشی باشد. یک کاستوم رام فوق العاده زیبا بدون نگه داشتن شارژ مناسب به هیچ دردی نمی خورد! به علاوه باید هنگام شارژ باتری نیز گوشی را چک کنید. بعضی کاستوم رام ها باعث می شوند در زمان شارژ باتری به شدت داغ شده و عملکرد دستگاه را دچار مشکل شود. وجود کمی حرارت در هنگام شارژ باتری طبیعی است. اما داغ شدن صفحه نمایش و تمام بدنه پشت گوشی امری غیر عادی است.

– پشتیبانی از پلی استور گوگل: جهت دستیابی به اکثر برنامه ها نیاز به پشتیبانی از پلی استور گوگل و خدمات آن داریم. اگر کاستوم رامی باشد که گوگل پلی را پشتیبانی نکند، در این صورت ممکن است از برخی بازی ها و برنامه ها محروم باشیم. این موردی نیست که روی آن تأکید کنیم. چرا که با برنامه های دیگر نیز کار ما راه می افتد. اما اگر دنبال استفاده از برنامه های خاص گوگل هستید، باید این قابلیت نیز در نظر گرفته شود. به عنوان مثال رام سیانوژن این قابلیت را دارد اما رام MIUI خیر.

یک مثال کاربردی:

من برای گوشی وان پلاس ۶ رام از بین رام های مختلف را انتخاب کردم:

  • Cyanogen 11s Calkulin kitkat 4.4.4
  • Cyanogen 12s Lollipop 5.0
  • Cyanogen 12 Nightly version Lollipop 5.0
  • Miui 6.0 kitkat 4.4.4
  • Coloros 2.0 beta V150529.Beta
  • Coloros 2.08i international version kitkat 4.4.2

در ابتدا با استفاده از این روش گوشی خودم را آنلاک کردم و بر روی آن محیط ریکاوری TWRP را نصب کردم.  سپس اقدام به نصب رام های بالا نمودم و نتیجه کار به صورت ذیل بود:

اول اقدام به نصب نسخه های سیانوژن کردم. نسخه ۱۱S از همه پایدارتر بود و کارایی خوبی داشت. باتری و دوربین همگی خوب بودند و قابلیت های گوشی نیز بخوبی بکار گرفته شده بود. اما نمای گرافیکی زیبایی نداشت و باعث ایجاد حس متفاوت بودن نمیشد. در نسخه ۱۲S شاهد تغییرات بسیاری بودم. اندروید    ۵.۰ با تم گرافیکی رنگی زیبایی خاص. بعلاوه اینکه قابلیت های اندروید ۵.۰ نسبت به اندروید ۴.۰ بیشتر بود و سرعت آن نیز افزایش یافته بود. کیفیت دوربین کمی افت کرده بود اما بطور کلی سرعت گوشی افزایش محسوسی داشت. دو ایراد کلی در این رام وجود داشت: یکی روشن شدن خود به خودی صفحه نمایش که باعث کاهش شارژ گوشی میشد و دوم اینکه تنظیمات اکولایزر صدا گاهی قطع میشد و برای من که از موزیک پلیر زیاد استفاده می کنم آزار دهنده بود!

در نسخه Nightly ایرادات بالا وجود نداشت و اتفاقا نسخه بهتر و روان تری بود. تنها ایراد نسخه های شبانه این است که برخی آپدیت ها باعث اختلال در عملکرد گوشی می شوند و در ضمن پس از هر بار به روز رسانی نرم افزاری، حدود ۱۰ دقیقه گوشی با تمام قدرت شروع به آپدیت برنامه های نصب شده می کند که شارژ باتری را هر روز تا ۲۰% مصرف می کرد. بنابراین نسخه مناسبی برای استفاده روزمره نیست. در MIUi ظاهر گرافیکی زیبایی را تجربه کردم اما گوگل پلی پشتیبانی نمی شد و بعلاوه هنگام شارژ، باتری به شدت داغ میشد. در Coloros 2.0 Beta ظاهر گرافیکی عالی بود. اما عدم پشتیبانی از پلی استور و همچنین وجود باگ موزیک پلیر و هنگ کردن دستگاه غیر قابل قبول بود. لذا به سراغ گزینه آخر رفتم یعنی Coloros international. هرچند این نسخه از اندروید کمی قدیمی است، اما نه تنها هیچ کدام از ایرادات بالا را ندارد، بلکه از حداکثر قابلیت های گوشی استفاده می کند و تجربه متفاوتی را به کاربر می دهد. گرافیک عالی، شارژ خوب، کارکرد روان و بدون هیچ باگی، پشتیبانی از پلی استور، دوربین با کیفیت و اکولایزر MaxxAudio به همراه پشتیبانی از تمامی زبان ها و برنامه ها همگی باعث شد این کاستوم رام را به عنوان بهترین کاستوم رام گوشی خودم انتخاب کنم.

خب نظر شما در این باره چیست؟ دوست دارید یک کاستوم رام روی گوشی خود نصب کنید؟ از تجربیات خود برای ما بگویید.

منبع: گجت نیـــوز

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

21 دیدگاه

  1. چرا الکی بندگان خدا رو در باغ سبز نشون میدی؟! کاستوم رام برای همه خوب نیست. روت بودن پیش فرض کاستوم رام ها باعث بروز مشکلات زیادی براى کاربران غیر حرفه ای میشه! هفتاد درصد کاستوم رام ها قاتل باتری گوشی هستند. چون معمولا کسی که دنبال رام کاستوم میره، منطقا رامی رو انتخاب و نصب میکنه که از رام رسمی خودش بالاتر باشه. و این بالاتر بودن اندروید یعنی مصرف منابع بیشتر مثل رم و پردازنده! عزیزانم کاستوم رام هم مشکلات خودش رو داره.

  2. سلام ببخشید گوشی من
    Huawei ascend g7-L11
    هست و هر چی میکردم نمیتونم کاستوم رام براش پیدا کنم
    میشه بگید از چه سایت هایی میتونم پیدا کنم؟ یا اگه زحمتی نیست بگید‌ چه کاستوم رامی روش نصب کنم

  3. داداش ببخشید من مویایلم سامسونگ گلکسی وین است کدوم رام بهتره بنظرتsamsung Galaxy Win واندروید 4.1.2 است کدوم رام برای ارتقای اندروید این گوشی خوبه :Worry: :Worry: :Worry:

  4. کاستوم رام سیانوژن ۱۲ و ۱۳ روی Gt-I9192 یه مشکل اساسی داره (گلگسی اس ۴ مینی دو سیم کارته ۳g). اکانت گوگل با ۲ step verification گوگل مشکل داره و پسورد اپ صحیح رو نمیپذیره و میگه پسورد اشتباهه

    با خاموش کردن google 2 step verification به راحتی لاگین میکنه ولی من که حتما به فعال بودنش نیاز دارم، مشکل دارم و فعلا راه حلی پیدا نکردم براش.

  5. سلام خدمت همه. ببخشید من گوشیمو بردم پیش یه نفر برا نصب کاستوم رام. گفته هزینه ی نصبش بیشتر از ۲۰۰۰۰ تومن میشه. از نظر شما آیا لازمه بدم او نصب کنه یا خودمم میتونم نصب کنم؟؟
    لطفا اگه میشه زود جواب بدید.

    • با سلام خدمت شما اگه زحمتی نیست میشه کاستوم رام ۵ را برای من ارسال کنین اخه گوشی من هواوی جی ۷۵۰ هستش ونمیدونم کدوم رام رو جواب میده با تشکر راهنمایی کنید

  6. لینک آخرین رامو به ایمیلم بفرستید ممنون

  7. سلام لینک آخرین رامو بزارید یا به ایمیلم بفرستید ممنون

  8. داداش منم وان پلاس دارم میشه لینک کاستوم رام آخری که خودت نصب کردیو بدی گشتم پیدا نکردم

  9. بهترین کاستوم رام ها واسه سامسونگ موجوده

    و بهترینش واسه نوت ۲،،،

  10. من از رام میویی ۶ نسخه developer استفاده میکنم بصورت پیش فرض از منوی security میشه دسترسی روت به اپلیکیشنها داد همه چی عالی کار میکنه گوگل پلی هم برخلاف نظر شما بدون مشکل کار میکنه البته گوشی من xiaomi mi3 هست احتیاجی هم به کاستوم نیست چون خود میویی یکی از بهترین کاستوم هاست و باید بدونید تمام جمعه ها اپدیت دارن بصورت هفتگی فقط در سال دوهفته اپدیت نمیکنن که یکیش سال نو چینیه و دومیش تعطیلات روز کارگر به جمعه ها میگن جمعه های نارنجی میویی یا اورج فرایدی درکل استفاده از رام میویی واقعا دلچسب و دلپذیره

  11. من رو کوشی سونی اریکسون ری کاستوم رام میراث اکسپریا که از سیانوژن ۱۱ هست نصب کردم ولی با اینکه اندروید. ۴.۴.۴ هست وخوب ازحافظ کم این کوشی برمیاید باتری خیلی زود. خالی مشود کرافیک خوبی دارد واز تم هم پشتبانی می کند

    • چه خوب. بهتره باتری رو کالیبره کنید و از برنامه clean master برای خالی کردن رم دستگاه استفاده کنید و ن تیجه رو گزارش بدید. برای کالیبره کردن باتری، وقتی ظرفیت باتری به ۲۰% رسید، شارژ کنید تا ۸۵% . استفاده کنید تا به ۲۰% برسه. دفعه های بعدی به ترتیب تا ۹۰% و ۹۵% و در نهایت تا ۱۰۰% شارژ کنید. وقتی این کار تموم شد، از این به بعد هر وقت باتری رسید به ۲۰%، شارژ کنید تا ۱۰۰% و بعد از ده دقیقه از برق بکشید.

    • داداش میشه بگی چجوری ؟ منم این گوشی رو دارم میخوام اینکار انجام بدم و لی بلد نیستم . قبلا از راهنماییتون ممنون

  12. من خیلی وقت پیش هوآوی برام پیام اومدن یه آپدیت جدید رو فرستاد من گرفتم ولی کاستوم بود و پر مشکل
    این یک منبع کعتبر بودش ولی کلی مشکل داشت