وایبر در ایران هر روز بدتر از دیروز ، اما مسئول کیست ؟!

تقریبا از اوایل فروردین سال جاری بود که نرم افزار پیام رسان وایبر دچار اختلال شد و این وضعیت نسبت به روز های قبل روز به روز بدتر می شود.به نظر می رسد این اختلالات فقط در کشور ما به وجود آمده اما تمام مسئولین مربوطه داخلی از این موضوع ابراز بی اطلاعی می کنند.حتی تصور می شود که این اختلالات ربطی به شبکه کشور نداشته و از خود شرکت وایبر نشأت گرفته باشد.

طبق آمارهای رسمی، حداقل ۲۰ میلیون مشترک موبایل کشور از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. بخش قابل توجهی از این افراد نیز کاربر شبکه‌های ارتباطی موبایل محسوب می‌شوند و در ایران در میان نرم افزارهای ارتباطی موبایل وایبر استفاده بیشتری دارد.

طی یک ماه گذشته اختلالات و کندی وایبر تا حدی بود که در موارد متعددی ارسال فایل‌های تصویری از طریق این شبکه به امری دشوار و گاه حتی غیر ممکن تبدیل شد. کاربران نه تنها در ارسال فایل، بلکه در ارسال متن نیز گاهی با سختی مواجه می‌شدند.دلیل این اختلالات و کندی در روزهای گذشته توجه بسیاری از رسانه‌ها و مدیران حوزه را به خود جلب کرد.لازم به ذکر است که این اختلالات مربوط به اپراتورهای موبایل و یا شرکت‌های ارائه کننده خاصی در کشور نبوده و شامل همه آنها می شود.

با توجه به اینکه این اختلالات پس از دعوت وزیر ارتباطات به مجلس به شکل قابل توجهی افزایش یافت، برخی تصور کردند که این مساله به دلیل برخی انتقادها از ارائه‌ی اینترنت پهن‌باند موبایل بدون تصویب پیوست فرهنگی رخ داده باشد. اما محمدرضا فرنقی‌زاد، مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات، این مساله را تکذیب کرد و گفت: “وزارت ارتباطات هیچ‌گونه محدودیتی برای فعالیت نرم‌افزارهای موبایلی کشور در نظر نگرفته است.”

وزیر ارتباطات محمود واعظی در پاسخ به این سوال که گویا وایبر به آرامی تعطیل رسمی شده است؟، گفت:

“درباره شبکه اجتماعی وایبر کامنت‌هایی را در شبکه اجتماعی خود دیدم و لازم است بگویم که این شبکه نه فیلتر شده و نه تغییری در شرایط سرعت و کیفیت آن رخ داده است.”

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد:

“در واقع اختلال احتمالی وایبر به ما مربوط نمی‌شود.”

وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار نیز در این باره اظهار کرد که احتمالا این مشکلات به دلیل جابه‌جایی‌های مدیریتی شرکت وایبر باشد.وحید صدوقی معتقد است: ” این اختلالات یا به مشکلات زیرساختی در کشور و یا به اختلال در خود شرکت ارائه‌کننده سرویس مربوط می‌شود.

صدوقی در ادامه می گوید: ” تا آنجایی که من می‌دانم بخشی از این مشکلات پس از جابه‌جایی مدیریت وایبر رخ داده است چرا که پس از سه سال، مدتی پیش مدیریت وایبر عوض شده و تیم مدیریتی قبلی به تلگرام رفتند که اکنون فکر می‌کنم این موضوع در اختلالات اخیر بی‌تاثیر نبوده و شاید مشکل به وجود آمده از طرف خود وایبر بوده است.”

البته با توجه به اینکه کاربران این نرم‌افزار در خارج از مرزهای ایران طی روزهای گذشته مشکل خاصی داشته‌اند اطلاعی در دست نیست اما به نظر می‌رسد اختلالات و کندی‌ وایبر بیشتر به ایران مربوط می‌شود که البته همان‌طور که اشاره شد تاکنون هیچ توضیحی درباره‌ی علت این مساله ارائه نشده است.

چندی پیش معاون وزیر ارتباطات از لزوم قانون‌گذاری در خصوص شبکه‌های اجتماعی موبایل خبر داده و یادآور شده بود که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در نظر دارد در نیمه‌ی دوم امسال در این حوزه قوانینی مصوب کند تا به واسطه‌ی فعالیت این شبکه‌ها درآمد‌ها و طرح‌های تجاری اپراتورهای موبایل در معرض خطر قرار نگرفته و با ضرر و زیان همراه نشود.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات، نیز عنوان می کند:” به طور مشخص ما در وزارت ارتباطات فعلا برنامه‌ای برای محدودیت فعالیت شبکه‌های اجتماعی موبایلی نداریم و قطعاً زمانی این موضوع را اعلام خواهیم کرد که جایگزین‌های مناسبی برای این شبکه‌ها در داخل کشور ایجاد شده باشد. به همین منظور اکنون هیچ تصمیمی برای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی نداریم.”

همانطور که می بینید هنوز هیچکس مسئولیت مشکلات اپلیکیشن وایبر در کشور را به عهدگرفته و همه از آن اعلام بی اطلاعی می کنند.آیا واقعا این مشکلات و محدودیت ها از سمت شرکت وایبر برای کاربران ایرانی اعمال شده است ؟

نظر شما در مورد این مسئله چیست ؟