فضاپیمای Dawn موفق به ثبت تصویری واضح از قطب شمال سیاره کوتوله سرس شد

فضاپیمای “دان ” (Dawn) یا ” سپیده دم ” آژانس فضایی آمریکا ، ناسا در تاریخ ۱۶ اسفند ۹۳ به سیاره کوتوله “سرس ” (Ceres) رسید و رسما گردش خود حول این سیاره آغاز کرد.Dawn پس از چند هفته قرار گرفتن در معرض سایه سرس، در تاریخ ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) از فاصله ۳۳ هزار کیلومتری موفق به تهیه تصویر نمای نزدیک از قطب شمال این سیاره کوتوله شد.

سرس بزرگ‌ترین جرم سنگی قرار گرفته در کمربند سیارکی است. این کمربند که در منظومه شمسی بی‌نظیر است، شامل اجرام آسمانی ریز و درشتی است که حدفاصل مشتری و مریخ قرار دارد و عمر تشکیل آن به زمان تشکیل منظومه شمسی بازمی‌گردد؛ بنابراین محققین جستجوی منشأ حیات را به شکل جدی در این کمربند دنبال می‌کنند.فضاپیمای دان در سال ۲۰۰۷ به سمت این کمربند ارسال شد. این فضاپیما در مرحله نخست عملیات خود در سال ۲۰۱۱ به سیارک «وستا» (Vesta) رسید و تصویربرداری و نقشه‌برداری از آن را آغاز کرد.وستا از اهمیت زیادی برخوردار است، اما جایگاه سرس اهمیت بسیار بیشتری دارد. محققین معتقدند که حجم بسیار بزرگی از آب و یخ در این سیاره کوتوله وجود دارد. به همین دلیل است که سرس بسیاری از دانشمندان را به یاد قمر اروپای مشتری می‌اندازد.

مشاهدات علمی کامل این سیاره کوتوله از ۲۳ آوریل (سوم اریبهشت)، همزمان با بهبود شرایط نوری محیط برای سرس و نزدیک‌تر شدن داون – قرار گرفتن در ارتفاع ۱۳ هزار کیلومتری بالای سطح – آغاز خواهد شد.در مدت ۱۴ ماه آینده تا ژوئن ۲۰۱۶، مطالعات بر روی سرس شامل تهیه نقشه و اندازه‌گیری از سطح انجام خواهد شد.

رؤیت نقاطی نورانی بر روی این سیاره ( تصویر متحرک بالا ) هم تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین ابهامات منظومه شمسی شده تا بر اهمیت هر چه بیشتر این عملیات بیفزاید.

منبع : NASA

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. خدا خیرتون بده این مطالب رو به اشتراک میزارید
    ممنون و متشکریم

    بسیار سایت خوبی دارین …

    :Geek:

  2. با آرزوی موفقیت برای همه دانشمندان